Jump to content

Prosjekt: Restaurerer Draco 2300 Suncab


Larss1

Recommended Posts

På babord side under frontvinduet var det en veldig liten brest, jeg utbedret dette med å slipe ned og plaste på nytt

 

Her er jeg ferdig plastet og har pusset ned med grovt sandpapir:

dsc00225.jpg

 

dsc00224.jpg

 

dsc00223.jpg

 

Lagt på Topcoat:

dsc00246.jpg

 

Fin-pusset og klar for lakkering :wink:

dsc00282.jpg

 

 

Det ser litt ujemt ut på bildene men ble slett og fint :cool:

Link to post
Share on other sites

Etsprimer går veldig bra! Bare puss vekk løs korrosjon først. Jeg brukte etsprimer på alle aluminiumslistene på vinduene hjemme for 5-6 år siden, og malte deretter over med samme maling som vinduene ellers. Det har ikke flasset en plass så langt. Så dette går bra!

 

 

Kjempefine og instruktive innlegg, men jeg ser at du har lagt på noe nytt der det er antisklimønster. Hva har du tenkt å gjøre der ? Spesielt overgangene blir vel vansklig å få pene ?

 

 

Snakket med noen på den lokale slipen hær, dem sa det greier seg å avfette listene og bruke 2 komponent etsing, holder i massevis visstnok :flag:

 

Har ikke tenkt på hvordan jeg skal gjøre det med antisklimønstrene enda. Sannsynligvis blir alt slipt vekk og det blir laget nye mønstre.

Redigert av Larss1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Draco_1: Jeg tror ikke jeg trenger demontere listene, kjempefin side du har!

Draco20: Vil det si att etsing ikke har noe effekt? ved pulverlakkering må jeg vel demontere og sende inn listene?

 

Tak for det.

 

Når først man er i gang med at adskille alurammerne, går det egentligt fint. Man skal lige finde teknikken. Det er dog ikke noget man lige adskiller, renoverer og samler igen på en lørdag, det er en længere process.

 

Jeg overvejede også meget, om jeg skulle adskille rudelisterne på min Flyfish. Der var ikke så mange, som har adskilt dem totalt før, så der var ingen at spørge til råds. Men da det som det første, lykkedes at adskille skydedøren, var der ingen vej tilbage. Da fik jeg blod på tanden.

 

I dag er jeg meget tilfreds med at det hele er skilt ad, man kommer virkelig i bund og får startet forfra. Nu går jeg også meget op i detaljer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Benkplattene i cabinen var slitne så de fikk en oppussing. :smiley: Sparklet, pusset, malte platene og lakkerte listene.

 

Pusset BB plate:

dsc00100.jpg

 

Sparklet:

dsc00104.jpg

 

Det samme med lukene:

dsc00112.jpg

 

dsc00113.jpg

 

dsc00131.jpg

 

Og baugplaten:

dsc00176.jpg

 

dsc00178.jpg

 

 

"Støttekantene" til lukene var i dårlig forfatning så laget disse på ny.

 

Har tatt av de gammle, var bare 2 små stykker på hver kortside (tok ikke bilde av det):

dsc00103.jpg

 

Skjærer ut nye:

dsc00290.jpg

 

Ferdig tilskåret:

dsc00105.jpg

 

For-boret hull til skruene fra oversiden:

dsc00114.jpg

 

dsc00115.jpg

 

Lim:

dsc00116.jpg

 

Platen er på plass og fastskruet:

dsc00117.jpg

 

Sparklet i skruhullene ovenfra:

dsc00118.jpg

 

dsc00129.jpg

 

Kuttet skruene på baksiden:

dsc00125.jpg

 

dsc00126.jpg

 

Pusset også listene:

dsc00130.jpg

 

 

Malte platene med 2 strøk grå shippolin:

dsc00174.jpg

 

Ett strøk lakkbeis (Herdins mahogny-rød) og 2 strøk lakk, ble riktig pent :smiley: obs! farven er langt mer rød enn det som kommer frem av bildet :

dsc00288.jpg

 

Viser farven litt bedre, men her fremmkommer den mørkere enn i virkeligheten :crazy:

dsc00296.jpg

Redigert av Larss1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er fremgang men ikke nokk, blir aldri nokk :smiley:

 

Er stort sett ferdig med prosjektet i bauen, kan man kalle dette en forpigg? Eller er det ett rom i bauen man bare kommer til fra utsiden? I allefall, her er fremgangen: :cheers:

 

Lager mal i papp til plata som skal i bauen:

dsc00292.jpg

 

Den ferdige mal:

dsc00299.jpg

 

dsc00300.jpg

 

Det som ble igjen av "hullet" opp til takluka satte jeg igjen med en 12mm kryssfinerplate som senere blir bekledd med skottbekledning:

dsc00301.jpg

 

 

Glemte i farten å ta bilde av plata som ligger i bunnen av rommet, men det er vertfall en 12mm kryssfinerplate. For å stive av mest mulig la jeg lekter i taket på hver side og en stender ned til plata på hver side. Lagde passende beslag i aluminium for å feste fast:

 

dsc00324.jpg

 

dsc00327.jpg

 

Skjerer ut plata, skråskjerer langsmed skottveggene for best mulig sammenføyning:

dsc00321.jpg

 

Prøver plata før videre håndtering, etter litt finskjæring ble det nokså bra:

dsc00329.jpg

 

