Jump to content

Prosjekt: Restaurerer Draco 2300 Suncab


Larss1

Recommended Posts

Mercruiser 5,7L 260 HK m/alpha one 44 knop (med eksosen over vann)

 

Hvordan går man fram for å få eksosen utenom drevet? Har hørt :smiley: noen med klaffer slik at de kan velge hvor godlyden skal gå. Finnes slikt til salgs noe sted?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

"Silent Choice" er en kul greie som betjenes fra styreposisjon med en bryter...... Silent Choice

 

Det hadde vært noe, men koster vel flesk (ikke svensk) tipper jeg?? Det er jo fullt mulig å lage en slik svitsj manuelt, men da må man evt ned i motorrommet å snu en vender.

 

 

har en kjenning her hvor jeg bor som har resturert en draco 20 med gt skrog (kraftigere v bunn) og satt i en trimma 5,7 mercrusier med komprssor som yter ca 490hk den topper 63-64knop

 

voivoi, farlig fort :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har begynt arbeidet med pantryen, kosejobb :cool: Selve benkeplata blir lakkert mahogny-rød som listene ellers i båten og "veggene" blir bekledd med skottbekledning.

 

Utgangspunktet, var ett skap fra der det hvite på benkeplata begynner og bakover, jeg skal ikke ha noe skap der.

dsc00235.jpg

 

dsc00370.jpg

 

dsc00371.jpg

 

Her har jeg skåret til benkplata:

 

 

Finarbeid å få plata kant i kant med skottet:

 

dsc00373.jpg

 

Prøver med maler for å se hvor vask og wallas skal monteres:

dsc00374.jpg

 

Tegnet opp innfellingshullene:

dsc00375.jpg

 

Prøveplasserer vask og wallasen:

dsc00376.jpg

 

dsc00378.jpg

 

Tenker å lage en plate som passer i vasken for å bruke til skjærfjøl, samt lage en smart festeordning for den i det ene skapet.

 

Da gjennstår det å skjære listverk, bekle fronten, sette inn dører og pusse beise lakkere, pusse lakkere og pusse lakkere listverk og benkeplate!

Link to post
Share on other sites

Tenker å frese inn en flis i hjørnet bak vasken, hva tror dere om det? kan være kjekt å ha noe å sette varme kasseroller/kaffekanne på..

 

 

Tror ikke det er så dumt med ei slik plass for varme ting. Men hva om du fikk flislagt hele benken...alternativt fikk tilpasset og skåret ut en steinplate som dekket hele.......? Kanskje litt mere helhet? Bare en tanke.

Link to post
Share on other sites

Flott serie Draco_1 :flag: Pokker så fin skute Jorg-1 ! :smash:

 

Men jeg har tro på prosjektet ditt, Dan_K ! Du lager et samleobjekt ! Helt klart ! :yesnod: Keep up the good work !

 

Vinner jeg i Lotte blir det TO slike i norge :yesnod:

 

Takk for det!

 

Tror ikke det er så dumt med ei slik plass for varme ting. Men hva om du fikk flislagt hele benken...alternativt fikk tilpasset og skåret ut en steinplate som dekket hele.......? Kanskje litt mere helhet? Bare en tanke.

 

Utskåret stein hørtes dyrt og tungt ut, er jo en liten båt. Men å flislegge hele plata var ingen dum ide. Er det tid til overs før båtsessongen skal jeg hive meg rundt med flislegging :smash:

Link to post
Share on other sites

Jo men Jorg og Dan.. Man kan da ikke sitte der nede å steike bacon ! Blir særs fuktig om man skal koke egg også..

 

Blir nokk for det meste kaffekoking og en boks lappskus i ny og ne :lol: Men alt for finishen, er vell ikke så stor jobb å legge noen fliser på ett så lite område. Men er det verdt det.. vell bare en måte å finne det ut på :sailing: Skal i første omgang legge den ene flisa i hjørnet :wink:

 

 

Jeg har ett problem med skottbekledning, se link: Hvilke skottbekledning er dette?

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Hm...nei...det er vel derfor Draco flyttet ut hele pentryet til under pass stolen på 2300 fra 1985. Men det funket for meg på min Draco 2300 1983 og til og med med den gamle Optimusen og det med metershøye flammer som slikket rundt i pusestoffet i taket. Etter å ha lest bruksanvisningen...så funka det greit. Tror ikke jeg er den eneste som har laget Olympisk ild med en Optimus 155 på forumet. :lol:

Link to post
Share on other sites

Seasea på Rud? Har vært der og sanket prøver jeg også....ikke helt like til Maritim's.

 

Har du link? evt tlf nr eller E-mail?

 

Dagens Draco-eiere er gamle speidere ! Jeg har laget 3-retters i både 21 og 23 foteren med teddyfor i taket og plysj på gulvet ! Så lenge glassdøra er åpen, har man stooooor cupè :smiley:

 

Plassen er det ikke noe å si på til å være en 23-foter! Er jo ikke ståhøyde, men når man sitter på dørkarmen sitter man godt og har god tilgjengelighet til hele pantry. Dette var en av grunnene til plaseringen av vask og kokeplater. Når jeg sitter der har jeg god tilgjengelighet til platene og med skjærfjøla over vasken kan man sitte der å åpne pølsepakken, EVENTUELT skjære salat :lol:

Link to post
Share on other sites

For den Dracointereserte : Som dere sikkert vet så blei en del Dracomodeller produsert av Windy fra 1992, kan ikke se at de produserte 3400 Opal som vel er en flybrigeutgave av 3400 Zircon ? I hvilket tidsrom blei de 10 stk. 3400 Opal produsert ?

 

Draco som blei produsert av Windy fra 1992:

 

Draco 1900 Suntop 1992 - 2000 43 stk.

Draco 2200 Topaz 1992 - 1999 64 stk.

Draco 2500 Crystal 1992 - 1994 22 stk.

Draco 27 Sterling 1992 - 1997 28 stk.

Draco 3400 Zircon 1992 - 1994 26 stk.

 

Tallene er inhentet av meg fra Windy for bruk i biblioteket til Windyklubben, men jeg ser det er stor Dracointeresse her i denne tråden så jeg regner med at opplysningene er av interesse.

Link to post
Share on other sites

Hei Finn Erik.

Vel...Draco gikk konkurs 11/9-1992 og de 10 3400 Opaler ble bygget frem til da. Tror det ble ferdigstillt et par tre til etter konkursen av de ansatte.

Alle 10 + gikk på eksport. Windy overtok kun bygging av Zirconen frem til brannen i 1994. Da gikk endel former til Zirconen opp i røyk. Etter sigende så produseres skroget idag som NB 1140...med litt bredding som modifikasjon. Opal var jo 10.55m lang så det ble jo både større plattform på NB i tillegg til baugspyd.

 

Men mangler vi ikke 2900 Star? Ble ikke den også bygget hos Windy etter konkursen?

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det stemmer at NB bruker skroget, Det er jo litt tøft at NB bruker et "gamelt" Draco skrog selv om det er

noe moddet. Dette har NB selv bekreftet ved forespørsel.

 

Jorg-1

 

Hadde jeg hatt pengene har jeg kjøpt den som ligger tilsalgs i England. AAAAAAAAHHHHHHHHGG.............. den er bare så rå

Redigert av Draco20 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...