Jump to content

Sjøen For Alle, Lillestrøm 13. - 22. mars 2009

roaldbj

Recommended Posts

Viknesen sin flybridge er helt grei, både sittekomfort og adkomst.

Her har vi åpenbart ulike preferanser. Jeg synes ikke en bratt stige opp til fly er en akseptabel løsning i dag. På tross av at jeg ikke er hverken 60 eller 70 år. De andre attributtene kan nok diskuteres :wink: Men fortsatt har jeg formen fra da jeg ble født - dvs at skuldrene er bredeste punktet på kroppen.

Jeg forventer også at man skal føle en rimelig sikkerhet på fly under gange og at man sitter komfortabelt. Enig i at Viknes er bedre enn Adriatic'en her. Viknes har også større luke enn Adriatic. Adriatic sin synes jeg var for trang - ikke bare for å tre egen kropp gjennom hullet - men også med tanke på hvordan det er å gå her med redningsvest og jakke på. For oss er det en selvølge å ha vest på alltid når vi er på vannet. En dag har man kanskje behov for å komme raskt opp eller ned - og da er det etter min mening for trangt her.

Fint at Viknes endrer høyden på rekkeverkene bak. I dag ser de mest til å være til pynt og for å holde den lille solmadrassen på plass.

Sittekomforten mener jeg er for dårlig på begge. Man sitter for lavt. Jeg liker ikke å sitte med strekte ben - det tar bla bort muligheten for å bruke bena for å beskytte ryggen om man ved et uhell kjører for hardt i en bølge.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Litt smågodt

tut.jpg

Denne beveger seg frem og tlbake for å legge tau eller kjetting bedre ned i kassa.

Dette trenger jeg!

Hvor får man kjøpt dette?

Er det noen form for mekanisme som skaper friksjon? Tenker på at kjettingen kan stoppe opp ved inntak/uttak.

Det er jo en hals som skal bevege seg frem og tilbake?

Mvh

Sverre Olav

Var en tur igår, søndag, og kikket litt.

Snakket litt med Ibiza-folka, og de fortalte om litt lavere besøkstall enn på samme tid i fjor, men at salget av båter overraskende var bedre.

Venter forøvrig spent på at tilbudet på en 26 Touring skal dukke opp i innboksen...

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

ikke på messa, men den kommer.

Swift Trawler 34

Beneteau lanserer Swift Trawler i løpet av 1 halvår 2009. Dermed er den 3 modellen et faktum og vi har en serie som består av 34 -42 og 52. Vi gleder oss til å kunne gi det norske publikum mer informasjon om båten når vi nærmerer oss mai.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Er det noen form for mekanisme som skaper friksjon? Tenker på at kjettingen kan stoppe opp ved inntak/uttak.

Husker ikke navnet på leverandøren. Skulle ingen andre kunne hjelpe deg i løpet av uka så skal jeg notere meg navnet når jeg er på gjenvisitt på messa på lørdag.

Det er kun et rør som en liten motor beveger frem og tilbake.

mvh Knut Erik

Takk for info "Lippert". Da får vi se på lørdag, det er vel en distributør og eventuelt en forhandlere på denne kjetting fordeleren.

Hos meg er det slik at ankerkjettingen går langs den ene veggen, dette medfører at kjettingen fort kryper oppover.

Dette medfører at kjettingen har en lei tendens til å floke seg ved inntak, da må kjettingen fordeles for hånd i kassa.

Dette medfører i værste fall at kjettingen vil ligge flokete og stoppe også ved uttak.

Jeg så med glede at Ibiza har begynt å lage båter uten blå stripe.

Ja, så også det, men fikk ikke helt bestemt meg om hva jeg syns. Så kanskje mere tidsriktig ut, men Ibiza skal jo liksom "ha den blåfargen da"... :rolleyes:

Tok ikke noen bilder, men kanskje noen andre har?

Ibiza sine web-sider er jo ikke akkurat oppdaterte alltid..

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Dette trenger jeg!

Mvh

Sverre Olav

Ser ut som utstillingen til Telmo Control.

Skal sjekke, jeg skal dit om en time, kommer til å bruke myyyye tid hos Hanse og Moody (Nelson Marine)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Hva er prisen på dette ankerkjettingrøret? Jeg lurer på om syrefast kjetting har samme funksjon. Jeg har erfart at syrefast kjetting bygger betydelig mindre i høyden enn galvanisert kjetting.

Synes vel det er i overkant "avansert". En klomps i midten av kjettingkassen vil fordeler kjettingen ut til sidene og gjør omtrent samme nytten. Ja, det sies at syrefast kjetting fordeler seg bedre. Jeg har bygget på kjettinkassen i høyden, men det er vel ikke alle som har plass til det.

Grimstad Bådsenter holder til like ved E-18 .........

Liten korrigering: Det er Suzuki Bådsenter som holder til like ved E-18 på Stoa utenfor Arendal. Riktig nok et "datterselskap" e.l. til Grimstad Bådsenter som holder til ved havna i Grimstad, men likevel...........

..........Så kanskje mere tidsriktig ut, men Ibiza skal jo liksom "ha den blåfargen da"...

Eldre Ibiza hadde hvitt skrog, og en har hele tiden kunnet velge hvitt skrog. Men nå har jeg også hørt at det hvite er tilbake for fullt. Kanskje blått ikke er tidsriktig lengre...

2009messe90.jpg

I dag er det noen bilder av den nye Bavaria motorbåten.

2009messe91.jpg

Elegant inngang fra badeplattformen.

2009messe92.jpg

Stor badeplattform - denne utgaven ville ikke vært aktuell for oss. Det er alt for stor avstand fra båtsiden til badeplattformen, noe som nærmest gjør det umulig å gå ombord via badeplattfoprm når man ligger sidelengs ved kai.

2009messe93.jpg

Solseng vis-a-vis styreposisjon.

2009messe94.jpg

2009messe95.jpg

2009messe96.jpg

2009messe97.jpg

2009messe98.jpg

2009messe99.jpg

2009messe100.jpg

2009messe101.jpg

2009messe102.jpg

2009messe103.jpg

2009messe104.jpg

2009messe105.jpg

Jeg antar at det skal legges tepper oppå dette gulvet. Under dørken er det en rekke "stuerom" med avtagbar bunn.

2009messe106.jpg

2009messe107.jpg

2009messe108.jpg

Jeg fikk ikke innsikt i disse instrumentene.

2009messe109.jpg

2009messe110.jpg

2009messe111.jpg

Dette ankerspillet imponerte meg.

2009messe112.jpg

2009messe113.jpg

2009messe114.jpg

Jeg krabbet under båten og fikk tatt bilde av drevene. Jeg trodde den hadde IPS eller tilsvarende.

2009messe115.jpg

Under RIB-rommet er tilgang til motorrommet. Det er også annen tilgang til motorrommet. Målet mitt er å få tatt bilde av motorrommet.

2009messe116.jpg

Det var ganske gøy å se hvordan denne landgangen kunne manøvreres.

2009messe117.jpg

Jeg har litt sans for denne radarmasta.

Nei, den gikk bare akterover og noe oppover.

Jeg så ikke muligheter for sidebevegelse - men den kunne ikke føres helt akterover grunnet noe motstand.

Jeg skal spørre lørdag/søndag til uka.

Det var fasinerende med den integrerte løsningen.

Bavaria har utnyttet plassen godt - jeg savnet kabelgater men det er mulig jeg kan se litt mer bak veggene til lørdag.

Jeg ble ikke fortolig med dørken nede - her må det være noe som mangler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...