Jump to content

Tine III er solgt , hva nå ?


Tine IV

Recommended Posts

Du må betale MVA etter faktiske kostnader på frakt.. Men som privat person så er det ingen dok krav på frakten.. så hvis du stipulerer 20000 i frakt fra uk så blir det MVA av dette.. Merk deg at tollvesenet ikke er dumme og de vet sånn noenlunde hva det koster.. så ikke opppgi for lav fraktpris.. 15000- 20 er realistisk og kan nok godtas. men som sagt det er påstand mot påstand. Mitt tips er og dra og høre med de på tollvesenet på TORP (hovedkontoret østlandet) om hva du kan forvente og måtte betale. De er særs hjelpsomme og hygglige :smiley:

CE merking er et ikke tema da båten er bygd i UK som er EU så det glemmer du :smiley:

El anlegget er som regel UK standard så det er bare og bytte kontakter :smiley: ( landstrømms kontakten er lik den hjemme)

Som jeg har skrevet tidligere så har det hvert nedgang i UK LENGE.. over 1 år nå så sjangsen for røverkjøp er høy :flag:

Hvis du trenger tips ihht importen så send im da jeg tok turen i høst :flag:

Hiv deg på flyet med ryanair og ta en kikk det angrer du nok ikke på.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er det den P330 som ligger til 45000 pund hos Atlas marine Ltd du har kikket på?

Det viker som om det er Bensin motorer i denne utrolig nok.. Det står at det er montert LPG(Gass) anlegg i denne.

Jeg tror ikkke man får det på diesel motorer.. kanskje derfor prisen er lav?? med det ligger jo flere i uk som sikkert går og prute ned en 50-100 :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Alle sier til meg at det må være gøy å sitte med penga nå som det er "dårlige" tider , da er det bare å prute så det svir sier folk . Mulig det da ,men merker lite til det . Virker som folk som jeg har vært i kontakt med ikke vil selge på en måte , dem går ikke ned i pris og det kan virke som dem ikke har noe særlig lyst til å diskutere prisen heller .Står båten tils for 1.2 mill så gjør den det .Jaja trudde det gikk å få til en pris som kansje var litt til min fordel ,da dem sier det er kjøper's marked .Kan være at jeg har truffet dem 3 som ikke er så lette å ha med å gjøre , men så langt etter et par mnd med snoking så har det ikke gått så bra . Har en som har gått ned fra 1.250- til 1.050- Det er et bra tilbud mener jeg , men det er bitte litt over budsjettet .Strekker du deg litt her å litt der ,til slutt så har du handle litt for dyrt kansje .Trur det er lurt å sette en grense , men akurat denna er jeg lysten på .Men det var den grensa da , spørs jo på Økosjefen her .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Åjada vi veit hva vi vil ha , men det kan jo ta litt tid før det er i box . Banken er jo ikke det letteste å ha med å gjøre om dagen heller , har jo ikke alt i madrassen desverre . Fått den båten som vi holder på med ned 50 lapper til så , men trur det blir vansklig desverre . Men det kommer flere , men kansje ikke så fin :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Når jeg dro ned for og kikke på skuta så hadde vi ikke diskutert pris overhodet.

Av erfaring så vet jeg at engelskmann er et høflig folk så jeg ville ikke fornærme.

Jeg ga et konkret bud først når jeg hadde sett og prøvd båten med begrunnelse i feil og tingenes tilstand. Budet ga jeg rett etter prøvekjøring og direkte til eier med frist til dagen derpå.

Vet om mange deriblandt meg som ikke firer på pris over tlf... Kjøper må se båt først før jeg evt går ned i pris.

Ikke la motet gå fra deg men begynn jakten aktivt og ta båtene i nærmere øyesyn er no mitt råd :flag:

200000,- ned som du har fått er jo en meget bra begynnelse hvis det var over tlf.. da er det ofte mer og gå på hvis du tar objektet i nærmere øyesyn. :smiley:

Når jeg kikker på båter så siler jeg ofte båtene ned til maks 2-3 stk og ca innenfor budsjett. De andre glemmer jeg :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ikke spør selgerne om de er villige til å gå ned i pris , gi de et konkret bud med en frist på noen dager , når de ser tallet så kan de ombestemme seg

