Polarulv Startet 24.Januar.2009 Del på Facebook Startet 24.Januar.2009 Hei alle sammen! Jeg har nettopp kjøpt meg en dansk fiskekutter i tre. Den er 12m lang og 4,5m brei. Båten er fra 1951 og om bord sitter en callesen CO som er i tipp topp stand. Dekket er veldig slitt, så det skal byttes ut på verft. Ellers er skråget på båte i god stand. Jeg har noen spørsmål anngående inredning som kansje noen av dere kan hjelpe meg med. 1: Åssen skal man isolere mellom garnering og skuteside? Skal man ha glava mellom eller skal det bare være luft mellom. Slik at man får tørket ut eventuelt fukt. Det samme gjelder jo i taket. 2: Varme? Jeg har tenkt på en refleks. Med selvsirkulerende radiatorsystem slik at man ikke trenger å være avhengi strøm for å varme om bord. Eller burde man sette inn en kabola oljefyr eller noe duren? 3: Hydraulik? Det er jo masse hudraulik om bord, men den er reimdrevet. Jeg har veldig lyst å fjerne denne reimen forde den virvler opp så mye støv og drit så maskinrummet blir griset til. Jeg har tenkt å ta den ene vinsjen å bruke som ankervinsj og fjerne resten. Går det ann å sette en 24v motor på hyraulikkpumpen? mvh Polarulven Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JanS/EIR Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Ønsker deg lykke til med et stort prosjekt--men dette kan bli kjempe. Legg nå for all del inn bilder. Garnering: Tett garnering i trebåt er å be om trøbbel på sikt, det går fort "kolfyr" i treet hvis det ikke er god lufting. Treet blir svart og forvitrer, dette har gjerne et annet navn på andre kanter av landet. Har sett her inne at flere likevel garnerer, men da med kraftig lufting oppe og nede.(Gjennomlufting.) Putter du Glava inn her så blir det vel ingen luftgjennomstrømning. Om varme og hydraulikk får andre si noe . Synes forslagene dine ser ok ut? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post Share on other sites More sharing options...
Danemann Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Velkommen "ombord" her , og gratulerer med båt! Garantert galskap vil noen si, andre (deriblant undertegnede) vet at du har hundre/-tusenvis av timer med blod, svette , tårer og GLEDE foran deg. Om du garnerer er det viktig med luftgjennomstrømming, så isolasjon mellom spantene anbefales ikke. Når det gjelder oppvarming har du mye å velge mellom, har selv en Glembring (a là Refleks) 4kw med vannvarmesløyfe til varmtvannstank, vannbåren gulvvarme og radiatorer. I tillegg bruker jeg en Webasto DW80 som tilleggsvarme ved behov. Dette kjøres innom motoren når denne går. Skøyta mi er 47,5 fot og har 2 lugarer, stort bad og styrhussalong. Vi fryser ikke! Lykke til, og gled deg til all den hjelpa du får fra alle de flinke folka her inne!!! Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Hei og velkommen til Båtplassen Bilder, bilder, bilder Callesen er jo skikkelig snadder. Noe lyd og film av den hadde gjort seg... Isolasjon i trebåt er et fag for seg og det finnes nok folk som kan her. Varme er glimrende med Refleks, Glembring (som jeg har) eller lignende type. Laget for å fyre døgnet/året rundt og gir en behagelig varme uten strømforbruk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
skibsplast ohoi Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Velkommen til Båtplassen, og lykke til med prosjektet. Og som du ser: Vi vil ha bilder Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Gratulerer med ny båt Hydraulikkpumpe må kunne kobles til 24v elmotor bare at den er kraftig nok. Kjenner ikke til Callesen, men på min motor løste jeg dette ved å koble pumpen via et mellomstykke fra Magnaloy til motor. Måtte også dreie til en flens for å få det til å passe inn på motor. Her ser du bilde fra testing av hydraulikkpumpen. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Gratulerer med ny båt 1. Du kan ikke isolere mellom hud og garnering, der må det være god lufting. Vil du ha isolasjon, så kan du kanskje ordne det med dobbel garnering? Er det nødvendig med isolasjon da? Har selv drevet fiske med tresjøyter uten noen gang å fryse innendørs. Husk at før eller senere så vil den trekke vann, og da må du kunne finne lekkasjen innenfra. 2.Til varme ville jeg satset på en fyrkjele med vannbåren varme i dørken samt radiatorer. Regner med at Fornæs eller Sjuve(skipsopphoggere) har endel av disse. Har du en kjele med en brenner i reserve, så vil du aldri mer fryse 3. Litt skeptisk. Hvis du skal bruke originalvinsjen med en 24v motor(dyre) tror jeg det vil gå saaaaaaakte. På en Callesen må du ha reimdrift på hydraulikken pga turtallet. Enten det eller forkantgear, noe som er uaktuelt for en liten ankervinsj. Legg inn en liten hjelpemotor i budsjettet, så kan du henge en liten hydraulikkpumpe på den, evt ha en pumpe med 230/400 motor på. Lykke til!! Ps hva hette båten under dansk flagg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trulte37 Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Gratulerer med trebåt! Passe størrelse på en kutter etter min mening. Når skrog og motor er bra og båten ikke er større enn 12 meter har du et greit utgangspunkt. Om du skal skifte hele dekket på verft bør du selvsagt sørge for å få et prisoverslag på forhånd. Det kan fort koste endel penger, og om du har en normal økonomi kan det være greit å ha litt kontroll på utgiftene i et slikt prosjekt. Som andre i denne tråden er jeg veldig klar for å se bilder av kutter`n du har skaffa deg. Gjerne også flere opplysninger som f.eks treslag i skrog og spant osv. