Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

"samtidig som enhver med litt peiling kan se at her er det mye feil."

Her var det mange forståsegpåere som antakelig aldri har montert en baugpropell, og som sikkert kunne gitt NASA noen hint

om alle feilene de gjør på sine romferger! Dette er ikke snakk om high-tech vitenskap og kompliserte ligninger, men å vite hva

som fungerer og ikke minst vite hvordan ting er gjort. Jeg har sett flere av disse installasjonene, og det blir selvfølgelig alltid både

slipt ned og støpt på en ordentlig måte, med godkjente materialer, det er ikke snakk om billig Plastic Padding.

 

Hydrodynamikk er sikkert kjekt å kunne hvis man skal konstruere en supertanker eller en angreps-ubåt, men for en typisk norsk

halvplaner eller daycruiser?? :rolleyes::rolleyes:

 

Nå går jeg og tar meg en ankerdram - båtlivet skal jo være hyggelig, ikke sant??? :flag:

Link to post
Share on other sites

Chris210, det er egentlig bare snakk om å følge monteringsanvisningen. Verre er det ikke.

 

Og hydrodynamikk? Lovene er de samme uansett om det er en angrepsubåt, en supertanker eller en gjennomsnittlig norsk fritidsbåt.

 

 

 

JRK. Jeg har en papirutgave fra 2000 av Sleipners monteringsanvisning. (for SP40, 55 og 75) For 9 år siden fantes altså den samme monteringsanvisningen som den som nå er datert 2006 og ligger på SidePowers hjemmeside. SP40 kom vel i 1999 eller noe rundt der?

 

Den er altså 9 år, i alle fall, men den kan utmerket godt være mye eldre.

Dette med viktigheten av skikkelig avrundet tunnel er jo ikke informasjon av ny dato.

 

 

Når det gjelder spoiler i forkant eller søkk i bakkant, anbefaler monteringsanvisningen til Sleipner søkk som førstevalget. (se side 17 i monteringsanvisningen)

 

http://www.side-power.com/public/imgs/ftp_...Manual_2006.pdf

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noen år siden jeg var inne i vg.skolesystemet, og da var det i alle fall ingen fagutdanning for båtbransjen da, og jeg tror ikke det er kommet noe i ettertid.

 

Blakstad Vg Skole har linje for dette nå, beliggende i Aust Agder.

 

Et av medlemmene her på forumet er leder/lærer på omtalte linje.

 

En av samarbeidspartnerene her er Norboat.

Link to post
Share on other sites

Du verden, her er det mange forståsegpåere, ja....

 

Som en av deltakerne i det første fagbrevkurset i Norge (1988/89) i plastformerfaget (såkalt §20 kurs), kan jeg bekrefte at det finnes mange solid utdannede fagpersoner innen faget.

Men det er alltid noen som mener at formell kompetanse ikke tilfører noe :rolleyes:

 

Har forøvrig erfaring fra både prosjektering og bygging av komersielle komposittfartøy (eller Tup....) i alle fartsområder opp til 50 + knop.

Jeg har enda til gode å oppleve at sparkling på glassfiber pålagt på korrekt måte faller av.

Har til og med overflatesparkla i inntakstunell til 2000 kW vannjet, og der skal jeg love at det er påkjenninger, uten at dette løsnet.

 

Herdetid på over og under 4 timer har ikke noe med hvor egnet et produkt er under vann.

Ved 20 grader har en standard ISO polyester flere døgn herdetid før full styrke er oppnådd, og standard reperasjonsprosedyre ved undervannsreparasjoner under DnV godkjenning, krever etterherding i 8 timer ved 40 grader.....

Og dette bygger vi båter av :nonod:

 

Jeg blir oppgitt når noen alvorlig kan gå inn og forsvare løsninger som er så totalt blottet for både produksjonstekniske løsninger som rent designmessige løsninger som er vist på bildene i innlegg #166. Det hadde ikke vert noe problem å gjort dette "rett" uten merarbeid dersom designer/formbygger hadde tatt tak i det i designfasen av formen. Men når situasjonen er som den er, må de i det minst ty til Globoid, og få sparkle til en bedre overgang til det indre røret

 

Forøvrig hadde den første 24 V thrusteren jeg monterte (1992) også radiuskrav på innløpet. Husker ikke lengre merket (sikkert styrenskade...)

