Jump to content

Massevelt i Bærum


Enzo

Recommended Posts

Saken er at veltede båter med støtter er overrepresentert. Båter i krybbe velter svært skjelden. Båter i krybbe med masta av velter nesten aldri.Folk må gjerne få sette båten sin på land i støtter. Gjerne med masta på og presenningen surret godt fast i båten.

Men ikke i nærheten av min båt.

Og jeg vil ikke ha regninga over forsikringa mi.

Helt korrekt,sakens kjærne :smash: Alle kan være uheldig,men i de aller fleste tilfeller er det at ting blir gjort for fort/lettvint/slurv/(som å ikke gidde ta av masta når man ikke har en trygg krybbe) :headbang:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Ja, is er et godt naturlig element for båten.

Det er slike som lar båten ligge og ødelegges i is som driver opp forsikringspremien.

Skal gjerne gjøre et veddemål fram i tid,om at følgende salgsargumenter kommer til å spille inn(har allerede hørt tendenser når jeg selv og omgangskrets har solgt/skulle selge)

1)Hvor mange eiere(absolutt best med en eier,kke mine ord,men de som var og så på båten)

2)Om den har lagt på land vinterhalvåret (skikkelig uttørket,kontrollert,ikke hastverksarbeide med undervanns-skroget,heller ikke mine ord,men potensielle kjøperes komentarer.) :wflag::wflag:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Øker kraften fra vinden med masten oppe? JA med 20-30%

Er det ENORME krefter? NEI

Kan båten velte p.g.a vinden alene fordi masten er oppe? NEI, ikke med solide støtter/krybbe

Er årsaken her løse støtter som ikke er godt nok sikret? JA

 

Hvis man velger/tillater å øke belastningen på oppstøtting med 20-30%, da er vel både synsing og hvilke adjektiver man bruker uinteressant. Da går man rett til linje 4.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det beste er nok uten tvil at opplaget er i båtens naturlige element... . men de som har båter som ikke takler en norsk vinter bør nok fortsette å ha båten på land halve året..

Er jo lett å argumentere for slikt når en selv ikke har båt... :lol: Forhåpentligvis har Sydvesten respekt for andres valg selv om det for han er komplett vranglære hvorfor enkelte tar båten på land om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du hvem som har peiling og hvem som ikke har peiling???

:crazy:

 

 

Sydvesten kan sikkert svare for seg selv. Men det er flere med ham som begynner å bli litt lei av de skråsikre innleggene som, når de etterprøves, viser seg å mangle både grunnlag og substans. Det er lov til å synse, men det virker som at noen synser så mye at de etterhvert selv begynner å tro at det er fakta... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Er jo lett å argumentere for slikt når en selv ikke har båt... :lol: Forhåpentligvis har Sydvesten respekt for andres valg selv om det for han er komplett vranglære hvorfor enkelte tar båten på land om vinteren.

Tja, siste båten jeg hadde lå da på sjøen i 20 av de 22 månedene jeg hadde båten, den ble satt på land i to måneder fordi stormen i januar 2007 tok brygga men båten klarte seg selvsagt...

 

Nå kan jeg ikke se at jeg har skrevet noe om at det er komplett vranglære å ha båten på land, så det må nok være Hansi egen noe livlige fantasi som atter engang mangler et naturlig forhold til sannheten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nok flere som sliter med å se ironien din.

Er klar over at det kreves intelligens noe under middels for å skjønne min ironi ja.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ta det med ro sydvesten, det er mange her som setter pris på dine innlegg, jeg har kost meg mange ganger over dine innlegg. Er nok ikke alltid enig med deg, men jeg har nå i 6 år fulgt med så det så.

For å komme tilbake til velten i Bærum, så har jeg ikke vært å sett på båtene. Men i nabohavnen veltet det tre eller fire båter tidligere i høst og der hadde veltstarteren festet presseningen i støttene og da går det til helvete på 1. klasse garantert. Den som ikke forstår hvorfor det må bli slik, bør sette seg ned å tenke nøye, før han spør. :diving:

Link to post
Share on other sites

Dersom det er riktig det som står i Alandia's info, ( # 154 fra Gunga Din ) er det ikke 20-30% økning i vindens krefter med masten oppe, men en tredobling !

 

"Underskatta inte vindbelastningen!

Vindkraften mot en skrovsida på en 10-metersbåt motsvarar ca 1,5

tons tryck. Kraften mot lästöttorna ökar till ca det dubbla om båten är

täckt och till ca det tredubbla om masten sitter kvar."

 

Vanlig synsing sier meg at det ikke er usannsynlig det der.......

Link to post
Share on other sites

för att förtydliga så skrev jeg att du kan redusere den totale "vind kraften" mot båten med 30% eller 1/3 del

genom att plokke ned riggen.

 

ytterligare en 1/3 plokke av presseningen.....

 

 

blåser det 'utav helv..' der nede på bakken der man står(2m)......så blåser det ännu värre på 10m höjd..........

det känner alle sejlere til sen gammelt.....

 

shear.gif

 

men det kansje er svært oppskrytt det med :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Høst og vintermånedene er en sann plage. Med en stadig anke på været.

 

I år ligger båten "avkledd" på sjøen, etter foregående år, med full presenning.

Når vinden har vært på det kraftigste har den tykke presenningen blitt revet løs av maljene. Den har nok da fungert som ett seil.

 

Båten tåler regn og rimelige snømengder. Fordelen med presenning er nok mindre enn bakdelen som vindfanget den fører med seg.

La meg nå presisere at dette gjelder for de forhold der vår båt ligger. På temperert, snøfattig og isfritt sørvest-land.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

The bending banana award henger høyt og tildeles de som deltar for diskusjonens del. Det er tillatt å vri og vrenge på alt for det er kveruleringen som holder liv i tråden. Innlegg med en slik karakter har lange tradisjoner på båtplassen og hvis vi studerer innleggene og legger godviljen til, så bøyer de fleste av oss bananer.

 

Det ville være umulig å kåre en vinner til denne prisen på båtplassen, for komiteen ville aldri blitt enig. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...