Jump to content

Prosjekt: Dansk fiskekutter bygges om til turbåt


Polarulv

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en dansk fiskekutter i tre. Den er 12m lang og 4,5m brei.

Båten er fra 1951 og om bord sitter en callesen CO som er i tipp topp stand. Dekket er veldig slitt, så det skal byttes ut på verft.

Ellers er skråget på båte i god stand.

 

Jeg har noen spørsmål anngående inredning som kansje noen av dere kan hjelpe meg med.

 

1: Åssen skal man isolere mellom garnering og skuteside? Skal man ha glava mellom eller skal det bare være luft mellom. Slik at man får tørket ut eventuelt fukt. Det samme gjelder jo i taket.

 

2: Varme? Jeg har tenkt på en refleks. Med selvsirkulerende radiatorsystem slik at man ikke trenger å være avhengi strøm for å varme om bord. Eller burde man sette inn en kabola oljefyr eller noe duren?

 

3: Hydraulik? Det er jo masse hudraulik om bord, men den er reimdrevet. Jeg har veldig lyst å fjerne denne reimen forde den virvler opp så mye støv og drit så maskinrummet blir griset til. Jeg har tenkt å ta den ene vinsjen å bruke som ankervinsj og fjerne resten. Går det ann å sette en 24v motor på hyraulikkpumpen?

 

mvh

Polarulven

Link to post
Share on other sites

Ønsker deg lykke til med et stort prosjekt--men dette kan bli kjempe.

Legg nå for all del inn bilder.

 

Garnering: Tett garnering i trebåt er å be om trøbbel på sikt, det går fort "kolfyr" i treet hvis det ikke er god lufting.

Treet blir svart og forvitrer, dette har gjerne et annet navn på andre kanter av landet. Har sett her inne at flere likevel garnerer, men da med kraftig lufting oppe og nede.(Gjennomlufting.) Putter du Glava inn her så blir det vel ingen luftgjennomstrømning.

Om varme og hydraulikk får andre si noe . Synes forslagene dine ser ok ut?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Velkommen "ombord" her :seeya: , og gratulerer med båt! Garantert galskap :crazy: vil noen si, andre (deriblant undertegnede) vet at du har hundre/-tusenvis av timer med blod, svette :headbang: , tårer :confused: og GLEDE :flag: foran deg. Om du garnerer er det viktig med luftgjennomstrømming, så isolasjon mellom spantene anbefales ikke. Når det gjelder oppvarming har du mye å velge mellom, har selv en Glembring (a là Refleks) 4kw med vannvarmesløyfe til varmtvannstank, vannbåren gulvvarme og radiatorer. I tillegg bruker jeg en Webasto DW80 som tilleggsvarme ved behov. Dette kjøres innom motoren når denne går. Skøyta mi er 47,5 fot og har 2 lugarer, stort bad og styrhussalong. Vi fryser ikke!

Lykke til, og gled deg til all den hjelpa du får fra alle de flinke folka her inne!!!

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Bilder, bilder, bilder :flag:

 

Callesen er jo skikkelig snadder. Noe lyd og film av den hadde gjort seg...

 

Isolasjon i trebåt er et fag for seg og det finnes nok folk som kan her.

 

Varme er glimrende med Refleks, Glembring (som jeg har) eller lignende type. Laget for å fyre døgnet/året rundt og gir en behagelig varme uten strømforbruk.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :flag_da:

Hydraulikkpumpe må kunne kobles til 24v elmotor bare at den er kraftig nok.

Kjenner ikke til Callesen, men på min motor løste jeg dette ved å koble pumpen via et

mellomstykke fra Magnaloy til motor.

Måtte også dreie til en flens for å få det til å passe inn på motor.

Her ser du bilde fra testing av hydraulikkpumpen.

hydraul.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :cheers:

1. Du kan ikke isolere mellom hud og garnering, der må det være god lufting.

Vil du ha isolasjon, så kan du kanskje ordne det med dobbel garnering?

Er det nødvendig med isolasjon da? Har selv drevet fiske med tresjøyter uten noen

gang å fryse innendørs. Husk at før eller senere så vil den trekke vann,

og da må du kunne finne lekkasjen innenfra.

2.Til varme ville jeg satset på en fyrkjele med vannbåren varme i dørken samt radiatorer.

Regner med at Fornæs eller Sjuve(skipsopphoggere) har endel av disse.

Har du en kjele med en brenner i reserve, så vil du aldri mer fryse :wink:

3. Litt skeptisk. Hvis du skal bruke originalvinsjen med en 24v motor(dyre) tror jeg det vil gå saaaaaaakte. :cryin:

På en Callesen må du ha reimdrift på hydraulikken pga turtallet. Enten det eller forkantgear,

noe som er uaktuelt for en liten ankervinsj. Legg inn en liten hjelpemotor i budsjettet, så kan du henge

en liten hydraulikkpumpe på den, evt ha en pumpe med 230/400 motor på.

