Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

Jeg mener bare at du nå har så mange innlegg bak deg her på BP samtidig som du markedsfører deg som servicmann at du har et ansvar for å formulere deg positivt og hjelpe andre medlemmer til å forbedre prosjektene sine ytterligere. Med service forstår vi som regel noe som fungerer positivt.

Dette er den måten jeg uttaler meg på. Men jeg er ikke som alle andre her på plassen og kan ta dette til etterfølgelse men i mellemtiden bør jeg markedsføre meg med nytt navn. Har noen forslag? Brannbomberen?

Link to post

Jeg er ikke ulv og har ikke PMS men jeg er leverandør. Registerte meg her i begynnelsen som de men ombestemte meg med salg her. Ellers selger jeg alt uten rigg og seil fra fleste produsenter og har firma som driver med service på noen av anerkjente svenske båtmerkene og få andre også fra andre verdensdeler. Jeg er en av dem som kan gi bra tilbud på større pakker folk trenger men kundene finner meg, jeg annonserer ikke.

Link to post

Jeg synes dette var en nyttig bildeserie, men har allikevel lyst til å kommentere et par ting da dette er et typisk eksempel på hvordan man kan montere propell på en rask og noe slurvete måte.

 

-Måten hullet er skåret ut på er en helt fin måte å gjøre det på. Det går mye fortere enn med fresen til sleipner, det støyer og støver mindre.

Jeg pleier å frese en liten runde med fresen først. Bare slik at jeg ser tydelig hvor tunnellen kommer. Når dette er gjort, så sliper jeg på utsiden. Helt inn til glassfiberen minimum 5 cm rundt hele veien. Hensikten med dette er å gjøre den utvendige slipejobbe før det er hull i båten slik at støvet holder seg på utsiden av båten. Dessuten er det ikke spesielt profesjonelt å kline bilsparkel utvendig utvendig, spesielt ikke uten å fjerne gammelt bunnnstoff o.li. først. Tidsbesparende for montør. Hadde det vært en større båt burde det også tunnellen lamineres utvendig, men dette er ikke så vanlig å gjøre på såpass små båter da det stort sett holder med litt sparkel utvendig.

 

-Montering av sikringsholderen helt foran ved propellen er genialt enkelt, men absolutt ikke slik det skal og bør gjøres med mindre det er montert en sikring bak ved batteriene også.

 

At eieren har tatt seg av kabeltrekking, fjerning av vanntank o.li. gjør det naturligvis enda enklere for montøren.

Link to post

Meningen med min trådstart var å dokumentere en innstallering av baugpropell. For min del er jeg strålende fornøyd med arbeidet; Jeg var nysjerrig på hvordan en proff gjorde dette etter å ha lest mange innlegg om dette på forumet her.

 

Innstallatøren forklarte hva han skulle gjøre og hvorfor. Arbeidet tok ikke mange timene, men ble meget bra utført. Jeg er meget fornøyd.

 

Jeg jobber som ingeniør (IT/Telecom). Mine kunder sier ofte at de ikke kan skjønne hvordan jeg kan rette feil så raskt og kunden blir fornøyd. Svaret er vel enkelt; Jeg jobber med det jeg kan (og blander meg ikke opp i hvordan konkurerende ingeniører arbeider), og de som jobber med glassfiber og plast på båter kan sine saker.

 

Støv under monteringen var ikke tilstede, han brukte støvsuger og lav hasighet på den elektriske drillen! :tongue:

 

:sailing:

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Innformative bilder, lurer på en ting, må motoren stå rett opp? eller kan den legges ned helt til 90`? eller noe midt i mellom kansje. tenker da på att det kan være litt dårlig plass i høyden.

Hva med å plassere batteriene i nærheten av baugtrusteren, og bare ladekabler fram? sikringer da også selvfølgelig.

Motoren kan du plassere 90grader men bør sette støttebein under "toppen". I større båter pleier jeg å innstallere 2x42 eller 2x56ah AGM batteri og kobler ankervinsjen til dem og. Eksisterende kabler til vinsj bruker jeg til ladinga og henter strøm fra dem til 12v/12v batterilader. Med den måten kan man få riktig lading til den type batterier man bruker. Min egen båt har 12v forbruksanlegg men 24v baugpropell og ankervinsj. Der er 2x100ah AGM batteri og dem lades med 24v/6amp lader kjørt på inverter eller landstrøm.

Link to post

Ship of fools, du gjør stas på navnet ditt. Stort dummere uttalelser enn du har i innlegg #21 går det knapt an å ha.

 

Det er en grunn til at Sleipner og ALLE de andre produsentene sier dette.

Det er en grunn til at Sleipner kan tallefeste effekttapet. De har gjort tester på slike teite monteringer som du foreslår og de har testet på slike monteringer Sleipner selv foreslår.

 

Hvis du tror at du vet bedre enn en samlet baugpropellbransje, så gjerne det, men da kan du med rette kalle deg for Fool.

