Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

... de som tviler kan spørre et hvilket som helst annerkjent plastverksted om det er greit å bruke bilsparkel utvendig, utenpå flere lag gammelt bunnstoff uten å i det minste rengjøre det først.

Det ble ihvertfall ikke brukt bilsparker på min båt, og det ble slipt bort og rengjort først. Mulig ikke bildeserien viser dette, men det er det som er fakta.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Enkelt og grei måte i billig industriprodukt.

 

Vet ikke helt Servicemannen.

På båten til Roaldbj er endene av thrustertunellen en integrert del av skroget. Fibrene følger både skrog og tunell og har dermed svært høy styrke. Den er ikke limt fast kun fra innsiden slik som juksemonteringen i begynnelsen av denne tråden.

Det er synd Beneteau ikke har tatt den helt ut og gått helt gjennom. Man kunne jo tredd gjennom et vokset PVC rør og brukt dette som form for å laminere tunellen ferdig. Etter herding kunne PVCrøret presses ut. Hadde blitt svært elegant.

Link to post
Share on other sites

Til alle skeptikere: Erik Røvig som har montert baugpropellen i båten til "Dykker" er antakelig landets mest erfarne, profesjonelle montør av baugpropeller. Han har hittil montert i overkant av 600 baugpropeller i alle slags båttyper, og har fått 1 (!) reklamasjon gjennom alle disse årene. Alle montasjene er utført svært profesjonelt, og alle har fungert helt uten problemer. Han har svært lang

erfaring i både teknisk montering og glassfiberarbeid i båt, og har nok vesentlig større ekspertise på disse områdene enn de fleste.

Aller først: Det er en uting å navngi personer. Spesielt når man diskuterer kvaliteten på arbeidet som er gjort og vedkommende antageligvis ikke engang vet at han omtales.

 

Vet du hva som er det aller mest betenkelige med innlegget ditt Chris210? Du skamroser fyren og arbeidet som er gjort, samtidig som enhver med litt peiling kan se at her er det mye feil. Og dette er altså gjort av en som har over 600 slike installasjoner på erfaringskontoen.

 

Svært betenkelig er også alle de som bagatelliserer de kritiske synspunktene som kommer opp.

Hva er egentlig motivet for å gjøre det? Er det rett og slett fordi de ikke fatter hva det snakkes om og ikke klarer å se konsekvensene av de feil som er gjort?

 

La meg starte med sikringen. Sikringen skal stå så nærme strømkilden så mulig. Alltid. Mye kan skje på veien fram til forbrukeren og sikrer man først ved forbrukeren, gjør man en kardinalsynd.

 

I denne aktuelle monteringen går ledningene gjennom et skott som er laminert med glassfiber på hver side. Ledningene balanserer med andre ord på en knivegg av glass. I det man får en kortslutning - og det vil man garantert før eller siden - ja så eksploderer batteribanken. Når Servicemannen helt korrekt påpeker at dette er rene bomben, ja da får han så hatten passer.

 

Hvorfor det egentlig? Selv ville jeg vært kjempeglad for å få beskjed om et jeg har en mulig bombe ombord. De som forsvarer denne feilplasserte sikringen, vet de ikke bedre? Er de rett og slett så kunnskapsløse at de ikke aner hvordan dette henger sammen, så er det jo mer lurt å holde kjeft enn å prøve å innbille noen at dette slett ikke er farlig. Det Er farlig! Utvilsomt. Og at en profesjonell gjør slike tabber er urovekkende. Ikke spares det tid heller.

 

 

Så lurer jeg på hvem av dere som synes det er greit å sparkle og male direkte på bunnstoffet. Hvor sløv er det egentlig mulig å være? Dette er enten uvitenhet eller en bevisst handling for å spare litt tid. Ingen av alternativene er spesielt tillitsvekkende når man har såkalte proffe montører til å gjøre en jobb. Andre alternativer kan jeg ikke se for å gjøre slik en ting.

