Jump to content

Prosjekt: Restaurerer Draco 2300 Suncab


Larss1

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele med dere mitt prosjekt som er å resturere/innrede en Draco 23 :smiley: Båten ble kjøpt av meg tidlig sommeren 2008, båtens stand var da helt grei til å bruke ut sessongen. Nå er båten på land innenhus og jeg er igang med prosjektet! :flag:

 

Litt om meg: Dan Kristian Larssen er navnet, 21 år og bor på øya Nord-Solvær på helgelandskysten hvor jeg jobber i Larssen Seafood AS, er opprinnelig fra Træna.

 

Årsmodell på båten vet jeg ikke da jeg ikke har funnet noe "produksjonsmerking" på båten og tidligere eier ikke vet dette. Jeg tror den er fra ca 1984.

 

Motoren som sto i båten da jeg kjøpte den var en god gammel VP AQAD40 med 280SP drev. Motoren er riktignokk en orginal TD40 som er marinisert. Denne skal byttes ut med en nyinnkjøpt 1989 mod AQAD41A med 290 DP drev som er gått 1850 timer. Drev har for litt over 1 år siden gjennomgått full service, det ble da kjøpt mye nye deler. Motorens stand er veldig bra og er kjent som en meget sterk og god motor.

 

Alle tips og triks mottas med stor takk :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skrognummeret bruker å være støpt inn i bakspeilet feks: 23456, det kan jo sef være malt over. Bruker og starte med lengden så byggnr .23 fot, bygg nr: 456. Finner du dette kan du ringe til Windy for og finne båtens "fødselsdata"

Det skal være en liten aluplate med produsent navn og serienummer, dette bruker og være i nærheten av styreposisjonen.

Anbefaler også ta en titt på www.dracofan.no også.

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner med å plaste det som plastes trengs:

 

Den trekantige platen helt fremst mot brønnen i bauen er ikke tett i sidene og ved luka ut. Da det ofte ligger vått tauverk der kan d forekomme fukt i cabinen, brønnen er drennert. Jeg tettet da igjen "hullene" og plastet igjen.

 

dsc00017.jpg

 

dsc00019.jpg

 

dsc00020.jpg

 

dsc00028.jpg

 

 

 

 

Pusset godt rundt hullene for godt feste til glassfiberen. Brukte både vinkelsliper med pusseskive, pussemaskin og drill med påmontert stålbørste.

dsc00052.jpg

 

dsc00053.jpg

 

dsc00054.jpg

 

dsc00055.jpg

 

 

Tettet igjen med vanlig industrisilikon, luken er forseglet:

dsc00088.jpg

 

dsc00089.jpg

 

dsc00090.jpg

 

dsc00091.jpg

 

Da var tettingen færdig å det er bare å begynne å plaste :smiley: nederst på plata var plastet så der var det tett:

 

dsc00093.jpg

 

 

 

Da var plastingen færdig:

dsc00097.jpg

 

dsc00099.jpg

 

dsc00109.jpg

 

dsc00110.jpg

Redigert av Larss1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Ivar! Godt å ha noe å sette fingrene i :smiley: Jeg planlegger å være ferdig i Mai, om alt går som det skal... Jeg har lest om draco 23 med 41 motor og 290DP som oppgir maxfarten til 32 knop, regner med jeg havner på samme fart.

 

Motoren var som tidligere nevnt en AQAD40 (aftercooler) så det var montert etterkjøler og turbo. Etterkjøler og eksosmanifold var uorginal, etterkjøleren litt mindre enn orginal så tipper den var rundt 150hk. Jeg har kjøpt orginal dieselpumpe, etterkjøler og eksosmanifold som skal monteres før ett evt salg, da vil den være 165hk som er orginalt på denne motoren. Om noen er interesert i motoren + drev er det bare si fra, den skal i nærmeste fremtid gjøres service på.

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle dele med dere mitt prosjekt som er å resturere/innrede en Draco 23 :smiley: Båten ble kjøpt av meg tidlig sommeren 2008, båtens stand var da helt grei til å bruke ut sessongen. Nå er båten på land innenhus og jeg er igang med prosjektet! :flag:

 

Litt om meg: Dan Kristian Larssen er navnet, 21 år og bor på øya Nord-Solvær på helgelandskysten hvor jeg jobber i Larssen Seafood AS, er opprinnelig fra Træna.

 

Årsmodell på båten vet jeg ikke da jeg ikke har funnet noe "produksjonsmerking" på båten og tidligere eier ikke vet dette. Jeg tror den er fra ca 1984.

