Jump to content

Prosjekt: Restaurerer Draco 2300 Suncab


Larss1

Recommended Posts

Ja...den i England har ligget utrolig lenge. Har mailet et par anledninger med eieren. Han og jeg sliter litt med toppfart/ytelse og mangler ca 20% begge to. Men jeg har en plan.....(Helmaks).

 

Denne tråden utvikler seg nå til et klimaks for den indre kjerne av hardbarkede Dracoeiere......håper ikke Dan har noe i mot det?

 

Jeg selv i sin tid hoppet fra en 15 foter og rett til 2300 og var derfor ganske så stolt når jeg hadde sovekabin og separat dass ombord. Den 2300 jeg hadde var da 3 år gammel når jeg kjøpte den. Plastikken var ikke tatt av puter. Dassen var aldri brukt (beskyttelsesplastikk på gulvet på dass også). Kun kjørt i Tønsbergområdet på dagsturer i 25 timer. Hadde VP 175 V6 (full tank hver helg med kausjonist).

 

joergen_1986_draco.jpg

 

Her den stolte eier....og det eneste bildet fra min 2300. Tipper det var i 1986. Nå: mindre hår, større mage.

Link to post
Share on other sites

Nei...det må ha vært pølsebrød. Biff ble det kun ombord når jeg skulle imponere. Det ble en sommer med mye "Spetti ala Capri" og pølser for å si det slik. Veldig greit å stå i døråpningen å mekke mat. Legg også merke til den tradisjonelle oransje Draco fargen på gardinene. Synes også kalesjeløsningen med avtagbare sider var lurt.

Link to post
Share on other sites

Hei Finn Erik.

 

Men mangler vi ikke 2900 Star? Ble ikke den også bygget hos Windy etter konkursen?

 

Det er godt mulig, dette har nok du mye mer peiling på enn meg, men på min liste i fra Windy stod det kunn de modellene jeg nevnte, så da må i tillfelle 2900 Star ha forsvunnet ut fra Windy sine lister over produserte båter.

 

En helt annen ting : Jeg regner med at det finnes en Draco klubb............. Har dere noen nettside ? Jeg mener at jeg har vært inne på noe sånt en gang, men at jeg måtte betale medlemskap for å få tilgang til sidene... Er det bra aktivitet i kubben ?

Fungerer den som noe annet enn en " nettklubb " Arangeres det treff ?

 

Nå har ikke jeg tenkt å melde meg inn i noen Dracoklubb, men jeg er ganske aktiv på Windyklubben.com sine sider. Vi har ved et par anledninger prøvd å få til treff, uten at vi har lykkes. Medlemmene er spredd over et stort geografisk område og båtene som de fleste av medlemmene har egner seg ikke for å reise de store avstander ( Små i forhold til overnatting osv. )

Kansje at vi med et samarbeide med en Dracoklubb, kunne greie å samle medlemmer til et treff ?

Link to post
Share on other sites

Det kunne ikke vært bedre :wink:

 

Det var jo et nostalgisk billede fra Jorg-1. Kan ikke lade være med at poste dette, selvom det ikke er en 2300.

 

Maj 1997; afsted mod havnen for den første tur med V6 motor. Købte båden i 1996 med AQ 151, sejlede en enkelt tur med den motor, gik fint, men der var plads til en større motor, så den 4 cyl måtte ud.

 

Har stadig båden i dag, er meget glad for den. Næste år skal V6'eren byttes ud med V8 (har købt)

 

baaden.jpg

Link to post
Share on other sites

I tillegg til klubb i Flekkefjord så har jo Per (Draco-1) laget Dracoclub.dk.

 

Dette er et samarbeid mellom Coronet og Dracoeiere i Danmark. Det hadde jo vært moro å fått til noe samarbeid mellom Draco og Windy her til lands....men det er vel det med intiativet og tiden da. Utover våren så er det båtpuss for alle penga.....

 

Flott bilde Per......

 

Dan_K....da venter vi på bilder av et nybeiset pentry.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Windyklubben så har vi en del aktive medlemmer i Sverige, totalt så er det registrert 470 forumdeltagere. Det tallet er nok alt for høyt, jeg vil tippe at det er et sted mellom 60 og 80 aktive medlemmer i klubben. Våre sider er åpene for alle, men en del av de mest aktive medlemme har gitt et lite bidrag til drifting av klubben.

Jeg har vært inne og sett på Draco fanklubb sine sider og det var som jeg husket, en må registrere seg og betale et medlemskap for å få tilgang til det meste av sidene.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Finn Erik.

Vel...Draco gikk konkurs 11/9-1992 og de 10 3400 Opaler ble bygget frem til da. Tror det ble ferdigstillt et par tre til etter konkursen av de ansatte.

