Larss1 Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 På babord side under frontvinduet var det en veldig liten brest, jeg utbedret dette med å slipe ned og plaste på nytt Her er jeg ferdig plastet og har pusset ned med grovt sandpapir: Lagt på Topcoat: Fin-pusset og klar for lakkering Det ser litt ujemt ut på bildene men ble slett og fint Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 27.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2009 Da får jeg håpe jeg er ferdig med plastingen på båten, om det ikke dukker opp noe! Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Når det gjelder aluminiums listene dine kan du prøve deg på anodisering. D.v.s påføre farge for så å forsegle fargen i aluminiumen. Denne linken gir deg en god beskrivelse av hvordan dette skal gjøres. Har ikke prøvd det selv, men virker ikke alt for vanskelig å få til. Link til forum for lommelykt hekta folk Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Moyja Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 (redigert) anodisering og eloksering er samma sak og ikke noe som kan gjøres hjemme pga stort syrebad + strøm. Listene er ganske lange. DIY set er ok til små ting, når du er ferdig med fargen så må delen kokes i vann for og herde. Redigert 28.Januar.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Etsprimer går veldig bra! Bare puss vekk løs korrosjon først. Jeg brukte etsprimer på alle aluminiumslistene på vinduene hjemme for 5-6 år siden, og malte deretter over med samme maling som vinduene ellers. Det har ikke flasset en plass så langt. Så dette går bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Finn Erik Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Kjempefine og instruktive innlegg, men jeg ser at du har lagt på noe nytt der det er antisklimønster. Hva har du tenkt å gjøre der ? Spesielt overgangene blir vel vansklig å få pene ? Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 (redigert) Etsprimer går veldig bra! Bare puss vekk løs korrosjon først. Jeg brukte etsprimer på alle aluminiumslistene på vinduene hjemme for 5-6 år siden, og malte deretter over med samme maling som vinduene ellers. Det har ikke flasset en plass så langt. Så dette går bra! Kjempefine og instruktive innlegg, men jeg ser at du har lagt på noe nytt der det er antisklimønster. Hva har du tenkt å gjøre der ? Spesielt overgangene blir vel vansklig å få pene ? Snakket med noen på den lokale slipen hær, dem sa det greier seg å avfette listene og bruke 2 komponent etsing, holder i massevis visstnok Har ikke tenkt på hvordan jeg skal gjøre det med antisklimønstrene enda. Sannsynligvis blir alt slipt vekk og det blir laget nye mønstre. Redigert 28.Januar.2009 av Larss1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 28.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Noen småskader i skroget, ca. 1-1,5mm dype og rundt 1 cm lange. Avfettet alle sårene med lynol La på ett tykt lag gelcoat-sparkel: Ferdig pusset og venter lakkering : Sitér dette innlegget Link to post
Draco_1 Svart 28.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2009 Draco_1: Jeg tror ikke jeg trenger demontere listene, kjempefin side du har!Draco20: Vil det si att etsing ikke har noe effekt? ved pulverlakkering må jeg vel demontere og sende inn listene? Tak for det. Når først man er i gang med at adskille alurammerne, går det egentligt fint. Man skal lige finde teknikken. Det er dog ikke noget man lige adskiller, renoverer og samler igen på en lørdag, det er en længere process. Jeg overvejede også meget, om jeg skulle adskille rudelisterne på min Flyfish. Der var ikke så mange, som har adskilt dem totalt før, så der var ingen at spørge til råds. Men da det som det første, lykkedes at adskille skydedøren, var der ingen vej tilbage. Da fik jeg blod på tanden. I dag er jeg meget tilfreds med at det hele er skilt ad, man kommer virkelig i bund og får startet forfra. Nu går jeg også meget op i detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 7.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2009 (redigert) Benkplattene i cabinen var slitne så de fikk en oppussing. Sparklet, pusset, malte platene og lakkerte listene. Pusset BB plate: Sparklet: Det samme med lukene: Og baugplaten: "Støttekantene" til lukene var i dårlig forfatning så laget disse på ny. Har tatt av de gammle, var bare 2 små stykker på hver kortside (tok ikke bilde av det): Skjærer ut nye: Ferdig tilskåret: For-boret hull til skruene fra oversiden: Lim: Platen er på plass og fastskruet: Sparklet i skruhullene ovenfra: Kuttet skruene på baksiden: Pusset også listene: Malte platene med 2 strøk grå shippolin: Ett strøk lakkbeis (Herdins mahogny-rød) og 2 strøk lakk, ble riktig pent obs! farven er langt mer rød enn det som kommer frem av bildet : Viser farven litt bedre, men her fremmkommer den mørkere enn i virkeligheten Redigert 7.Februar.2009 av Larss1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Hvordan er fremgangen på båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Er fremgang men ikke nokk, blir aldri nokk Er stort sett ferdig med prosjektet i bauen, kan man kalle dette en forpigg? Eller er det ett rom i bauen man bare kommer til fra utsiden? I allefall, her er fremgangen: Lager mal i papp til plata som skal i bauen: Den ferdige mal: Det som ble igjen av "hullet" opp til takluka satte jeg igjen med en 12mm kryssfinerplate som senere blir bekledd med skottbekledning: Glemte i farten å ta bilde av plata som ligger i bunnen av rommet, men det er vertfall en 12mm kryssfinerplate. For å stive av mest mulig la jeg lekter i taket på hver side og en stender ned til plata på hver side. Lagde passende beslag i aluminium for å feste fast: Skjerer ut plata, skråskjerer langsmed skottveggene for best mulig sammenføyning: Prøver plata før videre håndtering, etter litt finskjæring ble det nokså bra: I plata skal det en høyttaler i hver side (6x9"), en cd-spiller og en luke i midten. Her skjers det ut hull for dette: Plata er skrudd fast og spaklet over skruhullene, klar til å bekledes med skottbekledning: En liten pause i ny og ne det ble en dobbelt-pause Men det må vell jobbes også Jobben med luka er begynt, men tar lang tid da hvert strøk lakk må tørke minimum 24 timer mellom hvert lag. Skjært ut luka og prøvde den i hullet: Frest ut for hengslene: Listene passet perfekt på første forsøk gitt, bank i bordet : Så bærer det avgårdet under malerkosten, her har listene fått ett lag Herdins mahogny-rød lakkbeis: Og selve luka: Fremsiden av luka blir dekt med skottbekledning mens baksiden blir som på bildet over, mahogny-rød Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Holder det å lime listene fast med kontaktlim eller må jeg skru fast? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 sikaflex Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
