Jump to content

Massevelt i Bærum


Enzo

Recommended Posts

Triste nyheter.

 

I samme artikkel viser Seilas til hvordan båtene bør støttes opp. For de som har båten på land med masten oppe kanskje en tanke å sjekke opplag av egen båt mot tipsene i artikklen.

 

Lett å være etterpåklok men, akkurat denne båten vet jeg derter noen som tidligere har brukt som et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.

Link to post
Share on other sites

Her bilde fra NRK, Østlandsendingen og her flere bilder fra Bærum Budstikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lett å være etterpåklok men,
Jeg tror nok ikke masten oppe har skylden for dette heller feil plasering av båtene og dårlig strammet krybbe.
Dette skyldes vel rett og slett slurv?

 

Problemet var etter det som rapporteres noen kraftige vindkast på morgenen, nok en gang er det sydvesten som har skylda! :rolleyes:

 

Det var summen av feil som gjorde det lett for sydvesten.

 

Skal man være sikker på at båten står gjennom vinteren må masten av og opplagsarbeidet må gjøres skikkelig. Og selvfølgelig benytte opplagsmateriell som tåler en støyt.

 

Dessverre blir det neppe noen krav til avmasting før det har gått med liv. Og da blir de nok urimelig strenge.

Link to post
Share on other sites

Det var summen av feil som gjorde det lett for sydvesten.

Man skal aldri undervurdere sydvesten... den slår til når man minst venter det... og er man ikke forberedt og har gjort hjemmeleksen sin... ja da er sydvesten ikke nådig...

 

Trist at ikke båtfolket i Bærum tok hensyn til at sydvesten kan være lunefull også på de trakter, selv om jeg ikke kan erindre at sydvesten var sterk i dag....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal man være sikker på at båten står gjennom vinteren må masten av og opplagsarbeidet må gjøres skikkelig. Og selvfølgelig benytte opplagsmateriell som tåler en støyt.

 

Dessverre blir det neppe noen krav til avmasting før det har gått med liv. Og da blir de nok urimelig strenge.

 

Egentlig burde det være et ikke problem om mastene er på. Vindfanget er overhodet ikke av en slik art at båtene velter grunnet vind. Da må en også forby presening på motorbåtene. Her er det dårlig sikring og eller feil montert krybbe. :yesnod:

 

 

Trist at ikke båtfolket i Bærum tok hensyn til at sydvesten kan være lunefull også på de trakter, selv om jeg ikke kan erindre at sydvesten var sterk i dag....

Helt enig, Vi har da hatt mye mere vind før. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det virker snodig på meg og si at ikke masten på båtene har en stor medvirkning her, jeg har jo seilet i mye forskellig vær og kan jo lett seile kun med riggen i styggvær. Videre ser man jo også tydelig dette på båtforeninger når det er mye vind, båter med riggen oppe får mye mere krenging ved vind kast en båter med riggen nede.

 

Ja og selvfølgelig påvirker også presseningstativ mye også. Men at seilbåter burde rigges ned eller sikres forsvarlig med barduner/fall fra mast til fast punkt til bakken tror jeg er viktig.

Link to post
Share on other sites

Egentlig burde det være et ikke problem om mastene er på. Vindfanget er overhodet ikke av en slik art at båtene velter grunnet vind.

Å si at ikke det er vindfang i en seilbåtmast er bare tull. Har mang en gang sett seilbåter som har rivd godt i bryggene på grunn av sterk vind mens andre båter har ligget fint. Men som nevnt lenger oppe, årsaken til massevelten i Bærum er nok ikke masta alene, men en kombinasjon av flere ting.

Link to post
Share on other sites

joda, ser den at det kan bli vindfang også i mastene. Mulig det kan være en god ide og feste noen ekstra barduner ned til bakken på en eller annen måte. Ellers så forstår jeg godt pinnebåt eiere, fyttikatta så mye arbeide det blir med å ta masten opp og ned i sesongen.

 

Kanskje en ny lov kan utarbeides. Pinnebåteiere med mast oppe må ligge i boblehavn. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...