Jump to content

Yanmar 6LPA-STP . Utkopling av glødeplugger


topa

Recommended Posts

Jeg betviler ikke Lotus's betraktninger i innlegg #14 ang. fastbrenning av thruster rele når spenningen faller. Hans kompetanse om strøm imponerer meg og han forklarer meningene sine på en forståelig måte. Nå sier ikke Lotus at brenning ikke kan skje på thrustere , men at faren er større for vinsjen.

 

Det var Scand som fortale meg at man ikke bør kjøre thrustere når varmeelementene er innkopla . Jeg vet andre også har fått den beskjeden av Scand. I høst holdt Harald Enger i Engo et foredrag om bl.a thrustere i vår båtforening og han var veldig opptatt av spenning til thruster og at den ikke bør kjøres under 10,5 V. Engbo har nå en styringsenhet som har logikk for å unngå at relleet brenner seg fast. Nå husker jeg ikke alle detaljene , men den har en forsinkelse dersom man prøver å reversere motoren for raskt. Jeg tror også det var noe med gangtiden og spennings nivå. Han vise bilder av reeler som hadde brendt seg fast. Nå ble det også sagt at problemet kan ha mye med uvettig bruk å gjøre. Jeg monterte hekkthruster fra Engbo i våres og den sorte boksen oppe til høyre er den nye styringsenheten til Engbo.

Jeg kommer til å montere bryter for å kople ut varmeelementet. Dersom man raskt må ut flytte båten så kan det være viktig å ha full effekt på thrusteren. Det har jeg erfart en gang jeg holdt på å blåse på land når ankeret glapp.

 

img_0003.jpg

Link to post
Share on other sites

yanmarpanelsb.jpg

 

Jeg har begynt å fundere litt på spørsmålet om oppvarming av mine Yanmar 6LYA-STE motorer. Jeg kan ikke huske at ampermeteret jeg har med 3 shunter koblet til hhv SB dynamo, BB dynamo og forbruksbatteriene viser noe dramatisk endring etter 4 minutter. Jeg har lest litt i motormanualen - men enda ikke funnet sidene som omtaler forvarming av motor. Jeg mener at jeg manuelt må utføre oppvarmingen selv ved å presse inn den gule trykknappen litt nede til høyre på bildet av instrumentpanelet for SB motor.

Link to post
Share on other sites

Roald:

Jeg har forvarming ved å vri nøkkel motsatt av START , men det er aldri nødvendig. Mulig det bør gjøres på vinteren. Men det ikke det jeg jeg tar opp i denne tråden for det gjelder oppvarming av kjølevann i ca 4 min. for å få mindre forurensning trodde jeg. Jeg trodde tidligere det var snakk om noen gløde plugger , men det Lotus har forklart tidligere med oppvarming av kjølevann høres fornuftig ut.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg forstår så har ikke de eldre modellene denne omtalte glødingen. Jeg tror dette dukket opp for ca tre år siden.

Så har det vel gått i to steg hvor den første seks sylindrede modellen trekker 150-180 ampere under forvarming og den siste modellen (6LY3) trekker ca 270 ampere.

 

Er ikke helt sikker men kan finne dette ut. Skal jobbe litt med Yanmar fremover ser det ut til.

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg nå er litt forvirret angående dette temaet.

 

motortemp1.jpg

 

Her er utsnitt av det elektriske opplegget til motoren. Fargekodene er slik: W = hvit, L = blå. Dette bildet viser vel kontrollpanelet.

 

motortemp2.jpg

 

Jeg antar at C.W.Temp switch har noe med oppvarmingen av kjølevannssystemet? Dette er trolig sensorsiden. Har glemt hva C.W. Temp switch betyr?

 

motortemp3.jpg

 

Et litt annet opplegg for C.W. Temp switch. Lotus har sikkert en grei forklaring på dette?

Link to post
Share on other sites

Roald:

Jeg har forvarming gløding ved å vri nøkkel motsatt av START ...... men det Lotus har forklart tidligere med oppvarming av kjølevann høres fornuftig ut.

 

Jeg tror vi selv har bidratt med ganske mye begrepsforvirring i denne tråden :lol:

Håper min korrektur over stemmer, Topa... :smiley:

 

For å oppsummere ut fra mitt kronisk forvirrede hode:

De fleste marinediesler har gløde-funksjon for lettere kaldstart.

På 6LP gjøres dette ved å holde nøkkelen mot babord noen sekunder (motsatt av start).

 

I tillegg har 6LP et innebygget varmeelement til forvarming av den indre kjølevannssløyfen i motoren (se innlegget fra Lotus).

