Jump to content

Prosjekt: Skøyte 1905


larseren

Recommended Posts

har gått til innkjøp av en skøyte fra 1905 samme 3 kompiser som vi har noen store planer for.

noen som kan fortelle noe om denne skøyta? ligner på en risør skøyte men er litt usikker.

 

båten er i ganske så grei stand, skal legge noe nytt dekk samt skrape ned all gammel lakk og lakke på nytt, før vi beveger oss inn i skuta for å begynne på innredningen

 

legger ved noen bilder her også

 

 

63_553051231.jpg

 

 

63_1236278149.jpg

 

 

dsc01377.jpg

 

 

 

dsc01408.jpg

 

 

dsc01410.jpg

 

 

dsc01459.jpg

 

 

dsc01481.jpg

 

 

dsc01496.jpg

 

 

dsc01498.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan dessverre ikke si så mye om skøyta, men må ta av meg hatten i beundring.

Det et litt av et prosjekt dere har gitt dere ut på, men er sikker på at dere kommer til å få mange fine timer sammen både unner oppussingen og etter hvert ute på bølgene.

 

Bare synd dere bor så langt unna, ellers skulle jeg stukket innom og fulgt med på utviklingen

Link to post
Share on other sites

Ser at dere legger mye arbeid i det ytre men hvordan står det til med det indre? Spant, hud, rekkestøtter i dekksgjennomføring osv. Synes å se en del tendenser til at huden "buler", det er vanligvis et tegn på at ikke alt er som det skal. Vil nødig være noen gledesdreper men har dere sjekket dette eller fått noen til å kikke på det for dere? En omfattende runde med kniven gir svar på det meste.

Link to post
Share on other sites

har gått til innkjøp av en skøyte fra 1905 samme 3 kompiser som vi har noen store planer for.

noen som kan fortelle noe om denne skøyta? ligner på en risør skøyte men er litt usikker.

 

Lykke til,ser dere har en god del arbeid å gjøre.Synes dere er modige som går igang med dette.Hvilken motor står ombord? :drink:

Link to post
Share on other sites

Ser at dere legger mye arbeid i det ytre men hvordan står det til med det indre? Spant, hud, rekkestøtter i dekksgjennomføring osv. Synes å se en del tendenser til at huden "buler", det er vanligvis et tegn på at ikke alt er som det skal. Vil nødig være noen gledesdreper men har dere sjekket dette eller fått noen til å kikke på det for dere? En omfattende runde med kniven gir svar på det meste.

 

 

er egentlig ganske bra med d innenfor også. noe av spant er byttet, meste er ganske bra der. er selvfølgelig ikke helt strøkent under der men hadde heller ikke regnet med i en båt fra 1905.

noe av grunnen til at dekket buler enkelte steder er pga el del litt for dårlig grunn arbeid etter dekket ble lagt nytt rundt 1990, da det samtidig ble byttet spantetopper og bord over vann linjen

 

motoren som står i nå er Parsons 56 hk (samme som i Fordson Major traktor) ble byttet ut rundt 1960.

 

skal prøve å gølge opp med bilder etterhvert som det blir gjort noe. tar litt tid om dagen pga båten ligger i oslo så går bare holdt på i helgene, men planen er å prøve å bli helt ferdig til båt sesongen er i gang..

Link to post
Share on other sites

Hei Larseren

 

Det blir sikkert båt av denne, men det er helt utrolig hvor mange timer det blir ut av en renovering.

Slike prosjekter har lett for å strande når det er flere som skal dele timer/utgifter, men det har dere sikkert diskutert før kjøp av båt.

 

Så lenge dere alle er innstilt på å gi gass helt til dama er klar for fjorden så blir det sikkert bra :yesnod:

 

Skal båten ha hjemmehavn i Sarpsborg?

 

Lykke til :sailing:

Link to post
Share on other sites

skal nok å båt ut av den ja.. ja vi har nok noen timer jobb foran oss, men alle er veldig innstilt på å få skuta flott.

så dette prosjektet ikke strande nei, vi har alle båt fra før av og elsker sjølivet så går nok i orden detta.

 

jepp båten kommer til å ha hjemmehavn i sarpsborg. ligger på sjøen nå også på bygdøy.

 

forøvrig kan jo nevne dette med hud også. det er to lag hud på båten. dette kan jo også være en grunn til at det buler enkelte steder, ville jeg tro uten å være helt sikker.

 

 

skal også selge den gamle snekka mi..

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14961613

Link to post
Share on other sites

Du skriver at den har "to lag hud". Det vanlige er hud med garnering lagt på insiden av spantene, garneringen er gjerne i tynnere materiale en huden. Kraftigere garnering ble benyttet i f.eks. fiskebåter der lasten skulle ligge rett i rommet.

