Jump to content

Prosjekt: Draco 1700st diesel


gangso

Recommended Posts

Jeg kjøpte en gang en bil med en motor som var litt vanskelig å forstå seg på (riktignok bensinmotor, menproblemet er mye det samme). Motoren startet lett, gikk fint på tomgang, men hadde enkelte små nøkk i jevn fart samt under motorbrems. Avgasstest ga også verdier som ingen skjønte seg på. Det viste seg at den ene kammen stod ett hakk feil (twincam maskin), Så snart jeg fikk rettet opp dette gikk den helt fint igjen. Men som sagt, den gikk fint på tomgang og sånn noenlunde ellers også selv med ett hakk. feil. Så ikke la deg lure av tomgangen, det kan likevel være feil. Jeg mistenker i så fall reimhjulet til kamakselen, ikke innsprøytningspumpa...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

ok.. men eg får max 1500 kansje 2000rmp på full gass og da rister motoren noke vooldsom..

 

og motoren går fint vist eg gjer litt gass(tomgang) 1000rmp.. slepper eg gassen stopper den.

 

 

 

skal sjekke reima i gjenn om ein liten halvtime må bare slappe av litt no etter skulen.

Redigert av gangso (see edit history)

William Andrè

Link to post

Register reimen er innom tre hjul ikke sant kam veiv og ett til, hvis du har timet veiv og kam på mrk kan det være at det siste hjulet har flyttet seg litt? dette styrer mest sannsynlig timingen på dieselpumpen.sjekk dette nøye.Har vært borti noe lignende m en annen motor,men kjenner ikke din så godt.

Link to post

no har eg faktisk fått motoren til og gå :D og no går den perfekt :D..

 

fikk prøvd meg ein tur. men har ikkje turteller, oljetrykk eller temp så tørte ikkje kjøyre så hardt.. men fikk noken og 20knop..

 

så må få tak i ny propell før eg kjøyre noke meir... kjem litt olje ut de røre på sida er de normalt?? og de kjem røyk ut der og heile tida skal de vere sån??

William Andrè

Link to post

Flott du fikk den til! Røret du snakker om er nok veivhusventilasjonen, denne skal vanligvis koples til en nippel på innsugsmanifoilen for å bli kvitt oljedampen. Se om du har en ledig stuss en plass, og sett en slange mellom!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

oki de skal eg se etter :D.. men gjer de noke som den ikkje er tilkobla innsuge?? såg der kom litt olje ut der er de normalt?

 

fy så glad eg er no for at den går..

 

men trenger ny propell. så skrink ut om du har ein liggande til vp 280 drev sp..

 

 

fikk litt besøk i dag gitt..

dsc_0499.jpg

Redigert av gangso (see edit history)

William Andrè

Link to post

Flott du har fått fres på den, propell fra 270 går normalt over på 280, når det gjelder turtall, er det bare og dra på, ingen fare for og overuse en diesel med belastning (kort periode)

Nå må du få lagt ut en filmsnutt om hvordan den går i vannet :flag:

Redigert av Draco aq140 (see edit history)

Norske båter er best!

Link to post

Heisan, flott ungdom som får det til... Har liggende en propell til et 280 agregat, må i båten for å finne dimensjon, den skal du få for frakta om kan bruke den. Sender en IM med navn og nr så kan vi snakkes, kan nok få sendt den til Stryn med en kompis så da klarer du kansje å hente den der? Dette har vært min reservepropell så jeg aner ikke status, har skifta motor og drev selv så da blir den bare liggende :-)

 

Intruder :sailing:

Link to post
oki de skal eg se etter :D.. men gjer de noke som den ikkje er tilkobla innsuge??

 

Det gjør ikke noe nei, bortsett fra at det blir en del søl io motorrommet samt oljelukt i båten! Så over tid bør du nok ordne dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Heisan, flott ungdom som får det til... Har liggende en propell til et 280 agregat, må i båten for å finne dimensjon, den skal du få for frakta om kan bruke den. Sender en IM med navn og nr så kan vi snakkes, kan nok få sendt den til Stryn med en kompis så da klarer du kansje å hente den der? Dette har vært min reservepropell så jeg aner ikke status, har skifta motor og drev selv så da blir den bare liggende :-)

 

Intruder :sailing:

 

ja skal sende deg ein im. ;)

 

 

Det var jo flott :flag: fant du ut hva som var problemet?

 

ja. pappa hadde dreve og skrutt på ein "lufteskrue" som han kalte de.. men de var til noke anna. så bare sån tilfeldigvis så skrudde eg den enda lenger inn en ka han hadde gjort så vips gjekk den som ei kule :P

 

 

Det gjør ikke noe nei, bortsett fra at det blir en del søl io motorrommet samt oljelukt i båten! Så over tid bør du nok ordne dette.

 

ok. nei eg hadde ikkje tengt og kjøyre uten bare lurte :D

William Andrè

Link to post

men folkens. prosjekte slutter ikkje her :P

 

har masse i gjenn og gjer. bli kvitt alle barnesjukdommane først på motor og så blir de oppgradering av båt utover..

 

de som skal gjerast.

 

- oljetrykk

- temp

- turteller

- teppe

- puter på sofa og suntopp

- rydde i de elektriske

- og sikkert meir :D

 

skal prøve fikse temp målaren i morga, og så må eg finne ein plass og sette oljetrykk føleren

William Andrè

Link to post

Bare husk at du aldri skal ruse opp en dieselmotor, dvs gi masse gass i fri. Uten belastning kan motoren fort ta skade. Det er litt forskjell på diesel og bensinmotorer sånn sett. En diesel lever svært lenge hvis du ikke ruser den for ofte eller kjører for hardt.

Føkk deg...

Link to post

hei.

 

va ute ein tur med båten i dag og der er noke tull med motoren..

motoren går fint og de er ingen ulyder eller noke men motoren spyr ut olje og røyk utav veivhusventilasjon røret. men de er bare ved 10-12knop

og oppover. mysta ca 3liter olje på ein tur på max 10min.

 

er de noke alvorlig eller :confused: :confused: :confused:

William Andrè

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...