Denne varmer opp kjølevæsken i ca. 4 minutter slik at temperaturen raskt skal passere ca. 40 grader eller mer.

Denne trekker mye strøm og man må derfor være forsiktig med andre større strømforbrukere i 4-minutters-perioden

hvor dette er innkoblet (se innleggene fra Topa i tråden).

Dette varmeelementet slår inn automatisk hvis man ikke fysisk kobler ut relè og termostat som styrer dette på motoren.

Det er det sistnevnte varmeelementet som tråden stiller spørsmål om.

 

Roaldbj:

Den gule knappen ser for meg ut som en standard merking for gløding.

Jeg tror derfor ikke dette har noe med det omtalte varmeelementet eller forvarming av kjølevann å gjøre.

Link to post
Share on other sites

I C- og D-type instrumentpanel har man en egen alarmlampe i instrumentpanelet som tennes og blinker rødt samtidig med at buzzeren piper. Det skjer i det øyeblikket temperaturen i kjølesystemet blir så høy at c.w. switch slår inn. Mener at grensen er rett i overkant av 100 grader.

 

Mistet engang kjølevannet i indre kjølesløyfe rett ned i kjølsvinet. Oppdaget ikke at temperaturmåleren steg og steg. Hvem titter vel på den hele tiden? Kjempeglad for denne alarmen. Den reddet motoren og gav null skade i stedet for en meget dyr og omfattende skade.

 

Har ikke koblingsskjema for 4LHA, bare 4LH. Her ser jeg ikke en dritt av disse gløde- og forvarmingsfunksjonene inntegnet i skjemaet. Tror mye av det er nytt for 4LPA/6LPA.

 

Den gule knappen til Roald er gløding og jeg har en tilsvarende rød lampe med samme symbol som tennes i panelet når jeg vrir nøkkelen et hakk mot klokka.

 

Alle følere som heter noe med switch i navnet er til alarmer.

Alt som heter noe med sensor er de som mater de analoge instrumentene. Hvor høyt oljetrykk, hvor høy temperatur, hvor høyt turbotrykk osv.

 

Forvarmingen av kjølevannet er tydeligvis noe som er en del av selve motoren og ikke går via instrumentpanelet i det hele tatt.

 

preheat2.gif

 

Er det ikke kjekt når produsenten kaller det DIESEL PREHEAT når de i forklaringen sier at det den gjør faktisk er AIR PREHEAT ? :smiley:

 

Og for å gjøre det enda vanskeligere, har de faktisk en DIESEL PREHEAT. Den slår inn i det øyeblikket man skrur på tenninga.

 

Og når så motoren starter har man en COOLING WATER PREHEAT som varmer.... ja gjett, den varmer akkurat det den sier den varmer.

 

Kort oppsummering:

DIESEL PREHEAT = AIR PREHEAT

DIESEL PREHEAT = DIESEL PREHEAT

C.W. PREHEAT = C.W. PREHEAT

 

Forvirret? Følg da med i neste episode av Preheat.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke kjekt når produsenten kaller det DIESEL PREHEAT når de i forklaringen sier at det den gjør faktisk er AIR PREHEAT ? :smiley:

 

Og for å gjøre det enda vanskeligere, har de faktisk en DIESEL PREHEAT. Den slår inn i det øyeblikket man skrur på tenninga.

 

Og når så motoren starter har man en COOLING WATER PREHEAT som varmer.... ja gjett, den varmer akkurat det den sier den varmer.

 

Kort oppsummering:

DIESEL PREHEAT = AIR PREHEAT

DIESEL PREHEAT = DIESEL PREHEAT

C.W. PREHEAT = C.W. PREHEAT

 

Forvirret? Følg da med i neste episode av Preheat.

 

Jeg bøyer meg i støvet, Lotus :yesnod:

Her har du med noen få setninger oppsummert alle "pre-heat`ene som vi tydeligvis er i besittelse av gjennom å eie en 6LP.

 

Topa og jeg har hatt en liten prat på IM parallelt med denne tråden.

Ut fra denne har vi bare et spørsmål igjen til deg:

Hvor sitter glødepluggene på 6LP, i et forkammer eller i selve sylindertoppen?

Du vet, dårer kan spørre.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Varmeelementet står i insugsmanifoylen og varmer opp luften og det er styrt av en føler som føler på vanntempen i ...

Oki... det er dette du refererer til over.

Men da blir jeg igjen forvirret.

Hva har dette med vanntemperatur å gjøre?

Når jeg vrir tenningsnøkkelen til venstre på instrumentbordet, så mener jeg det "gløder" uansett vanntemperatur.

Dette er vel en manuell bryterfunksjon uavhengig av kjølevannstemperaturen?

