Jump to content

Yanmar 6LPA-STP . Utkopling av glødeplugger


topa

Recommended Posts

På Yanmar 6LPA-STP er det glødeplugger som er innkoplet ca 4 min etter kaldstart for å redusere forurensing . Det er vel for å forbrenne all diesel. Når glødepluggene er innkoplet trekkes det mye strøm slik at spenning på batteri blir 10 -11 volt og sidepropeller bør ikke kjøres.Jeg vet styringsenheten for glødepluggene sitter utenpå oljekjøleren.

Har noen koplet ut glødepluggene og hvordan gjøres dette.???

Link to post
Share on other sites

Disse er lett å koble ut.

Det sitter en kontakt på babord side bak på motoren.

Ta denne fra hverandre og glødepluggene er koblet ut.

Jeg bruker båten ca. april - oktober og motoren starter alltid på første slaget med nøkkelen,

og deretter varmkjører jeg raskt på fornuftig turtall.

Det skal være adskillige kuldegrader før du har bruk for glødepluggene på 6LP-motoren.

Andre kan sikkert ha sine meninger, men Yanmar 6LP er så startvillig at til bruk i varmegrader

kan du med god samvittighet koble ut glødepluggene.

 

Her har du bilde av motoren sett bakfra på babord side i mitt motorrom.

Jeg har satt rød ring rundt pluggen som du skal demontere/ ta fra hverandre.

På bildet er pluggen delt.

 

gloedepluggledning.jpeg

Link to post
Share on other sites

Min motor starter også svært fort også når det er kaldt så gløding har ikke med start å gjøre . Yanmar fortalte meg på ei messe at glødepluggene hadde med miljøkrav å gjøre og er innkoplet 4 min etter start eller til motor har fått 60 grader. Når motor er passe varm blir de ikke koplet inn. Jeg kan se på et voltmeter på dashbordet som henger på startbatteri når glødinga er innkopla. Styringa av glødepluggene skjer i en boks der du har satt en rød ring. Så det er vel en kontakt på ledningen som man bare kan åpne som du sier. Det jeg kunne tenkt meg er å styre dette via en bryter dersom det blir mye eksos dersom glødinga er utkopla. Dersom man er i ei havn og ikke trenger sidepropellene så kan glødinga gjerne være innkopla for å spare naboene for eksos. Jeg vil anta at kontrollboksen styrer et rele som kopler inn strømmen til pluggene siden det går mye strøm til disse.Den koplinga du Phoebe har åpna inneholder sikker lendinger til temeratur føler også. Så da blir spørmålet hvilken ledning styrer et eventuelt rele.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer som du sier, det er flere kontakter i denne pluggen som er tilknyttet temp- og styring av glødepluggene,

men jeg kjenner dessverre ikke konfigurasjonen på fargekodene på ledningene.

 

Jeg har fått anvisningen for frakobling av Yanmar og ble anbefalt dette siden motoren ikke brukes vinterstid.

Alle Yanmar ryker litt grått idet de kaldstartes, men dette synes jeg er bagatellmessig.

Jeg har ikke merket noen forskjell på før/ etter at glødepluggene ble frakoblet,

bortsett fra-, som du sier -, på voltmeteret.

Det tar 5 sekunder å dra pluggen fra hverandre, og 5 sekunder å sette sammen igjen, så det er jo enkelt å prøve.

Synes du det ryker, så er det bare å koble inn igjen.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke glødeplugger, det er varmeelementet i den indre kjølesløyfa.

Det er der for å varme opp motoren raskere slik at utslippene ved kald motor reduseres.

 

Elementet slår seg på i det dynamoen begynner å lade og slår seg av etter 4 minutter eller når indre kjølesløyfe har nådd 40 grader.

 

Av og til har jeg tenkt tanken på å koble av ledningen til releet som styrer elementet, men det har blitt med tanken.

Når jeg tusler ut av havna på 1200 omdreininger, lader dynamoen såpass at jeg har minus 40-50A ut av hovedbatteribanken disse minuttene. Det kan jeg leve med. Tanken på at det har en liten miljøgevinst samt at motorslitasjen reduseres med et eller annet marginalt gjør at jeg ofrer en håndfull amperetimer. Ingen stor sak. Glødepluggene bruker jeg aldri. Forvarmingen av dieselen bruker jeg aldri. Båten om vinteren bruker jeg aldri.

 

Jeg har ingen problemer med å kjøre baugpropellen og ankervinsjen samtidig, men jeg bruker normalt en hovedbank på 345Ah til alt og har startbatteriet kun som et nødstrømsbatteri hvis hovedbanken en dag skulle være flat. Å trekke ut 115A til varmeelementet og 200A til baugpropellen samtidig, blir da for småplukk å regne. Med halvtom hovedbank skjer det imidlertid at spenningen detter under 12V med mye baugpropellbruk, men ikke mye under.