 

Motoren som sto i båten da jeg kjøpte den var en god gammel VP AQAD40 med 280SP drev. Motoren er riktignokk en orginal TD40 som er marinisert. Denne skal byttes ut med en nyinnkjøpt 1989 mod AQAD41A med 290 DP drev som er gått 1850 timer. Drev har for litt over 1 år siden gjennomgått full service, det ble da kjøpt mye nye deler. Motorens stand er veldig bra og er kjent som en meget sterk og god motor.

 

Alle tips og triks mottas med stor takk :yesnod:

Link to post
Share on other sites

De veier vel rundt 550kg inkl drev hvis jeg ikke husker helt feil...?

 

I følge volvo er 41 motoren ca 520 kg inkl drevet, tror det er omentrent samme som 40 motoren. Nå vet jeg ikke om badeplattformen er montert med bensinmotor i båten, mulig jeg skulle ha forhøyet den? Siden motoren er tyngre enn en bensin ligger jo båten lavere på vannet vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Det ene spantet i benken på styrbordsiden var dårlig plastet så det ble plastet på nytt:

 

dsc00111.jpg

 

Malt ett strøk lys grå shipolin i benker og skottet fremme hvor det blir ett oppbevaringsrom

Luftuttak fra defrosterannlegget vises nederst:

 

dsc00259.jpg

 

Der hvor det ikke er malt vil det limes skottbekledning:

 

dsc00253.jpg

 

babord side:

dsc00254.jpg

 

Babord benk:

dsc00255.jpg

 

dsc00256.jpg

 

 

Der hvor staget til oppbevaringsrommet fremme skal være har jeg plastet ekstra forsterkninger på begge sider, pusset for feste til glassfiberen:

dsc00084.jpg

 

Styrbord side:

dsc00215.jpg

 

Ferdig plastet, dette blir dekt av skottbekledning så pusset bare grovt:

dsc00238.jpg

 

styrbord:

dsc00239.jpg

 

La på ett strøk topcoat:

dsc00252.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjempe flott! Skal i tillegg lakkere aluminiumsprofilene til vinduene sort. Har du egen tråd på båten hær på forumet?

 

Vær forsiktig med det ! Tror ikke at jeg vil anbefale deg å gjøre det ! Mange som har forsøkt, uten at det har blitt spesielt pent ! Blir "hardt" og mye sorte lister ! Flasser lett av da det er aluminiums-lister... Prøv heller å heholde originaliteten til 84-modellen ! (min mening bare..!) Det var flott når 85 modellen kom med "hel" rute, men du klarer ikke å få 84-ern til å ligne på den.....

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med det ! Tror ikke at jeg vil anbefale deg å gjøre det ! Mange som har forsøkt, uten at det har blitt spesielt pent ! Blir "hardt" og mye sorte lister ! Flasser lett av da det er aluminiums-lister... Prøv heller å heholde originaliteten til 84-modellen ! (min mening bare..!) Det var flott når 85 modellen kom med "hel" rute, men du klarer ikke å få 84-ern til å ligne på den.....

 

Listene er i dårlig fortatning utsendemessig så noe må nokk gjøres, skruehull og riper. Vanlig spesialgrunning til aluminium som etser gjør att lakken fester ordentlig, tror det blir greit. Mulig dem blir hvite, kan som du sier bli mye svart!

Link to post
Share on other sites

Da jeg satte opp båten var det sterk kuling og var uheldig:

dsc00048.jpg

 

Heldigvis er det ikke i selve skroget, så er bare kosmetisk.

 

Klargjort for plasting:

dsc00213.jpg

 

Da er plastingen gjort å har grov-slipt ned:

dsc00249.jpg

 

Lagt på topcoat:

dsc00251.jpg

 

Og fin-slipt:

dsc00278.jpg

 

 

Ble veldig jamt og fint :smiley: Har planer om å sprøytelakkere båten (blir vel omentrent det siste jeg gjør før sjøseting). Etter lakkering vil dette ikke være synlig, så godt som nytt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Der hvor det midterste festett (av 3 stk) til rekkverket på styrbord side var festet til dekket var det gått hull. Jeg har desverre ikke bilde av dette før jeg var ferdig plastet. Hullet/bresten var ca 2 cm, men da det var gått fukt i treplaten mellom glassfibrene (sandwich konstruksjon) skjerte jeg ut ett godt stykke.

 

 

Her er jeg ferdig plastet og har slipt grovt:

dsc00218.jpg

 

Sett fra siden og forover:

dsc00219.jpg

 

dsc00220.jpg

 

Her har jeg lakt på topcoat å pusset ned, dekket skal også sprøytelakeres etterhvert:

dsc00273.jpg

 

dsc00274.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...