Jump to content

Bildeserie av montering av baugpropell


Dykker

Recommended Posts

Jeg har hørt flere klager på at de angret de ikke monterte inn ett "nummer" større baugpropell, når jeg har snakket med dem om propellen i havner... noen av disse hadde muligens vært mer fornøyd om de hadde hatt 100% rett montasje, både innstøping av tunnel og kablingen til propellen.. De aller fleste jeg snakket med var fornøyd når det var vindstille og/eller lite vind, men svært mange klaget på effekten når det blåste frisk bris om mer.. Etter mitt syn så er det når det blåse man trenger denne saken..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Jeg skjønner veldig godt at du føler deg truffet..., men ikke helt hvor jeg slenger dritt???

Mitt bidrag i denne tråden har vært å tone ned dommedagsprofetier som særlig du forfekter i denne tråden.

Det er fint at noen leser bruksanvisninger på samme måte som vår Herre leser sin egen bibel, men det blir nesten latterlig med korstog mot feil installasjon av baugpropeller, som tross alt fungerer helt utmerket.

Men stå på, ikke gi deg, for bruksanvisningen SKAL følges!!!!

 

Oppgulp! :puke:

Link to post

Leser denn tråden for å lære. Siden dette nå blir andre sesongen min er eg bare amatør å rekne.

Hadde tenkt å sette båten(summer family) bort for å få montert baugprop, men nå føler eg meg heilt trygg på att dette skal gå fint å ta sjøl, det vil nemlig bli både feil og rett uansett :wink: hehe

 

Plassering var det eg tenkte mest over att ville ha betydning. Lavest mulig...høyest mulig?

Dette har vel noen syn og meininger om? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ikke det at jeg skal påta meg å framstå som noen ekspert her, men sett ut fra hva som er viktig med en baugpropell så må jo "riktig" plassering av denne være lengst mulig fram i båten for å få så stort moment (størst mulig avstand fra det punktet båten vil dreie om) som mulig. Vil tro at det også har stor betydning, i tillegg til noe av det som har vært sagt angående avrunding av kanter for å få laminær strømning etc. Det må i tillegg bli et visst kompromiss mellom langt fram og det å sikre seg at du til enhver tid har vann over propellen. Suger den luft har du bortimot ingen virkning, så da er du jo like langt!

Link to post
Det er slike som deg som ødelegger tråder som denne. Du har jo ikke bidratt til annet enn å slenge dritt.

At maskinmesteren ikke skjønner noe og synes denne tråden ikke har relevant informasjon, får stå for hans regning.

Ser at du ikke har lest det første innlegget mitt...! Jeg sa vel noe sånt som at det begynte veldig bra, med et informativt innlegg, for så å dra noe ut med noe enormt med forståsegpåing fra alle bauger og kanter... noe som er greit nok hvis det blir holdt på et saklig nivå, men det var vel på dette punktet jeg ikke helt hang med tror jeg. Men jeg får nok taket på det etterhvert skal du se :seeya:

Link to post

I manualen til Sleipner står det noen minimumsmål på plassering. Ville vel etterstrebe å komme innenfor disse så langt som mulig, og samtidig så langt frem og langt ned som mulig. Hvis ikke du har brukt glassfiber og polyester før, så sett deg godt inn i det først. Støp heller noen lag for mye, når du er i gang, en for lite. Tror ikke det er noe i veien med Biltema sine materialer, men utfra kvaliteten på mye annet de har, får jeg meg ikke til å bruke det under vannlinja selv. Husk sikring nærme batteriet!! :smiley:

Link to post
4-play. Du bruker bare vanlig glassfibermatte og polyester. Sparkel kan du glemme.

Litt topcoat innvendig til slutt og litt epoxyprimer utvendig og du er klar til å stoffe.

 

4-play. Du bruker bare vanlig glassfibermatte og polyester. Sparkel kan du glemme.

Litt topcoat innvendig til slutt og litt epoxyprimer utvendig og du er klar til å stoffe.

 

LOTUS: :cheers:

 

Det heter ikke litt epoxyprimer utvendig.