Noen av Colin Archers rednings og losskøyter ble bygget med to lag hud og innerhuden ble også drevet slik at den skulle være tett om ytterhuden ble skadet.

 

Det viktige for dere er at det er god lufting mellom de to lagene da råte ellers har gode vilkår. Det kan f.eks. gjøres ved å fjerne den øverste bordgangen i innerhud/garnering eller å ha ventiler over dekk ned i mellomrommet. Siden båten fortsatt flyter etter over 100 år er dette sannsynligvis OK.

Link to post
Share on other sites

okay skjønner. er ikke helt inn i akkurat det der men virker hvartfall som alt er relativt bra med båten. det er jo en gammel fiskebåt som ble bygd om på 60 tallet en gang.

 

flott å lære en god del og regner med at vi blir en del klokere på alt dette etter hvert som vinteren går og skuta tar form :cool:

Link to post
Share on other sites

Dette kan bli bra! Håper dere får det til. Dere blir sikkert advart hundre ganger mot å gå igang med et slikt prosjekt og i tillegg skulle få et samarbeid mellom dere fire til å fungere økonomisk og praktisk.

 

Det er åpenbare fordeler ved å være fler om et slikt prosjekt når man tenker på hvor mye jobb det er og hvor dyrt det KAN bli. I tillegg har dere jo da muligens kunnskap på forskjellige områder som kommer til nytte. Noen har mer erfaring med trearbeid enn andre, en av dere har kanskje mer greie på elektrisitet mens en annen har mer erfaring med å være på sjøen. Lær av hverandre og lytt til folk som VET hva de snakker om. Mange bare prekær :crazy:

 

Gå aktivt ut og spør om råd og tips. Folka på Isegran i Fredrikstad er greie og flinke til å gi råd. Men vær klar over at det fort koster skjorta å få gjort noe der. Tore Kvam i Sarpsborg motorverksted har også peiling.

 

En forutsetning for å lykkes med et sånt prosjekt er at alle er eller blir genuint interessert i det og prioriterer deretter både med penger og tid. Dere må være forberedt på at det både blir mer jobb og dyrere enn dere hadde trodd. Det å oppdage det kan gi et skudd for bauen for et slikt prosjekt og tiden kan bli knapp i forhold til de måla dere har satt dere. Det krever styrke å se at båten ikke blir klar når dere etter planen allerede skulle vært på tur!

 

Utfordringen ligger i å beholde gleden og innsatsen over lengre tid. Gnisten dere har nå er sikkert super. Prøv å behold den så lenge som mulig. Når den første iveren har lagt seg og prosjektet "modner" litt vil hver enkelts personlige motivason komme til syne enten den er god eller ikke fullt så god. Hold orden på kvitteringer og hvem som betaler hva. Etter en tid er det ofte den som er mest interessert som også har betalt mest. Ha en åpen kommunikasjon om penger og arbeidsfordeling.

Om det går lange perioder dere ikke bruker båten så bygg et solid reisverk og legg presenning over slik at dere kan jobbe der i all slags vær. Belysning og varme. Det skal være hyggelig å jobbe i båten, ikke et ork! Hvor mye dere gjør av dette avhenger selvfølgelig av ambisjonsnivået deres. Om dere bare skal ha den til gutteturer for en kort periode må en vudere hvor mye man skal gjøre ut av det.

 

Alt dette er sikkert ting dere har tenkt på allerede, men det er hvertfall min erfaring av hva som er viktig å være obs på i et slikt prosjekt. Er selv medeier i ei Risørskøyte sammen med to andre og det har ikke bare vært lett, men prosjektet lever ennå.

Så vi sees sikkert nedover i ælva etterhvert!! :drink:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

heisann trulte37.

 

har vell egentlig ikke blitt advart noe mot ett sånn prosjekt men så klart er klar over at dette tar tid og penger, der har vi alle 4 gode dealer på hvordan vi skal gjøre ting underveis.

 

er vell ikke egentlig ikke noen av oss som har så veldig mye kunnskaper om treverk utenom det vanlige, men to av oss har jo også tresnekke fra før av så vet jo litt om detta. så har litt peil på båt og det og være på sjøen.