 

Med thrustertunneler så store at du kan stå i dem, er det akkurat de samme forhold som gjelder og akkurat de samme hensyn å ta ved montering.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Jeg synes dette var en nyttig bildeserie, men har allikevel lyst til å kommentere et par ting da dette er et typisk eksempel på hvordan man kan montere propell på en rask og noe slurvete måte.

 

-Måten hullet er skåret ut på er en helt fin måte å gjøre det på. Det går mye fortere enn med fresen til sleipner, det støyer og støver mindre.

Jeg pleier å frese en liten runde med fresen først. Bare slik at jeg ser tydelig hvor tunnellen kommer. Når dette er gjort, så sliper jeg på utsiden. Helt inn til glassfiberen minimum 5 cm rundt hele veien. Hensikten med dette er å gjøre den utvendige slipejobbe før det er hull i båten slik at støvet holder seg på utsiden av båten. Dessuten er det ikke spesielt profesjonelt å kline bilsparkel utvendig utvendig, spesielt ikke uten å fjerne gammelt bunnnstoff o.li. først. Tidsbesparende for montør. Hadde det vært en større båt burde det også tunnellen lamineres utvendig, men dette er ikke så vanlig å gjøre på såpass små båter da det stort sett holder med litt sparkel utvendig.

 

-Montering av sikringsholderen helt foran ved propellen er genialt enkelt, men absolutt ikke slik det skal og bør gjøres med mindre det er montert en sikring bak ved batteriene også.

 

At eieren har tatt seg av kabeltrekking, fjerning av vanntank o.li. gjør det naturligvis enda enklere for montøren.

 

Først vil jeg si takk til tråstarter for å lage en tråd med bilder av et prosjekt, det er hyggelig. Men de fleste innleggene som kommer etter inneholder mer eller mindre feil og uvitenhet.

Innlegget over er det første jeg finner som faktiksk er helt korekt. Mitt råd før et slikt prosjekt er, spør noen som KAN, og ikke tror de kan før du starter.

 

Men det er morro og lese/se på prosjekter

 

Enjoy

Link to post
Først vil jeg si takk til tråstarter for å lage en tråd med bilder av et prosjekt, det er hyggelig. Men de fleste innleggene som kommer etter inneholder mer eller mindre feil og uvitenhet.

Jeg synes tvert i mot at de fleste innleggene som kommer etter ikke inneholder mer eller mindre feil og uvitenheter.

 

Hva har du egentlig i tankene?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Når dette er gjort, så sliper jeg på utsiden. Helt inn til glassfiberen minimum 5 cm rundt hele veien. Hensikten med dette er å gjøre den utvendige slipejobbe før det er hull i båten slik at støvet holder seg på utsiden av båten.

Hvorfor sliper du vekk bunnstoff og primer på utsiden? Det er da slett ikke nødvendig?

 

Man kutter hullet, setter i røret, legger opp antall lag på innsiden. Ferdig.

Så er det bare å ta båndsliperen og runde av tunnelåpningen. Da slipes det som var det gamle glassfiberskroget vekk og vips er alle ujevnheter som måtte være ved en litt unøyaktig kutting av hullet i skroget borte. Sparkel er aldri nødvendig.

Så lager man den ellipseformede vannavviseren i bakkant ved å slipe et passende søkk passe dypt ihht de lag man har forsterket med innvendig.

Så tar man og fjerner litt bunnstoff rundt åpningen med passende løsemiddel for så å prime og stoffe.

 

Blir ikke enklere og lettere enn dette.

 

Man kan selvsagt bygge opp en vannaviser i forkant, men hvorfor gjøre det så vanskelig når man ikke må? Alt som stikker ut er noe drit.

Link to post

Gelcoat har problemer med å tørke mot luft. Man kan bruke topcoat, som så mattes ned før primer legges oppå.

Men side epoxyprimer fester glimrende til glassfiberarmert polyester og siden alt skal primes og stoffes likevel, er det bare å skippe topcoaten.

Har aldri hørt at epoxyprimeren kan løse opp glassfiberarmert polyester.

 

primer.png

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Hvis du ser på bildet, ser du tydelig at all sparklingen og gelcoaten på utsiden er lagt rett utenpå det gamle bunnstoffet. Dette er ingen god og varig løsning, men kan fungere fint noen år. Vet at mange montører gjør det på denne måten. Har ikke hørt om noen båter som har gått ned pga det, men det er ikke uvanlig at det blir mindre sprekkdannelser i sparkelmassen etter en stund.

 

Mulig jeg utrykket meg utydelig, men det er dette området som er sparklet (denne grønne bilsparkelmassen som senere har blitt påført hvit gelcoat på de første bildene)utvendig utenpå alt gammelt bunnstoff og primer som jeg sliper ned til glassfiberen FØR jeg bygger opp laminatet igjen og gjør den utvendige finishen. Det er en skikkelig løsning som holder lenge. Som jeg som en profesjonell installatør trygt kan gi 5 års reklamasjonsrett på, og ikke minst en jobb jeg kan forlate med god samvittighet. Det er alltid hyggelig når kunden tar kontakt igjen senere når han ønsker noe nytt utstyr til båten. Flere av mine kunder har forøvrig også tatt kontakt når de har trengt hjelp til helt andre ting (som ikke er båtrelatert).