Jeg synes også Opalen er en nydelig båt og er absolutt en av drømmebåtene mine. Hadde ikke vært meg imot å bidra til å få flere Opaler i norske farvann. En vakker dag så .........

Inntil den dagen opprinner, så får en drømme på nettet. I den anledning fant jeg denne. Det står byggeår 1995 i annonsen. Kan det være riktig? Den har Yanmar-motorer også, det er vel litt uvanlig for Draco. Kan dette være en av de som de ansatte bygde etter konkursen?

Redigert av Nuvel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:yesnod::cool::yesnod::cool::yesnod::cool:

 

Fin pris. Det kan nok være at dette er en av de siste som ble ferdigstillt etter konkursen. Det er i hvertfall på det rene at etter konkursen på Draco så var det ingen som overtok produksjonen av Opalen. Båten er overdynget med utstyr. Utstillingsmodellen fikk 220v agregat og radar m.m. Ekornes har produsert salongen inne i lys hud. osv,osv. Båten ble også annonsert med 2 stk V8 og det kan jo være at nettopp denne 1995 mod til 1,6 mill egentlig fikk Yanmar diesler i 1995?...men er en 1992. Utrolig rart å se de med grønn dekor????

 

1,600.000,- virker noe overkill her.....tipper markedet heller mot nærmere 1,100.000,-........ :smash:

 

Apropos dekor....har Nuvel en fin dekor på Dracoen sin da eller er den slitt?

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Apropos dekor....har Nuvel en fin dekor på Dracoen sin da eller er den slitt?

 

Joda, Jorg-1, dekoren er slitt og båtfruen og jeg har ønske om å bytte den ut. Og vi har vært inne på siden din flere ganger så vi vet hvor vi kan få tak i ny dekor :seeya: .

Vi kjøpte båten i mai i fjor, og etter hva vi forstod av selger, så var du der og tok mål av bokstavene på båten i april en gang. Som en takk for hjelpen fikk han bokstavene av deg. Han rakk ikke å sette de på før sjøsetting, så vi har de liggende. Er det noe mere rabatter å hente der tro? :giggle:

Vi har trimflaps, ny dekor, justering/overhaling av motor og nye trekk på puter på ønskelisten. Så får vi se hvordan prioriteringen og investeringsviljen styrer innkjøpen. Jeg er litt på det praktiiske og tekniske, båtfruen litt på det estetiske. Det er ingen stor diskusjon hos egentlig, så vi er absolutt potensiell kjøpere av ny dekor. Så det så.

 

Og Dan_k, spennende og følge med på prosjektet ditt. Imponerende hva du har fått til så langt. Beklager at vi andre Draco-fan stjeler tråden din innemellom, men litt pausemusikk er kanskje greit og letter litt på presset for nye statusrapporter dokumentert med fine bilder.

Lykke til videre, stå på!

Redigert av Nuvel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk ikke gjort så mye forrige uke og var bortreist fra fredagsmorgen til mandagskveld.

 

Var å kjøpte flis for å felle ned i pantryet, her er den ferdig kappet og prøveplasserer den:

dsc00383.jpg

 

Valgte en gråfinish så det står i stil med wallasen og vasken som er i børstet stål

dsc00384.jpg

 

Frest ut:

dsc00385.jpg

 

Prøveplasserer plata (hjørnet nede til venstre prater vi ikke om...):

dsc00387.jpg

 

Freste ned ca halve flisa

dsc00386.jpg

 

Beislakkert benkeplata:

dsc00388.jpg

 

Og listene:

dsc00389.jpg

Link to post
Share on other sites

Jorg-1:

 

Stått litt stilt ja. Nå nærmer det seg ett lyspunkt da jeg var i kontakt med en foretning som mente han skulle klare få tak i riktig skottbekledning, som nevnt i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=50839

 

 

Nuvel:

 

Mange takk for det :smiley: Bra det er liv i tråden når jeg ikke er aktiv nokk :giggle:

 

(Fikk av en eller annen grund ikke til å sitere dere)

Link to post
Share on other sites

Dan_k........ Det utfreste hjørnet du helst ikke ville snakke om, hva med å frese ned ei aleminium eller messinglist ? Slik som brukes på gulv ved overgang av feks. parkett til flis. Dersom du gjærer hjørnene på den kan jo det bli ganske fint.