 

I Hempel brosjyren før sto det

att hvis en skulle ha garanti mot glassfiberpest måtte en legge på 230 my

(fem strøk med rulle) og det var oppå gelcoaten. (på ny båt)

Det var et strøk hver dag og en skulle legge på et strøk bunnstoff etter

fire timer på når femte strøket var lagt. Det laget med bunnstoff slipper ikke taket.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Fann masse fine tips inne på sidene på linken til Sleipner. Var svar på det meste der :smiley:

Eg kjem til å prøve å legge den ennå lavere enn de 4" som er min.anbefalt fra senter tunell til vannflate...virke lite det når det skvulper litt.

Etter å ha lest hele tråden er løsningen klar for meg. Både litt ut i forkant og litt innsøkk bak. Det blir konge :flag:

 

MEN:::

 

Dette er nesten første gang eg besøker baatplassen, og eg søkte etter dette temaet.... :eek: Hadde forhåpentlig uflaks med valg av emne. Eg satse på att denne trådens useriøse argumentasjon og drittslenging ikkje er representativ for resten her inne. Uheldig som inngangsbillet og "opplæring" i forumbruk iaffal :nonod:

Det kan vel ikkje vere slik at en skal vere vervøs for om en skal tørre stille spørsmål ved noko....eller lage en ny tråd.

 

Dersom en selger forteller meg at eg bør kjøpe Opel,- fordi Ford er så jævli dårlig....så blir det ikkje salg på han :nono:

 

Takker for fengende lesning på godt og vondt.

:cheers:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Nå er det ingen stor sak å ta pussemaskinen og runde litt av på kanten.

Forsiktig her! Du risikerer da kanskje at tunnelrøret plutselig henger i luft?

Fin profilering roaldbj, men kanskje litt dårlig avrunding som hos meg. Jeg ville latt den være som den er hvis du er fornøyd så langt.

 

Til den/de som måtte mene at dette er blitt en dustetråd:

Jeg er hjertens uenig! Jeg synes det tvertimot er en fin tråd hvor en får frem synspunkter på hvordan en perfekt baugthrustertunnel burde være. :smash:

Skulle bare mangle at en ikke kan diskutere slikt på bp. Trådstarete må finne seg i at en beveger seg litt bort fra hans første innlegg.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Liten epistel fra opplagsplassen.

 

En hjemmesnekker skulle montere baugthruster.

Hull ble skåret ut, og røret satt inn.

Polyester ble blandet, og fiber lagt på overlappende ut til de foreskrevne 150 mm. riktignok ville han ikke bruke limsparkel til montasje, så fibrene på de innerste lagene knakk. Lamineringen mistet bare sånn ca. 30% av styrken, så pytt.

 

lamigreie01.gif

 

 

Man leste deretter i montasjeanvisningen at kantene skulle rundes, og så kom mannen med lj mannen med slipemaskinen og slipte en fin radius.

 

Etter at båten sank overraskende ble det skåret en profil i laminatet, og følgende kom for dagen:

 

lamigreie02.gif

 

Det var nesten ingen styrke igjen. Kun to lag CSM hadde intakte fibre, og på grunn av torsjon i tunellen og slamming i skroget løsnet tunellen.

Link to post
Liten epistel fra opplagsplassen.

riktignok ville han ikke bruke limsparkel til montasje,

 

Jeg er i farta med installasjon av baugpropell, og vil gjerne plukke med meg samtlige nyttige tips om skikkelig installasjon.

 

Hva mener du med limsparkel til montasje ? Er det denne "grøten" (glassfiber/plyester grøt) som man skal ha i den lille glipen som oppstår mellom thruster rør og skrog, før man støper inn med glassfiber ?

 

(tenker alltid litt til, og redigerer deretter :-) :

Når det gjelder runding i kanten av røret (10% radius), så er jo det naturligvis ikke bare-bare, da man tar bort rørets anleggsflate mot skrog, og støttes helt og holdent av GF støp innvendig/utvendig. Ifølge Sleipner kan man miste så mye som 40% av skyvekraften ved at man får turbulens ved skarpe kanter.