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarulv Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Båten er fra Bagenkop, det ligger syd på langeland. Båten het KELDSNOR Det er doble spant som er av eik og huden er også av eik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Nydelig fartøy! Hvorfor skal du skifte dekksplank? Er det råte i dekket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarulv Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Der hvor trålposen har kommet opp på dekk er det stoe skader. Mange av rekkestøttene har også fått hard medfart når trålbrettene har dunket inn i siden. Så det må skiftes ut, men det er jo mange danske skipsverft. Disse er veldig billige og de er flinke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Har de skjedd noe nytt her?? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Første gang jeg ser denne tråden.. Håper virkelig vi får en oppdatering. Dette er virkelig et prosjekt det står respekt av Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarulv Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Da er det vel på tide å oppdatere litt her! Har ikke vert så veldig flik her! Men nå er sommeren over og det er på tide å virkelig begynne å restaurere Polarulv! Det har vert mye jobb for å komme hit jeg er i dag. Det største problemet mitt var å få båten inn i norsk skipsregister. Her var det mange mail frem og tilbake. Men det var ikke det norske skipsregisteret som stoppet meg, det var det danske. Her var det utrolig vanskelig å få svar og de hold aldrig det de lofte. Men etter at papirene var i orden gikk det fort unna. Så nå jeg fått spart opp en slant med penger bestemte jeg med for å gå på verft. Seilt ned til Egersund i Flensburg fjorden i Danmark :flag_da for noen uker siden. Her har jeg funnet et kjempe fint verft. Så nå går det fort unna skal jeg si! Jobben som skal gjøres er som følger: -Nytt dekk i Origon pine, alle deksbjelker blir nye i eik. -Alle rekkestøtter blir nye i eik. -Ny rekke i Dansk lerk og ny massiv lønning i eik. - Ca 20% av huden blir skiftet. -Ny ishud. -Ny aluminiums mast 12m -Einerhus på babor side. -Hele båten skal drives om. Det tror jeg var det alt. Like etter at jeg la til kai begynnte arbeide. Det var ganske sykt å se på gutta gå løs med mottorsag og vinkel kutter mens båten fortsatt lå på vannet!!! Neste dag var de ferdig Snekkeren i full gang med å lage ruff. Etter at de tokk av ishuden fikk jeg meg litt av et sjokk. Jeg trodde at dette var ille!! Men det var vist ikke det ifølge båtgyggeren. Det var bare å vaske vekk. Det viste seg at plankene som var under ishuden var i relatift god form. Der hvor tråldaviden har stått har dekket, rekka, huden og bjelke veien fåt skikkelig juling opp gjennim tidene så her må mye skiftes ut. Her er båtbyggeren og tar mål av bjelkeveien. Her er båtgyggeren å tar mal av den nye bjelkeveien. Helt til slutt et lite bilde inne i styrhuset Det var alt jeg rakk før jeg måtte reise på jobb igjen. Gleder meg til å reise ned igen å følge utviklingen. De regner med å bli ferdig ved nyttår, så her går det unna!! mvh polarulv Redigert 25.Oktober.2009 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Fått en pris på hva denne jobben koster da? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarulv Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Jeg har fått en pris, men den forandrer jo seg hele tiden etter som det hele tiden blir mer og mer. Så nå er det oppe i en ca 500 000. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Godthaab Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Heftig prosjekt! Blir artig å følge med her, veldig fint utgangspunkt, likte godt skuta. :) Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Wow Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 OH my god!!!!!! Dette prosjektet er mye mer omfattende en jeg fikk inntrykk av når jeg leste de første innleggene her. Med en kostnadsramme på en halv mill, må jo dette bli bra. Vi følger spent med, og krysser fingre og tær for at dette skal gå bra, og at dere ikke skal gå lei under veis. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Trulte37 Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Seriøøøse greier. Du leker ikke her skjønner jeg. Når det er en så omfattende jobb så er det like greit å sette det bort til noen som driver med det på heltid. Om man har råd. Dette kommer til å bli grisebra. Følger spent med... Flott satsing! Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Det blir spennende å følge med på denne framover. Vil tro det var noe spesielt å se når de gikk løs på skøyta med motorsag. Snakk om å gjøre kort prosess Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Dette blir spennende, oppdatering hver gang du betaler en regning:-) eller oftere, hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Reagerte på denne bærebjelken... Ser ut som den er blitt skjøtet. Betyr det at hele vekten hviler på de boltene som holder dette sammen? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Trulte37 Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Jeg får inntrykk av at du har fått en ganske bra pris på en så omfattende oppusssing. Hvertfall når man sammenlikner med norske priser på tilsvarende jobb. Dette er jo foreløpig bare et overslag men. Tror du skulle slitt med å komme så mye under millionen for en slik jobb her hjemme. Husker vi betalte 120.000 for proff hjelp til oppussing av skøyta vår, "Trulte", og det var ikke så sykt mye som ble gjort. Redigert 25.Oktober.2009 av Trulte37 (see edit history) Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarulv Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Jepp det stemmer det wasco, men det har stått en bjelke til litt lengre frem. Den har blitt kappet av. Ja prisen er det ikke noe å klage på. Brukte veldig lang tid på å finne dette verftet. Det ligger ca 1/3 på pris av alle andre jeg har fått tilbud av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.