Som andre her har påpekt er faren for at det løsner etter hvert temmelig stor.

 

 

Så er det dette med avrundinger av tunnelåpningen. Nei, det er ikke en ubetydelig sak. Det er en mega stor sak. Jeg har påpekt dette og henvist til Sleipner som sier radius avrunding = 0,1 x tunnelens diameter. Andre har linket til profesjonelle installasjoner på store skip med effekter på tusener av kW og store tunneler som man kan gå oppreist i. R=0,1 x D gjelder også her. Og det blir også her uttrykkelig uthevet at dette er særdeles viktig å gjøre.

 

Så kommer "ekspertene" på forumet og bagatelliserer. Hvorfor det egentlig? Enhver som har litt bakgrunn fra hydrodynamikk vet at dette stemmer på en prikk. Selv er jeg ingen ekspert, men jeg har noen vekttall i hydrodynamikk og selv om jeg ikke på stående fot kan regne ut nøyaktig tap uten å vite mye mer, vet jeg nok til å vite at disse proffene her rett når de gjentar hvor uhyre viktig avrunding av tunnelens åpning er.

 

 

Så har vi dette med spoilere og søkk. Ikke veldig viktig, men heller ikke uviktig. Fartstapet er marginalt, men hvem vil egentlig ha en baugpropell som snurrer litt rundt til enhver tid? Gearhuset tåler nok mye, men hvorfor drite i det når man kan unngå problemet med enkle midler? Er det forbudt å unngå mulige slitasjeproblemer, eller er det en annen grunn til at man burde drite i å gjøre monteringen optimal når man ført skal gjøre jobben?

 

Spoiler gjør korrekt avrunding vanskelig. Den tar tid å lage hvis man skal gjøre det korrekt. I tillegg stikker en spoiler nødvendigvis ut fra skroget. Man må jo ikke velge noe som stikker ut, må man? Et søkk i bakkant gjør samme nytten samtidig som den gjør avrundingen av tunnelåpningen enda lettere. Alt man trenger å gjøre er å bruke noen ekstra lag matte på innsiden av skroget på baksiden av søkket. Det tok meg noe slikt som 15 minutter å legge på noen ekstra lag matte. Det tok meg 3 minutter å slipe ut et passende ellipseformet søkk etterpå. Bagatellmessig!!

 

Å ikke gidde å fjerne nok topcoat og å smøre polyester på topcoaten, er heller ikke videre profft, men heldigvis løsner det ikke like lett fra underlaget innvendig som utvendig.

 

 

Så hvorfor denne enorme motstanden mot å gjøre ting korrekt? Det tar jo ikke noe særlig mer tid. Det koster ikke noe særlig mer. Kan det være fordi en drøss montører og flust av båtplassens medlemmer ikke fatter hva som skjer og at de i sin villfarelse tror at denne monteringen faktisk er perfekt? Ikke vet jeg, men jeg vet at her er det jaggu mange som ikke klarer å se det som er rett foran nesetippen.

 

Sydvesten sa det veldig bra noen innlegg lenger oppe. Selv om monteringen er grei for noen, betyr jo ikke det at andre vil ha det like middelmådig i sin installasjon. Derfor diskuterer vi og derfor påpeker vi mangler. Det er jo greit for andre å vite at dette er feil - selv om man har gjort slik i 30 år. Spesielt hvis man har gjort det i 30 år!

 

 

Nå får jeg vel huden full av kjeft igjen, men før dere kjefter, tenk da på følgende: Jeg tar ikke dette ut av løse luften, jeg bare gjengir hva proffene sier om disse tingene. Har du noe å klage på? Fortell det til proffene. Fortell at det de sier er feil. Fortell at de de skriver i monteringsanvisningene sine er feil. Start med å ringe Sleipner og fortell at de må ha blingset stort på målingene sine som viste 40% effekttap ved å ikke foreta avrundinger av tunnelen over hode. Fortell dem at de ikke aner hva de driver med og noen raringer som hette Bernoulli og Euler neppe visste hva de drev med de heller når det tallfestet og lagde formler for hva slags tap man vil få av å drite i alt som heter monteringsanvisninger.