 

Hvor mye vil man miste i effekt, om man lager en liten hump eller pølse på innsiden av røret, som går over i en liten hump/pølse på utsiden, og runder av den "hevelsen" ? Den blir jo ganske aquadynamisk (heter det det ?) selv om man struper inn ltt på opprinnelig diameter ?

Av to onder, vil kanskje det være det beste alternativet, fremfor skarpe kanter med turbulens ?

 

Her er et eminent bilde fr MSPAINT i all hast :

bttunnel1.jpg

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

lamigreie03.gif

 

Limsparkel er ett montasjelim som leveres av Reichhold, DIAB og andre.

Iblandet 3% voksløsning er det slipbart og en ypperlig sparkel.

 

Det er limsparkel som er merket med svart på tegningen som en hulkil. Radius skal være 20 mm. eller større. Man skal aldri, aldri, aldri prøve å bøye fiber over mindre radius. Da knekker de og har ingen styrke.

 

Videre skal laminering vått i tørt alltid gå minst 150 mm. ut.

Link to post

Jeg ville ikke brukt sparkel i det hele tatt.

Så ville jeg begynt med de smaleste mattene først.

 

Disse smale mattene erstatter sparkelen som klines inni hjørnet.

De gir ingen styrke, men blir som en kjempebra armert sparkel med høy andel glass.

Denne lille biten blir mer eller mindre slipt bort når man avrunder tunnelen.

 

Så fortsetter man med bredere og bredere matter lag for lag.

Fordelen med dette er at man nå ikke risikerer å slipe gjennom brede matter med langt og godt feste på skrog og tunnel. Samtidig blir de viktigste mattene de med den største radiusen.

 

Så er det også slik at siden hvert nytt lag med matte er bredere enn det forrige, vil hvert nytt lag skjule forrige lag. Ikke bare det. Man får rullet ekstra over alle de underliggende lag hver gang man legger på et nytt lag slik at det hefter enda bedre og er minimal sjanse for luftbobler.

 

Mest sannsynlig støper man i 2 omganger. Synes det da er greiere å spare de bredeste mattene til slutt. Da kan jeg bedre tilpasse før jeg begynner på andre runde om jeg skal fjerne litt mer topcoat og gjøre det bredere enn opprinnelig tenkt.

 

Skal man slipe søkk i bakkant er det også greit å vite at det man først og fremst sliper vekk når søkket er dypere enn tykkelsen på skroget, er de små lappene og ikke de med lange fibre.

Link to post

Kan jo dette, du Mulligan :smiley:

 

Om man evnt velger å slipe radius etter laminering, er fortsatt fibrene intakte i alle lag. Og en har kontroll på at en ikke sliper for langt inn - må jo bare bli bra !

Jeg syns det er betryggende å legge en +/- 45 graders remse eller to innimellom, men er vel yrkesskada fra bruksbåt siden...

Kritisk -men stabilt.....

Link to post

 

JRK. Jeg har en papirutgave fra 2000 av Sleipners monteringsanvisning. (for SP40, 55 og 75) For 9 år siden fantes altså den samme monteringsanvisningen som den som nå er datert 2006 og ligger på SidePowers hjemmeside. SP40 kom vel i 1999 eller noe rundt der?

 

 

Hei,

 

Jeg bygde båt i 1997, og da fulgte ikke denne beskrivelsen med på SP40. Nå var det verftet som støpte båten som også støpte inn røret også. Nok om det, jeg er jo helt enig med deg at om denne dokumentasjonen har vært tilgjengelig i snart 10 år, er det faktisk betenkelig at både verft og firmaer som monterer baupropell ikke har fått med seg dette.

 

Forøvrig er jeg enig i din kritikk vedrørende om man bidrar eller bare sprer "dritt". Man kan godt være faglig uenig om hvordan man gjør ting, eller hvor viktig radien er er. Men om innleggene bare har som hensikt å kritisere bidrar det jo lite. Ser at flere mener at tråden virker forvirende. Jeg mener det er fullt mulig å trekke de viktigste momentene for en selvmontering her, og det er jo tross alt det viktigste.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...