 

Ditt varmeelement trekker kanskje mer enn mitt.

Link to post
Share on other sites

Dette temaet har jeg ikke vært opptatt av tidligere - muligvis fordi jeg har svært stor batteribank på startsiden ( 6 x Optima Exide Maxxima 900 DC). Jeg har nå shunt og amperetimeteller på dynamoene til begge motorene. Jeg har ikke avlest dette forbruket som beskrives. Det kan imidlertid være interessant å koble ut varmeelementene ved spesielle startforhold. Er det slik at det på alle Yanmarmotorene er den hvite/blå ledningen som aktiverer releet til varmeelementene?

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke glødeplugger, det er varmeelementet i den indre kjølesløyfa.

 

Lotus;

Dette er den beste forklaringen jeg har fått,

din beskrivelse over er bedre enn hva jeg fikk fra Yanmar :yesnod:

Jeg har vært i den tro at dette gjaldt en form for glødeplugger,

men med den tilmålte 4-minutters "miljøoppgaven" og ikke starthjelp som det fremgår over.

 

Men hva er din nøkterne mening om sommerbruk;

Motoren startes og kjøres vanligvis skånsomt, men raskt opp i driftstemperatur.

Jeg tilhører ikke "Ladeklubben", som dyrker badetemperatur på kjølevannet i timesvis på tomgang.

Med minus 80 amp de første 4 minuttene er det vel forøvrig dette medlemskapet en dårlig idè... :lol:

 

Jeg forstår godt hensikten i kuldegrader og i yrkesbåter som kan ha lange tomgangsintervaller,

men har dette strengt tatt noen praktisk hensikt på en fritidsbåt om sommeren?

Yanmar-teknikeren som jeg fikk anvisning fra, mente dette var unødvendig med mitt bruksmønster.

Link to post
Share on other sites

Lotus:

Takk for oppklaring.

Det du sier med varming stemmer mer enn glødeplugg. Jeg har aldri klart å finne ledninger til noen glødeplugger for hver sylinder.

 

Hos meg er vinsj på forbruk batt . Baug og hekk trøster henger på start batt for å levere mye strøm i kort periode. Når motor er kald og varming er innkopla faller spenninga ned mot 10,5 på batteriet og Scand advarte mot å kjøre trøstere i denne perioden. Problemet er at rele på trøstere kan brenne seg fast. Dette har Enbo også sagt på et foredrag i båtforeninga. Jeg har ikke målt spenninga på baugtrøster når disse brukes, men når spenninga på batteriet er 10,5 V så er jeg på grensa av det Engbo anbefaler. I tillegg er det jo spenningsfall fram til trøster og da er jeg helt klart under det som er anbefalt. Ønsket om å kople ut varming er når jeg har behov for å bruke trøster og ikke har tid til å vente i 4 min. på at motor skal bli varm.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bruk av baugpropellen, er denne belastningsmessig litt annerledes enn f.eks. ankervinsj. Når baugpropellen får lavere spenning, snurrer propellen saktere. Når propellen snurrer saktere, er belastningen mindre. Når belastningen er mindre, skyter ikke strømforbruket i været for å kompensere for den lavere spenningen. Litt lavere spenning på baugpropellen betyr da dårligere skyvekraft, men ikke veldig stor fare for at noe brenner seg fast. Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

 

Ankervinsjen derimot vil ha mer strøm når spenningen faller. Ankeret er like tungt å dra som før og med lavere spenning må mer strøm til for å gi nok effekt. Det er derfor en god ide å kjøre ankervinsjen i korte intervaller av gangen slik at batteriet får noen sekunder til å hente seg inn mellom hver kraftanstrengelse når voltmeteret viser at spenninga detter som en stein. Driter man i å ta slike hensyn, løser motorvernbryteren ut. Bedre å ta hensyn.

Link to post
Share on other sites

Er samme system på min 4LHA fra 06. Det gjør at Wallasvarmeren har oppstartproblemer de første minuttene etter at Yanmarene har startet. Jeg må derfor slå på Wallasen samt la denne få starte opp ordentlig før jeg starter opp båtmotoren. Noen som vet om det er like enkelt å kople systemet ut på min type motor?

Link to post
Share on other sites

Lotus:

Vet du hvor varmeelementet og rele sitter.

Nei. Har 4 LHA-motor og der er det annerledes. Antageligvis er effekten til varmeelementet større i en større motor.

Mitt rele sitter fast på en brakett ca midt på siden av motoren ganske høyt opp.

Følg ledningene. Det er en ganske feit rød kabel. Burde ikke være vanskelig å få øye på.

 

For å koble vekk varmeelementet er det bare å hekte av ledningen til styrestrømskontakten på releet og sette på en tapebit på kabelskoen.