Helt enig :smash: og du bør møte opp og gi båten en grundig sjekk. Kanskje finner du noe argument for de siste 50tusen... :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Enig der men , er prisen såpass over budsjett .Da syntes jeg det er litt dumt å kjøre bil i mange timer uten noe som helst peil , dem 2 jeg har i kikkerten og er i dialog med på tlf / mail .Dem er på vestlandet begge to,så blir mange timer i bil tur/retur.Men det går jo det,har jo tid jeg , men reise å se på noe til 2-300 tusen over budsjettet høres litt fjernt ut.Men tydeligvis at det går , så kan bli en Stavanger tur snart .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ikke spør selgerne om de er villige til å gå ned i pris , gi de et konkret bud med en frist på noen dager , når de ser tallet så kan de ombestemme seg

:yesnod:

 

 

Det siste jeg ville gjort var å ta en diskusjon med selger vedr. ting du finner å pirke på, dagens prissituasjon osv. Da har du brukt endel tid på å se seriøst over båten og så gir du selger et bud. Legg det såpass lavt at han nesten steiler. Deretter møter dere hverandre på halvveien sånn cirka.

Å gi et lavt bud uten å ha diskusjonen og kemien i orden er vanskelig materie etter min erfaring.

 

Jeg brukte lang tid på å gå ned til en prislapp på GBen som passet min lommebok. Det var harde forhandlinger. Jeg hadde god timebetaling for denne jobben. :wink:

 

Lykke til, Runo.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte lang tid på å gå ned til en prislapp på GBen som passet min lommebok. Det var harde forhandlinger. Jeg hadde god timebetaling for denne jobben. :wink:

Lykke til, Runo.

Mvh Astor

Takk Astor , joda kan fort bli en tur til Stavanger .Den har gått ned såpass siden juni i sommer til nå , så kansje den går ned til Økosjefen's prisnivå . Den står ikke på nettet ,har ikke stått der siden august .Men har da spart på anonnsen og er i dialog med selger , skjønner selger på alle måter jeg .Ikke morro å tape 450 tusen på en båt på noen få år,men ikke sikkert han taper noe mindre av å vente . Så vi får se hva som hender utover , Tine III skal ikke leveres før 2/1-09 . Men ikke mye igjen ombord der nå, så blir litt stusslig å bruke :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

. (120 mil t/r) er jo bare en sviptur . :crazy::crazy::crazy:

Enig i det men , virker bortkasta når/om båten står i 300.000- mer enn du har tenkt å bruke .Kan ikke reise å tru du pruter ned 300.000- heller , selvom det går sikkert i flere tillfeller . Men å reise å se er null problem , har da tid nok til det jeg nå .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Enig med flere her som sier at du ikke bør begynne å prute over tlf før du i det hele tatt har sett båten. Det virker bare useriøst...

 

Det "værste " jeg opplever, når jeg skal selge noe, er når folk ringer og sier bl.a.:

 

"Har du noe å gå på? Hvor mye kan du gå ned? Osv...uten i det hele tatt ha sett tingen/bilen/båten/huset.

 

Jeg svarer da: Nei, men jeg er åpen for bud...så er du i det hele tatt interessert, så kom og se på varen, og kom deretter evt. med et bud. Forklar gjerne bakgrunnen for budet dit der og da.

 

Et godt råd:

Unnlat å komme med et skambud, men gi et bud godt i underkant av hva du synes båten er verd, eller hva du kunne tenke deg å gi. Ikke gi bud på, eller reflekter på en båt du kanskje innerst inne ikke har råd til å kjøpe selv om prisen kommer noe ned. Blir selger interessert, eller ser et "potensiale" i deg, så får du et motilbud. Da er dere på vei til å møtes et sted midt mellom.

 

Dersom selger av den båten du måtte være interessert hadde startet en tråd her, bl.a. om hvordan han skal få mest mulig for båten...så får han også mange gode tips om det her inne.

 

Det er ikke nødvendigvis kjøpers marked nå, ikke ennå. Markedet har vært svært tregt lenge....enten det er bil eller båt du skal selge. Men, det omsettes likevel mange brukte biler og båter, hver dag. Alt handler om tilbud og etterspørsel. En kan være heldig dersom en treffer en som MÅ selge, eller en som vet av erfaring at det ofte finnes bare 1 kjøper til akkurat min vare, og at det første budet (les tapet) ofte er det billigste. M.a.o. noen vil alltid slå til på det første budet, dersom det er sånn noenlunde anstendig, av den grunn.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med nimbuster.

Og bare slenge ut et bud uten begrunnelse er for meg useriøst.

bud over tlf/mail/SMS :eek: etc bare glemmer jeg i hvertfall. Hadde mange elplekjekke som var og kikket på den forrige båten min som trodde at man skulle få den gratis.. ofte så er ikke selger i den situsjonen at han MÅ selge..

