Jump to content

Massevelt i Bærum


Enzo

Recommended Posts

Har selv båten stående på land med masten oppe, men i en solid seilbåtkrybbe fra OPI. Er det noen som kjenner til noen seilbåter som med masten oppe stående i en seilbåtkrybbe riktig montert og justert, som har veltet pga vind (og ikke pga av nabobåten kom deisende!)?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke lese i et eneste innlegg at mastene oppe og støtter er fantastisk bra.

 

Den som tolker det slik må ha en god fantasi, men støttene gjør jobben godt hvis det er riktig gjort. Når en båt velter er det som regel noe annet som svikter, og det er vår håndtering av saken.

 

Selv har jeg aldri hatt et slikt uhell, men jeg er da nødt til å følge opp stramminger, at ikke noe presenning eller tau røsker i støttene osv..

 

Hvorfor pokker skal man drive slik kverulering mot hverandre? DET er det idiotiske her, ikke støttene.

 

Diskuter hvilke feil som blir gjort.

Link to post
Share on other sites

... Det er nok ikke særlig tvil om at vindkreftene som virker på masten er svært oppskrytt av de som ikke har peiling her på forumet...

du ser inget som Krimart glemt.......

 

her kan du få lite tips fra ett annet forsikringsellskap

 

http://www.alandia.com/files/Alandiakundtidning052.pdf

 

du kan reducere den totale vindkraften på båten med 30% genom att ta ned masten.....

 

sejlere som vart med någre år dom vet dette genom erfaring, 'empiriskt'....

 

det finns til og med dom som plokker av presseningen når dom vet att det er en orkan på väg in.

 

20m i kasten som krimart räknat med er alltför lavt ...tror ikke en båt välter i en medelvind på er det 15m/s?!

 

blåser det storm.....så kan du ha orkanstyrke i kasten....o det er kasten som drar ikull båterne...

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har selv båten stående på land med masten oppe, men i en solid seilbåtkrybbe fra OPI. Er det noen som kjenner til noen seilbåter som med masten oppe stående i en seilbåtkrybbe riktig montert og justert, som har veltet pga vind (og ikke pga av nabobåten kom deisende!)?

Neppe :cheers: ,men det er ikke det som er problemet.Problemet er etter min ringe oppfattning diverse marinaer her på Østlandet som "pådød og liv" skal ha disse "kjekke,lett stablebare/praktiske støttene,som ikke holder mål med mindre de er 100% riktig satt opp etter "boka" til produsent,ogknapt nok holdbare da heller. :smash: Båtene med disse støtter står kun rett på bakken oppe på noe eks.2-4 treverk e.l,uten noe som helst slags binding med resten av "støtteapparatet",og er etter min (og mange forsikringsfolk) svært utsatt for "vridning",risting/bevegelser mm,som tilslutt gjør at båten kommer ut av posisjon og velter. :headbang: Og med riggen på blir belastning/risting/vibrasjoner mm mye kraftigere.Eller kanskje noen menerden blir mindre :lol:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

velt2.jpg

 

Jeg forstår etter å ha lest her at løse støtter og masta oppe er framifrå greier.

Når det gjelder denne velten, så er det vår båt. Jeg satt oppå da den veltet. Admiralinnen brakk ryggen i denne incidenten. Grunnen til at båten veltet er at den var satt opp med feil støtter. Den var satt med støtter fra ILAS og ikke SEA quip støtter. Dessuten blåste det ikke noe særlig 5. mai 2007.

Forøvrig så kom ILAS med forskrifter om hvordan støttene skal brukes etter denne velten.

Ønskes fler opplysninger send meg en IM

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne velten

 

Jeg vet ikke hvilken båt det er.

Fant bildet i en artikkel i redningsblekka om opplagsutstyr.

 

Saken er at veltede båter med støtter er overrepresentert. Båter i krybbe velter svært skjelden. Båter i krybbe med masta av velter nesten aldri.

 

Folk må gjerne få sette båten sin på land i støtter. Gjerne med masta på og presenningen surret godt fast i båten.

Men ikke i nærheten av min båt.

Og jeg vil ikke ha regninga over forsikringa mi.

Link to post
Share on other sites

Det beste er nok uten tvil at opplaget er i båtens naturlige element... er greit med båten på land en ukes tid for bunnsmøring og annet forebyggende vedlikehold... men de som har båter som ikke takler en norsk vinter bør nok fortsette å ha båten på land halve året... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nede i Kroatia har de jo disse Bora-vindene som kommer noen ganger. Likevel lagres stort sett alle båter med masten på. Man er vel timelig safe hvis man lever etter regelen masta på=skikkelig krybbe.

 

Men dette koster penger som man ikke har i norge. I det rike landet Kroatia har man derimot råd til slikt og tar seg bryet med å gjøre ting skikkelig...

 

sunflyerpaaland.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår etter å ha lest her at løse støtter og masta oppe er framifrå greier.

 

Dersom en er ombord når sydvesten er frisk og hylende, vil en fort merke hvilke vibrasjoner som forplanter seg i båten. Mulig tanken på hvordan opplagsutstyret er montert vil slå en..... Selv i vår beskjedne motorbåt uten mast er det merkbare vibrasjoner når sydvesten slår seg vrang.

Link to post
Share on other sites

Mulig tanken på hvordan opplagsutstyret er montert vil slå en.....

 

Akkurat.

Båten min står riktignok godt skjermet for sønnavind, men nordavinden kan ta godt. I forfjor høst fikk vi ei skikkelig kule med slikt, og både båt og krybbe flytta seg en halv meter. Med støtter hadde den garantert gått i bakken.

Det er svære krefter på gang.

Link to post
Share on other sites

Spørs om eierne av nabobåtene her sover godt om natten. Nordvesten treffer midt fra siden og den kan bli sterk her i Høllen...

 

baatvelt1.jpg

Sikkert ikke lenge til ABCenter må selge båten allikevel. Da blir sikkert naboene happy happy! :lol:

 

Jeg skjønner at ikke alle kan lese, og det har jeg full forståelse for...

Det finnes noe som heter ironi sydvesten. Det finnes mennesker (blant annet barn og mange psyk. utviklingshemmede) i samfunnet som ikke forstår det også finnes det mennesker som ikke ønsker å forstå det... :wink:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Det finnes noe som heter ironi sydvesten.

Synd du ikke selv skjønner ironien da.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For meg ser dette ut til å være en diskusjon om hvor mye man er villig til å investere i tid og penger for å senke en risiko. Meningene er delt og båtene faller vel overende nettopp på grunn av det.

 

De som ikke har opplevd at sommerværet påfølgende dag ikke ble som forventet er unnskyldt, resten av oss skjønner at været ikke alltid er forutsigbart.

Link to post
Share on other sites

Så så folkens; vi må ikke bli uvenner nå like før jul...

 

Nå er det bevist at en krangel forbedrer vennskap :wink:

Men jeg ser ikke på dette som en krangel, men en fornuftig og tydeligvis nødvendig diskusjon... :smiley:

 

Men jeg undres enda over hvordan Sydvesten kan utpeke hvem som har peiling, og hvem som ikke har det :rolleyes:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...