Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

Her er litt av bilder jeg tok på mobilen når jeg sette den propellen i. De var i julimåned i Kambo og dette er største båten dem har tatt opp der. Jeg måtte lage meg bru fra slippen over til brygge dersom båten er lengre en slippen. Tauet på bilden hålder den oppe.

 

simi_2008_019.jpg

 

Tilpassing av tunnel. Den er 250mm og gikk inn med 1mm klaring runden.

 

simi_2008_021.jpg

 

Her er første lag med epoxylaminat.

 

simi_2008_022.jpg

 

Den ble tatt om natta. Der er jeg færdig med sparkling og senere laminering utvendig. Har påført strøk med epoxy og klart til primer dagen etter.

 

simi_2008_023.jpg

 

Etter bunnbehandling ble motoren montert, båten i vannet og dratt til Sandspollen til avslapping før arbeid forsettes med kablin og slike tinger.

 

simi_2008_024.jpg

Link to post
Share on other sites

Faktisk var kun 5mm men de var nok til å få spesial polyesterblanding jeg bruker til de formålet. Etterpå er lagd 5x1500gr duk, litt av den blandingen til avrunding, 5x600gr duk, mer blanding til avrunding og deretter er 5x600gr på ny. Mer ble ikke gjørt med tunnel i 2008 men hele forpiggen ble ombygget med ny ankerbrunn i tillegg og ny vinsj. Forpiggen er teknisk og lasterum på ca 2.5 lengdemeter. Nå i vår setter jeg i gang på ny med mer laminat... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Leser endel innlegg her og vil prøve å forklare hvordan jeg gjør det på en enkel måte.

Driver selv et plastverksted,autorisert sådan og ser at det er mange måter å gjøre en innstallasjon av baugthruster.

 

På singelskrog bruker jeg vinylester og på sandwich bruker jeg epoxy med dertil tilhørende matter.

jeg støper både innvendig og utvendig,javel,tidkrevende ,men så leverer jeg 5 års garanti på jobben.

Grundig utsliping selvfølgelig både utvendig og innvendig.

Støper altid bulb eller spoiler foran,noen ganger kan det være optimalt i forhold til plassering,(lengst ned og lengst frem)

da en kan forlenge tunnelen hvis den er satt noe langt ned mot kjølen for og øke venturieffekten som det så fint heter.

 

En annen fordel med bulb foran er at på på raske båter i sjøgang vil bølgen slå inn i bakkant av tunellen og kan i enkelte tilfeller

gjøre at en slår av splinten.

Dette er måten jeg gjør det på uten og si at dette er den eneste riktige måten.

Link to post
Share on other sites

Et litt forsiktig spørsmål Servicemannen.

Jeg ønsker først at du avklarer det prinsipielle i spørsmålet.

Jeg har en del bekjente som har båten sin liggende i Sonskilen båthavn.

De har fått montert endel utsty i Son av en installatør/leverandør hvor de ikke er fornøyd med resultatet.

Bør/kan disse opplysninene legges ut på BP?

Link to post
Share on other sites

En annen fordel med bulb foran er at på på raske båter i sjøgang vil bølgen slå inn i bakkant av tunellen og kan i enkelte tilfeller

gjøre at en slår av splinten.

Det har jeg absolutt ingen tro på.

Får du vannslag inn vil propellene rotere.

Denne må du langt opp i fjellheimen med for at noen skal tro på. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Mange med erfaring med montering av baugtruster her! Har noen av dere montert i trebåt med glassfibertunnel, og støpt fast med epoxy?

Vet at det brukes en del ståltunnel, men eg har mer lyst å bruke glassfiber. Såg for meg å bygge opp et lag med epoxy og matte på innsiden over et stort område før eg skjærer hull. Støpe rundt på utsiden og eventuelt skruer gjennom som eg støper over. Synspunkter på dette?

Link to post
Share on other sites

Mange med erfaring med montering av baugtruster her! Har noen av dere montert i trebåt med glassfibertunnel, og støpt fast med epoxy?

Vet at det brukes en del ståltunnel, men eg har mer lyst å bruke glassfiber. Såg for meg å bygge opp et lag med epoxy og matte på innsiden over et stort område før eg skjærer hull. Støpe rundt på utsiden og eventuelt skruer gjennom som eg støper over. Synspunkter på dette?

 

Tror nok det beste er å bruke stål og sveise på ringer på utsiden. Hvis du klarer å komme i kontakt med Cocker her på forumet har han hjulpet til med dette på en trebåt mener jeg.

Tror ikke glassfibertunnel på en trebåt vil være det optimale da epoxy neppe vil få 100% vedheft i det gamle treverket som mest sansynelig er fullt av olje.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg absolutt ingen tro på.

Får du vannslag inn vil propellene rotere.

Denne må du langt opp i fjellheimen med for at noen skal tro på. :lol:

Det er treghet i gearet på thrusteren,så dette er vel ikke så usannsynlig og det er vel opp til enhver om de vil tro på det :seeya:

Link to post
Share on other sites

Mange med erfaring med montering av baugtruster her! Har noen av dere montert i trebåt med glassfibertunnel, og støpt fast med epoxy?

Vet at det brukes en del ståltunnel, men eg har mer lyst å bruke glassfiber. Såg for meg å bygge opp et lag med epoxy og matte på innsiden over et stort område før eg skjærer hull. Støpe rundt på utsiden og eventuelt skruer gjennom som eg støper over. Synspunkter på dette?

Jeg støpte inn dette på en tresnekke for to år siden og har ikke hørt at båten har sunket ennå.

Støpte denne med epoxy,men mye jobb var det.

Sleipner har noen bilder av montering av tunell i alu eller stål.

Link to post
Share on other sites

Hei Mix, jeg var akkurat i ferd med å legge ut bilde av vår baugpropell for å vise at også orginalmonteringer kan være feil konstruert.

I det jeg skal henvise til ditt bilde i innlegg # 66 ser jeg at det er nettopp dette bildet jeg ser på min forhåndsvisning, så du kom meg i forkjøpet.

Interessant analyse du har gjort.

Jeg synes videre det er interessant at en så pass stor båtprodusent ikke klarer å følge de enkle prinsippene som Sleipner beskriver for konstruksjonen.

Jeg trodde i min enfoldighet at konstruktørene Joubert/Nivlet kjente til disse forholdene, men tydeligvis ikke.

Link to post
Share on other sites

Javel, da håper jeg du kan dokumentere den bekreftelsen for oss her på forumet.

For dette nevner de ikke noe om i sine manualer.

Det eneste som skjer er som jeg sa, at propellene roterer, og det skjer uansett spoiler eller ei

i stor sjøgang og stor fart med mye slag i sjøen.

 

Og har du så stor treghet i gearhuset som du påstår, at splinten går pga. dette.

Da har du problemer med feil i gearhuset.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...