Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

Hensikten er nok først og fremst å få folk til å fatte at leverandørene ikke skriver monteringsanvisninger og anbefalinger sånn bare for moro skyld. Siden de fleste monterer feil og synes det er riktig likevel fordi de har gjort det slik i 30 år, ja da er det på tide med litt folkeopplysning.

 

De som innser at de ikke har en optimal tunnel, får selv avgjøre om de vil ta seg bryet med å endre eller ikke.

 

De som leser denne strengen blir imidlertid så opplyste at de kan gjøre monteringen optimal, eller de kan slurve og gjøre ting kjapt og lettvint. De har et valg og vet konsekvensen av de valg de gjør.

 

Se på denne strengen som ren folkeopplysning som sprer leverandørens ord til de uopplyste som synes at det å lese monteringsanvisningen ikke er noe for ekte mannfolk.

 

"Ship of fools" kan synes denne strengen er så teit den bare vil, men hvis strengen fører til at flere følger monteringsanvisningen, kan jeg leve fint med at noen synes det er fryktelig teit det som sies.

 

Har vi flaks så kanskje tilogmed noen fra plastbåtindustrien leser dette..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det ikke er du som kanskje tolker monteringsanvisningene litt for bokstavelig? Jeg er enig i at montasjen tråden startet med bærer preg av litt hastverksarbeide, men synes ellers at de fleste installasjonene vi har sett i tråden er helt greie. Forstår ikke helt problemet. Hvor mange propeller har du montert siden du tydeligvis har så mye erfaring med dette?

Link to post
Share on other sites

Spiller det noen rolle om jeg har montert en eller tusen baugpropeller, synes du?

Jeg synes tvert i mot at det spiller absolutt ingen rolle.

Det viktige er å fatte at man skal montere ting etter produsentens anbefalinger. Spesielt siden produsentene i detalj forklarer konsekvensene av ikke å gjøre det.

 

La meg ta deg selv som eksempel. Du har akkurat sitert hele mitt innlegg for så å skrive 3 linjer. Og det appå til i innlegget rett etter. Det gjør du fordi du ikke skjønner at så skal du ikke gjøre selv om moderatorene gang på gang forteller at man skal ikke gjøre slikt. På samme måte forteller baugpropellprodusentene hva man absolutt ikke bør gjøre, men de snakker for døve ører. Ingen hører.

 

Veldig pussig. Og når en som meg forteller at produsentene sier at så skal man ikke gjøre, ja da får jeg slengt i fleisen spørsmål om hvor mange baugpropeller jeg har montert.

 

Kaftein ØL: Hviken rolle spiller det?

La meg heller spørre: Hvor mange baugpropeller har du feilmontert? Det spiller en rolle.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at moderatorene ikke liker sitering her, men siden jeg jobber med båt og ikke datagreier, så har jeg absolutt ingen anelse om hvordan jeg kun siterer litt. Jeg var bare nysgjerrig. Hvor mange baugpropeller jeg har feilmontert vet jeg ikke, jeg vet ikke om noen, men så lenge sleipner fortsetter å henvise til meg når kunder ønsker tilbud på komplette monteringer, så tolker jeg det til at de er fornøyd med monteringsjobben jeg gjør. De har nemlig sett flere av installasjonene jeg har gjort.

Link to post
Share on other sites

det er bare å stryke ut det man ikke trenge ha med imellom quotene..

en baugpropell som virker veldig greit , er i mine øyne ikke feil montert. optimalt ?? helt sikkert ikke .

hvem følger ALTID monteringsanvisningene helt slavisk ved montering alle forskjellige ting? ikke jeg.

men som sagt hvis jeg må til med bpropp vil jeg hvertfall bestrebe meg mye for å ikke miste fart .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

La meg ta deg selv som eksempel. Du har akkurat sitert hele mitt innlegg for så å skrive 3 linjer. Og det appå til i innlegget rett etter. Det gjør du fordi du ikke skjønner at så skal du ikke gjøre selv om moderatorene gang på gang forteller at man skal ikke gjøre slikt.

 

Kaftein ØL: Hviken rolle spiller det?

 

La meg ta deg som et eksempel da Lotus: Du har nå skrevet fire skrivefeil (komma - og skrivefeil) på noen få linjer. Det gjør du fordi du ikke har fulgt med i timen. Norsklæreren din har sikkert sagt tusen ganger at du ikke skal gjøre slikt.