 

Det er jo en mulighet, skal se på det. Blir vel til at jeg freser ut resterende på den siden og bare legger ekstra sikaflex dær, er snakk om ca 2mm

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dan-K

 

Vi venter i spenning på oppdatering av prosjektet ditt :cheers:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Beklager det har vært stilla fra meg på denne fronten, legger ut noen bilder jeg ar tatt underveis :smiley:

 

Pantryen er så og si ferdi:

dsc00422.jpg

 

dsc00426.jpg

 

Ble bra med den innfelte flisa:

dsc00441.jpg

 

 

Er pantryen godkjent?

 

 

Er ferdig med det meste av skottbekledning ( glad er jeg for det..):

dsc00438.jpg

 

dsc00442.jpg

 

dsc00446.jpg

 

 

La en kabelgate under "festet" til ryggstøttene på styrbord side. Kan være greit om man i ettertid skal føre frem noen ledninger:

dsc00443.jpg

 

Ledningene som ligger der nå er strøm til cd-spiller og en forsterker som driver subbene.

dsc00444.jpg

 

Lagt "gulvbelegg" på sidene av sittebenken, slik blir også gulvet. Montert 8" subb i hver side

dsc00423.jpg

 

Der var toalettrommet borte gitt :giggle:

dsc00447.jpg

 

Før jeg startet arbeidet med toalettet lagde jeg skyvedørene så færdi att jeg kunne ta mål. Da jeg kjøpte båten var det ikke mulig å skyve begge dørene inn under dashbordet, da var den ene skrudd fast i bb side og den andre kunne skyves til bb side og intill dashbordet. Fant desverre ikke bilde av dette før jeg rev det gammle. Jeg har kjøpt L-lister i aluminium (20x20mm) som festes i nerkant. I øverkant er den orginale skinnen til de gammle dørene. Jeg laget beslag i hard plast for å feste på dørene.

 

Aluminiumslistene og dørene ferdig tilskåret:

dsc00450.jpg

 

Slik blir listene liggende:

dsc00448.jpg

 

dsc00449.jpg

 

Mye skraping og pussing for å fjerne gammel sikaflex

dsc00452.jpg

 

dsc00451.jpg

 

På undersiden har jeg laget 3 beslag døra vil fure på, skruhodene er senket

dsc00453.jpg

 

På øversiden er beslagene slik att en del stikker opp i glideskinna slik att dørene holdes på plass

dsc00454.jpg

 

Her er beslaget på øversiden satt inn i glideskinna på toppen

dsc00456.jpg

 

Prøvekjøring av dørene

dsc00457.jpg

 

dsc00458.jpg

 

Det ble litt prøving og feiling med glideskinnene før det ble bra. Enten ble det for kort avstand slik att det var fare for att døra skulle hoppe ut av sporet eller så ble det så tett att dørene ble tunge å skyve. Men til slutt ble det bra :flag:

 

Klar for pussing og maling

dsc00461.jpg

 

Her har dørene fått 2 strøk maling men må ha ett til

dsc00471.jpg

Malingen ble ikke så "hard" jeg skulle ønske, bruker seajet toppstrøk. Noen som vet hva jeg evt gjør feil? kansje første strøken ikke var ordentlig tørt før jeg la på andre strøk?

 

 

 

Da kan jeg fortsette på toalettrommet! Her har jeg rensket dashbordet

dsc00459.jpg

 

Planen er å lage en stor luke bak dashbordet og ha strømfordelingen under rattet.

dsc00460.jpg

 

Skåret til en papp-mal til den første plata:

dsc00464.jpg

 

Plata ferdig tilskåret:

dsc00465.jpg

 

Her har jeg kledd den første plata med skottbekledning. Skrudd fast en plate under rattposisjonen for å feste strømfordelerne og skåret til selve lukeplata

dsc00466.jpg

 

 

 

Her har jeg lagt opp hvit tauverk som lister:

dsc00467.jpg

 

dsc00468.jpg

 

dsc00469.jpg

 

 

 

Denne uka skal jeg konsentrere meg om toalettrommet. Er det noen som har / kan ta bilder av dette og sende meg blir jeg glad for det. Det jeg er interesert i er hvordan det er gjort med tanke på skyvedørene som går inn under dashbordet og hvordan veggen som døra er på ser ut / er gjort. dan_k_larssen@hotmail.com

Link to post
Share on other sites

Da er luka til instrumenteringen ferdi, listene skal lakkeres mahogny-rød etterhvert :smiley:

 

dsc00473.jpg

 

Innsiden av døren og inni dashbordet tenker jeg male hvit. På platen inni hadde jeg tenkt å ha strømfordelerne

dsc00474.jpg

 

dsc00475.jpg

 

dsc00476.jpg

 

Tar sikte på å bli ferdig med toalettet denne uka :flag: er jo straks høysessong på fjorden, så nå blir d å bruke hver kveld i båten :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...