Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

...innlegget var ikke ment som reklame dersom det ble tolket slik...
...som jeg som en profesjonell installatør trygt kan gi 5 års reklamasjonsrett på...

Jeg oppfatter disse innleggene fra deg som direkte reklame! Er ikke tid du registerer deg som leverandør?

 

I forhåld til norsk regelverk tar innstallatør 5 års reklamasjon på feil med sitt arbeid, ikke sant?

 

Til servicemannen:

Ikke se alt ovenfra og ned! Bare et lite tips!

Bra tips. Disse dagene gjør jeg dørken færdig hos meg og skal følge dine råd om å se ikke på gjenstående arbeid i takkledningen. Var de ikke de du menter? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du kan tro og mene hva du vil, Balle Klorin.

Det er faktisk en grunn til at Sleipner og de andre sier dette. De har testet det.

PS: Det ser ikke engang ut som du har fattet hva som diskuteres. Det er ikke en liten "bulb" det snakkes om.

 

Jada, tester sier at kjøttdeig fra Gilde er best, og at Brillene fra Brilleland drar damer, og at Amazonen til Lotus går fortere med spoiler. Poenget er at forskjellen mellom en båt med og uten en ENORM bulb (nå skjønte jeg det??) er marginal. Baugpropellen gjør jobben selv uten en ENORM bulb. Om den "kunne" eller "burde" virket bedre er veldig lite interessant for en "vanlig" bruker, og kanskje heller en akademisk betraktning vedrørende et ikke eksisterende problem...

 

Kanske Hifo kan sitere enda noen morsomheter og skrive noen smilies slik som han gjør i de fleste strenger og så kan vi late som om baugpropeller yter tipp topp uansett hvordan de monteres?

 

Syns Hifo er en hyggelig kar jeg, han har til og med godt humør! Men det er kanskje teit og galt det også...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en baugpropell som er montert av profesjonelle, dvs på fabrikk.....men ikke nødvendigvis riktig av den grunn. Det er ikke avrunding i bakkant av tunnellen, den er ikke langt under vannflaten (av naturlige årsaker), bråker som et uvær, trekker luft.

Stygt å si det, men jeg er veldig fornøyd med virkningsgraden.....

 

Forresten støtter jeg Hifos bruk av smilies, han kan sikkert forklare hvorfor han bruker de :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er glimrende at folk er fornøyde med de tingene som ikke monteres etter fabrikantens anvisninger.

Gjelder det bare for baugpropeller eller kan vi trygt drite i fabrikantens anbefalinger når det gjelder andre ting også?

 

Det som er kjekt er at de som er fornøyde må få lov til å leve lykkelig i sin uvitenhet og tro at det fabrikantene forteller, ja det er bare tull.

 

40% forskjell??? Sleipners testpanel må jo ha sniffa sokkene sine.

 

Hydrodynamikkens lover gjelder tilfeldigvis også for propellen som driver skuta fremover. Kan man drite i reglene om form på ror, avstand til propell, avstand til kjøl, avrundinger, turbulens og kavitasjon osv, eller er det bare baugpropellen som kan vispe luft uten at det gjør noe på virkningsgraden?

Link to post
Share on other sites

Tror du er en av de som hadde spoiler på Amazonen din og var helt overbevist om at det hjalp mye :wink:

Dette var faktisk en meget morsom kommentar... lo godt av den... men det å trekke en direkte parallell til dette med strømning i rør blir feil etter mitt syn...

 

Jeg er helt enig med Lotus og Servicemannen her og en skal ikke ha studert mye strømningsteknikk før en en enig i at god avrunding faktisk har svært mye for seg for god strømning med minimalt med tap.. Det er faktisk slik at det er stort trykktap over en rett kant kontra en avrundet. Dette fant faktisk Bernoulli ut lenge før propellen ble oppfunnet... og dette er elementær strømningslære... At noen fint klarer seg med unødvendig stort trykkfall ved utløpet av tunnelen er nok en sak, men det beror nok at de ikke vet bedre...