I plata skal det en høyttaler i hver side (6x9"), en cd-spiller og en luke i midten. Her skjers det ut hull for dette:

dsc00330.jpg

 

Plata er skrudd fast og spaklet over skruhullene, klar til å bekledes med skottbekledning:

dsc00334.jpg

 

En liten pause i ny og ne :drink:

dsc00322.jpg

 

det ble en dobbelt-pause :cheers:

dsc00323.jpg

 

Men det må vell jobbes også :lol: Jobben med luka er begynt, men tar lang tid da hvert strøk lakk må tørke minimum 24 timer mellom hvert lag. Skjært ut luka og prøvde den i hullet:

dsc00333.jpg

 

Frest ut for hengslene:

dsc00332.jpg

 

Listene passet perfekt på første forsøk gitt, bank i bordet :smash: :

dsc00335.jpg

 

Så bærer det avgårdet under malerkosten, her har listene fått ett lag Herdins mahogny-rød lakkbeis:

dsc00336.jpg

 

Og selve luka:

dsc00337.jpg

 

 

Fremsiden av luka blir dekt med skottbekledning mens baksiden blir som på bildet over, mahogny-rød

Link to post
Share on other sites

Da var platen kommet på plass og bekledd med skottbekledning:

dsc00350.jpg

 

dsc00355.jpg

 

Som dere ser har jeg fått på litt skottbekledning også, laget passende aluminiumsprofiler til feste under benken og til den drageren langs skottet: :seeya:

 

dsc00352.jpg

 

dsc00356.jpg

 

dsc00357.jpg

 

 

 

Gleder meg til listene er ferdige så resultatet virkelig kommer til syne :cool:

Link to post
Share on other sites

Kjempegøy å se bilder fra prosessen. Du har jo en kjempefin motor som skal inn da. Hadde selv en slik 2300 fra 1983 i sin tid med VP V6 175. Utrolig god sjøbåt....

Nå har jeg min 9 Draco....

 

9`ende Draco, da kan du med rette kalle deg Draco-entusiast :flag: Sjøegenskapene til denne båten er stort sett eneste grunn til kjøpet, mange gode ord om denne båten :smiley:

 

41 motoren er vell kjennt som en utrolig slitesterk og god motor, men mange er jo plaget med røyk.. Jeg prøvekjørte motoren før jeg kjøpte den, da sto den i en scand dynamic 9200 og det fanntes ikke antydning til røyk, bare fin hvit damp. Selgeren mente det er en A motor, men jeg har mine tvil da den da skullø røkt mer? Søkte med prod.nr i databassen til volvo men var ikke registrert dær.

 

Oljekjøleren og huset er helt nytt og har som nevnt noen andre nye deler som skal på. Jeg ser også att toppen på dysene ikke er helt lakkert, kansje disse er byttet slik att den er "ombygd" til B versjonen? Nå er vell stemplene også forskjellig på A og B samt innslaget til turboen noe raskere justert, men hvem vet, kansje dette er gjort på min motor.. Drevet har nylig vært på service og blitt påkostet en stor sum så det skal være i fin stand.

 

Noen som vil anslå ca fart med denne motoren innstalert?

Link to post
Share on other sites

En velkjent problem med akkurat denne modellen er at benkene fremme i baugen kan være litt svake :crazy: Det er gjentatte ganger melt om at personer rett og slett har gådd igjennom benkene :cheers: Gjerne i samsvar med tung sjø :sailing: Dette er noe du seriøst burde tenke på å forsterke nå som du restaurerer. bare et tips. God fortsettelse :flag:

Link to post
Share on other sites

ja du har nok misforstått, en turbo går heletiden rundt. Det er eksosgassene som driver turbinen. Når motoren går feks på tomgang er det ikke nok eksosgaser til og drive turboen fort nok. Den klarer ikke og skape noe trykk (turbinhjulet går ikke fort nok) Når du så gir gass så får du mere eksosgasser, mere trykk. Farten på turbinen øker og den klarer å skape et trykk på innsugsiden (overtrykk=turbotrykk) Ved et gitt turtall på motoren så har turbinhjulene topp turtall og skaper max turbotrykk. Så det er ikke noe "innslag" av torboen. Det som muligens mange mener med "innslag" av turboen er nok når turbotrykket stiger slik at motoren får efekt av ladetrykket. :smiley:

En annen ting er når motoren er har vært kjørt slik at turboen er god og varm, max turtall. Steng aldrig av motoren med engang du er fremme, la den gå på tomgang noen minutter slik at varme blir ledet bort og turtallet på turbinen synker. Når du stenger motoren så er det nix oljetrykk til og smøre akslingen til turbinhjulene. Prøv og se for deg et turtall på feks 150000 rpm og nix ojetrykk. :nono:

Link to post
Share on other sites

En velkjent problem med akkurat denne modellen er at benkene fremme i baugen kan være litt svake :crazy: Det er gjentatte ganger melt om at personer rett og slett har gådd igjennom benkene :cheers: Gjerne i samsvar med tung sjø :sailing: Dette er noe du seriøst burde tenke på å forsterke nå som du restaurerer. bare et tips. God fortsettelse :flag:

 

Hehe.. dette er kompisen min som ved ett uhell skadet babord benk! Espen, som du ser er benkeplatene forsterket betraktelig og med unødvendig mange skruer :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...