SeaRaymond Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Kjempe prosjekt, blir artig å følge, her spyttes ikke penga i tuppevare nei Sitér dette innlegget Link to post
Polarulv Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Her er noen bilder fra maskinrummet. For de som ikke kjenner motoren er det en tre sylinder Callesen som blir startet på luft. Luft tanken er den tanken som henger oppe til ventre i bilde. Den trenger en 28 bar for å starte. Max omdreininger er 500 Sitér dette innlegget Link to post
Sovd Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Hærlig prosjekt, gleder meg til fortsettelsen :D Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Flott prosjekt som blir interressant å følge fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Polarulv Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Noen som vet åssen jeg legger tli lydklipp? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Callesen overgår alt hva gromlyd anbelanger! Håper du får det til! Rent bortsett fra motoren, hvorfor kjøpe et prosjekt med så store rehab. kostnader? Hele kystnorge er jo fullpakket av strukturerte fartøy i topp stand i denne størrelsen. Håper ikke at det dukker opp "skjulte" utfordringer og ditto kostnader under reparasjonsjobben! Lykke til!, og som mange andre her sier, dette prosjektet blir jeg nok å følge! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Selvsagt kunne en kjøpt en flott båt for denne prisen. Men da kunne en aldri være helt sikker på hva som skjulte seg av ulumskheter. Nå blir båten så og si bygget opp igjen, og eieren kjenenr hver krok og krik av båten. Det gir en god følelse Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Gudrun Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Er ikke alle de strukturerte skutene som er så bra som de ser ut til... Var en gang i god gang med å vurdere en fhv. fiskebåt i tre... I mine øyne var den i veldig bra stand, men etter å ha latt trebåteksperten ta en titt på de noenogsytti bildene fikk jeg beskjed at jeg kunne spare meg den turen.... Han fant gamle (og helt nye)synder som med tid og stunder ville komme for en dag i form av råte.....Mindre utbedringer som ikke var fagmessig utført....Ørsmå lekkasjer hist og pist som jeg ikke kunne se noe til, men et erfarent øye kunne..... Det ble med bildene... Lykke til med prosjektet ditt! Flott maskin du har ombord.... Ligger noen på youtube allerede... Sitér dette innlegget Link to post
Polarulv Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Jeg hadde to krav når jeg skulle kjøpe meg en sjøyte. Det første var at det skulle være en callesen om bor. For det andre ville jeg ha en sjøyte som er liten å hendi slik at jeg kan sitkke ut en tur alene. Da ble det ikke så veldig mange båter å velge i mellom. Så da ble det denne. Den så ikke ut i måneskinn. Den så helt forferdelig ut, men den har fine linjer og et godt potensiale. Prisen var ikke noe å klage på, den var nesten gratis. Jeg kunne sikkert ha funnet en som var litt bedre stand, men den hadde sikkert vert gammel den å. Nå blir det jo nesten en ny båt til en ikke så hakkane gale pris tenker jeg. Når restaureringen er ferdig kjenner jeg båten veldig gått og det setter jeg veldig stor pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Ja dette skal bli artig og følge videre..... Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Jeg må også gratulere deg med skuta! Kjempeprosjekt dette! Disse båtene er virkelig sjødyktige farkoster. En sommer for lenge siden ferierte vi i Danmark (utenfor Esbjerg). Der var det mangs skøyter av denne typen, og jeg forundret meg over at nesten alle hadde samme motorlyden. Saktegående, myk og doven motorlyd. Fikk på mitt spørsmål svar at det er Callesen i disse. Men hvordan er det med deler til disse motorene nå? Lages de enda? Det blir spennende å få se utviklingen på verftet der nede. De var jo godt i gang. Danske båtbyggere har godt ord på seg også, så dette blir bra. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Gratulerer med en flott båt! Har selv et skøyte prosjekt på gang, og jeg gleder meg til å følge med i tråden din! Håper du er flink til å oppdatere med bilder Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Gratulerer så mye med ditt store prosjekt,dette er tøft gjort,men så har du litt av en "gullklump" i kjelleren. Her har du litt musikk! Callesen 195/210 HK 3syl. http://www.rokkflu.no/motorlyd/Recording1.wav Redigert 26.Oktober.2009 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nahenrik Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Ser ut som du har noe å henge fingrene i her Polarulv. Gleder meg til flere bilder jeg og..... Og håper du får mulighet til å komme over fjorden og gi fruen og meg en tur med denne en gang..... Nå har jeg jo engasjert meg i dine frustrasjoner over registreringsproblemene dine i laaang tid. Lykke til videre.... Dette kan vi få mange fine diskusjoner av..... Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Noen som vet åssen jeg legger tli lydklipp? Hvordan går det med lydklippet Polarulv ? Er jo noe så inni h---- vakker gange på Callsen motorene - de synger -- Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Fikk på mitt spørsmål svar at det er Callesen i disse. Men hvordan er det med deler til disse motorene nå? Lages de enda? De lages: www.bukh.dk Sitér dette innlegget Link to post
Polarulv Svart 28.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Fabrikken til Callesen ligger i Åbenrå i danmark, det er like ved der båten ligger på verft. Jeg skal få en service mann å gå over å skifte noen pakninger som det lekker litt smørolje + litt til. I Norge er det Vegsund slipp som er leverandør. De er kjempe hyggelige folk som svarer på alle spørsmål. Jeg har noen lydklipp, men jeg vet ikke åssen jeg legger dem ut. Er det noen som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Er jo noe så inni h---- vakker gange på Callsen motorene - de synger -- http://www.rokkflu.no/motorlyd/Recording1.wav Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Her har dere et lignende eksemplar: http://www.youtube.com/watch?v=1G-b3o6vAV0 Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Jeg har noen lydklipp, men jeg vet ikke åssen jeg legger dem ut. Er det noen som kan hjelpe meg? Er det ingen som kan hjelpe Polarulven med å legge ut lydklipp ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 I flg. Callesens motordata er sylindervolumet på denne motoren på drøye 60 liter? Det blir jo rundt en middels murerbøtte på hver sylinder... Sitér dette innlegget Link to post
Polarulv Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Ja da var det på tide igjen med en liten oppdatering. Ja callesen er helt rått! Det var vel derfor jeg kjøpte båten! Da er første planke satt på Deretter gikk det fort med rekke støttene Deretter kom det noen nye deks bjelker og bjelkeveier bak Har snakket mye med verfts eieren der nede. Han kan masse!!!!! Blant annet dette med garnering. Han anbefalte meg og legge helt tett garnering. Dette for å holde litt på fukten. Båten er laget av eik. Når man får en helt tett båt tørker eika opp og den sprekker opp og man får lekasjer. Det som var viktig var at det skulle være åpent i taket og under dørken slik at det kunne være en liten luft gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Hei... Ser at det damper godt av det bordet som skal på plass. Det må vel brukers ganske store dampovner får å kunne dampe et så stort bord. Men dette er jo proffe folk, så de har vel det som skal til. Anngående rekkestøttene. Rekkestøttene er vel bare en forøengelse av spantet. Men hvordan er det blitt gjort der hvor rekkestøttene er blitt fornyet? Er hele spantet byttet ut, eller er det bare satt på en forlengelse av det eksisterende spantet? Anngående garnering, så er er jo dette med lufting bak spantet en viktig faktor. Men jeg trodde jo at denne luftingen nettopp skulle sørge for at det ikke ble fuktig bak spantet..... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sleipner93 Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Jeg mener rekkestøttene ikke er en forlengelse av spantene. Dette er egne bjelker. Mulig de er boltet i spantene? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Jeg mener rekkestøttene ikke er en forlengelse av spantene. Dette er egne bjelker. Mulig de er boltet i spantene? Jeg kan lite eller ingen ting om dette. Men på det siste bildet Polarulv har lagt ut, ser det da virkelig ut som om rekkestøttene er forlengede spant... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.