SF Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Hei William, som index skriver over så bør du dobbelsjekke om merkene for innstilling av register står riktig. Dersom du har bommet med en tann på registeret kan det gi symptomene du beskriver. Redigert 8.Juni.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Jeg kjøpte en gang en bil med en motor som var litt vanskelig å forstå seg på (riktignok bensinmotor, menproblemet er mye det samme). Motoren startet lett, gikk fint på tomgang, men hadde enkelte små nøkk i jevn fart samt under motorbrems. Avgasstest ga også verdier som ingen skjønte seg på. Det viste seg at den ene kammen stod ett hakk feil (twincam maskin), Så snart jeg fikk rettet opp dette gikk den helt fint igjen. Men som sagt, den gikk fint på tomgang og sånn noenlunde ellers også selv med ett hakk. feil. Så ikke la deg lure av tomgangen, det kan likevel være feil. Jeg mistenker i så fall reimhjulet til kamakselen, ikke innsprøytningspumpa... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) ok.. men eg får max 1500 kansje 2000rmp på full gass og da rister motoren noke vooldsom.. og motoren går fint vist eg gjer litt gass(tomgang) 1000rmp.. slepper eg gassen stopper den. skal sjekke reima i gjenn om ein liten halvtime må bare slappe av litt no etter skulen. Redigert 8.Juni.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 no skjønna eg ingen ting.. reima er der på mm.. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
aqad Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Kjenner ikke til denne motoren, men har den innstilling av disel pumpe? Tennings tidspunktet, det gjøres med måleur på de motoren jeg har vært borti. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Register reimen er innom tre hjul ikke sant kam veiv og ett til, hvis du har timet veiv og kam på mrk kan det være at det siste hjulet har flyttet seg litt? dette styrer mest sannsynlig timingen på dieselpumpen.sjekk dette nøye.Har vært borti noe lignende m en annen motor,men kjenner ikke din så godt. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 no har eg faktisk fått motoren til og gå :D og no går den perfekt :D.. fikk prøvd meg ein tur. men har ikkje turteller, oljetrykk eller temp så tørte ikkje kjøyre så hardt.. men fikk noken og 20knop.. så må få tak i ny propell før eg kjøyre noke meir... kjem litt olje ut de røre på sida er de normalt?? og de kjem røyk ut der og heile tida skal de vere sån?? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
index Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Flott du fikk den til! Røret du snakker om er nok veivhusventilasjonen, denne skal vanligvis koples til en nippel på innsugsmanifoilen for å bli kvitt oljedampen. Se om du har en ledig stuss en plass, og sett en slange mellom! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) oki de skal eg se etter :D.. men gjer de noke som den ikkje er tilkobla innsuge?? såg der kom litt olje ut der er de normalt? fy så glad eg er no for at den går.. men trenger ny propell. så skrink ut om du har ein liggande til vp 280 drev sp.. fikk litt besøk i dag gitt.. Redigert 8.Juni.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 passer ein propell som har stått på vp270 på ein vp280? Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Draco24styling Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Flott du har fått fres på den, propell fra 270 går normalt over på 280, når det gjelder turtall, er det bare og dra på, ingen fare for og overuse en diesel med belastning (kort periode) Nå må du få lagt ut en filmsnutt om hvordan den går i vannet Redigert 8.Juni.2009 av Draco aq140 (see edit history) Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Intruder Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Heisan, flott ungdom som får det til... Har liggende en propell til et 280 agregat, må i båten for å finne dimensjon, den skal du få for frakta om kan bruke den. Sender en IM med navn og nr så kan vi snakkes, kan nok få sendt den til Stryn med en kompis så da klarer du kansje å hente den der? Dette har vært min reservepropell så jeg aner ikke status, har skifta motor og drev selv så da blir den bare liggende :-) Intruder Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 no har eg faktisk fått motoren til og gå :D og no går den perfekt :D.. Det var jo flott fant du ut hva som var problemet? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 oki de skal eg se etter :D.. men gjer de noke som den ikkje er tilkobla innsuge?? Det gjør ikke noe nei, bortsett fra at det blir en del søl io motorrommet samt oljelukt i båten! Så over tid bør du nok ordne dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Heisan, flott ungdom som får det til... Har liggende en propell til et 280 agregat, må i båten for å finne dimensjon, den skal du få for frakta om kan bruke den. Sender en IM med navn og nr så kan vi snakkes, kan nok få sendt den til Stryn med en kompis så da klarer du kansje å hente den der? Dette har vært min reservepropell så jeg aner ikke status, har skifta motor og drev selv så da blir den bare liggende :-) Intruder ja skal sende deg ein im. ;) Det var jo flott fant du ut hva som var problemet? ja. pappa hadde dreve og skrutt på ein "lufteskrue" som han kalte de.. men de var til noke anna. så bare sån tilfeldigvis så skrudde eg den enda lenger inn en ka han hadde gjort så vips gjekk den som ei kule :P Det gjør ikke noe nei, bortsett fra at det blir en del søl io motorrommet samt oljelukt i båten! Så over tid bør du nok ordne dette. ok. nei eg hadde ikkje tengt og kjøyre uten bare lurte :D Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 men folkens. prosjekte slutter ikkje her :P har masse i gjenn og gjer. bli kvitt alle barnesjukdommane først på motor og så blir de oppgradering av båt utover.. de som skal gjerast. - oljetrykk - temp - turteller - teppe - puter på sofa og suntopp - rydde i de elektriske - og sikkert meir :D skal prøve fikse temp målaren i morga, og så må eg finne ein plass og sette oljetrykk føleren Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brizo Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Flink gutt! Din far er nok stolt av deg. Det ser ut som det blir en staselig båt dette her. Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) ja begynner og komme seg no.. er forsatt noke i gjenn men de blir tatt framover.. men må få isolert godt. brååker noe J......... på fullgass.. :P Redigert 8.Juni.2009 av gangso (see edit history) Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Bare husk at du aldri skal ruse opp en dieselmotor, dvs gi masse gass i fri. Uten belastning kan motoren fort ta skade. Det er litt forskjell på diesel og bensinmotorer sånn sett. En diesel lever svært lenge hvis du ikke ruser den for ofte eller kjører for hardt. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 åhh. fint du seier i fra. de viste eg ikkje om. da lærte eg noke nytt i dag og :D Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Brodern Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Ikke misforstå. De tåler jo at du gir litt gass og sånn, men ikke rus den opp på høye/maks turtall. Det er ikke spesielt bra for en diesel. Hva er øvre grense på den motoren ? 4500 rpm eller noe sånt ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
gangso Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 er ikkje helt sikker men trur de er 4200 rpm Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
gangso Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 hei. va ute ein tur med båten i dag og der er noke tull med motoren.. motoren går fint og de er ingen ulyder eller noke men motoren spyr ut olje og røyk utav veivhusventilasjon røret. men de er bare ved 10-12knop og oppover. mysta ca 3liter olje på ein tur på max 10min. er de noke alvorlig eller :confused: Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
SF Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 høres ikke bra ut, kan virke som om du har gennomslag i en eller flere sylindre. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ribtjenester Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Det betyr vel slitte stempelringer eller noe sånn, det blir trykk i bunnpanna derfor kommer det røyk opp av veivhus ventilasjon. ikke arester meg helt er men jeg trur ikke det er noe godt tegn. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.