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke glødeplugger, det er varmeelementet i den indre kjølesløyfa.

Det er der for å varme opp motoren raskere slik at utslippene ved kald motor reduseres.

 

 

Varmeelementet står i insugsmanifoylen og varmer opp luften og det er styrt av en føler som føler på vanntempen i motoren

 

Nå nærmer vi oss, men trenger nå en oppklaring:

Lotus sier at varmeelementt sitter i kjølevannet. Er det dette som kan vare i 4 min.

Liberty sier at varmeelementet sitter i linsugsmanifoylen. Er det dette som kan vare i 4 min.

Har begge rett ??

 

Jeg ser på koplingsskjema at det finnes 2 vameelementer som styres av et rele. Dette ser jeg også på bildet og er sikkert de 2 som sitter under gassvaieren og som går via rele.

Dette stemmer med det Liberty sier, men finnes det varming i kjølevann også ???

 

img_0050.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er nok forvarming av innsugsluft for å lette opptaket av diesel for igjen å klare avgasskravene. Det er derfor systemet ikke finnes på de eldre motorene, for da hadde man ikke disse strenge avgasskravene.

Jeg har aldri før hørt om noe elektrisk varmeelement i noen kjølesløyfe.

 

Mener som tidligere uttalt at dette gjelder fra ca 3 år tilbake i tid, men ingen motorer ble vel kastet så det var vel en overgangsordninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke finne noe om oppvarming av indre kjølesløyfe i manualen for 4LHA. Likevel er det altså det Yanmar Norge har fortalt meg.

 

Er det da de samme glødepluggene som gløder i forkant av start som også gløder 4 minutter i etterkant av start?

De varmer lufta før start og de varmer også lufta etter start?

Hvorfor kan man da bare gløde i 20 sekunder hvis glødepluggene uansett står på i 4 minutter etterpå?

 

Hva er fordelen med å varme lufta? Litt varme fra eller til i forkant spiller vel fint liten rolle når lufta uansett komprimeres i sylinderen og derav blir veldig varm lenge før det sprøytes inn noe diesel?

Link to post
Share on other sites

De samme tankene slår meg, Lotus.

 

Jeg går fra å være uvitende til å være komplett forvirret.

I min brukermanual står det på side 27, pkt. 4.3.2. "Starte i kaldt vær":

 

"Skal du starte motoren når det er kaldt i været (ca. 0 grader eller kaldere....),

må du bruke forvarmeren for at det skal bli lettere å starte motoren.

 

* Vri startnøkkel fra AV til GLØDER. hold nøkkelen på GLØDER i ca. 15 sekunder slik at forvarmeren varmes opp....."

 

Her beskrives altså den manuelle gløde-/ forvarmingen.

Det står ikke et ord om at dette er automatisk på min 2006 modell, eller at det er andre typer forvarmingssystemer?

Det ser ut til at jeg ringer Yanmar i morgen...

Link to post
Share on other sites

Det er nok forvarming av innsugsluft for å lette opptaket av diesel for igjen å klare avgasskravene. Det er derfor systemet ikke finnes på de eldre motorene, for da hadde man ikke disse strenge avgasskravene.

Jeg har aldri før hørt om noe elektrisk varmeelement i noen kjølesløyfe.

 

Mener som tidligere uttalt at dette gjelder fra ca 3 år tilbake i tid, men ingen motorer ble vel kastet så det var vel en overgangsordninger.

Det er i allefall på min 2003 Yanmar 4LHA STP. Motoren ble forøvrig produsert i 2002.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Liberty, du er en knupp. Disse manualene er det mange som letet etter lenge. En fin julepressang dette. :santcheers:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er noe som heter dampdiagram som viser luftens egenskap av å oppta væske ved forskjellige temperaturer. Det er det samme som benyttes når man skal velge løsning for å tørke ut båten under lagring. Hvor mye varme må vi tilføre luften for at den skal klare å oppta fuktigheten i forhold til sirkulasjonen.

 

I korte trekk så forvarmer man innsugluften når motoren er kald slik at det forstøvede drivstoffet ikke skal kondensere i sylinderen slik at forbrenningen blir dårlig, for det blir uforbrente fy partikler av slikt.

 

Har ikke sett elementet til Yanmar, men jeg antar det er samme type element som bruker i resten av Yapanske motorer. En flat motstandstråd med en bredde på 10 – 20 millimeter som bøyes i bølgeform.

 

Det er riktig at det kan finnes i andre motorer av eldre dato, men de ble da som regel montert for å motvirke rufsete tomgang når det var kaldt. På strømaggregater brukes de også for å unngå litt problemer når lasten kommer lenge før motoren er varm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...