logget av Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Vi har jo hatt det bra Hebbe. Det er fremover det ser mørkt ut så da er det vel fremtidens økonomer som er problemet. Spøk til side, vi har det bra tross alt bra i Norge. I USA må visst 10 % av befolkningen få matbonger for å bli mette nå om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 22.Desember.2008 Del på Facebook Svart 22.Desember.2008 Huffda Motor..... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 I USA må visst 10 % av befolkningen få matbonger for å bli mette nå om dagen. Triste greier. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Mitt største dilemma i dag er at jeg vet at ved å utsette handelen i noen år og istedet gå for fullt inn i aksjemarkedet i løpet av 2009 så vil mine penger være doblet/tredoblet i løpet av 4-5 år. Det siste året har det vært mange og tildels sikre spådommer fra såkalte eksperter på den økonomiske utvikling. Fellestrekket for de fleste av de er at alle har mer eller mindre tatt feil. Vet kun om en som fikk riktig svar og det var J.U. Moe. Selv han har tapt haugevis av millioner. Å spå hva aksjekursen blir om 4-5 år kan en gjerne drømme om, og det blir neppe mer eller en drøm. Så vil tiden vise om drømmen ble sannferdig eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Norske krona henger nok først og fremst sammen med oljeprisen og ikke så mye med industrien for øvrig. Så det er derfor både NOK og SEK og andre småvalutar i dagens situasjon er så svake overfor Dollar og Euro? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Det siste året har det vært mange og tildels sikre spådommer fra såkalte eksperter på den økonomiske utvikling. Fellestrekket for de fleste av de er at alle har mer eller mindre tatt feil. Vet kun om en som fikk riktig svar og det var J.U. Moe. Selv han har tapt haugevis av millioner. Å spå hva aksjekursen blir om 4-5 år kan en gjerne drømme om, og det blir neppe mer eller en drøm. Så vil tiden vise om drømmen ble sannferdig eller ikke. Kloke ord, Hansi. Det er også grunn til å ta tidligere sannheter om at fond og veldifferensierte porteføljer alltid vil være mer lønnsomt enn mindre risikable investeringer opp til ny vurdering. Ikke fordi det nødvendigvis ikke vil gjelde fremover, men fordi historiske avkastningsdata er fra tider så ulike de vi har i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Aktuell artikkel idag som gir støtte til de som hevder at eks importerte båter vil gå opp i pris på nyåret: Kronekursen kan gi pris-sjokk Legg samtidig merke til dette sitatet: - Svingningen er så kraftig at den vil slå ut. Svært mye vil bli dyrere over tid, men i nedgangstider er det vanskelig å legge på. Mange prioriterer å holde på kundene og tar deler av tapet selv, sier Andreassen. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
JRK Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Kloke ord, Hansi. Det er også grunn til å ta tidligere sannheter om at fond og veldifferensierte porteføljer alltid vil være mer lønnsomt enn mindre risikable investeringer opp til ny vurdering. Ikke fordi det nødvendigvis ikke vil gjelde fremover, men fordi historiske avkastningsdata er fra tider så ulike de vi har i dag. Synes ikke du er så borte vekk heller! Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Pessimister. Om 5-8 år er vi på topp igjen. Det er hvordan vi forvalter vår formue i dag som vil avgjøre vår formue i framtiden. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Meget mulig, men velger å ta inn over meg at alt er meget usikkert...., da blir jeg hverken positivt eller negativt overrasket Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Jeg synes alle analysene av finansverktøyene som tilsynelatende sviktet er interessante. Spør vi barna om hvor alle pengene plutselig ble av, så svarer de sikkert noe som: De ble lastet inn i en rakett og sendt til månen, de brant opp, en tyv stjal dem osv. Jeg har mine sterke tvil om det har vært så stor verdiskapning som vi tror, og så tror jeg barna har litt rett. For hvor i alle dager har alle pengene blitt av og hvorfor er det ingen som finner dem igjen? Når direktørene for de tre største bilfabrikantene i USA reiste til kongressen for å be om krisehjelp, så ble de som ankom i eget jetfly bedt om å rekke opp hånden. Vel alle sammen strakk hånden i været. Nå har direktørene gått med på å selge disse flyene og har selv foreslått at de skal arbeide for konsernene sine ut 2009 for en dollar hver i lønn. Lønningene til disse tre menneskene har vært så formidable at vi dødelige ikke skjønner kroneverdien. Jeg tror sterk vekst er skummelt for det oppstår et svinn som ingen merker før det er for sent. Hvis vi alle bevilger oss litt mer enn vi har godt av på sikt så vil det nødvendigvis gå galt til slutt. Sann verdiskapning er rare greier, for mens vi lurer på hva vi skal kjøpe for å rense vanntanken i båten med, så er det mennesker på denne jord som verken har vanntank eller vann. Vi kan gjøre noe med krisen fordi vi har tillagt oss vaner som vi kan spare inn på, andre steder i verden har de ikke denne muligheten. Vi må ikke overfokusere på denne krisen til de grader og glemme de som har krise hver dag og derfor ikke merker noen krise. Jeg tror ”krisen” ikke kan løses umiddelbart, for vi må bruke opp noe av det vi har kunstig produsert for å holde hjulene i gang i et erigert samfunn. Mens vi bruker opp noe av det vi har produsert så kan vi jo bidra med litt verdiskapning andre steder i verden, siden vi er så flinke til verdiskapning mener jeg. Om jeg mener prisene på båtene stiger? Vet ikke men håper for all del at prisene ikke stiger. (Jeg har ikke tro på nødreparasjoner, for de er ofte kortsiktige) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Når direktørene for de tre største bilfabrikantene i USA reiste til kongressen for å be om krisehjelp, så ble de som ankom i eget jetfly bedt om å rekke opp hånden. Vel alle sammen strakk hånden i været. Men da må jo Greenspan ha tatt feil da Han trodde jo at nettopp egeninteressen (grådigheten) til selskapene/eierne skulle være garantist for en sunn og effektiv økonomisk utvikling Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Det er jo ikke bilfabrikantenes feil at det gikk galt, det er forbrukernes feil. Det er jo vi som har sluttet å kjøpe bilene. Jeg synes det er litt rart at når overproduksjon er noe av årsaken til problemet, så skal problemet løses med lav rente slik at vi kan fortsette som før. Hva skal vi gjøre neste gang? Få betalt for å låne penger? Vi må bruke bremsene litt, så slipper vi å sette på håndbrekket med gjevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Det er jo ikke bilfabrikantenes feil at det gikk galt, det er forbrukernes feil. Det er jo vi som har sluttet å kjøpe bilene. Jeg synes det er litt rart at når overproduksjon er noe av årsaken til problemet, så skal problemet løses med lav rente slik at vi kan fortsette som før. Helt korrekt er vel dette ikke. Amerikanske bilprodusenter har slitt også i den oppgangsperioden vi har bak oss. De produserer biler få vil ha, og er blitt delvis utkonkurrert på hjemmebane av mindre energikrevende modeller fra asiatiske produsenter. For øvrig er det prisverdig at så mange beholder humør og optimisme på båtbransjens vegne i årene som kommer. Synes selv det er vanskelig å finne gode argumenter for at bruktbåtmarkedet skal være bortimot det eneste markedet som vil bli tilnærmet uberørt fremover i en tid hvor alt annet faller, det være seg boliger, fritidseiendommer, bruktbiler, kunst, verdipapirer etc. etc. Og hvor banker og kredittinstitusjoner setter knallharde krav til sikkerhet, om de i det hele tatt gir lån. I så fall gjenstår høyrentekonto, gull og bruktbåter som eneste trygge havn for de som vil bevare sine verdier sånn noenlunde inntakte. Det ville i så fall være et oppsiktsvekkende brudd med all tidligere erfaring- Måtte optimistene få rett. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Ser at enkelte mener vi allerede mer eller mindre er "over kneika" og at nedgangstiden er over innen neste høst. Det er jo lov å håpe.... Jeg jobber innen finans, og her er det virkelig kroken på døra for flere selskaper. GE trekker seg ut av Norge nå (ikke Money bank..) . sitter bare igjen med ett par selgere. Resten flyttes til Sverige. Flere utenlandsk-eide finansforetak (som har merket nedgangstidene lenger) trekker seg ut eller reduserer sterkt sin virksomhet. Mange selskaper som har drevet med brokervirksomhet av finans (ala frittstående forsikringsmeglere innen forsikring) vil ikke lenger få tilgang til kapital og vil gå konkurs eller avvikle. Finansinstitusjoner er meget skeptiske til å låne ut til hverandre. Det er "credit crunch" biten av det hele. Så kommer den generelle økonomien. Jeg er hverken mikro eller makro-økonom, så den siden av saken overlater jeg til fagfolk. Jeg jobber innenfor misslighold og temineringer. Og nå begynner det virkelig å rase utfor. Mine sør-europeiske kolleger har slitt med nedgangstider det siste året, mine svenske kolleger det siste halvåret, og nå begynner det å løsne ett skred her i landet. Statistikken over misslighold er oppadgående. Den ligger gjerne noen måneder før konkursene kommer. Så for min del begynner statistikken (og arbeidsmengden) å peke brattere og brattere oppover. Jeg kan ikke tilby noen teorier, det er utenfor mitt fagfelt. Jeg bare sere fra måned til måned hvilken vei det bærer. Og for vår del er nedgangen i Norge i ferd med å starte. Mange som gjør opp regnskap og finner ut at de driver for kreditors penger i disse dager. Båtprisene. Her drister jeg utpå med følgende teori/spådom. Båtforhandlere vil gå konk an mass. Mange konkursforvaltere vil kjøre ut båter for det de klarer å få bud på. Ingen bostyrer sitter med en båt i månedsvis hvis de kan få ett bud på 50-60% av nypris. Dette vil gjøre mulighetene for å konkurere på like vilkår enda vanskeligere for de båtforhandlerne som klarer seg. Bruktprisene vil falle som en stein på eldre båter. Siden jeg selv har båt til salgs håper jeg at jeg tar feil, men jeg tror det ikke... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bitteliten Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Jeg har litt følelsen at finanskrisen i Norge lider litt av "Jesus syndromet". Alle har hørt om den - men ingen har sett den. Vi begynner å se de realøkonomiske konsekvensene - men ikke noen stor krise ennå. Men redusert konsum globalt vil lede til reduserte arbeidsplasser i norsk industri (mye norsk industri er råvare- og komponentleverandører). Vi vil også se nedgang i oljerelaterte bransjer nå som investeringsviljen synker hos StatoilHydro pga lavere oljepris. Ser man på etterspørselen i andre land - som feks Tyskland og USA ser man dramatiske endringer. Detaljhandel i USA er ned mye (der har man tidligere sagt at 5% nedgang comp store er krise - nå prater detaljister om double digit decrease). Jeg pratet med en som har litt kontakt med Yanmar Norge. De har ikke solgt en ny motor til båtprodusenter siden april. Han sa også at for 1 år siden var det ca 1100 personer engasjert i båtbygging. I dag er det litt fler enn 50. Forbruket av kapitalvarer som båt og bil kommer til å bli påvirket på mange måter: 1. Færre tjener lette penger på børsen 2. boligen er mindre verdt - så man har mindre sikkerhet for lånefinansiert båtkjøp 3. større arbeidsledighet gir færre potensielle kunder 4. usikkerhet gjør at spareraten øker - dvs at folk velger å spare i stedet for å bruke penger. Man klarer seg rett og slett med det man har Mot alt dette har man da en rente som settes agressivt ned (den har desverre blitt satt agressivt opp tidligere - bråbrems og brågass ser det ut som) - og et statsbudsjett der det ikke gjøres noe med skatter - men der det blir økt offentlig konsum i form av nybygg og rehabilitering av offentlige eiendommer (hvilket er klokt ettersom kapasitetsmangel i økonomien har gjort det veldig dyrt tidligere) Jeg tror 2009 blir et år litt midt i mellom. De mest