Woody Startet 24.Januar.2009 Del på Facebook Startet 24.Januar.2009 Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med beising og lakkering av mahogny? Noen sier at man kan blande beis i lakken, mens noen sier det blir som å male. Jeg tenker da også på dette med å vedlikeholde fargen på mahognyen. Man mister kanskje "dybden" i lakken når man blander i beis for å holde mahognyen mørk? Jeg har pusset helt ned og beiset, og deretter lakkert 12 strøk Epifanes blank klarlakk, så det er her snakk om årlig vedlikehold av fargen og lakken. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Å blande beis i lakken er nok ikke helt tingen. Dersom du skal få opp gløden i mahognyen igjenn er jeg nok redd du må helt ned til bart treværk igjenn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Båtdrømmeren Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Bruk ren beis rett på pusset tre Kan godt bruke Herdins beis som fåes hos de fleste fargehandlere beis til ønsket nyanse å påfør lakk Første strøket med lakk bør tynnes omtrent til vann konsistens da dette gjør at lakken trekker godt inn i treværket. La dette stå til det er helt tørt Så sliper du med fint pappir(180) så du får bort de fibrene som har reist seg deretter er det bare å lakke. Man kan spare masse penger på å kjøpe gode billige produkter men lakk er IKKE noe man skal spare penger på! Legg på mange strøk med lakk. Er selv veldig glad i Epifanes VIKTIG. Dette betyr ikke at du slipper å lakke på en stund selvom det ser pent ut til neste år også. Sollys frost ol. lager små microskopiske sprekker som kan lekke vann slik at du vil få flassing. men om du tar å matter lakken hvert år å påfører to strøk. Første men godt tynnet lakk som skal trenge inn i sprekkene etterfulgt av et tukkere lag har du dette pent i mange år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Jeg forstod det som tanken var å behandle utenpå eksisterende lakk...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kah Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Over tid har mahogny en tendens til å bli blek og gulig på farge, selv om det har vært påført tilstrekkelig antall strøk lakk. Dette skyldes nok sollyset sin virkning. Det å pusse ned til rent tre for å påføre beis er unødig hvis lakken er intakt. Det finnes flere gode fargetilsetninger til lakk. Ved å påføre lakk tilsatt farge og avslutte med noen lag klarlakk gir fint resultat. Et godt råd er nok at du gjør et forsøk på et avgrenset område, slik at du på den måten får sjekket om resultatet blir tilfredsstillende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 24.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Mange gode tips her ja. Joda, jeg var kanskje litt uklar men det dreide seg om å vedlikeholde fargen i årene som kommer. Kan man da blande beis i lakken for å legge vedlikeholdsstrøk, eller vil det snart se ut som det er malt, dvs. at dybden i lakken forsvinner? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Jeg blander ALDRI beis eller annet fargestoff i lakken. Vårpussen av mahognyoverbygget på Tora består i å matte med fint sandpapir, beise to ganger og deretter påføre ett til to strøk Ovatrol 2. Slik beholder en gløden i treverket mye bedre enn hvis en blander beis i lakken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 24.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Mister du ikke gløden da når det etterhvert blir flere lag beis i tillegg til lakk? Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 International har en mahognybeis til å blande i lakk, men ikke mer enn ca. 10%. Jeg har god erfaring med denne for å friske opp fargen. Og det ser IKKE ut som maling. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 det dreide seg om å vedlikeholde fargen i årene som kommer. Kan man da blande beis i lakken for å legge vedlikeholdsstrøk, Jeg har ikke forsøkt å blande farge i lakken selv. Ut fra det jeg har lest på Träbåtsakuten vil resultatet bli som et slør som legger seg over treverket. Dybden og glansen vil reduseres. Min erfaring er at varigheten på fargen er bedre ved beising enn ved bare å slipe ned (slipe av) treverket for å finne den opprinnelige gløden. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 (redigert) Mister du ikke gløden da når det etterhvert blir flere lag beis i tillegg til lakk? Det fineste resultatet får en når en sliper ned til bart treverk før en beiser, men det kan en jo ikke gjøre for ofte. Når en mattsliper gammel lakk før en beiser trekker beisen seg inn i treveket og en får etter min vurdering et mye penere resultat enn ved å blande beis i lakken. Jeg har ikke gjort det selv (blandet beis i lakken), men jeg liker å gå i marinaen om våren og prate og se hva folk driver med. Mange blander beis i lakken, men jeg har enda ikke sett et resultat av det som jeg ville vært fornøyd med på min båt. Husk ellers at en skal bruke rikelig med beis. Selv om det ser litt mørkt ut med en gang, blir det lysere etter hvert. Ellers vil jeg legge til at jeg ikke helt skjønner vitsen med å blande beis i lakken. For å få et bra resultat bør en jo i alle fall mattslipe før en lakker (og for Guds skyld, ikke skrape!). Da er det etter min mening mest naturlig å beisefør en lakker. Og til slutt: Ta av beslag og ustyr før du beiser og lakker. Resultatet blir mye bedre og jeg synes også at jeg sparer tid ved å gjøre det. Redigert 25.Januar.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Når en mattsliper gammel lakk før en beiser trekker beisen seg inn i treveket Trekker beisen gjenom lakken og inn i treverket? Hvilken lakk bruker du da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 -------Og hvilken beis? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Jeg også skulle gjerne visst hvilken beis som trekker seg gjennom 12 strøk mattslipt lakk! Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Har nok uttrykt meg litt galt her her. Beisen trekker nok ikke gjennom all lakken, men den trekker delvis inn og blir ikke ligende som et malingstrøk utenpå. Jeg bruker Owatrol 2 og har brukt forskjellige typer beis. Og jeg står fremdeles på mitt: du bevarer strukturen i treverket best ved ikke å blande beis i lakken. Et annet punkt som kanskje bør nevnes her er at Ovatrol etter sigende ikke har noe brukbart lysfilter. Derfor blir treverket fort lysere etter beising. Det sies at i så måte er polyuretanlakk bedre. Jeg har likevel valgt Ovatrol av diverse andre grunner. Når vårsola kommer og det blir tid for båtpuss igjen skal jeg prøve å få tatt noen bilder. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Hmmmmm.......polyurethanlakk på vanlig tre er vel litt skummelt for at det vil sprekke, da treverket "går" litt. Har hørt at polyurethan er for finèr og annet stabilt materiale. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 (redigert) Tre består grovt sett av cellulosefiber som er limt sammen med lignin. Når treet er tørt vil det i cellestrukturen til vedcellene i treverket, være luftlommer. Cellulosen og ligninet er delvis gjennomsiktig, men luftlommene bryter og reflekterer lyset. denne brytningen gir ubehandlet tre en matt og noe lysere overflate. Ved å fylle disse luftlommene med et gjennomsiktig stoff som olje, vann eller lakk, tar vi vekk lysbrytningen og treet blir "gjennomsiktig" vi sier at det får dybde og lød. Problemet er at oljene og lakkene krystalliserer etter en tids påvirkning av solens UV-stråling. Krystallisert oje/lakk blir matt gulaktig og ikke lenger gjennomsiktig. Altså dybden og løden forsvant. Den krystalliserte oljen og lakken sitter nede i treet og må fjernes eller man må tilsette et stoff som avkrystalliserer den. Jeg kjenner ikke til noe slikt stoff, så jeg ender opp med å pusse vekk det ødelagte materialet. En beis eller et annet farvestoff vil ikke øke gjennomsiktigheten, men farvestoffet kan gi en illusjon om gjennomsiktighet. Det gode med en beis er at den kan begrense UV strålenes intregning og derved begrense skader på det innenforliggende materialet, herunder tre, olje og lakk. Dersom noen fant et stoff som fylte luftlommene i treverket uten overtid, å krystallisere eller fordampe. Da hadde vi løst dette problemet. Men om treverket oppbevares mørkt og luftig så vil nedbrytningen av overflatebehandlingen få en vesentlig lenger levetid. Så for en båt betyr det at den bør stå i en luftig garasje når den ikke er i bruk. Lykke til med mahognyen, det er pent med godt vedlikeholdt tre. Men selv så bruker jeg ikke lenger tre på steder som er værutsatt. Redigert 25.Januar.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
Woody Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Vi får vel se etter en viss tid hvor mye treverket blekes, men noen år bør det vel holde. Tror ikke båten har vært beiset siden den var ny (1979) så det gjorde godt med nedpussing og full pakke med beis og lakk. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post Share on other sites More sharing options...
nedgård Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 jeg beiser bar mahogny 1-2 strøk, så lakkerer jeg tilstrekkelig (5strøk+++ til du ikke gidder mer) året etter, og de neste årene om den blekner, blander jeg en klunk beis i lakken for å bevare fargen. føler dette fungerer bra men jeg vil tro woody har drevet med trebåt og mahogny mye lengre enn meg, bare et tips Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Da jeg hadde Vivvi helt ren for nå ca. 5 år siden la jeg 3 støk med international båtbets. Etter dette har jeg hvert år lakket to strøk med Owatrol Edelolje, hvorav det første inneholder en liten "dæsj" med beis. Har meget god erfaring med dette, og finishen er upåklagelig. Bruker også ett strøk med beis i Epifanes klarlakk på mahognyen på dekk og dollbord. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Har selv hatt en Storebro 34 med MYE treverk. Vanlig prosedyre ved VEDLIKEHOLDSLAKKERING var og matte ned forsiktig og iblande litt beis i lakken. Syntes at dette ga en mørkere finere tone på lakkflaten. Men når treverket var helt nedslipt så beiset jeg opp det bare treverket ca 5 x før lakkering. Erfaringen tilsa at treverket kunne beises temmelig mørkt før lakkering, det lysnet fort igjenn. Har kun benytett Epifanes og International sin beis. Bruk fordriver og tørk rett før lakkering med denne TAC CLOTH sånn klebrig fille som fjerner 100% partikler, jeg så ut som en kirurg iført engansdress med hette og hansker, slik blir det lite støv av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Biltema har som en nyhet nå "Klibbduk". Mener det koster 49,- for en pakke med 8-10 duker. Anbefales Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Min erfaring er at en skal beise flere strøk når flatene først er slipt rene. Det kan neppe bli for mye beis, da flatene senere blir lysere etter hvert. Og så blander jeg ikke beis i lakken/oljen senere. Jeg mattsliper og beiser før jeg oljer. Jeg bruker Ovatrol. Har inntrykk av at den ikke er svært lysekte. Har hørt si at PU-lakk skal gi mindre bleking, men har ikke erfaring med det. Fortsetter med Owatrol da den etter min mening har mange andre fordeler. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Hvilke fordeler er det da? Etter hva jeg har lest meg til av tester osv virker det som om D1 og D2 er noe av det dårligere som finnes på markedet... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 20.April.2009 Del på Facebook Svart 20.April.2009 Bruker konsekvent D2 fordi den ikke så lett flasser av. Spesielt på horisontale flater har jeg sett mange eksempler på PU lakk som flasser. D2 gir en meget elastisk hinne som ikke så lett sprekker når trverket "går". Og så er D2 veldig lett å fjerne med varmluft og kisstkniv når en har behov for det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.