Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

Spørsmålet er hvem som har montert.!!! Tilogmed som fagmann er det ikke mulig å se på jobben om den er riktig utført untagen om det er helt ekstreme feil som er utført.

Den montasjen på bildet kan godt være helt fin selv om den kunne kanskje sparkles en gang til. Sannsynelig at det er glassfibermatte på utsiden av sparkel noe jeg selv fåretrekker når jeg monterer. Om dette er i jobbsamenheng så blir det finsparklet etterpå men dette er bare kosmetisk.

Det aller viktigste med en montasje er at det er støpt fagmessig innvendig på røret og at motor er understøttet om den er montert liggende!!

 

Mange takk for respons :)

 

Det heter seg at vi ikke skal dømme det innvendige basert på det ytre, men jeg ble likevel litt skeptisk. Velger man å "slurve" på det utvendige/kosmetiske, er det vel en viss mulighet for at det også er slurvet på det skjulte..

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har brukt litt tid på å lese denne gamle tråden nå, og føler det er et par ting som ble hengende i lufta.

 

Det ene er hvorvidt det er riktig å legge på de store mattene først som Mulligan så briljant illustrerer her, eller minst først med overlapper utover. Eller betyr det ikke noe?

 

bilde

 

 

Det andre er spørsmålet til Gullfisk. Hvordan klarer dere å laminere slik Mulligan viser på undersiden av røret mot skroget (inne) når røret ligger nesten nede i bunn? I tillegg blir det jo en veldig spiss vinkel her. Synes ivertfall selv at det var en utfordring når jeg støpte inn propell i min båt.

Er det ikke fryktelig knotete å støpe på undersiden av røret? Ser for meg at det som regel blir en trang plass med feil vinkel? :smiley:

 

 

Og Byomsen: Den installasjonen ser jo bra ut ved første øyekast synes jeg, god radius og oppbygget i forkant. Det ser jo ut som om den er støpt fra utsiden også, så da er det jo dobbel sikkerhet. Du får ta en titt innvendig og se hvordan det ser ut der. Kjenn litt med fingrene under røret og "se" hvordan det står til der også. Ser for meg at det er et vanskelig punkt som lett kan bli en salderingspost.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt litt tid på å lese denne gamle tråden nå, og føler det er et par ting som ble hengende i lufta.

 

Det ene er hvorvidt det er riktig å legge på de store mattene først som Mulligan så briljant illustrerer her, eller minst først med overlapper utover. Eller betyr det ikke noe?

 

bilde

 

For meg ser det ut som den minste matten er først og største ytterst. slik lærte jeg det også en gang på slutten av 70 tallet.

 

Et kortskafta malerrullehåndtak uten rulle er greit og komme til med under tunnelen for å stryke ut luftblærer ( ellers metallrulla er like fin nå som

da den ble kjøpt P.G.A vask med Grønnsåpe.)

og bruk ikke for brede glassfiberbiter.

 

Et miljøvennlig tips.

Med varmt grønnsåpevann blir all redskep som ny.

(må jobbes litt med for å få pensler/ rulle/hansker rene)

 

?Ps ellers lærte en at en lager utformingen slik at en ikke får vannstrøm gjennom tunnelen under gange så propellen sviver rundt,

det forkorter levetiden en mister også fart.

Kommer en ikke til å støpe under tunnelen, skulle tunnelen hvert plassert lenger akterover.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja, jeg har montert på vår. Satte inn en SP75 som senere ble oppgradert til SE80. Det er i grunn bare å plassere den lengst mulig fram og lengst mulig ned uten at det blir for smalt, slik at tunellen blir for kort. Det siste er i hvert fall et poeng hvis du skal ha gearhus med to propeller.

Link to post
Share on other sites

SE 60 holder lenge. Grunnen til at jeg satte inn SP75 var at jeg fikk en ekstra god pris på den. Motoren lot jeg stå rett opp, det er plenty med plass under benken i baugen til det. Det er ikke noe i veien for å legge motoren, men da må den støttes.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tenkte på åmontere baugpropell på min, men litt usikker på hvor kan eg montere, pga min har bulb,( bølgekniv kalles det for.), noen som har montert før på en viksund 900 Futura.?

 

torbi, blei det montert bugpropell på din viksund? i såfall kan du beskrive litt om innstøyping av rør mot skrog? Viksund hadde vel sandwich skrog, og tunell må vel i utgangspunktet støypes tett mot begge lagene med glassfiberskrog innenifra?  har sjølv ein viksund 750 bravo, med hekkaggregat og stort overbygg forran er den ubrukelig i sidevind.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...