SandAnker Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) Det6 her ser veldig bra ut, litt av et arbeid du har begitt deg inn på... Redigert 20.Februar.2009 av SandAnker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Sikaflex ja, det burde jeg da tenkt meg til, takk for det. Er ikke mere arbeid enn att det meste er morro å holde på med:-) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Da var platen kommet på plass og bekledd med skottbekledning: Som dere ser har jeg fått på litt skottbekledning også, laget passende aluminiumsprofiler til feste under benken og til den drageren langs skottet: Gleder meg til listene er ferdige så resultatet virkelig kommer til syne Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Og her er motoren som skal installeres, 89 mod Volvo Penta AQAD41 med 290 duopropp drev, kun gått 1840 timer Nytt eksosbend og røret fra eksosbendet og ut drevet skal innstaleres før jeg tar motoren ombord Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Kjempegøy å se bilder fra prosessen. Du har jo en kjempefin motor som skal inn da. Hadde selv en slik 2300 fra 1983 i sin tid med VP V6 175. Utrolig god sjøbåt.... Nå har jeg min 9 Draco.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Larss1 Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Kjempegøy å se bilder fra prosessen. Du har jo en kjempefin motor som skal inn da. Hadde selv en slik 2300 fra 1983 i sin tid med VP V6 175. Utrolig god sjøbåt....Nå har jeg min 9 Draco.... 9`ende Draco, da kan du med rette kalle deg Draco-entusiast Sjøegenskapene til denne båten er stort sett eneste grunn til kjøpet, mange gode ord om denne båten 41 motoren er vell kjennt som en utrolig slitesterk og god motor, men mange er jo plaget med røyk.. Jeg prøvekjørte motoren før jeg kjøpte den, da sto den i en scand dynamic 9200 og det fanntes ikke antydning til røyk, bare fin hvit damp. Selgeren mente det er en A motor, men jeg har mine tvil da den da skullø røkt mer? Søkte med prod.nr i databassen til volvo men var ikke registrert dær. Oljekjøleren og huset er helt nytt og har som nevnt noen andre nye deler som skal på. Jeg ser også att toppen på dysene ikke er helt lakkert, kansje disse er byttet slik att den er "ombygd" til B versjonen? Nå er vell stemplene også forskjellig på A og B samt innslaget til turboen noe raskere justert, men hvem vet, kansje dette er gjort på min motor.. Drevet har nylig vært på service og blitt påkostet en stor sum så det skal være i fin stand. Noen som vil anslå ca fart med denne motoren innstalert? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 kan du forklare hva du mener med "innslaget til turboen" En turbo har ikke noe innslag. Jeg tror du mener når turboen når max ladetrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 (redigert) Jeg tror det er slik att turboen slår inn ved ett lavere turtall på B utgaven? Meget mulig jag tar heilt feil Redigert 21.Februar.2009 av Larss1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen Antonsen Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 En velkjent problem med akkurat denne modellen er at benkene fremme i baugen kan være litt svake Det er gjentatte ganger melt om at personer rett og slett har gådd igjennom benkene Gjerne i samsvar med tung sjø Dette er noe du seriøst burde tenke på å forsterke nå som du restaurerer. bare et tips. God fortsettelse Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 ja du har nok misforstått, en turbo går heletiden rundt. Det er eksosgassene som driver turbinen. Når motoren går feks på tomgang er det ikke nok eksosgaser til og drive turboen fort nok. Den klarer ikke og skape noe trykk (turbinhjulet går ikke fort nok) Når du så gir gass så får du mere eksosgasser, mere trykk. Farten på turbinen øker og den klarer å skape et trykk på innsugsiden (overtrykk=turbotrykk) Ved et gitt turtall på motoren så har turbinhjulene topp turtall og skaper max turbotrykk. Så det er ikke noe "innslag" av torboen. Det som muligens mange mener med "innslag" av turboen er nok når turbotrykket stiger slik at motoren får efekt av ladetrykket. En annen ting er når motoren er har vært kjørt slik at turboen er god og varm, max turtall. Steng aldrig av motoren med engang du er fremme, la den gå på tomgang noen minutter slik at varme blir ledet bort og turtallet på turbinen synker. Når du stenger motoren så er det nix oljetrykk til og smøre akslingen til turbinhjulene. Prøv og se for deg et turtall på feks 150000 rpm og nix ojetrykk. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 En velkjent problem med akkurat denne modellen er at benkene fremme i baugen kan være litt svake Det er gjentatte ganger melt om at personer rett og slett har gådd igjennom benkene Gjerne i samsvar med tung sjø Dette er noe du seriøst burde tenke på å forsterke nå som du restaurerer. bare et tips. God fortsettelse Hehe.. dette er kompisen min som ved ett uhell skadet babord benk! Espen, som du ser er benkeplatene forsterket betraktelig og med unødvendig mange skruer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.