 

interessen er hvertfall veldig stor hos oss alle og vi er 100% innstilt påå få detta her bra, kommer jo så klart til å ta tid men er jo bare moro og holde på da. får bare håpe tiden strekker til fram mot sommeren så vi blir ferdig men så klart alt vi vil kommer nok ikke til å bli helt ferdig til den tid

 

angående det du snakker om å bygeg ett godt reisverk rundt båten slik at vi kan holde på i allslags vær er ikke noe problem. du kan se litt av reisverket på bildene ovenfor. samt vi har også en byggtørk på 50kw så varme skulle heller ikke være noe problem, ølys er det også mer enn bra der nå, så moralen er på topp og vi har det moro med båten om dagen.

blir nok til å ha den til en del gode gutte turer osv men planen er over en lengre periode.. livet er jo topp på "bøljan blå"

 

moro å høre dine meninger ang ett slikt prosjekt også siden du selv er med på en slik skøyte, vært moro å sett noen bilder av den også

 

har forøvrig holdt på med båten en del timer i dag og begynner på den igjen i morgen tidlig.. kommer nok med litt oppdateringer og bilder påå hva som har blitt gjort i løpet av helgen.

Link to post
Share on other sites

Jepp. Her er noen bilder av galskapen vår. Vi kjøpte ei fæl Risørskøyte av en fyllik i Drammen sommeren 2006. 37 fot. Ek på furu. Ishud. Det skulle vise seg å bli begynnelsen på noe større, dyrere og mer tidkrevende enn noen av oss hadde forestilt seg. Dekket og rekka var som vi ser elendig, men skroget, spanta og maskinen var bra så vi dro den med oss hjem til Fredrikstad.

 

idrammen.jpg

 

babord_baug.jpgstygg_puller.jpg

 

raattent_dekk_2.jpghjemmeifredrikstad.jpgbaugen_paa_baaten.jpg

 

Under vannlinja var treverket ganske bra ifølge dem som hadde greie på det så da ble jobben å rive ut dårlige nat og gammelt drevtau og dreve og beke på nytt der det trengtes. Fikk kokende bek oppover underarmen da jeg varmet bek. Vondt. Priming, stoffing og nye sinkanoder selvfølgelig.

 

natemester.jpg

 

Etter vi hadde konstatert at båten igrunn var ganske bra bestemte vi oss for å gjøte litt mer ut av oppholdet på Isegran. Hele øvre bordgangen rundt ble skifta samt noen andre bord som var stygge. Den slitne gamle topprekka og alle rekkestøttene ble bytta ut med eksakt kopi i dansk ek. En trålgreie ved hekken ble fjerna og det ble laget ny akterstavn. Det ble bytta et par spantedeler og spantetoppene ble klina på boracol og blymønje. Takpapp tror jeg ble lagt oppå. Alle nat over vannlinja ble natet om. Skroget mellom ishuden (kobberbeslaget) og øvre bordgangen ble malt hvitt. Den nye øverste bordgangen forble trehvit og ble lakkert.

 

paasnekring_av_hudbord_2.jpg

 

skifta_oevre_borgang_og_pussa_.jpg

 

noe_raate_1.jpg

 

nye_spant.jpg

 

spantetopper_med_blymoenje.jpg

 

paa_vannet_paa_isegran_uten_topprekke_2.jpg

 

ferdig_rekke_men_daarlig_dekk.jpg

 

hele_fra_siden_2.jpg

 

rot_og_ny_rekka_foran.jpg

 

Tanken var hele tiden at vi skulle legge nytt dekk ettersom det var kav råttent og det grodde små planter og sopp ut av dekksborda.

soppibaaten.jpg

 

Så vi bygget reisvek, hev over presenning, brøt opp dekket og tørket dekksbjelkene.

 

13102006380.jpg

 

17102006386.jpg

 

utenfra_presenning_paa_isegran.jpg

 

foran_uten_dekk.jpg

 

Så begynte den langtekkelig og vanskelige jobben å legge nytt dekk. Vi ble anbefalt å legge et laminert dekk med faspanel i bunn,kryssfiner og lim og furustaver på toppen. Så da gjorde vi det. Randplanken og mellomliggerne i ek ble lagt som et tradisjonelt dekk. Dette synes jeg var den vanskeligste delen av hele prosessen og jeg hadde ikke så mye å bidra med. Om vi skulle satt bort jobben til folka på Isegran ville det kostet over 50.000,- i materialer og arbeidstimer bare for å lage ytterkanten på dekket! Det var uaktuelt når vi allerede hadde kjøpt tjenester av dem for et sekssifret beløp. Noen ting må man bare ha hjelp til når men er grønn amatør. Randplanken som skal ha riktig bue og skal tilpasses inntil rekkestøttene og her og der holdt på å drive oss til vanvidd. Og mellomliggerne som skal passe perfekt og boltes horisontalt gjennom randplanken og ut i øvre bordgang. Fy fasan sånt knot. Måtte sage ut eka av råved med bark på. Kraftige dimensjoner og ikke no halvfabrikat byggesett fra maxbo akkurat!