optimistiske vil begynne å handle - men folk flest vil klare seg med mindre penger . Det er bedre å ha litt ektra på bok enn høy gjeld og fin båt i tider som dette tror jeg mange tenker. Vi vil nok igjen se at båtprodusenter som de siste årene har bygd stadig større båter (minste Princess er i dag 42 fot) vil ta frem mindre modeller som kan treffe markedet på en bedre måte. Jeg tror også at marginene blir presset i alle ledd og at de lavere råvareprisene man ser globalt vil medføre lavere båtpriser (mulig at dette tas ut i at man ikke øker prisene). Desverre for Norge er NOK'en så svak at de importerte båtene blir ekstremt mye dyrere - dog kan dette gavne norske produsenter både i form av mindre konkurranse og lavere eksportpriser. Det som jeg ser som dystrest er at gjeldskrisen i USA ennå ikke er over. Bolig gjeld er godt kjent. Det som ikke mange prater om (ennå?) er den enormt store kredittkortgjelden i USA. Jeg hørte et tall på 1000 milliarder dollar. Problemet er at mange har tatt opp kortsiktige lån for å kunne refinansiere dette inn i et større boliglån når boligprisene øker. Nå stuper boligprisene, arbeidsledigheten øker og gjelden må betales. Og denne gjelden sitter personen med hele livet - det er ikke slik som det er med boliglån i USA at man "bare flytter" så er man kvitt gjelden. I USA sitter man også i likviditetsfellen: renten er nesten 0, og pga store underskudd på statusbudsjettet har man ikke råd til å finansiere stimulering av økonomien over statsbudsjettet. Da er eneste løsning å trykke masse penger - slik de gjør nå. Det har historisk hatt samme effekt som å pisse i buksa når det er kaldt. Det er godt i kort tid - men etterpå blir det værre enn det var. Den største overraskelsen for alle i denne krisen er hvor raskt endringene skjer. Jeg tror det bla skyldes at det er en ny generasjon ledere som er vant til raske tak samt at internett øker informasjonsflyten betydelig. I tillegg har press på egenkapitalavkastning fra eiere gjort at bedrifter har mindre penger på bok. "Egenkapital er et nødvendig onde for å få lån i banken " har jeg hørt enkelte si. Tidligere hadde man egenkapital å tære på. I dag har man ikke det - og for å leve opp til kravene banken stiller til fortsatt å gi lån må bedriftene snu seg meget raskt. det gjør arbeidsplasser mindre trygge. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Ett bra og nyansert inlegg, Bitteliten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Capitaine Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Det er greit nok å være optimist, noe jeg har inntrykk av at flere i denne tråden er, men av og til kan det være på sin plass med litt realisme også. Verden ER i finanskrise, og Norge slipper ikke helt unna. Men hvor raskt verdens land kommer seg ut av denne krisen, er det bare tiden som vil vise. Og noen økonomer har bevist at de tar feil hele tiden. Her er noen avisartikler som viser litt av situasjonen i Norge og i utlandet: Større gjeld enn boligverdi - Egenkapitalen forsvinner for stadig flere ferske boligkjøpere. Rekordmange boliger til salgs - Og i Oslo er salget lik null. - Vi er i ferd med å gå på en smell. Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen mener i likhet med et flertall av sine økonomikolleger at 2009 blir et svakt år for norsk økonomi. - Risikerer at 2009 blir enda verre - IMF-sjefen er ikke fornøyd med tiltakene mot finanskrisen Og så litt fra USA: – California kan gå konkurs. Myndighetene i California risikerer å gå tom for penger i løpet av to måneder, advarer delstatens finanssjef. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Et meget bra innlegg Bitteliten. Tydeligvis skrevet med mer innsikt enn ønsketenkning vil jeg si. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Jeg kjøpte nettopp ny hagetraktor med 21% rabatt... Det ergrer meg at jeg ikke var litt mere agressiv i prutinga Det er nok mange som sliter nå. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Desverre for Norge er NOK'en så svak Jeg tillater meg å bruke litt av inlegget ditt Bitteliten. NOK kontra Euro har endret seg 25% siden midten av september. Det vil si at importerte varer blir 25% dyrere. Disse importerte varene omfatter stort sett alt vi som forbrukere i Norge har behov for. Veldig mange importører har sittet på gjærdet å ventet på en bedring i valutaen (som ekspertene sa skulle komme), men har i stedet opplevd en forværring. Nå kommer prisøkningene. Ingen bransje i Norge har så stor fortjeneste at de kan svelge dette. Brett opp armene, 2009 vil bli et dyrt år ! I hvert fall første halvdel....så får man håpe på styrket oljepris/Nok. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
avsluttet Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Godt innlegg Bitteliten. - det er ikke slik som det er med boliglån i USA at man "bare flytter" så er man kvitt gjelden. Mener du at om man i USA ikke klarer å betale huslånet, så flytter man bare og banken tar over både hus og lån? Jeg har hørt om dette men var ikke sikker på at det var sant, det var vel Clinton som innførte det da. Fullstendig galskap å ta det økonomiske ansvaret i fra folk. Men disse folkene gjør det, samtidig som dem innskrenker den økonomiske friheten. Om man hører litt på amerikanske investorer (ikke økonomer) har å si om krisen er det nok til å bli skremt. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Jeg ønsker ikke å være pessimist, men jeg ønsker å legge til noe som jeg føler er et supplement til Bittelitens ”fagseminar”. Jeg var på et lite uoffisielt seminar her om dagen og hørte noe interessant. Det er at mange bedrifter som er mindre optimistiske om den kortsiktige og langsiktige situasjonen. I motsetning til før når man tok risikoen med å kanskje permittere eller si opp folk etter noen uker omsetningssvikt, så aksepteres det nå at permitteringene kommer raskere enn normalt. Alle er jo kjent med situasjonen og troen på at man kan ri av stormen er mindre. De som blir permittert eller oppsakt nå kan risikere å ikke få tilgang på jobb med det første, og dette koster samfunnet mye penger. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Mener du at om man i USA ikke klarer å betale huslånet, så flytter man bare og banken tar over både hus og lån? Ja! Det som skjedde i Norge for 20 år siden var at folk gikk fra huset og satt igjen med gjelden og mange forble gjeldsslaver i lang tid, kanskje for alltid. Bankene på sin side beholdt husene og endte med å selge disse uten å ha lidd noe tap, men allikevel måtte de tidligere eierne betale. Vet ikke om jeg synes det var så mye bedre! På den annen side så sies det at de lovendringer som vel Clinton innførte var starten på det vi nå ser mht subprime-lånene. Se The Community Reinvestment Act her; http://en.wikipedia.org/wiki/Community_Reinvestment_Act Men her, som stort sett ellers, så er det flere enn en mening om hva som egentlig er årsaken, ikke vet jeg! Og som jeg pleier å si; når den siste optimist har blitt pessimist så er det riktig tidspunkt å kjøpe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tine IV Svart 23.Desember.2008 Del på Facebook Svart 23.Desember.2008 Vi har diskutert opp å ned ang marked å priser i bua , det jeg trur er det . Skal du kjøpe båt , så trur jeg at det lønner seg å slå til nå . Jeg trur ikke prisane vil holde seg til sommeren , selvom renta går ned så skal den vanlige mann i gata ha jobb og få lån i banken . Har jo vært i dialog med et par selgere , en av dem skal ha 50 båtlapper til eller så venter han heller til våren /sommer'n . Jeg trur ikke det er så lurt , men det er jo klart jeg mener .Men det er hva jeg trur , prisane vil gå ned trur jeg . Om det er noen som kan kjøpe båtane da , er redd det kan bli mye arbeidsledighet osv osv . Da hjelper det lite med lav rente , så vi får se . Så skal du selge ,selg nå om prisen er ok . Skal du handle , da kan du ha is i magan å vente å se . Men hva som skjer , det aner vel ingen . Tine III 1/2 Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.