Larss1 Startet 25.Januar.2009 Del på Facebook Startet 25.Januar.2009 Tenkte jeg skulle dele med dere mitt prosjekt som er å resturere/innrede en Draco 23 Båten ble kjøpt av meg tidlig sommeren 2008, båtens stand var da helt grei til å bruke ut sessongen. Nå er båten på land innenhus og jeg er igang med prosjektet! Litt om meg: Dan Kristian Larssen er navnet, 21 år og bor på øya Nord-Solvær på helgelandskysten hvor jeg jobber i Larssen Seafood AS, er opprinnelig fra Træna. Årsmodell på båten vet jeg ikke da jeg ikke har funnet noe "produksjonsmerking" på båten og tidligere eier ikke vet dette. Jeg tror den er fra ca 1984. Motoren som sto i båten da jeg kjøpte den var en god gammel VP AQAD40 med 280SP drev. Motoren er riktignokk en orginal TD40 som er marinisert. Denne skal byttes ut med en nyinnkjøpt 1989 mod AQAD41A med 290 DP drev som er gått 1850 timer. Drev har for litt over 1 år siden gjennomgått full service, det ble da kjøpt mye nye deler. Motorens stand er veldig bra og er kjent som en meget sterk og god motor. Alle tips og triks mottas med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Her er noen bilder av båten, rekkverket er tatt av. Maskinen med røret er en avfukter Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 (redigert) Det er noen som har det . Jeg må stå ute i 600 minusgrader å jobbe på båten min . Ønsker meg også en slik hall. Gleder meg til fortsettelsen. Redigert 25.Januar.2009 av Båtdrømmeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 25.Januar.2009 Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Skrognummeret bruker å være støpt inn i bakspeilet feks: 23456, det kan jo sef være malt over. Bruker og starte med lengden så byggnr .23 fot, bygg nr: 456. Finner du dette kan du ringe til Windy for og finne båtens "fødselsdata" Det skal være en liten aluplate med produsent navn og serienummer, dette bruker og være i nærheten av styreposisjonen. Anbefaler også ta en titt på www.dracofan.no også. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Ja det er kjekt med god plass, har en industrivarmer om det er for kaldt.. f.eks ved plasting. Draco20: Takk for tips, skal se om jeg finner produksjons nr og evt ringe windy Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 Her har jeg revet ut store deler: Fremme i bauen her skal jeg sette opp ett skott for å utnytte plassen bedre og samtidig stive av for-dekket bedre, kommer tilbake til det: Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 25.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2009 (redigert) Jeg begynner med å plaste det som plastes trengs: Den trekantige platen helt fremst mot brønnen i bauen er ikke tett i sidene og ved luka ut. Da det ofte ligger vått tauverk der kan d forekomme fukt i cabinen, brønnen er drennert. Jeg tettet da igjen "hullene" og plastet igjen. Pusset godt rundt hullene for godt feste til glassfiberen. Brukte både vinkelsliper med pusseskive, pussemaskin og drill med påmontert stålbørste. Tettet igjen med vanlig industrisilikon, luken er forseglet: Da var tettingen færdig å det er bare å begynne å plaste nederst på plata var plastet så der var det tett: Da var plastingen færdig: Redigert 25.Januar.2009 av Larss1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Når planlegger du å være ferdig? Du kommer vel neppe til å ha så mye fritidsproblemer de nærmeste månedene.... Blir også spennende å høre hvordan det blir med "ny" motor. Den som sto i, var den på 130hk? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Larss1 Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Hei Ivar! Godt å ha noe å sette fingrene i Jeg planlegger å være ferdig i Mai, om alt går som det skal... Jeg har lest om draco 23 med 41 motor og 290DP som oppgir maxfarten til 32 knop, regner med jeg havner på samme fart. Motoren var som tidligere nevnt en AQAD40 (aftercooler) så det var montert etterkjøler og turbo. Etterkjøler og eksosmanifold var uorginal, etterkjøleren litt mindre enn orginal så tipper den var rundt 150hk. Jeg har kjøpt orginal dieselpumpe, etterkjøler og eksosmanifold som skal monteres før ett evt salg, da vil den være 165hk som er orginalt på denne motoren. Om noen er interesert i motoren + drev er det bare si fra, den skal i nærmeste fremtid gjøres service på. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Joda det er godt og se at ting blir ferdig slik at det er klart til sesongen. Selv har jeg ikke mulighet til det , temp i dag -8 og alt for kalt til og gå i båten og jobbe. jeg venter på våren................... hva er vekten på gamlemotorendin, evt ca pris? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 De veier vel rundt 550kg inkl drev hvis jeg ikke husker helt feil...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Terje Olsen Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Tenkte jeg skulle dele med dere mitt prosjekt som er å resturere/innrede en Draco 23 Båten ble kjøpt av meg tidlig sommeren 2008, båtens stand var da helt grei til å bruke ut sessongen. Nå er båten på land innenhus og jeg er igang med prosjektet! Litt om meg: Dan Kristian Larssen er navnet, 21 år og bor på øya Nord-Solvær på helgelandskysten hvor jeg jobber i Larssen Seafood AS, er opprinnelig fra Træna. Årsmodell på båten vet jeg ikke da jeg ikke har funnet noe "produksjonsmerking" på båten og tidligere eier ikke vet dette. Jeg tror den er fra ca 1984. Motoren som sto i båten da jeg kjøpte den var en god gammel VP AQAD40 med 280SP drev. Motoren er riktignokk en orginal TD40 som er marinisert. Denne skal byttes ut med en nyinnkjøpt 1989 mod AQAD41A med 290 DP drev som er gått 1850 