Jump to content

Yanmar 6LPA-STP . Utkopling av glødeplugger


topa

Recommended Posts

Forbrenning av fossile brennstoffer er ikke bare bare, spesielt ikke når det skal være miljøvennlig. Alfa Romeo er vel de eneste som klarte å snu dette til noe positivt. De hadde en dårlig motor som forbrant dårlig. I stedet for å lage ny motor boret de opp et hull og satt i en tennplugg til, og vips så ble varemerke twin spark til. Alle var fornøyd.

 

Volvo Penta bestemte seg for å lage helt nye motorer i stedet for å flikke på de gamle, og effekten er positiv med et lite unntak som sikkert ordner seg.

 

Jeg vil si at den som ikke har merket et problem har ikke et problem. De som har et problem har jo allerede fått løsningen, men ikke si noe til Oddekall for da kommer han med miljødronningen og tar dere.

Kast en femmer på bøssa neste gang det er en innsamling for miljøet hvis samvittigheten gnager. Uansett vil dere ikke redde verden med disse motorene.

:santcheer1:

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde alltid i min barndom at "gløding" skjedde inni sylinderen, og at den varme pluggen gjorde det mye lettere å få tent en eksplosjon.

 

Jeg vet at fra andre tråder at Steyr har glødeplugger i sylinderen. Jeg vet også at denne er innkoblet en stund etter start.

 

 

Hva slags "dings" er det på Yanmar 6LP som ikke tåler mer enn 15-20 sekunder?

Link to post
Share on other sites

Det er mange måter å bygge opp et glødesystem på. Hvis man ønsker hurtiggløding for start så kan man for eks. montere 7,2 volt glødeplugger som blir rødglødende med 12 volt. Så kjører man 12 volt i starten for hurtiggløding, og så legger man inn en motstand i serie når motoren har startet slik at man får en ettergløding med 7-8 volt.

 

Hvis man da ikke har kontroll på tiden og kjører 12 volt på pluggen for lenge, så brenner varmeelementet av. Noen ganger kan hele tuppen brenne av, og det er vel det som har skjedd noen ganger når motorer havarerer.

 

Denne formen for gløding er noe forskjellig enn den glødingen det snakkes om i denne tråden, for nå handler det om eksosutslippet til motoren i oppvarmingsfasen, som da gjerne dreier seg om partikkelutslipp via avgassen. (Røyk).

 

Jeg tror det er vanskelig å benytte glødeplugger for å begrense partikkelutslippet tilstrekkelig i mange motorer som skal tilfredsstille nye avgasskrav, for overflatearealet på pluggen er for lite til at luften blir tilstrekkelig varm når motoren er kald.

 

Derfor sitter glødingen av dette systemet i innsugsmanifolen for der er det plass til et varmeelement med stort areal.

 

Motorer med Common rail løser dette problemet på en annen måte og som da ikke trenger denne forvarmingen av luft. Man knuser dieselpartiklene bedre med høyt trykk og mindre huller i dysespissene, styrer innsprøytningstidspunktet elektronisk slik at innsprøytningen kommer senere. Diselen får da ikke tid til å kondensere når motoren er kald. Så får motoren også litt flere hester generelt fordi innsprøytningen er mer nøyaktig og kan kontrolleres.

Link to post
Share on other sites

Det skjer ved at glødesystemet har en elektronisk boks som innhenter informasjonen fra motoren om temperatur etc. Og styrer glødingen automatisk.

Det er rart hvor overlegen elektronikken har blitt menneskene på mange områder. Fordelen er at en elektronikk klarer å gjøre tingene likt hver gang med de rådende forhold, og derfor kan brukerterskelen av blant annet bilene senkes slik at alle kan bruke dem.

 

Om en stund så virker det nok det meste også i båtene mer automatisk. (Helt til noen drar ut et stikk i ledningsnettet).

Link to post
Share on other sites

Og her kommer fasiten fra Yanmar:

 

Det vi tidligere i tråden har diskutert som forvarming

(men som egentlig er ettervarming...) på 6LP-motoren foregår på denne måten:

 

Det sitter to kraftige glødeplugger i innsugningsmanifoilen.

Disse varmer opp innsugsluften.

Forvarmingen har kun en hensikt, og det er å fjerne røyk i oppstartfasen etter at motoren har startet.

Dette påvirker ikke slitasje eller kaldstartsegenskaper.

Glødepluggene starter først etter oppstart når ladingen fra dynamoen har slått inn,

med andre ord må motoren allerede ha startet før glødingen begynner.

Og igjen, eneste misjon er at de skal forhindre oppstartsrøyk.

 

Topa har påpekt at disse trekker mye strøm.

Hver glødeplugg trekker 58 ah, dvs belastningen er totalt 116 ah under forvarmingstiden.

 

Glødingen er styrt av to funksjoner:

1) Elektronisk tidsstyring slik at glødepluggene kuttes automatisk etter maksimum 5 minutter.

2) Temperaturføler/ termostatstyring: Når kjølevannet passerer 42 grader, kuttes glødingen dersom dette inntreffer før det er gått 5 minutter.