 

10022007433.jpg

 

08032007442.jpg

 

Men vi får det da til på et vis selv om man kan se at det er gjort av amatører. Panelen, platene og limet var langt enklere å legge. Oppdaget nå at jeg har tatt skammelig lite bilder av den prosessen. Platene ble tilpasset med el høvel til de lå klint inntil og oppå et lite utspring på randplanken. Det første laget med plater oppå panelen ble limt med sika 298. Mellomlaget med plater ble limt i epoxy mens furustavene 10mm på toppen også ble limt i sika 298. Nating har blitt gjort med sika 290 DC

 

panel_underst_3.jpg

 

begge_1_komp.jpg

 

bak_1_komp.jpg

 

Den delen av dekket som er ferdig er belagt med Coelan. Vi har brukt brunlig primer før vi påførte belegget. Bildet er tatt med mobiltlf etter siste strøk med primer.

 

ferdig_primet_2.jpg

 

Selv om mye er gjort er det masse som gjenstår. Forhøyningen på dekket er ennå ikke kledd inn. Heller ikke sidene på forhhøyningen og de nedre sidene av styrhuset. Styrhuset er forøvrig noe vi vurderer å gjøre noe med. Senke det litt eller bygge det helt om. Innredning mangler både under dekk og i styrhuset. Fordelen med det er selvfølgelig at man kan innrede som man vil selv. Ettersom vi er tre er det greit at det ikke er et enmanns styrhus der man må gå ut for å skifte mening slik noen av de originale styrhusa var. Du får ta bilder og skrive så ofte du kan om fremdriften da larseren. Artig å se andre prosjekter gå sin gang.

 

Ingen av oss slipper opp for ting å gjøre med det første hvertfall!! :cheers:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Hadde man kunnet se inn i glasskula og se hvor mye arbeid og utgifter et prosjekt innebærer er det nok mange som hadde latt være å begynne. For oss uten rutine og kunnskap til å vurdere slikt på forhånd er det fort gjort å begynne på urealistiske prosjekter.

 

Man må sette seg delmål, hvis ikke blir man overveldet og oppgitt over den totale arbeidsmengden som gjenstår. Det å sette en standard og kunne akseptere at det blir småfeil og at ikke alt ser strøkent ut er også greit. Man må legge lista på en realistisk høyde.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

ser ut som ett kjempe flott skute detta trulte. moro å se hva andre driver med på båten også.. må si dette inspirerer oss andre. er ikke fullt så omfattende jobb vi gjør da siden en del av dette ble gjort før vi kjøpte båten.

 

legger ved noen bilder av helgens innsats på skuta..

 

 

 

dsc01502.jpg

lagt ny finerplate under dekket

 

 

dsc01504.jpg

i gang med å legge nytt dekk

 

 

dsc01506.jpg

nytt dekk på plass

 

 

dsc01507.jpg

nye luker i byggefasen

 

 

dsc01508.jpg

sparkling og pussing av styrhuset

 

 

dsc01509.jpg

ett lag med kokt linolje

 

 

dsc01510.jpg

i gang med å skrape resten av dekket

 

 

dsc01513.jpg

motorrom

 

 

dsc01514.jpg

ryddet opp nede i båten. 2 stk sengeplasser på styrbord side er planen der pluss en sitte gruppe

 

 

dsc01516.jpg

for piggen. blir en dobbel seng eller 2 enkelte sengeplasser

 

 

dsc01517.jpg

noen fine skuffer på badet

 

 

dsc01520.jpg

styrbord side sett forfra

 

 

dsc01522.jpg

babord side sett bakfra. blir en sengeplass der

 

 

dsc01523.jpg

ett lite overblikk ned i båten

Link to post
Share on other sites

litt oppdateringer etter helgens jobb..

 

 

 

 

 

dsc01527.jpg

 

maskerer før nating av nytt dekk

 

 

 

dsc01528.jpg

 

maling av styrhuset

 

 

dsc01533.jpg

 

litt mer maling

 

 

dsc01536.jpg

 

legger på plass bomull i nate sprekkene

 

 

dsc01546.jpg

 

varme er viktig

 

 

dsc01547.jpg

 

en litt små grisete jobb

 

 

 

dsc01548.jpg

 

ganske så fornøyd med resultatet

 

 

 

dsc01549.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

Er en av di fire eierene på skuta, kan jo skrive litt her jeg og da!:)

Natemassen vi brukte var/er Kleb og Tett fra Wurth med tillhørende primer, blei annbefalt dette av en båtbygger som også jobber i tillsvarende butikk, skal vel også sies att pris spiller en liten rolle her da jeg for en ok rabatt der:)

Kan se di fleste her bruker sika, og svært lite skriving om no annet, er dette grunnet dårlige erfaringer eller skjennerell skepsis?! ikke hvet jeg.

 

Er forøvrig et artig forum dette,men kan jo bli svimmel av alle de forskjellige meningene her:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...