Jump to content

Prosjekt: Dansk fiskekutter bygges om til turbåt


Polarulv

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Jepp da er det på tide med en liten oppdatering.

Det er mye som har skjedd på Polarulv siden sist!

 

Alle rekkestøttene er montert opp og ruff og deksbelker er montert

2009_1119polarulv0018.jpg

 

Her er en liten detalj fra ruffen

2009_1123polarulv0008.jpg

 

Waterbord kommer på plass

2009_1120polarulv0004.jpg

 

Aktere stevne var full av råte, den er kappet av og det vill komme en aluminium stevne istede

2009_1124polarulv0009.jpg

 

Foto viser st.bord side skandekkplank som bankes inn utvendig rundt støttene. Man ser også kne med kravellplanker under, skjøt av waterbord plank nede i høyre hjørne.

2009_1124polarulv0006.jpg

 

 

 

Her kommer bb side skandekkplanke på

2009_1125polarulv0023.jpg

 

Foto viser øvre stevne-kne av eik 2" tykt felt inn i waterbordene. Nedre stevn-kne er 4" tykt eik og boltet tvers gjennom stevnen og boltet til dekksbjelke og to kravellplanker.

Mellom de to kne smøres et tykt lag lys milebrendt tretjære for å hindre råte. Konstruksjonen settes så inn med anti-parasitt/amerikansk terpentin og lakk.

Båtbygger sier at heretter skal kaiene passe seg.

2009_1123polarulv0004.jpg

 

Her er water bord og skandekk spikret fast

2009_1125polarulv0021.jpg

Link to post
Share on other sites

Det der er helt rått. Jeg blir bløt i øya. Her ser man virkelig hva man kan få til om man velger å satse og har dyktige folk til å gjøre jobben.

 

Vi slet i ukesvis bare med å legge skandekket på "Trulte". Her gjøres sikkert flere ting paralellt og det går unna son pokker.

 

Gleder meg til å se helheten etterhvert. Tror det blir knall. :flag_da:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Ja de har sakt at de blir ferdig til nyåret, men det har dukket opp mye uforutsett. Så jeg blir ikke forundret om det tar litt lengre tid og koster litt mer.

Men det er sånn det er når man først begynner å rive på et gammet treskip finner man mye rart!

Jeg er sikker på at dette blir bra! Nå er det 5 mann som jobber hele tiden på den.

Her er et bilde for å se det hele

2009_1126polarulv0011r.jpg

 

Der hvor dere ser hullet kommer nedgangen

2009_1126polarulv0010.jpg

 

Det de holder på med nå er å bolte waterbord og skandekk sammen. Boltene er 12mm. Det går 2 bolter mellom hver rekkestøtte. Der var 40 rekkestøtter nå er det 48, dette for å få det stivere og sterkere. Da blir ca 100bolter.

Det tror jeg skal sitte greit.

Redigert av Polarulv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Flott prosjekt dette her,kjenner tre og tjørelukta kommer sigende. Ville berre ønske deg lykke til med prosjektet. Har mange turer på linebåt på slutten av 70 tallet med Callesen maskin. Trur d var en ca 320 hk på 400 omdr. Puster og rusler aldeles nydeleg, lavt forbruk, lite støy, kjempemotor.Vegsund slipp v/ Langevågen, Ålesund kan desse motorane ut og inn.

Ser fram til mere bilder ettersom prosjektet skrider fram.

 

PS: Pyrofabrikken 6280 Søvik produserer noen fine oljeovner/bysser med og uten sentralvarme sløyfer til en fornuftig pris.

 

Lykke til :cheers:

Link to post
Share on other sites

heeeeelt sykt... detta kommer til å bli utrolig bra virker det som. moro å se fler har sans for gamle trebåter og at noen har lysten til å gjøre en så omfattende jobb. blir utrolig moro å følge dette prosjektet og se hvordan det blir til slutt..

 

håper det kommer masse bilder framover.

 

hva er plan under dekk da??

Link to post
Share on other sites

Ja det kan se ut som det aldri regner der nede. Båten står i en åpen hall med tak og netting vegger.

Så det er ganske lunt å jobbe der. Grunnen til dette er når de stimer plankene må de ikke tørke for fort opp, for hvis de gjør det har de en tedens til å sprekke opp.

Alt det nye treverket har blitt smurt inn med forskjellige oljer. Foreløbig har det gått ca 150liter.

 

Innredningen har jeg tenkt å gjøre selv. Det er jo en riktig kose jobb man kan holde på i de lange vinter timene.

Det eneste som jeg har bestemt meg for er hvor nedgangen og vantankene skal stå. Det ble noen riktig fine vantanker i rustfritt, 2x750 liter. De blir plasert forran.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for åssen varme jeg skal ha om bor i båten, men jeg heller litt mot refleks sin olje ovn med spiral slik at det blir radiatore. Det hadde jo også vert fint med en ved ovn.

Kjempe om dere kommer med litt ideer og erfaringer her!!

 

Byssa har jeg hellir ikke helt bestemt meg for. Det finnes så mye å velge imellom her. Om det blir gass eller sprit, det er bare ikke lett å si.