Link to post
Hvis du ser på bildet, ser du tydelig at all sparklingen og gelcoaten på utsiden er lagt rett utenpå det gamle bunnstoffet. Dette er ingen god og varig løsning, men kan fungere fint noen år.

Helt enig. Ingen god løsning. Poenget mitt var bare nødvendigheten av å bruke sparkel over hode. Kan ikke se at det er nødvendig.

Link to post
Her ser det ut til å være flere som ikke har forstått hva som er hensikten med en sikring. En sikring kan plasseres hvor som helst i strømkretsen for å hindre at det skal gå farlig høy strøm i kretsen. Det spiller ingen rolle hvor i kretsen den monteres. Hele kretsen sikres på den måten. Forøvrig er en sikring til en baugpropellmotor en sikkerhet som ikke brukes til en f.eks. startmotorkrets. Hvorfor ikke? Det er heller ikke noen slik sikring i en bil.

 

Eivind

 

 

Dette er ikke korrekt.

 

Litt påfyll:

1. Det er forbrukeren, thruster motoren, som dimmensjonerer kabelen.

2. Det er kabelen som dimmensjonerer sikringen.

3. Sikringen plasseres så nær stømkilden, batteriene, som mulig.

 

På installasjonen i tråden vil en ha mulighet til at kabelen, 70mm2, kortslutter. Vil tippe at kablene er mange meter lange og ikke er lagt kortsluttningsikkert.

 

Ved en kortsluttning blir kabelen sikringen og batteriet har en kortsluttnings strøm på kanskje flere tusen ampere. Denne vil mate på strøm til noe brenner av......................en 70mm2 vil ikke gi etter så fort ;0( og er en dårlig sikring.

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Ship of fools, du gjør stas på navnet ditt. Stort dummere uttalelser enn du har i innlegg #21 går det knapt an å ha.

 

Det er en grunn til at Sleipner og ALLE de andre produsentene sier dette.

Det er en grunn til at Sleipner kan tallefeste effekttapet. De har gjort tester på slike teite monteringer som du foreslår og de har testet på slike monteringer Sleipner selv foreslår.

 

Det var da voldsomt til bastante uttalelser!

Tror nok "Ship of Fools" har et poeng ved at det er marginale forskjeller på de forskjellige monteringsmetodene. Jeg har også en Max Power baugpropell som er montert på feil måte, eller "teit" som du skriver. Den fungerer utmerket på min båt. Hvorvidt den kan yte noe mer med en liten "bulb" er totalt uinteressant.

Tror du er en av de som hadde spoiler på Amazonen din og var helt overbevist om at det hjalp mye :wink:

Link to post

Du kan tro og mene hva du vil, Balle Klorin.

Det er faktisk en grunn til at Sleipner og de andre sier dette. De har testet det.

 

Enhver som vet litt om hydrodynamikk, kavitasjon osv vet at det stemmer.

 

Mener du at Sleipner tar fullstendig feil når de sier følgende:

 

Sakset ifra Sleipner;

 

-------------------------------------------------------------

Avrundede åpninger vil minke støy, og maksimere effekt.

Vi anbefaler å avrunde tunnelåpningene mest mulig.

Den optimale avrundingen har en radie som er 10% av tunnelens diameter.

Hvorfor er en avrundet tunnelåpning så viktig?

1. En avrundet tunnelåpning vil forhindre at det oppstår turbulens / kavitasjon,

noe som vil oppstå ved en installasjon med skarpe kanter. Turbulensen forårsaker mer støy, og begrenser skyvekraften.

- Turbulensen / kavitasjonen blokkerer tunnelen og svekker skyvekraften.

- I det kavitasjon og turbulens når propellen påvirkes ytelsen til denne og øker støyen.

2. En avrundet tunnelåpning gjør også at thrusteren suger vann langs skroget på båten. Dermed oppstår det et lavtrykk som vil hjelpe å suge båten i dreieretningen. Med skarpe åpninger klarer ikke thrusteren å suge vann langs skroget, og lavtrykket uteblir. Så mye som 40% av skyvekraften har blitt målt til å ligge her på noen installasjoner.

NB! Propellene til Sidepower thrustere kaviterer ikke på arbeids-hastighet,

så kavitasjon og støy som oppstår som følge av kavitasjon, skapes av tunnel installasjonen.

NB! Selv der en perfekt avrunding ikke er mulig er det viktig å runde av kantene så mye som mulig, en tunnelåpning med skråkant vil ha stor effekt fremfor en med skarpkant (se side 20, ill. 1b & 1d).

--------------------------------------------------------------------

 

 

Et ja eller nei holder lenge :smiley:

 

Så kan du jo etterpå fortelle bransjen hvor feil de tar......

 

PS: Det ser ikke engang ut som du har fattet hva som diskuteres. Det er ikke en liten "bulb" det snakkes om.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...