Link to post
Share on other sites

Mer fare for reklamasjon sener hos båteier vis sparkel løsner. 10min arbeid i verft kan passere over 5000 i senere utlegg. Vis båt skal bygges billig bør den bygges billig :nono:

 

Ikke noe problem dersom en bruker rett sparkel og har mattet ned flaten, så denne "unskyldningen" holder ikke. Det er bare å blande litt mer limsparkel når en limer inn tunellen, så er jobben gjort.

 

Det blir helt feil, på planende båter er tunnelen over vann det meste av tiden, og spoiler har ingen misjon.

Skulle spoileren hatt en misjon på planende båter i høy sjøgang med slag i sjøen måtte spoileren vært

i underkant av tunnelen.

Det er i deplasementsfart når tunnelen er under vann, spoileren har en misjon.

 

Stemmer med de som letter helt over, og kun går "på blanke fjorden".

Har prosjektert og stått for montasje på flere kommersielle hurtigbåter (med driftstimer i uken som overgår gangtimer pr sesong til mange fritidsbåter). Der ser en resultatet av å ikke gjøre ting helt riktig etter boka. Typiske skader en ser er kavitasjonsskader (i GRP'en!!) i bakkant av tunell dersom det ikke er gjort korrekt med spoiler/uthuling.

 

For lystbåter har dette ingen betydning dersom skroget er noenlunde "rettlinjet" i installasjonsområdet, og at en ikke har helt skarpe kanter i innløpet.

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Hei, noen har tydeligvis ikke fått med seg hele prosessen. Det er slipt en V-fuge som er fylt med glassfiber sparkel, så blir røret støpt på innsiden. Når støpen er herdet, slipes røret på utsiden og rundes i kanten. Bunnstoff, primer og gelcoat er slipt bort i ca 3 cm bredde rundt hele røret. Røret er slipt innvendig med 120 korn.vasket med aceton og topcoat påført med pensel.

Link to post
Share on other sites

Den lille V-fuga gjør intet fra eller til.

Å ta filen og lage en V-form i ytterkant slik det gjøres på bildet, har ingen nytte i det hele tatt.

 

Hva hvis man lagde en V-form i innerkant? Like unyttig sløsing med tid.

 

Alt man trenger å gjøre er å drite i eventuelle ujevnheter og gliper mellom skroget og tunnelen. Så legger man på tynne remser med glassfiber rundt tunnelen i innerkant. Disse ligger litt på tunnelen og litt på skroget. Så legger man på flere remser. Litt bredere for hver runde rundt.

 

Når man er ferdig, tar man sliperen og sliper den korrekte avrundingen i ytterkant. Da forsvinner ytterste del av tunnelen, og en bit av skroget. Borte vekk er glipene mellom tunnel og skrog. Ingen sparkling utvendig over hode. Hadde det vært et kilespor med limsparkel her, hadde det forsvunnet til ingen nytte når man avrundet korrekt i tunnelåpningen. Det eneste som holder er skikkelig glassfiberarmert polyester på innsiden. Det sveiser igjen overgangen mellom skrog og tunnel.

 

Er tunnelen montert på et sted som skråner mye? Baugen gjør gjerne det. Da legger man på passende mengde matte i bakkant av tunnelen innvendig og lager et søkk utvendig.

 

Ferdig! Enklere blir det ikke. Man har nå et svært stort areal med glassfiberarmert polyester som sammenbinder skrog og tunnel og gjør dette til "hel ved". Resultatet er en montering der både skrog og tunnel er forsterket og man har en montering som har gjort båten mye sterkere enn før baugpropelltunnelen ble montert.

 

Det eneste man nå trenger å gjøre er å coate litt på innsiden og epoxyprime og stoffe på utsiden.