 

Nå må dere ikke bli så hårsåre selv om Lotus og Servicemannen kaller en spade for en spade her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ikke ta det personlig lotus. :tongue::smiley: . jeg leser denne tråden med stor interesse. og tar meg friheten til å flire offentlig , når jeg leser noe jeg finner spesielt morsomt. (ja jeg flirer endel når jeg skummer mange tråder :-)

ellers så antar jeg at du har rett i hva som er mest effektivt her , men for mange tipper jeg en "feil" montert 5 hk baugproppell er tilstrekkelig for sitt bruk. selv ville jeg nok antagelig bestrebet meg i å få minst mulig støy , og mest mulig effekt av baugpropellen hvis jeg sto for innstallasjonen. ( skal montere om ett år eller to )

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Sikringen bør du flytte til batteriet. Om pluss og minus kablen skulle gnisse hull på hverandre, eller at pluss kabelen får kontakt med jord et sted, mellom batteriet og før sikringen din vil det bli en kjempe kortslutning og kablene vil lede kortsluttningsstrøm til kabelene brenner av. For overbelastning stemmer det som nevnt at ikke det spiller noen praktisk rolle hvor sikringen sitter, men for kortslutning i ledningsnettet skal sikring sitte ved kilden. Dette er gjort på e driter'stønn å årne. Pianøtter.

 

Ellers var det kjempe fine bilder og flott at du legger dem ut så vi får se. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gelcoat har problemer med å tørke mot luft. Man kan bruke topcoat, som så mattes ned før primer legges oppå.

Men side epoxyprimer fester glimrende til glassfiberarmert polyester og siden alt skal primes og stoffes likevel, er det bare å skippe topcoaten.

Har aldri hørt at epoxyprimeren kan løse opp glassfiberarmert polyester.

 

primer.png

Jeg tror denne produkten du henviser til er helt anderless en epoxyprimerene fra eks. Hempels, Seajet og International som er oppfulle av sterke løsemidler.

Link to post
Share on other sites

Det er glimrende at folk er fornøyde med de tingene som ikke monteres etter fabrikantens anvisninger.

Gjelder det bare for baugpropeller eller kan vi trygt drite i fabrikantens anbefalinger når det gjelder andre ting også?

Det som er kjekt er at de som er fornøyde må få lov til å leve lykkelig i sin uvitenhet og tro at det fabrikantene forteller, ja det er bare tull.

 

Jeg har en diesel bil som etter fabrikkens opplysninger skal yte 170 hk og gå i 226 km/t. Ingen av delene vet jeg om stemmer. På den bilen har jeg satt en skiboks som reduserer bilens fartspotensiale med ganske mange km/t. Fordelen med skiboksen er at jeg får med meg skiene på tur selv om jeg ikke får utnyttet bilens potensial maksimalt. Det kan jeg godt leve med.

På snekka mi har jeg borret et hull tvers igjennom og satt inn en baugpropell. Den er montert på en "teit" måte som reduserer propellens kraft med ganske mange prosent. Fordelen er at snekka snur rundt på en femøring uansett om den bråker, suger luft, eller hakker makrell. Lotus sier jeg ikke får utnyttet propellens potensial maksimalt. Det kan jeg godt leve med.

Link to post
Share on other sites

Lotus sier jeg ikke får utnyttet propellens potensial maksimalt. Det kan jeg godt leve med.

Det er flott at du kan leve med dette, men likevel så har Lotus et poeng her... Det kan være andre som ikke har like stort overskudd av ressurser i en baugpropell som du har... Det er vel rimelig opplagt at om man monterer inn en propell som yter 100hk i en 30 fots båt så spiller ikke dette med utforming noen stor rolle siden en har kraft nok...