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Unnskyld, de går litt fort i svingene her. Jeg mente alt som tar kortere tid en 4 timer i hærding skal ikke brukes. Dem som har kompetanse til har sikkert lagt merke til den feilen...! Men du som har erfaring fra byggning av kostbare båter skulle vite forskjellen på tidsbruk i byggning av kostbar båt og billig båt. De er mange andre tinger i billig båt man ønsker seg at fabrikken skulle ha brukt mer tid på i byggningen men hvor skal grense ligge hos dem? Er grensen dratt etter dem har sparklet opp tunnelveggen til baugpropellen eller etter dem har lagd en fin pentry? Fleste jeg har sett til på båtmesse er mer ute etter båt til de budsjett dem har med bra komfort til familien og fint utsend men ser ikke på alle disse 200 andre tingene vi som har peiling på ser dem skulle hatt gjørt på betre måte. De er mange grunner til å kostbar båt er anderless en billig båt!

Ellers synes jeg den løsnen som vist er fram i bilde med innlegg #166 være produktsjonmessig vellykket. Har sett mange dårligre løsner i andre industribåter.

Link to post
Share on other sites

Hos han lærte jeg mer en skoler har klart å lære meg og enno oppdager jeg stadig nye tinger.

Er helt ny her, og må si at jeg trodde jeg skulle få noe mer relevant informasjon i diverse tråder enn det som har vært tilfellet gjennom denne tråden ihvertfall... Det begynte bra med en veldig informativ billedserie, en hel del saklige ting... for så å være iblandet en hel masse forståsegpåing som en skal lete lenge for å finne maken til.

Tør jeg spørre hvilke skoler "Servicemannen" sikter til...? Det kunne vært greit å vite ser jeg for meg!

Link to post
Share on other sites

De er offentlig skole som har med bilbyggingfag å gjøre, glassfiberstøping i større fartøyer og båter, privatskole som tilbyr kurs i reperasjon av glasfiberkaroseri i mindre flyfartøyer, privatskoler som tilbyr kurser i basic konstruktsjon i båtskrog og endring av den konstruktsjonen eksempel ved innstallasjon av baugpropelltunnel. I tillegg er flere men fra disse har jeg lært litt om bruk av polyester, vinylester og epoxy. Jeg begynte å jobbe med bygging av GPR båter for næsten 30 år siden og der innstallerte jeg min første baugpropell i tillegg. Den innstallasjonen skryter jeg ikke av i dag og likte jeg meg ikke i båtene på den tiden med alt dette glassfiberstøv og drit. Tok utdanning som bilbygger og tok ekstra i glassfiberstøping. Har til og med bygget 2 seters helikopter av vinylester på rørramme. I dag holder jeg meg fra plast som mulig men tar nødvendige innstallasjoner jeg utfører for mine privatkunder.

Link to post
Share on other sites

Er så enig så enig med deg, hadde nok ikke sluppet til noen av disse "ekspertene/leverandørene" på noe som helst som jeg eier.. til det er nok kompetansen åpenbart heller tvilsom....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er helt ny her, og må si at jeg trodde jeg skulle få noe mer relevant informasjon i diverse tråder enn det som har vært tilfellet gjennom denne tråden ihvertfall... Det begynte bra med en veldig informativ billedserie, en hel del saklige ting... for så å være iblandet en hel masse forståsegpåing som en skal lete lenge for å finne maken til.

 

Du har på kort tid avslørt "båtplassen-dyret", det eneste som mangler i denne tråden for at den skal bli helt komplett, er at den ender som en ren Bavaria-tråd... :crazy:

 

Men du får lese trådene så langt du føler at du har noe glede av det, kverulantene/moralistene/rightfighter'ne melder seg som regel i alle tråder etter hvert...

 

Eller som Ari Behn ville beskrevet det: Trist som f**n.