 

 

Gløding FØR oppstart; Forbedre kaldstartegenskaper:

 

Dette foregår på manuelt vis slik det er beskrevet i flere innlegg over:

Tenningsnøkkelen vris til venstre i maks 15 sekunder og motoren startes.

Dette aktiverer egne glødeplugger som sitter i sylinderne.

 

 

Det er ikke noen form for kjølevannsoppvarming som standard på 6LP.

Yanmar har imidlertid montert motorvarmer som ekstrautstyr på flere motorer,

typisk motorer som sitter i resque-båter, osv som må være operative for stor belastning på kort tid.

Dette kan monteres som ekstrautstyr for de som har behov for dette.

 

Jeg takker en (som alltid) særdeles hyggelig og imøtekommende representant fra Yanmar Norge for

raske, gode og presise svar på mine spørsmål da jeg tok kontakt i dag :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Den desperate flypassasjeren med flyskrekk ble beroliget når flyvertinnen sa at flyet ikke hadde lettet enda. Førstegangspassasjeren fant selv ut at det var best å forlate flyet.

 

Av og til finner vi ut ting alene, andre ganger ikke.

 

Phoebe ringte Yanmar. Takk og amen.

Bra jobba Phoebe.

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Av og til finner vi ut ting alene, andre ganger ikke.

Phoebe ringte Yanmar.

:santcheers:

Utgangspunktet for tråden var at Topa ønsket å få en avklaring på om forvarmingssystemet kunne kobles ut

grunnet strømforbruket de 4 ( fasit: 5) første driftsminuttene etter oppstart på 6LP-motoren.

 

Jeg har samme motor og koblet ut forvarmingen allerede da jeg overtok båten som ny,

men uten å i detalj forstå hva dette innebærer (ble i sin tid bare anbefalt dette).

 

Svarene og engasjementet i tråden har, som i sedvanlig god BP-ånd, vært mangfoldige, lærerike og gode,

men for meg også noe forvirrende, da løsningsforslagene i noen tilfeller ble motsigende.

Etter KISS-prinsippet (Keep-It-Simple-Sailor) var det derfor lettere å ta en telefon til alltid imøtekommende Yanmar Norge i dag.

Link to post
Share on other sites

Gløding FØR oppstart; Forbedre kaldstartegenskaper:

 

Dette foregår på manuelt vis slik det er beskrevet i flere innlegg over:

Tenningsnøkkelen vris til venstre i maks 15 sekunder og motoren startes.

Dette aktiverer egne glødeplugger som sitter i sylinderne.

 

På 6lp serien fines det ikke mulighet til å montere glødeplugger i toppen så her må Yanmar Norge bomet på beskrivelsen

yanmar_3.jpg

Link to post
Share on other sites

Gløding FØR oppstart; Forbedre kaldstartegenskaper:

På 6lp serien fines det ikke mulighet til å montere glødeplugger i toppen så her må Yanmar Norge bomet på beskrivelsen

 

:lol: ... Sånn er det når man endelig tror man har forstått noe... :headbang:

Det er vel heller jeg som har mistet noe her... ikke skyld på Yanmar.

... hvor sitter de, Liberty :smiley: ?

Link to post
Share on other sites

Hver glødeplugg trekker 58 ah, dvs belastningen er totalt 116 ah under forvarmingstiden.

Uff og uff jeg gremmes av en slik forklaring.

Hver glødeplugg trekker 58A, dvs begge pluggene trekker 116A. Ikke noe ah innblanding ennå. :smash:

Belastningen totalt blir 116Ah/60minutt*5 = 9,66Ah (Ampere timer) under ettervarmingstiden på 5 minutter. :seeya:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg var spent på hva som møtte meg på BP når jeg kom hjem fra jobben. Phoebe krøp til korset og ringte Yanmar for fasiten. ( Når alt annet ikke funker så må man vurdere å se i bruksanvisningen). Han kom litt skjevt ut i det ene svaret, men det fikk Liberty ordnet opp i. Takk til Liberty som har demontert toppen for å vise at det ikke er plass til glødeplugger der. Nå er det ingen som kan tvile på det.

Forklaringa til Liberty som går på at de samme glødepluggene benyttes til forvarming og ettervarming, men at luftstrømmen gjør at de kan være innkopla mer en 15 sek. når motor har starta høres fornuftig ut og nå stemmer faktisk koplingsskjema til Yanmar også for der finnes det bare 2 varmeelementer.

 

Takk for innsatsen alle sammen for nå har denne tråden fått en lykkelig slutt og klart svar.

Til Liberty vil jeg bare si at han står i fare for å få mange IM fra Yanmar eiere for han har avdekket høyt kompetansenivå på disse motorene.

Link to post
Share on other sites

img_0050.jpg

 

En liten en på slutten her. Vær forsiktige med klistremerket som står på ventildekselet slik som på bildet. Hvis du skulle være så uheldig (slik som jeg) at det faller av så dukker det opp et Toyota merke under der, og det tar seg dårlig ut i en båt... :D :D

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...