Jump to content

Prosjekt: Skøyte 1905


larseren

Recommended Posts

En liten kommentar ang Sikaflex og kleb&tett fra Würth.

 

Det er ikke sikkert at det er så stor forskjell på de produktene, for hvis ikke husken min er helt på jordet så lages nemlig Würth sin kleb&tett av nettopp Sikaflex :)

 

Jobba hos Würth noen år. Og de lager ikke noe selv, kun labelprodukter.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

skuta har navn ja: BONA DEA som er en gresk havgudinne. dette er det opprinnelige navnet på båten.

 

blitt gjort litt mer nå.. fått mala dørken ett strøk.. pussa ned nesten hele rekka og begynt på doen..

 

 

dsc01750.jpg

 

før og etter

 

 

dsc01749.jpg

 

ganske så fornøyde med resultatet.

 

 

dsc01751.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo riktig så bra, syns det ble en bra farge på dørken jeg...

 

Gleder meg til jeg forhåpentligvis får stor skute om noen år.. Men mye arbeid er det nok, og jeg tror det er lurt at dere har gått isammen flere om jobben.. Ikke minst blir det sosialt også!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen her inne som kan hjelpe oss med ett gearkasseproblem!

Var på tur i helg som var, fin tur med knall vær,men gerkasse røk!!!

Det sitter en Parson kasse i båten, tror den heter type F, er fra ca.50-60tallet.

Fant noe på no engelske sider, men noen som hvet om noen som kan skaffe deler til denne i Norge, eller om noen som kan ha noe i en garasje eller under en benk?

Setter pris på all hjelp vi kan få for og redde båtsesongen våres:)

Link to post
Share on other sites

skjer fortsatt en del på skuta om dagen foruten om å skru på girkasse problemet... hjeeeelp????

fått på noen lag til med lakk på dekket samt mala skute sidene og i dag fikk vi endelig pussa ferdig rekke og smurt inn den med noe lakk også :) så går sakte men sikkert framover her...

 

har også gått gjort ferdig doen selv om mangler selve ramma da :P må dessverre ha båten på slipp for å få byttet ut kranene til dassen....

 

dsc01768.jpg

 

 

dsc01769.jpg

 

 

dsc01772.jpg

 

 

dsc01770.jpg

 

 

dsc01771.jpg

Link to post
Share on other sites

da etter litt treghet fra denna karen kommer det noen bilder av gir kassa.. vi har skrudd for harde livet for å finne ut feilen og det har vi lyktes med..

var 3 stk lager som var defekte.. så ikke noe rat det var noen rare lyder nede i der...

 

 

dsc01773.jpg

fått av propell akselen

 

 

dsc01775.jpg

 

 

dsc01779.jpg

måtte løfte motoren ett par cm for å komme skikkelig til gett

 

 

dsc01783.jpg

synderen

 

 

dsc01784.jpg

 

 

dsc01785.jpg

ikke så veldig helt nei...

 

 

dsc01786.jpg

 

 

dsc01788.jpg

 

 

dsc01789.jpg

fått av de to ytterste delene på kasse der feila lå.. 3 stk defekte lager

 

 

dsc01790.jpg

 

 

 

 

legger også ved noen bilder fra innsiden....

 

dsc01780.jpg

 

 

dsc01782.jpg

en strippe stang er jo på sin plass å ha hehe ;)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

en liten oppdatering er vell på sin plass nå.. gir kasse problemene er nå løst og båten er klar for sommeren igjen..

det var 4 stk lager og 4 stk sim ringer i fordelings kassa som var gåene.. fikk veldig bra hjelp av industri hydraulikk i fredrikstad med å skaffe disse delene.. kom dagen etter.. må si vi er veldig fornøyde med dette... ble en liten grei kostnad på dette tiol en sum av 7500,- men er vell verdt det når båten er i god form igjen...

 

ligger nå fortøyd til kai i halden der det i helga er trebåt festival, deretter går turen nedover svenske kysten i 3 uker... kan jo bare bli bra detta håper vi...

 

 

 

 

 

 

 

dsc01834.jpg

 

 

dsc01835.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

hei igjen beklager for at det har vært dårlig med oppdateringer her den siste tiden, men kommer sterkere tilbake nå :)

 

fint å høre det var noen som kjente igjen skøyta i sommer:) møtte fler her inne i løpet av den supre turen vi hadde nedover svenske kysten:)

(kommer med bilder litt senere)

 

det ang lagrene og sånn var at vi MÅTTE ha de der og da. kunne helt sikkert lett rundt og fått de billigere, men detta var da siste dagen før ferien begynte, derfor litt stress og hast ;) var ikke så veldig mange her i området som hadde engelske tommelager fra tidliog 50 tallet liggende....

 

 

skøyta er nå kjørt til nabobyen og ligger nå i ælva der det ikke fryser.. begynte på reisverket til teltet i dag og ble nesten ferdig med den.. fortsatt noen timer igjen med jobb men det er bare trivlig ;)

 

blir en del vedlikehold denne vinteren også. skal rive opp akter dekk og legge nytt samt bytte en del andre bordinger rundt omkring på dekket..

i tillegg kommer det også til å bli gjort en del både innvendig og utvendig.. skal være flink til å ta bilder og komme med oppdateringer ofte..

 

legger v noen bilder av reisverket;)

 

 

 

foto0031.jpg

 

 

foto0032.jpg

 

 

foto0033.jpg

 

 

foto0034.jpg

 

 

foto0035.jpg

 

 

foto0036.jpg

 

 

foto0037.jpg

 

 

foto0038.jpg

 

 

foto0039.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisan!!

 

Flott båt dere har der.

 

Bare lurte litt på dette giret deres.... Var det overhode ingen smøring og er det fortsatt ikke det?

 

Vil tro at om dere kjører dette tørt så varer det ikke mange timene før drevene også er fullstendig nedslitt og da er det fort en større sak å rette opp i...

Var bare en tanke som slo meg da jeg så bildene.

 

 

MVH Alf Jørgen

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Share on other sites

nei nei vi har ikke gitt opp vettu.. går jo ikke det når en har kommet så langt.. har bare blitt mest brukt i sommer og ikke gjort så veldig mye der..

 

 

nei giret var ikke helt tørt, men fikk jo klart ikke nok smøring pga veldig slitte simringer (var nesten ikke noe igjen) og lagrene hadde jo stått der siden tidlig på 50 tallet.. men nå er det bra igjen og får nok med smøring:)

Link to post
Share on other sites

Så bra, smøring må til vet du:smiley: . det så bare så veldig rustbrunt ut :nonod:

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...