Enkelt som bare det og uten bruk av et eneste gram sparkel.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

utvendig_herding.jpg

Jeg veit kun om en produsent av færdig-sparkel som bruker den fargen. Den heter Plastic Padding og den produkten fra han er til bilbruk. Egentlig er den heller ikke bra til bilbruk! Hvilken oppretter her inne på forum har ikke fjernet den av hjulbuer etter to år i bruk, masse rust under på grunn av vannintregning. Tommelfingerreglen er at alt som tar lengre tid en 4 timer å tørke er ubrukbart under vannlinje.

 

 

 

...man kunne jo tredd gjennom et vokset PVC rør og brukt dette som form for å laminere tunellen ferdig. Etter herding kunne PVCrøret presses ut...

Der blir skjøte på polyester under vannlinje og fare for claim senere. Industrifabrikkene holder nede all mulighet for reperasjoner og de kan gå utover egenskapene andre ønsker seg.

 

 

 

Aller først: Det er...

Bra innlegg, Lotus!

 

 

 

...for lystbåter har dette ingen betydning dersom skroget er noenlunde "rettlinjet" i installasjonsområdet...

Veit ikke med motorbåter, har ikke vurdert dem meget men hvertfall seilbåter har stor forskjell på linjer i skrog.

 

 

 

...det er slipt en V-fuge som er fylt med glassfiber sparkel, så blir røret støpt på innsiden...

Hvis dette er bilsparkel bør den V-fugen slipes vekk før mer er gjørt på utsiden. Jeg har byttet innstallasjonfirma i konsept jeg var ansvarlig for på grunn av stor bilsparkel-glede og andre ikke holdbare tinger dem utførte. De dårlige med dem er at dem er en av disse store i Oslofjorden som holder på med innstallasjoner. Båten som gjørde utslaget der hadde kun bilsparkel med topcoat over i underkant av tunnel til å holde vann fra utsiden. Og dette var 47 fot seilbåt...!

Lurer på de er dem samme som innstallerte i 46 foteren Kaftein ØL var innom :confused:

Link to post
Share on other sites

Der blir skjøte på polyester under vannlinje og fare for claim senere.

 

Langt ifra.

Du laminerer opp stussene og røret til 1/3 tykkelse.

Så sliper du 150 mm taper og laminerer opp til full tykkelse, gjerne med to lag med biaxial inni.

 

Men en ting vet jeg etterhvert.

Skal jeg ha sånn pysevisp i båten, så skal den monteres av meg.

"Fagfolk" skremmer meg mer og mer.

Link to post
Share on other sites

Men en ting vet jeg etterhvert.

Skal jeg ha sånn pysevisp i båten, så skal den monteres av meg.

"Fagfolk" skremmer meg mer og mer.

Du kan sikkert få jobb hos dem i Frankrike men du blir ikke rik av den jobben. Industrifabrikkene (også den jeg trenger dokumentason til vis jeg nevner på navn) trenger stor mannskap men dem har begrennset budsjett. Vanligvis er kun en eller to fagutdannet personal på vakt i hver avdeling men resten er ungdommer på vei ut på arbeidsmarkeden eller noen som likte seg ikke mer i Lidl :wink:

Link to post
Share on other sites

Padding og den produkten fra han er til bilbruk. Egentlig er den heller ikke bra til bilbruk! Hvilken oppretter her inne på forum har ikke fjernet den av hjulbuer etter to år i bruk, masse rust under på grunn av vannintregning. Tommelfingerreglen er at alt som tar lengre tid en 4 timer å tørke er ubrukbart under vannlinje.

Glassfibersparkel bestående av polyester og glass. Herder på 15 min i romtemp.

 

Dette har du ikke greie på :lipseal:

Link to post
Share on other sites

....."Fagfolk" skremmer meg mer og mer.
Dette istemmer jeg.