 

Jeg synes det er på sin plass at Lotus kan fremme sine synspunkter her siden denne tråden kan være tenkt til etterfølgelse av andre og da er det ikke sikkert de fint kan leve med feil montering av tunnelen..

 

Rett montering betyr at en kan nyttiggjøre seg av en mindre propell og ha samme effekt på båten....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er på sin plass at Lotus kan fremme sine synspunkter her siden denne tråden kan være tenkt til etterfølgelse av andre og da er det ikke sikkert de fint kan leve med feil montering av tunnelen..

Rett montering betyr at en kan nyttiggjøre seg av en mindre propell og ha samme effekt på båten....

 

Lotus kan mene akkurat hva han vil om spoilere, bulber, fiskekaker og kremboller, poenget mitt var at han forteller meg at min baugpropell knapt virker fordi den er montert på en teit måte. Det stemmer ikke med fasiten som tross alt bør få litt oppmerksomhet. Båten min har en Volvo motor på 86 hk, baugpropellen er på 4,5 hk. Det er mulig at jeg blander de to effektene fordi båten går jævlig sakte og snur veldig fort.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Mye interresant lesning. Først en takk til trådstarter for fine bilder. Det var nok slik proffene gjorde det for 10 år siden og propellene fungerte vel den gang også. Når det gjelder sikring er det jo morro å se hvordan folk påberober seg å kjenne regelverket. Såvidt meg bekjent går veld de fleste båtene rundt uten dikring på hovedstrømskabelen fra batteriet til motoren.

 

Et moment som ikke er omtalt her med hensyn på effekt er spenningsfallet mellom batteri og baugpropell. Du nevner 70mm2, dette holder sikkert, men en måte å sjekke dette på er å måle spenningen på baupropellen når den går. Den skal være 10,5 volt.

 

Formelen for effekt er Spenning x Strøm= UxI eller RxIxI. Samtidig vet vi at I=U/R, mao om spenningen er lavere en den skal være ved baupropellen går det mindre støm. Denne får igjen dramatisk innvirkning på effekten.

 

2 Volt spenningsfall vil nok ha my større konsekvenser en med eller uten avrunding

Link to post
Share on other sites

Glem alt som heter spoiler, bulb, innsøkk etc. det er urelevant.

Glem bildet til Lotus, det er missvisende.

Det eneste som har noe å si er avrundingen av kanten når det gjelder støy og effekt.

Og her har Lotus helt rett.

Bulben foran og innsøkket bak er for de fleste uinteressant, om man mister 0,1 knop i deplasement fart betyr

kanskje noe for en regatta seilbåt, men for de fleste betyr det nada.

 

avrunding.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

...se hvordan folk påberober seg å kjenne regelverket. Såvidt meg bekjent går veld de fleste båtene rundt uten dikring på hovedstrømskabelen fra batteriet til motoren...

Dem som kjenner litt til i regelverk i Norge og EU veit å eneste unntak fra sikring på ledning er motor. Men de er store kraver om fragang av dobbelisolert kabel der.

Enkelest er vis vi kaster alt vekk som heter sikringer og vis vi ønsker å beskytte fine lysepæren vi har kjøpt monterer vi liten sikring i lampa. :crazy:

 

Bulben foran og innsøkket bak er for de fleste uinteressant, om man mister 0,1 knop i deplasement fart betyr

kanskje noe for en regatta seilbåt, men for de fleste betyr det nada.

Med bulben foran avviser man vannet fra tunnelveggen i bakkant og unslipper skade og slitasje der. Ettersom båten er brukt mer er den mer viktig.

Link to post
Share on other sites

Med bulben foran avviser man vannet fra tunnelveggen i bakkant og unslipper skade og slitasje der.

Skade og slitasje ?

Glem det. Det er ikke noe problem.

Du får bittelitt mer motstand i vannet ved deplasementsfart, det er alt.

Totalt irrelevant for de fleste. Kanskje ikke for regattaseilere da.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...