function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg har en D4-300 med NMEA interface slik at jeg har full oversikt over forbruk i alle fartsområder. På tomgang (700 o/min) har jeg ca 3,5 knop og et forbruk på 0,3 l/nm. Dette tilsier ca 1 liter i timen på dorgefart, noe som er utrolig bra. Du har nok ikke noe mer enn det på en D4-260.

Det forbruket du oppgir her er ganske nær det jeg får ved å ekstrapolere kurven fra Volvo, men det er lavere enn jeg våget håpe på. Det virker nærmest utrolig å kunne holde i gang en så pass stor motor med 1 l i timen. Dersom du ser på innlegget til Targa 23.1 over, så oppgir han et betydelig høyere forbruk på tomgang med en D4 225 motor. Jeg er fremdeles litt usikker her.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å si eksakt hvor mye en motor bruker/time.Alt er avhengig av motorens kondisjon,er det stor sylinder slitasje og dårlig kompresjon vil forbruket øke. En tommelfinger regel er at forbruk for en diselmotor er ganske konstant. Forbruket ligger på fra 185 g/hk til 210 g/hk,avhengig av motortype og motorens moment.Har du motor på 50 hk , kjører sakte og bare bruker 25 hk vil forbruket bli 185 x 25 =4,6 kg disel = 4,1 l/time

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Gammel tråd, men fortsatt aktuell vil jeg tro?

I dag fylte jeg opp tanken igjen. Og i den anledning kikket jeg over skipsloggen, og regnet meg ut forbruket igjen.

 

Om jeg har regnet rett nå så blir stykket som følger:

Jeg fylte 325,90 Liter, 213,3 NM siden sist fylling og 27,13 timer effektiv gangtid.

 

213,3 NM totalt 325,90L / 213,3NM = 1,527 Literpr NM!!

 

0,763 L pr NM pr motor.

27,13 Timer totalt 325,9L / 27,13 Timer = 12,012 L pr time

213,3NM / 27,13T = 7,86 Kt snittfart

 

Så jeg syntes ikke det er så fryktelig skremmende tall egentlig.?

 

Med forbehold om regnestykkene er gjort riktig i tåken her :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Motortype: Utenbords

Båt: Yamarim 19 fot

Motor: Yamaha

Motorstr: F115 hk

 

Forbruk:

 

5/6 knop: 0,9 l/nm

25 knop: 1,1 l.nm

34 knop: 1,1 l/nm

 

Målt med 1 person i båt. Hadde trodd at forbruket skulle fly opp ved hastighetsøkning fra 25-34 men når jeg tiltet motor litt så gikk forbruket litt ned til tider..... kan det være riktig eller er det bare instrumentene som prøver å trøste meg?

Link to post
Share on other sites

Motortype: Utenbords

Båt: Yamarim 19 fot

Motor: Yamaha

Motorstr: F115 hk

 

Forbruk:

 

5/6 knop: 0,9 l/nm

25 knop: 1,1 l.nm

34 knop: 1,1 l/nm

 

Målt med 1 person i båt. Hadde trodd at forbruket skulle fly opp ved hastighetsøkning fra 25-34 men når jeg tiltet motor litt så gikk forbruket litt ned til tider..... kan det være riktig eller er det bare instrumentene som prøver å trøste meg?

Nesten samme med min. Forbruket er ganske likt pr nm i hele registeret når man ligger i plan, og kanskje litt lavere i tomgangshAstighet..

 

Df 140 suzuki har jeg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Finnsport 500
Johnson 90 HK VRO 1997 mod med solas 13x15

Motoren stikker litt djupt så farta er kraftig ned justert :P men fikk et lite overblikk i sommer på et fast turtall på en halvtime.
Brukte nesten 13 liter på 30 min, lå da på stødige 4200-4300 RPM
I mitt regne stykke kommer jeg på et forbruk på 0,5 L/Min om jeg regner med 30 liter i timen. Men åpner man spjeldene til rundt 4800 og til max (540 rpm) så renner bensinen igjennom.
Dette er vel ikke så ille? båten veier jo knappe 450 kg, så motoren har jo ikke akkurat mye å slite med.

Gikk i sommer til innkjøp av en 1988 100 hk Mercury 4 syl, den skal prøves på hekken til neste år og regner med den blir å bruke litt mere :P

Redigert av Staz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båt: Windy 9800

Motorer: 2x AD41P-A 200hk

Forbruk ved fulle tanker (750 liter fuel + 200 liter vann)

 

Har ikke fått målt for flere hastigheter, men finner at jeg ligger på ett forbruk på i underkant av 2 l/nm ved marsjfart 30 knop/3200rpm.

Fantastisk fornøyd med båt, forbruk og motorpakke!

Jeg har en Windy 9800 med 2x VP4,3GI bensinmotorer på 205 hk

Toppfart målt med full bensintank og halvfull vanntank hver vår til 38,5knop på GPS, turtallet er da ca 1100rpm under maks. (~3700)

Forbruket er på 2,2 l/nm mellom 18 og 28knop. Planingsterskel merkes ikke, med drevene trimmet helt inn kan jeg kjøre i alle hastigheter mellom 8 og 18 knop med forbruk på rundt 2,4-2,5 l/nm

Båten har trimplan i tilfelle sidevind og skjevlasting og responderer godt på powertrim.

Link to post
Share on other sites

1,2 l/nm @6,5kn. Motorer 2x480Hk. Båtvekt 14,5 tonn.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Commonrailmotorer, både diesel- og bensinmotorer regner selv ut fuelflow ut fra dutycycle og fuel pressure. Denne beregningen er basert på hvor stor fløde injektorene har, men dette kan variere og kan altså forårsake betydelig feilvisning av fuel flow. Injektorer endrer også fløde over tid. Loggføring av forbruk er derfor nødvendig men gir kun et gjennomsnitt og dette vil også variere avhengig av hvor mye man kjører i de ulike hastigheter. Forbruksmåling, enten med egne givere eller med motorenes styreenheter er nyttige nok til å finne båtens økonomiske fartsområde.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan nullstille forbruksmåleren ved tanking og ser ved neste tanking om tallene stemmer overens.

 

I oppsettet på Smart Craft instrumentet kan jeg legge inn en multipliseringsfaktor. Etter de første tankingene kom jeg frem til en verdi på 1,08.

 

Nå kan feks måleren vise 620 liter brukt siden forrige tanking og jeg tanker typisk innenfor 10-15 liter +- av det.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Aner egentlig ikke så mye om hva min motor bruker, og ikke har jeg noe særlig med måleinstrumenter heller!

 

Har en Nidelv 24 med en Yanmar 3GMD 22HK.

Marsjfarten ligger på rundt 5,5 knop med rundt 2500 omdreininger.

 

Basert på det jeg har lest om lignende motorkonfigurasjoner og egen erfaring så vil jeg anslå at jeg bruker mellom 1,5 og 2,0 liter i timen på marsjfart, sannsynligvis nærmere det første enn det siste tallet.

 

40-literstanken holder t/r Nesodden-Koster.

Link to post
Share on other sites

Aner egentlig ikke så mye om hva min motor bruker, og ikke har jeg noe særlig med måleinstrumenter heller!

Har en Nidelv 24 med en Yanmar 3GMD 22HK.

Ved 25% belastning bruker du 1,1 l/time

Ved 50% belastning bruker du 1,7 l/time

Ved 75% bruker du 1,8 l/time, og

ved 100% bruker du 2,5 l/time

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...