Jump to content

Massevelt i Bærum


Enzo

Recommended Posts

Sannsynligvis er det noen eldre båter som har fått skader, det er vel ikke utenkelig at disse ikke har kasko. Hvordan stiller eventuell dekning av skader for disse?
Såsant ikke Happy-eieren kan sies å ha opptrådt grovt uaktsomt får de ingenting. Og siden det vel blåser opp mot storm her blir nok denne velten regnet som et hendelig uhell..
Link to post
Share on other sites

Ligger en enorm seilbåt i opplag i Ternevik båthavn utenfor Kristiansand. Minner litt på "happy happy" båten i Høllen som veltet. Den ligger opp i ei veldig høy og smal krybbe (meget høy), i tillegg med masta på båten som jo raker til himmels. Lurer på hvor lenge den ligger før den tipper?

Link to post
Share on other sites

Såsant ikke Happy-eieren kan sies å ha opptrådt grovt uaktsomt får de ingenting. Og siden det vel blåser opp mot storm her blir nok denne velten regnet som et hendelig uhell..

 

 

Håper virkelig de som har fått båtene skviset under Megler smekk her har forsikringen i orden.. Et alternativ hadde kanskje vært å sende regningen til ABCenter :wink:

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Interessant det du skriver at det skal MYE TIL Ingar. Det er nok inntrykket både kundene og forsikringsselskapene har på godt og vondt.

Kjenner ikke til hvordan det stiller seg i båtvelt saker, men min oppfatning er at selskapene bruker regress og avkortning på andre områder.

 

Dette skrider frem i takt med at forsikringsselskapene klarer å konkurrere om kundene på de samme vilkår. Regress kan vel i dag kun brukes i de tilfellene hvor brudd på krav kan påvises hvis jeg har skjønt dette riktig. Det kan være krav til byggestandard eller for så vidt brudd på kundens oppfølging av krav beskrevet i forsikringspolisen.

 

På den tekniske siden ser nå forsikringsselskapene litt på hvordan feil eller brudd på avtalene kan avdekkes. Det er så vidt meg bekjent veldig sjeldent at dette får økonomiske konsekvenser for en båteier som i dette tilfellet.

 

Det kan hende at det kommer til å vokse frem en ny praksis på dette området de neste 10 årene, og det er ikke utenkelig at de som uttrykker misnøye med å betale for andres udugelighet eller uvørenhet får billigere forsikring fremover.

Link to post
Share on other sites

Her forutses en ulykke av Ingar god tid i forveien bare ved å ta båten i øyesyn. Det burde kanskje komme i avisen?

Det burde det :yesnod: Ingar har vel allerede kontakter i NRK nett?

 

Kanskje forsikringsselskapet leser det og forstår hvor uforsvarlig denne båten sto... :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

er ikke utenkelig at de som uttrykker misnøye med å betale for andres udugelighet eller uvørenhet får billigere forsikring fremover.

Dilemmaet er at vi alle ønsker å være 100% sikret når vi tegner en forsikring. Ikke risikere å havne i en diskusjon med selskapet dersom vi skulle trenge dem..

Skulle de begynne å bruke regress mer aktivt kan man være rimelig sikker på at det jevnlig ville dukke opp artikler i media der en 'stakkars' forsikringstager må gå fra gård og grunn fordi selskapet hans nekter å erstatte en skade. Dette kan på sikt undergrave forsikringsselskapenes business...

Link to post
Share on other sites

Ligger en enorm seilbåt i opplag i Ternevik båthavn utenfor Kristiansand. Minner litt på "happy happy" båten i Høllen som veltet. Den ligger opp i ei veldig høy og smal krybbe (meget høy), i tillegg med masta på båten som jo raker til himmels. Lurer på hvor lenge den ligger før den tipper?

 

Det er en X-50 som ligger i Ternevig. Den er så vidt jeg har forstått bedre sikret, bla med liner fra mast til bolter i bakken.

Link to post
Share on other sites

Det er denne holdningen selskapene også har, at dette ikke skal gå ut over eieren av båten. Men hvis en selvlensende båt synker i fortøyningene og eieren ikke skjønner noen ting, da er det kanskje lurt å sjekke båtens konstruksjon og så avgjøre hvor ansvaret ligger.

 

Dette med samsvar er litt vanskelig, for det er ingen klare linjer for hvordan dette samsvaret skal være dagen etter at båten er levert fra fabrikk. Men det er ikke noe i veien for at forsikringsselskapet sier at når en båt periodisk ikke har et dokumentert samsvar med byggestandarden så representerer båten en større risiko.

 

Hvordan dette kan løses i praksis har selskapene en viss erfaring med, og da med at avkortning drar med seg negativ omtale. Det er derfor slik jeg forstår det bedre å forskuttere problemet med å differensiere premien og heller erstatte tingene som før.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...