timer. Drev har for litt over 1 år siden gjennomgått full service, det ble da kjøpt mye nye deler. Motorens stand er veldig bra og er kjent som en meget sterk og god motor. Alle tips og triks mottas med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 De veier vel rundt 550kg inkl drev hvis jeg ikke husker helt feil...? I følge volvo er 41 motoren ca 520 kg inkl drevet, tror det er omentrent samme som 40 motoren. Nå vet jeg ikke om badeplattformen er montert med bensinmotor i båten, mulig jeg skulle ha forhøyet den? Siden motoren er tyngre enn en bensin ligger jo båten lavere på vannet vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Det ene spantet i benken på styrbordsiden var dårlig plastet så det ble plastet på nytt: Malt ett strøk lys grå shipolin i benker og skottet fremme hvor det blir ett oppbevaringsrom Luftuttak fra defrosterannlegget vises nederst: Der hvor det ikke er malt vil det limes skottbekledning: babord side: Babord benk: Der hvor staget til oppbevaringsrommet fremme skal være har jeg plastet ekstra forsterkninger på begge sider, pusset for feste til glassfiberen: Styrbord side: Ferdig plastet, dette blir dekt av skottbekledning så pusset bare grovt: styrbord: La på ett strøk topcoat: Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Forslag til utvendig design, som jeg lagde til min 2100SC https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11902/design17.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 26.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 Forslag til utvendig design, som jeg lagde til min 2100SC https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11902/design17.jpg Kjempe flott! Skal i tillegg lakkere aluminiumsprofilene til vinduene sort. Har du egen tråd på båten hær på forumet? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Januar.2009 Del på Facebook Svart 26.Januar.2009 (redigert) Kjempe flott! Skal i tillegg lakkere aluminiumsprofilene til vinduene sort. Har du egen tråd på båten hær på forumet? Vær forsiktig med det ! Tror ikke at jeg vil anbefale deg å gjøre det ! Mange som har forsøkt, uten at det har blitt spesielt pent ! Blir "hardt" og mye sorte lister ! Flasser lett av da det er aluminiums-lister... Prøv heller å heholde originaliteten til 84-modellen ! (min mening bare..!) Det var flott når 85 modellen kom med "hel" rute, men du klarer ikke å få 84-ern til å ligne på den..... Redigert 26.Januar.2009 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Vær forsiktig med det ! Tror ikke at jeg vil anbefale deg å gjøre det ! Mange som har forsøkt, uten at det har blitt spesielt pent ! Blir "hardt" og mye sorte lister ! Flasser lett av da det er aluminiums-lister... Prøv heller å heholde originaliteten til 84-modellen ! (min mening bare..!) Det var flott når 85 modellen kom med "hel" rute, men du klarer ikke å få 84-ern til å ligne på den..... Listene er i dårlig fortatning utsendemessig så noe må nokk gjøres, skruehull og riper. Vanlig spesialgrunning til aluminium som etser gjør att lakken fester ordentlig, tror det blir greit. Mulig dem blir hvite, kan som du sier bli mye svart! Sitér dette innlegget Link to post
Draco_1 Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Hvis du vil afmontere vindspejlet og skille det total ad, så er her lidt billeder på hvordan jeg har gjort på min 2500 Flyfish. http://www.horizonblue.dk/8kvartal.htm Rustfrie skruer som har siddet i aluminium i 30 år kan faktisk tages ud, uden at ødelægge noget, men det kræver varme. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Listene er nok elokserte for og forhindre korosjon og missfarging. Pulverlakering er en måte som kan benyttes. En arbeidskolega valgte dette på sin båt (amerikansk myggjager ) der listene var stygge. Dette ble meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Draco_1: Jeg tror ikke jeg trenger demontere listene, kjempefin side du har! Draco20: Vil det si att etsing ikke har noe effekt? ved pulverlakkering må jeg vel demontere og sende inn listene? Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Draco_1: Jeg tror ikke jeg trenger demontere listene, kjempefin side du har! Draco20: Vil det si att etsing ikke har noe effekt? ved pulverlakkering må jeg vel demontere og sende inn listene? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 27.Januar.2009 Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Etse primer på eloksering....... det ville jeg ha sjekket med noen av de firma som utfører dette. Ved pulverlakkering så må ruterammen demonteres . Ja vår Danske venn har en lekker hjemmeside. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Da jeg satte opp båten var det sterk kuling og var uheldig: Heldigvis er det ikke i selve skroget, så er bare kosmetisk. Klargjort for plasting: Da er plastingen gjort å har grov-slipt ned: Lagt på topcoat: Og fin-slipt: Ble veldig jamt og fint Har planer om å sprøytelakkere båten (blir vel omentrent det siste jeg gjør før sjøseting). Etter lakkering vil dette ikke være synlig, så godt som nytt Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2009 Der hvor det midterste festett (av 3 stk) til rekkverket på styrbord side var festet til dekket var det gått hull. Jeg har desverre ikke bilde av dette før jeg var ferdig plastet. Hullet/bresten var ca 2 cm, men da det var gått fukt i treplaten mellom glassfibrene (sandwich konstruksjon) skjerte jeg ut ett godt stykke. Her er jeg ferdig plastet og har slipt grovt: Sett fra siden og forover: Her har jeg lakt på topcoat å pusset ned, dekket skal også sprøytelakeres etterhvert: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.