Finanskrisen har tross alt ikke slått ut for den vanlige mannen i gata enda.. Ikke tror jeg den gjør det heller da vi går mot lavere renter fremover.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Man kan også forklare en selger at man har et budsjett, et beløp, tilgjengelig for kjøp av båt og at man har forståelse for at dette nok er lavere/en del lavere enn selger spør/vil ha, men på den måten så får man jo overlatt til selger å komme med neste utspill/kommentar? På den måten har man gitt et slags bud, men uten å ha fornærmet selger, kun forklart sin egen situasjon! Dette er også noe man bør gjøre ansikt til ansikt og gjerne også etter å ha sett båten. Forøvrig er det meget uklokt å påpeke "alle" feilene med båten, det får selger til å gå i baklås og ikke ville selge en båten, det motsatte av hva man jo ønsker.

 

Forøvrig er for det store flertallet av oss finanskrisen noe man merker lite til. Denne krisen medfører jo nå også langt lavere renter, kanskje den største utgiften for mange, samt billigere bensin/olje, salg og gode tilbud på det meste og lønnsveksten vil bare fortstte også til neste år med økt kjøpekraft.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

bud over tlf/mail/SMS :eek: etc bare glemmer jeg i hvertfall.

Å ikke godta bud uten begrunnelse og å heller ikke godta bud som ikke kommer på annen måte enn face2face , det var da veldig hvor vanskelig det skulle være å få kjøpe ting du eier da.

 

Hvorfor i alle verden må en kjøpe begrunne hvorfor han byr en sum for en båt da ? om jeg vurderer å båt og jeg bestemmer meg for at denne kan jeg betale en mill for usett og prisant. er 1,2 mill så gjøre jeg det på mail eller telefon , har selgeren ønske om å selge båten til den prisen så sier han vel ja uten at jeg absolutt må reise for å se han i trynet og si det samme som jeg kunne sagt på telefon. Pengene er vel like mye verdt om de kommer på konto uten at man ser kjøperen i øynene eller har jeg misforstått deg ?

Link to post
Share on other sites

Hos meg ville det bli f2f

Han på mail er det ikke sikkert du hører fra igjen

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Mye bra og nyttig som kommer fram her , jeg gjør det stort sett sånn som blir sagt her . Men i dette ene tillfelle , på den jeg har mest lyst på nå . Der viste jeg at eier satte prisen ned igjennom sønnen , så her la jeg fram mitt budsjett på båtkjøp og hørte da hva han hadde å si . Båten sto i 1.250 i sommer ( fellesferien ) men idag har han satt den ned til 1.150 , som er for høyt for meg . Derfor maila jeg selger å hørte om vi kunne snakke sammen , å kansje komme fram til en løsning som er ok for begge parter . Han kom da med en pris , å sier han aventer for å høre om jeg kan klare å fixe det siste jeg trenger . Har vil selvsagt selge , men da den ikke er tils på nettet lenger såhar jeg en liten mulighet her . Men etter noen runder i skuffer og skap , så mangler jeg noen "få" kroner . Skal prøve meg i banken igjen , men dere veit kansje hvor lett det er å få noe der om dagen . Har selvsagt måtte låne litt ,så vi og dem nærmeste vennene våres mener banken er vrang som ikke kan gi det lille ekstra . Dette lånet går inn i huset vårt , som selvsagt dem har sikkerhet i . Så litt mærklig at dem er så steile , når vi da får nesten det vi trenger . Hadde skjønt banken bedre om det hadde vært snakk om mye , over 80% av verdien på huset eller sånn.Men det er langt igjen dit .Det skal ikke være lett sier dem , men dette er litt surt . Når du er så nærme og enda så fjernt , da er det litt surt . Men det er klart vi syntes det , så veit vel ikke helt nå . Har jo DNB og gutta sier , bytt bank da dem er så vrange . Men sikkert ikke bare bare det heller , men det frister jo da .

Sitter nå å prøver å finne en flybillett som ikke koster sjorta , tenkte meg en tur til Stavanger .Jeg kan reise stort sett alle dager og klokkeslett , så sant det passer for selger . Har dere tips , så hører jeg gjerne fra dere her eller på en IM. Kan jo "låne" bilen til Øko og kjøre nedover også , men da må hun bruke pick up'n min på jobb og det høres ikke ut som det er så poppis .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...