Greit å kunne gjøre i en sitasjon der man trenger all tilgjengelig strøm til start, men vet ikke helt om jeg ville koblet den vekk permanent.

Da må noen som faktisk vet i så fall fortelle meg nøyaktig hvilken ulempe dette medfører for vanlig sommerbruk. Kanskje er det helt kurant å gjøre. Kanskje ikke.

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare hva som er annerledes Lotus?, på min motor er det både gløding og forvarming. Glødingen er "tileggsutstyr", men forvarmingen skjer uansett ved kaldstart - og etter ca. 4 minutter slår den seg av. Ser dette bl.a. godt på lysintensiteten på kartplotteren. Har blitt anbefalt av forhandler å ikke kjøre vinsj/baugpropell i de første minutter etter kaldstart grunnet "skåning" av både batterier og utstyr. Videre har jeg også fått info om at dette systemet trekker såpass med strøm at motoren må gå i minimum 30 minutter for å "gjenfylle" den strømmet som er brukt opp. Mange småturer vil derfor over tid tappe ned batteriene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har D-type instrumentpanel.

Skal jeg gløde, må nøkkelen vris et hakk mot urviseren.

Nøkkelen slippes og går tilbake til nullposisjon av seg selv.

I det jeg slår på tenningen, starter forvarming av dieselen.

Lar jeg tenningen stå på uten å starte, slutter forvarmingen etter ca 15-20 sekunder.

Starter jeg umiddelbart, fortsetter antagelig forvarmingen av dieselen de samme antall sekunder, men det vet jeg ikke med sikkerhet.

Så starter jeg. I det ladelampen slukker, slår releet for varming av indre kjølesløyfe inn.

 

Ja, dette bruker litt strøm, men vi snakker kanskje om 5-7 Ah.

Det blir jo litt, men ved neste start er jo motoren varm og da går det ingen strøm.

En liten kort tur hver dag, kan muligens tappe startbatteriet, men det skal ikke veldig lange ladetiden til før man har puttet inn mye av det tapte.

Problemet er at det tar lang tid å få de siste prosentene tilbake i batteriet.

Link to post
Share on other sites

Litt annerledes hos meg;

I det jeg slår på tenningen, starter forvarmingen (glødingen?) umiddelbart. Lar jeg tenningen stå på uten å starte, slutter forvarmingen etter ca 15-20 sekunder (kun 2 - 5 sek. om sommeren). Altså som på en bil.

Så starter jeg - lampen slukker og "miljøvarmeren" starter og står på i ca. 4 minutter.

 

 

I min instruksjonbok står imidlertid dette beskrevet på følgende måte, men dette har jeg aldrig fått til å stemme..................

 

"

Vri startnøkkelen fra Off til Glow (gløder). Hold nøkkelen der i 15 sek slik at forvarmeren varmes opp. Vri så tilbake til start for å starte motoren.

Merk - du må ikke la forvarmeren være på mer enn 20 sek. om gangen. Dersom den er på for lenge, vil den skades.

Merk - Dersom du vil ha forvarmer anbefaler vi at du også tar det kontrollpanelet som har en lampe som viser at forvarmeren varmes opp. Når forvarmeren er oppvarmet, lyser lampen for å vise at du kan vri nøkkelen til start.

"

 

Ser ut til at jeg har et automatisk system, eller så kan det ha skjedd noe utvikling - instruksjonsboken er merket med 07 2004, mens motoren jo er over 2 år nyere..

Link to post
Share on other sites

Gløding er som regel en glødeplugg i hver sylinder som gløder når "glødelyset" lyser og en stund etter oppstart.(untatt gml. perkins).

Glødetiden er ofte tilpasset kjølevannstemperaturen.

Varmeelement er som regel i manifolden for å forvarme luften som går inn i motoren og trekker mye strøm de minuttene det står på.

Jeg kjenner ikke til detaljene på akkurat denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Det snakkes mest om thrustere her, men ut fra innlegg #14 virker det som ankervinsj er viktigere å unngå.

 

Jeg tror min ankervinsj sliter litt av og til fra før (driver og stopper litt selv om jeg er veldig forsiktig og tar det pø om pø). Kanskje jeg burde hatt mer turtall for å sikre høyere spenning da. Eller er det fare for at jeg må gjøre noe med selve ankervinsjen (gammel Engbo)?

 

Når jeg ligger inn mot en holme el.l. må jeg kanskje passe ekstra godt på neste sommer, når jeg har fått inn Yanmaren. Enten kjøre motor i 4 minutter før jeg starter ankervinsjen eller ordne med en mulighet for å koble ut denne oppvarminga...

 

Skal bli interessant å følge med på voltmeteret når den tid kommer. Foreløbig er det ca. tjue meter mellom båten og nymotor'n.

 

Utrolig mye nyttig informasjon her på BP :o)

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...