Jump to content

Massevelt i Bærum


Enzo

Recommended Posts

Men hvor var de såkalte "proffe" folka i denne havna? Noen må jo i dette tillfelle ha kunnet

 

forutse,som tidligere nevnt i denne tråden at dette var en ulykke som ventet på å skje...?

Dette er for dumt!!

Skjødelsløs hantering av så store verdier,og når det går til h..... så får forsikringen ordne opp.

Nei hvet du hva :puke:

Link to post
Share on other sites

seilbaatopplag.jpg

 

Dette er ei krybbe som brukes av Normar i Son for frakt av motorbåter og seilbåter opp i ganske stor størrelse. Sonskilen Marina benytter samme type krybbe til opplag for endel av sine båter. Jeg antar at Normar har omlag 50 stk av denne krybba. Det forundrer meg ikke om Sonskilen har ett hundretalls av denne krybba. En spesialtilpasset tilhenger løfter krybba. Jeg har ikke hørt om noen skader på båtere som har stått på denne krybba. Jeg mener at krybba blir lagd på et mekanisk verksted i Moss - husker i farten ikke prisen.

Link to post
Share on other sites

Krybber og støtter har vel hver sine fordeler og ulemper. Fordelen med krybber er at de er mer mekanisk robuste og stabile. Bakdelen er vel at fotavtrykket er for lite nede ved bakken slik at de blir ustødige. Vi nermer oss jul og da kommer jo det fine kaffeserviset frem. Prøv selv, de velter for ingen ting sammenlignet med et kaffekrus.

Om man endrer på krybbene og sikrer krakkene bedre, så har det vel ikke så stor betydning hva man velger.

Link to post
Share on other sites

Men hvor var de såkalte "proffe" folka i denne havna? Noen må jo i dette tillfelle ha kunnet

 

forutse,som tidligere nevnt i denne tråden at dette var en ulykke som ventet på å skje...?

Dette er for dumt!!

Skjødelsløs hantering av så store verdier,og når det går til h..... så får forsikringen ordne opp.

 

Eieren burde jo være erfaren nok men mener at "egentlig er det overraskende" at det skjedde, hør kort intervju med eiere (ca 1.45 ut i sendingen) her. Mer bakgrunn om eieren her

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke at seilbåter står i opplag med masten på, men at de ikke har en krybbe som er dimmensjonert for formålet. Jeg har hatt kast på 30 sekundmeter rett i siden på båten min, med mast og 600 g/m2 heldekkende presenning. Det gikk veldig bra, men så veier sikkert det stativet 300 kilo, og kjølen hviler på krybba+ er låst fast. Forøvrig foretrekker jeg opplag på sjøen de få månedene det gjelder.

Link to post
Share on other sites

Var nede i Ternevig og tok noen bilder av båten som ble omtalt her. Det ble også etterlyst bilder av denne, værsågod her er de og den står ennå:

 

 

22122008043.jpg

22122008044.jpg

22122008045.jpg

 

Legg merke til bardunene fra mastetoppen.

 

Det er ellers bemerket at denne båten er en X-50.

Kan ikke unngå legge merke til at eieren av den veltede Farr 40 (HappyHappy) også eier en X-50, se link i mitt innlegg ovenfor.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei Rolf.

Fikk ikke opp linkene dine jeg

Men skitt au...

Poenget mitt er att når sesången er over og sola ikke lenger spruter i bakken/vannet så blir enkelte ting glemt...

D være seg båter/ mc/ biler og så videre...

Det som for meg synes litt rart er at (med egen ærfaring fra egen havn/mc lagring) er at de med mest penger/de dyreste greiene er de som er minst interisserte i å holde ting i `hevd` når det ikke er i bruk ,noe denne tråden bekrefter

Jeg gremmes!

Har flere ganger vært å ordna på ting på nabo båtens pressenning/stativ osv. for at det ikke skal falle over andres båter og når jeg ringer å sier ifra så høres dem helt likegjyldige ut.

I beste fall så får jeg et takk og "skal" : snarest se på det.

Skjer aldri.. :puke:

Link to post
Share on other sites

Hei Rolf.

Fikk ikke opp linkene dine jeg

Men skitt au...

 

 

Ser at linken til NRK Sørlandets intervju med eieren av HappyHappy ikke virket i mitt innlegg 281 ovenfor.

Prøver igjen med intervjuet, ca 1min 45sek ut i sendingen.

Og her NRKs nettoppslag

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Og de som klikker på lenken i Seilas-artikkelen får med seg litt erke-typisk BP småkrangling også, før de scroller ned til det tråden handler om :discuss::seeya:
Linken peker riktig, til innlegg 214.

Grunnen til at man havner på feil sted er at det er brukt bilder i tråden. Invision hopper til riktig posisjon, men etterhvert som nettleseren laster ned bildene blir siden forskjøvet tilsvarende bildenes høyde. Ifølge Invision finnes det ingen måte å unngå dette på.

Klikker man på linken en gang til vil man se at man havner på riktig sted, det er fordi bildet da ligger i lokallageret på nettleseren og den vet høyden på den og kan sette av nødvendig plass idet når html koden lastes ned fra vår server.

Link to post
Share on other sites

Her ser dere en Archambault 40 som har dyp kjøp (arme riddere) i hjemmelaget krybbe , samt en First 50 i en slik smal krybbe men med ekstra støtter under hekken

 

Jeg likte den hjemmelagde krybba best. Bedre går det vel knapt an å lage en krybbe -  3 kraftige støtter på hver side som ender i ei ramme som er bredere enn båten - og kjølen oppå ramma. Samt ekstra støtte under endeskipene.

 

 

Han som har plassert ei støtte midt oppå ei jernbanepalle, var jeg ikke like imponert over. De pallebordene kan lett brekke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...