Så langt jeg kjenner til er det ingen offentlig godkjenning av "fagfolk" som jobber med fritidsbåter.

Greit at "fagfolkene" lærer av erfaring.

Men hvordan dokumenterer de at de holder kompetansen vedlike både teoretisk og praktisk - slik man eksempelvis har innen bilbransjen og el-faget?

Jeg synes innleggene til Mulligan og Lotus underbygger en slik kritisk innstilling?

Jeg har heller ikke registrert noe organ som kontrollerer kvaliteten på arbeider innen fritidsbåtflåten - men jeg kjenner til personer som utfører utmerket arbeid ut fra min ringe vurderingsevne.

Link to post
Share on other sites

Glassfibersparkel bestående av polyester og glass. Herder på 15 min i romtemp.

Dette har du ikke greie på :lipseal:

Jeg har prøvt å få dokumentasjon fra agenturen i Norge om den sparkelen holder under vannlinje dersom mange bruker den. Dette er en av betre produktene i den katageorien og skulle gjørt alt arbeid enklere. Men dem kunne ikke dokumentere de og hvis jeg skulle brukt den var de på mitt ansvar. Alt 2-komponent bilsparkel er av polyester men de gjør den ikke egnet til dette formålet med å tilsette glassfiber i den.

Link to post
Share on other sites

Glassfibersparkel bestående av polyester og glass. Herder på 15 min i romtemp.

 

Dette har du ikke greie på

 

Bruker du en sertifisert glassfibersparkel slik som Oldopal, så trenger den nok noe mer.

Det må den for å unngå spenninger.

Biltema sin, som ikke bruker polyester, herder på 15 min.

Link to post
Share on other sites

Det er noen år siden jeg var inne i vg.skolesystemet, og da var det i alle fall ingen fagutdanning for båtbransjen da, og jeg tror ikke det er kommet noe i ettertid. Det er skremmende fordi mange i denne bransjen lærer mest av sine feil og det er ikke betryggende for oss som kunder.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvt å få dokumentasjon fra agenturen i Norge om den sparkelen holder under vannlinje dersom mange bruker den.

Hva er problemet med det da.. du dokumenterer jo ikke noe selv.. så hvordan kan du forvente at andre skal dokumentere noe da.. Du hevder jo sogar at du er fritatt for å dokumentere noe som helst..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, de har jeg prøvt også. Basen er polyester men tilsetningstøffene i bilsparkelproduktene til å gjøre dem enkel i pussing og hurtigtørkende gjør avansert produkt som egner seg til opprettingverkstedet men ikke under vannlinje. Jeg hadde nabobåt i Fort Lauderdale med beboer som hadde bygget plastbåter fra starten av annen verdenskrig i USA. Han hadde forsket meget på produkter man kan bruke under og over vannlinjen i sin lange arbeidsperiode i dette faget. Hos han lærte jeg mer en skoler har klart å lære meg og enno oppdager jeg stadig nye tinger.

Link to post
Share on other sites

Lykklig er den som har stålbåt sier jeg. :crazy:

 

 

Etter å ha lest denne tråden, kommer jeg i hvert fall ikke til å kjøpe Tu.. plastbåt med baugpropell.

Hvis ikke eieren kan dokumentere at det er 5 strøk med 2-komp preimer i tunnellen og på skroget.

 

Etter det jeg har fått med meg så virker det som det blir smørt på en -komp preimer og bunnstoff.

 

Da blir det snart mange med vanninntregning og frostsprengning på vinteren.

Og sikringene skal sitte nærmest mulig batteriet.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tommelfingerreglen er at alt som tar lengre tid en 4 timer å tørke er ubrukbart under vannlinje.

 

Den skjønte eg ikke helt, dvs at en ikke kan bruke epoxy under vannlinje, det er direkte feil!

Tommelfingerregel men ikke regel. Uansett skulle jeg ikke brukt hurtigtørkende hobby-epoxy til baugpropellen :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...