 

Lykke til!! Ps hva hette båten under dansk flagg?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med trebåt! :cheers:

 

Passe størrelse på en kutter etter min mening. Når skrog og motor er bra og båten ikke er større enn 12 meter har du et greit utgangspunkt. Om du skal skifte hele dekket på verft bør du selvsagt sørge for å få et prisoverslag på forhånd. Det kan fort koste endel penger, og om du har en normal økonomi kan det være greit å ha litt kontroll på utgiftene i et slikt prosjekt.

 

Som andre i denne tråden er jeg veldig klar for å se bilder av kutter`n du har skaffa deg. Gjerne også flere opplysninger som f.eks treslag i skrog og spant osv.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Der hvor trålposen har kommet opp på dekk er det stoe skader. Mange av rekkestøttene har også fått hard medfart når trålbrettene har dunket inn i siden.

Så det må skiftes ut, men det er jo mange danske skipsverft. Disse er veldig billige og de er flinke.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Da er det vel på tide å oppdatere litt her!

Har ikke vert så veldig flik her!

Men nå er sommeren over og det er på tide å virkelig begynne å restaurere Polarulv!

 

Det har vert mye jobb for å komme hit jeg er i dag. Det største problemet mitt var å få båten inn i

norsk skipsregister. Her var det mange mail frem og tilbake. Men det var ikke det norske skipsregisteret

som stoppet meg, det var det danske. Her var det utrolig vanskelig å få svar og de hold aldrig det de lofte.

Men etter at papirene var i orden gikk det fort unna.

 

Så nå jeg fått spart opp en slant med penger bestemte jeg med for å gå på verft.

Seilt ned til Egersund i Flensburg fjorden i Danmark :flag_da for noen uker siden. Her har jeg funnet et kjempe fint verft.

Så nå går det fort unna skal jeg si!

Jobben som skal gjøres er som følger:

 

-Nytt dekk i Origon pine, alle deksbjelker blir nye i eik.

-Alle rekkestøtter blir nye i eik.

-Ny rekke i Dansk lerk og ny massiv lønning i eik.

- Ca 20% av huden blir skiftet.

-Ny ishud.

-Ny aluminiums mast 12m

-Einerhus på babor side.

-Hele båten skal drives om.

 

Det tror jeg var det alt.

 

Like etter at jeg la til kai begynnte arbeide.

Det var ganske sykt å se på gutta gå løs med mottorsag og vinkel kutter mens båten fortsatt lå på vannet!!! :eek:

2009_1023seilas0217.jpg

 

Neste dag var de ferdig

 

2009_1023seilas0228.jpg

 

Snekkeren i full gang med å lage ruff.

 

2009_1023seilas0223.jpg

 

Etter at de tokk av ishuden fikk jeg meg litt av et sjokk.

Jeg trodde at dette var ille!! Men det var vist ikke det ifølge båtgyggeren. Det var bare å vaske vekk. Det viste seg at plankene som var under ishuden var i relatift god form.

 

2009_1023seilas0238.jpg

 

Der hvor tråldaviden har stått har dekket, rekka, huden og bjelke veien fåt skikkelig juling opp gjennim tidene så her må mye skiftes ut.

Her er båtbyggeren og tar mål av bjelkeveien. Her er båtgyggeren å tar mal av den nye bjelkeveien.

 

2009_1023seilas0249.jpg

 

Helt til slutt et lite bilde inne i styrhuset

inne_i_styrhus.jpg

 

Det var alt jeg rakk før jeg måtte reise på jobb igjen. Gleder meg til å reise ned igen å følge utviklingen.

De regner med å bli ferdig ved nyttår, så her går det unna!!

 

mvh

polarulv

Redigert av SveinHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seriøøøse greier. Du leker ikke her skjønner jeg. Når det er en så omfattende jobb så er det like greit å sette det bort til noen som driver med det på heltid. Om man har råd. Dette kommer til å bli grisebra. Følger spent med...

 

Flott satsing! :flag:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Jeg får inntrykk av at du har fått en ganske bra pris på en så omfattende oppusssing. Hvertfall når man sammenlikner med norske priser på tilsvarende jobb. Dette er jo foreløpig bare et overslag men. Tror du skulle slitt med å komme så mye under millionen for en slik jobb her hjemme. Husker vi betalte 120.000 for proff hjelp til oppussing av skøyta vår, "Trulte", og det var ikke så sykt mye som ble gjort.

Redigert av Trulte37 (see edit history)

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...