Kommentar fra moderatorDet er en uskreven regel på ethvert seriøst forum at man ikke kommenterer rettskrivning.

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Lotus redegjørelse for hvordan en baugpropell skal monteres er veldig nyttig. Da får jeg kunnskap om hvordan en gjør monteringen best mulig. Jeg kjøpte en brukt båt hvor monteringen var noe feil. Det vil medføre ganske mye ekstraarbeid å rette på dette i ettertid. Det vil være en vurdering om en gjør denne jobben når virkningsgraden på baugpropellen er brukbar.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fullstendig enig med Oteren. Og jeg trodde dette var et forum for å utveksle kunnskap og erfaringer. De som driter i monteringsanvisninger og tekniske beskrivelser kan vel fortsette med det. Og la brukere av forumet som er opptatt av å gjøre ting riktig, få gjøre det.

 

Det ser ut som om vår propell er montert av et typisk amatørfirma som ikke kan lese monteringsanvisninger.

Link to post
Share on other sites

Nei faktisk ikke. Jeg har seilt fra Strömstad med 11 m/s pålandsvind og det gikk greit å forlate brygga med baugthruster uten spring.

Men da er jo problemet ute av verden , er du fornøyd så er det ingenting som er bedre enn det , jeg tenker ihvertfall med mine ting at om de fungerer slik jeg ønsker at de skal fungere , vel da er det i orden. Livet har for få dager til å bruke noen av de til å irritere seg over ting man egentlig er fornøyd med

Link to post
Share on other sites

Helt enig Enzo. Men Lotus har bidratt til en "spennende" meningsutveksling som har fått meg til å studere tunnelutformingene nøyere.

 

soon10februar2009a.jpg

 

Her bruker jeg profilmal i bakkant av tunnelen.

 

 

soon10februar2009b.jpg

 

Her legger jeg en linjal i forlengelse av selve tunnelen. Ved overgangen til skrogsiden var avstanden ca 1.5 - 2 cm. Må få tatt bedre bilde senere.

 

soon10februar2009m.jpg

 

Gjetter noen hvilken båt denne tilhører - har relativt høy "båtprofil". Merk markert kant i forkant.

 

 

soon10februar2009n.jpg

 

Denne båten har nesten like høyt renome.

Jeg fant ingen baugpropeller i havna i dag som hadde utforming i henhold til Sleipners spesifikasjoner.

Link to post
Share on other sites

Men da er jo problemet ute av verden ,

 

Vet ikke helt det Enzo.

Da er man til på det endelige (norsk for ultimate) argumentet, enten man debatterer hydroakustikk, navigasjon eller som her flow. Mantraet som heter "virker bra nok for meg".

Det er jo derfor vi debatterer. For å bli litt klokere.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt, men etter å ha prøvd å følge med i denne tråden føler jeg meg ikke særlig klokere. :wink: Jeg spør etter seriøse tester ang. strømningstap og strømningsforhold, men kan ikke se at noen har noe særlig å bidra med utover fabrikantenes anbefalinger, og det er kanskje godt nok? Dvs glem spoilere og groper - det virker like bra?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke riktig Håp. Men jeg tror at hull borres ut i skrog etter at det er ferdig støpt og at tunnel deretter settes inn i etterkant.

Jeg skal ta flere bilder innvendig for å finne ut av dette.

 

 

soon10februar2009m.jpg

 

Dette er utformingen av tunnelen i en større Windy.

 

 

soon10februar2009n.jpg

 

 

Og dette er utformingen av tunnelen i en Nimbus eller Nordwest - nå glemte jeg modellen, dette må sjekkes opp.

Men tunnelen skal være fabrikkmontert.

Link to post
Share on other sites

Her er noen som har tenkt rett, og noen som har gjort feil hos Swan...l.....

 

Hadde en i det minste sparklet ut kanten på det indre røret, så hadde jeg hatt tiltro til at den som har montert hadde et minimum av hydrodynamisk forståelse / kunnskap.

Redigert av Bruningen (see edit history)

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger stilt spørsmålet til representantene for båten i Norge uten å ha fått noe svar.

Jeg håper å ta en tur til fabrikken senere i år, og da er monteringen av baugpropelltunnelen ett av temaene.