 

mvh

Polarulv

Link to post
Share on other sites

Så ikke denne tråden før i dag...

 

Rett og slett imponert, er vel første gang jeg har fått med meg at noen har investert slike summer med engang og ikke over lang, lang tid det gjerne blir med slike båter.

 

Er ofte i Vestfold traktene, kanskje Polarulv gir en visning når skuta er ferdig? :saint:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det eneste som jeg har bestemt meg for er hvor nedgangen og vantankene skal stå. Det ble noen riktig fine vantanker i rustfritt, 2x750 liter. De blir plasert forran.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for åssen varme jeg skal ha om bor i båten, men jeg heller litt mot refleks sin olje ovn med spiral slik at det blir radiatore. Det hadde jo også vert fint med en ved ovn.

Kjempe om dere kommer med litt ideer og erfaringer her!!

 

Byssa har jeg hellir ikke helt bestemt meg for. Det finnes så mye å velge imellom her. Om det blir gass eller sprit, det er bare ikke lett å si.

 

mvh

Polarulv

 

 

Hei

 

Eg har vore mykje ombord i en kjenning sin 56 fots CA inspirerte båt. Den har mange feil. M.a. så er vasstankane plassert akter og høgt. Det same er dieseltankane.

Om mogeleg så ville eg freista å få vasstankane under dørkane. Uansett så er det nok ikkje så dumt å ha dei forut. Det blir vel tungt nok akter.

 

Nevnte båt har både Refleks med spiral og vedomn. Vedomn ombord er fantastisk. Hans erfaring, the hard way, er at omnen bør vera lakkert. Dette pga. mindre rust og vedlikehald.

Pipa bør òg ha 5 toms røyr. Begge omnane går saman i ei pipa. (Y-stykke opp ned.) Det funkar fint. Ein god omn er Jøtul 602. Den kan du òg koka på.

Båtbygging gjev mykje kapp. Fyll det i vedsekkar og ta det med. Då har du god ved i mange år.

 

Berre ein liten del av varmen blir tatt opp av varmespiralen. Varmtvasstanken bør vera umiddelbart etter refleksen i sløyfa. Det kan vera ein utfordring å få til. Eit tips er å ha pipa "røyr i røyr" og la vatnet gå gjennom mellomrommet før det går i sløyfa. Då blir det forvarma av røyken. Du får òg mindre problem med at det blir svært varmt oppunder dekk. Ulempa er dårlegare trekk, men det kan du kompensera for med isolering av pipa utvendig.

Omnane bør plasserast så lågt som mogeleg.

 

Det er ein føremon med dagtank til omnen. Rett plassert så slepp du pumpa og du kan lettvint fyra med parafin, som brenn reinare.

 

Det er viktig å ikkje kjøpa for store omnar. Me slit med at lågaste trinnet fort er for varmt. Spesielt om sommaren. Med ein liten omn kan du òg la omnen brenna permanent om vinteren, om du vil det.

 

Det blir sagt at Refleks sotar mindre enn Dickinson, men tolar mindre krenging. Sjølv så har eg D., men vår båt krengar ikkje. (cat.)

 

Det er skreve mykje her på BP om val av byssa. Eg er tilhengar av gass. Dersom du veit at du aldri skal i vamre farvatn så kan du kjøpa ein kombiomn frå Dickinson. Då har du både varmeomn og byssa.

 

Septiktanken bør plasserast over vasslina, så slepp du pumpa.

 

Lykke til med båten. Eit imponerande prosjekt.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Først nå gikk det opp for meg at Polarulv fra Yuotube må være samme båt som er omhandlet i denne tråden. Av videosnutten fremgår det at båten blei helt strøken å se til utvendig. Prosjekttråden her viser også at det ble gjort et stort og fagmessig restaureringsarbeide med båten. Det kunne vært interresant å høre om det arbeidet som ble gjort med båten fram til den var ferdig slik den fremstår i dag.

Redigert av arnbr0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi møtte Polarulv i Aalbæk i Danmark i sommer, på vår vei til kanalene i Europa. Vi ble invitert ombord, og fikk omvisning av eieren sin far. En fantastisk skute, med selskinns trekk på møblene under dekk. Mener å huske at den var blitt resturert i Tyskland et sted, og de var meget førnøyd med arbeidet som var gjort der nede. Glemte desverre å ta bilder av den under dekk, men fikk et bilde av den som ligger på bloggen vår fra denne turen..

http://kaj-h.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Først nå gikk det opp for meg at Polarulv fra Yuotube må være samme båt som er omhandlet i denne tråden. Av videosnutten fremgår det at båten blei helt strøken å se til utvendig. Prosjekttråden her viser også at det ble gjort et stort og fagmessig restaureringsarbeide med båten. Det kunne vært interresant å høre om det arbeidet som ble gjort med båten fram til den var ferdig slik den fremstår i dag.

 

Herlig! Stilig hvordan båten kom sidelengs inn mot brygga.

Link to post
Share on other sites

Nydelig når styrmannen behersker sidekreftene i en stor saktegående propell. Han hadde nok slitt betydelig med å legge til med babord side like elegant...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...