Link to post
Share on other sites

Du har på kort tid avslørt "båtplassen-dyret", det eneste som mangler i denne tråden for at den skal bli helt komplett, er at den ender som en ren Bavaria-tråd... :crazy:

 

Men du får lese trådene så langt du føler at du har noe glede av det, kverulantene/moralistene/rightfighter'ne melder seg som regel i alle tråder etter hvert...

 

Eller som Ari Behn ville beskrevet det: Trist som f**n.

Jeg skjønner poenget ditt, og jeg skal vel være forsiktig med å poste noe sjøl også som er såpass på siden av emnet, men jeg greide bare ikke å dy meg :eek:

Det er vel kanskje best og bare lene seg tilbake og ikke la seg provosere av ett og alt tenker jeg :headbang:

Ha en strålende dag, alle sammen!!

Link to post
Share on other sites

Du har på kort tid avslørt "båtplassen-dyret", det eneste som mangler i denne tråden for at den skal bli helt komplett, er at den ender som en ren Bavaria-tråd... :crazy:

 

Men du får lese trådene så langt du føler at du har noe glede av det, kverulantene/moralistene/rightfighter'ne melder seg som regel i alle tråder etter hvert...

Det er slike som deg som ødelegger tråder som denne. Du har jo ikke bidratt til annet enn å slenge dritt.

At maskinmesteren ikke skjønner noe og synes denne tråden ikke har relevant informasjon, får stå for hans regning.

 

Lesere av denne tråden får en komplett innføring i hvordan montere en baugpropell.

- Hvordan kutte hull.

- Hvordan montere tunnelen.

- Viktigheten av å avrunde åpningen.

- Viktigheten av å rengjøre og ikke sparkle oppå bunnstoff.

- Korrekt montering av sikring.

- At søkk i bakkant er den anbefalte løsningen fra Sleipner.

- Hvordan feste tunnelen innvendig.

- Hvordan unngå å bruke et eneste gram sparkel.

- Viktigheten av å beskytte ledningene mot skade.

- osv, osv.

 

 

Så kommer slike som deg og ødelegger - ikke bare en gang, men gang på gang. Si heller hva du savner av teknisk informasjon, så bidrar du til å gjøre en meget god og informativ streng enda bedre !!

 

4-play. Du bruker bare vanlig glassfibermatte og polyester. Sparkel kan du glemme.

Litt topcoat innvendig til slutt og litt epoxyprimer utvendig og du er klar til å stoffe.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det i tillegg mye teknisk informasjon fra Sleipner Motor, bl.a. hvor/hvordan man skal beregne plassering av tunnelen og redskap som kan brukes for å skjære hullet: http://www.side-power.com/public/templates...mp;selected2=83.

Jeg synes særlig at manualen og videoen som beskriver plassering av tunnelen var informativ.

Om ikke kantavrundingene i tunnelinngangen/utgangen er helt etter Sleipners anvisninger er man nok ikke i mindretall.

Oversikt over alle videoene er her: http://www.side-power.com/public/templates...p;selected2=102.

Link to post
Share on other sites

Det er slike som deg som ødelegger tråder som denne. Du har jo ikke bidratt til annet enn å slenge dritt.

 

Jeg skjønner veldig godt at du føler deg truffet..., men ikke helt hvor jeg slenger dritt???

Mitt bidrag i denne tråden har vært å tone ned dommedagsprofetier som særlig du forfekter i denne tråden.

Det er fint at noen leser bruksanvisninger på samme måte som vår Herre leser sin egen bibel, men det blir nesten latterlig med korstog mot feil installasjon av baugpropeller, som tross alt fungerer helt utmerket.

Men stå på, ikke gi deg, for bruksanvisningen SKAL følges!!!!

Link to post
Share on other sites

hvor mange % av baugpropellene i dagens fritidsbåtflåte er steike, pinadø, latterlig, på trynet feil montert mon tro??

av bildene som detter inn med propeller , så er det antagelig avens over 50% . hmm. lurer på om eierene vet om at de er feil montert? jo. det burde de da merke, hvis man skal tro alt som blir sagt her.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...