Jeg skal forsøke å ta bilde av tunnelen på Monte Carloen og vise hvordan denne ser ut.

Jeg må ellers føye til at jeg har to motorer og ganske dyptgående kjøl. I praksis innebærer dette at jeg nærmest aldri benytter baugpropellen. Unntaket er når jeg må gå fra kai i ganske sterk pålandsvind som setter meg inn mot kaien. Trass i stort overbygg har baugpropellen hittil gitt meg ønsket skyvekraft.

Jeg synes det er flott at både Lotus og Mulligan kommer med viktige kommentarer i denne tråden - like fullt bør vi også bli bevisste på forholdene hvor baugpropellen virker tilfredsstillende.

 

Jeg hadde forventet at noen også ville ha vært mer kritisk til den elektriske monteringen med batteristørrelse, batteriplassering, tverrsnitt på kabler, sikringer, o.a.

I vår båt er det tilsynelatende overdimensjonering av batterier til bl.a. baugpropellen, 6 stk Optima Maxima Exxide.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns ikke den ytre utformingen er så "galen". Den indre kanten derimot er mildt talt mindre bra. En slik skarp kant inne i et rør gir en vesentlig mindre effektiv diameter av røret, og denne såkalte "hydrauliske" diameteren kan man beregne.

 

Slik denne utformingen er, må en få kavitering inn på propellene, og effekttapet kan fort være lik den gevinsten man har av de kontraroterende propellen. Og der må være mer støy enn nødvendig.

 

Har du noen data på vannhastigheten og diameteren?

Hva er effekten på thrusteren?

 

Når først installasjonen er gjort, kan effekten reduseres forholdsvis enkelt ved å sparkle overgangen

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som har sett monteringsfilmen som sleipner gir ut med baugpropellene sine? Tror den kan lastes ned fra sleipner.no. Der har de gått steg for steg og viser hvordan man skal montere korrekt på en Fjordterne. Det er ikke rare avrundingene av kantene å se der. I hvertfall ikke i nærheten av så ekstreme som enkelte skal ha det til her. Hvis denne montasjen er så vanvittig katastrofalt feil som enkelte vil hevde her, så synes jeg det er rart at de gir denne ut til kundene sine. Monteringen man ser f.eks. på båten til roald er fin med "søkket" i bakkant, men ifm. ettermontering blir det aldri laget et så stort søkk som man kan se på denne propellen. Grunnen til det er at det er veldig mye mere jobb, og at det ikke er så fordømt mye å hente på å gjøre det. Jeg avrunder alltid kantene så mye som mulig og lager alltid en liten spoiler i forkant. Jeg er enig i at det er uheldig med rette kanter i hele runden slik tråden opprinnelig startet med, men det må være grenser for hvor ekstreme avrundinger man skal ha.

 

I en totalvurdering av hvorvidt en baugpropell er korrekt montert eller ikke, så haddde jeg vært mye mer opptatt av hvordan støpearbeidet er gjort innvendig, om propellen er montert hensiktsmessig, om den er av den effekten produsenten anbefaler, om batterikablene er kraftige nok og av god kvalitet, hvordan evt. ekstrabatteri er montert og tilkoblet osv. Om kantene i ytterkant av tunnellen er avrundet eller ekstremt veldig mye avrundet, og størrelsen på spoileren i forkant stikker ut og dekker tunnellveggen i bakkant, eller veldig langt ut og dekker enda mer, hadde jeg ikke tatt med i vurderingen en gang så lenge støpearbeidet er skikkelig gjort. Slikt utvendig flisespikkeri er det uansett greit å endre på hvis man ønsker.

 

Propellen til Roald er forøvrig et godt eksempel på at ting stort sett fungerer veldig fint selv om man finner en liten filleting vedr. det utvendige arbeidet det går an å diskutere i ukesvis. Selv om det er fullstendig uinteressant.

Link to post
Share on other sites

Enig i det du sier om den utvendige utførelsen, Kpt ØL, men denne innvendige kanten jeg referer til hos Roald er ikke bra og tar garantert mye av effekten av thrusteren , men er en bagatell å rette opp med et minimum av arbeid.

Diskusjonen om radius på 5 eller 20 mm i innløpet er petimeter saker i forhold.

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...