Jump to content

Gode båtkjøp på nettet!


Thorlyn

Recommended Posts

Ville sagt at båt med drev er jo som om man nesten har en ekstra motor på båten som kan dævve og at det må jo være rimeligere med strak aksel.

Altså et drev trenger ikke å dævve engang siden det går dypere under vannet enn skroget så om det er noe undersjøisk trestokk som drar til havs så treffer man den med en veldig dyr del av båten. Med strake aksler så treffer man den vel heller med skroget som kanskje overlever møte med undersjøisk trestokk.

Er vel bare høyere fart og litt lavere forbruk med drev men prisen på vedlikehold overgår vel prisen for forbruket i massevis.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Ville sagt at båt med drev er jo som om man nesten har en ekstra motor på båten som kan dævve og at det må jo være rimeligere med strak aksel.

Altså et drev trenger ikke å dævve engang siden det går dypere under vannet enn skroget så om det er noe undersjøisk trestokk som drar til havs så treffer man den med en veldig dyr del av båten. Med strake aksler så treffer man den vel heller med skroget som kanskje overlever møte med undersjøisk trestokk.

Er vel bare høyere fart og litt lavere forbruk med drev men prisen på vedlikehold overgår vel prisen for forbruket i massevis.

Men hvis du treffer et tau (noe som er mer sannsynlig enn en stokk) så kan det vikle seg inn i propellen og sørge for at du mister fremdriften slik at båten kan drive inn på land og "dævve" om du ikke får fjernet tauet fra propellen i tide.

 

Så hvor vil du helst ha propellen om du skal fjerne tau? Langt nede under vann godt innunder båten?

 

Eller ønsker du en propell som er helt bak og kan løftes opp av vannet slik at du enkelt kan komme til og snurre ut tauet eller kutte det av?

 

Du har i annen tråd nevnt utfordringene med å "parkere" båten. husk da at det hjelper veldig på manøvrerbarheten om man kan snu på propellen så man får vannstrømmen dit man vil, også ved bakking. Det kan også være kjekt ved manøvrering i trange kanaler der man møter andre båter og må bakke litt eller finmanøvrere litt ekstra.

 

Om man skal bevege seg på grunt vann så er det kjekt å kunne løfte opp propellen så den kommer helt opp i overflaten bak båten istedenfor å være langt der nede hvor de store steinene befinner seg.

 

Selv har jeg ikke kjørt med drev, men har holdt meg til påhengsmotor på mine båter. Påhengsmotor har jo mye av de samme egenskapene som drev, men man slipper usikkerheten med belger som kan begynne å lekke og et ev entuelt motorbytte er enklere, noe som også gjør at man får kjøpt båt med ok alder på motor istedenfor noe fra båten var ny (jeg har kun kjøpt brukte båter med brukt motor, men har også kjøpt et par nye motorer).

 

Når det gjelder valg av fremdriftssystem har det for meg også vært viktig at båten kan gå litt fort (komme opp i plan) ved behov og også at den enkelt kan tas opp på båthenger. Har vel tatt opp båt på henger minst 100 ganger, så dette er en viktig egenskap, alternativet ville vært dyrt.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Du har sikkert rett, har bare opplevd å treffe undervanns trestokk da og ikke opplevd å møte på tau derav tanken. Ellers tror jeg det hjelper å ha 2 motorer og baugpropell dersom man ikke har store talenter for havnemanøvre. Alicraften hadde ikke baugpropell så den var såpass vrien ved havnemanøver for å komme seg inn i båsen at faktisk også en godt båterfaren mekaniker klarte å dunke godt i brygga.

Men hvis man virkelig kan det så gjør man det perfekt uansett båt selv i strøm noe som den gode hjelper fra Alicraft sin hentetur gjorde men han seiler seilbåt så har sikkert måttet øve mer.

Uansett hva man måtte treffe så mente verksted og bekjent mekaniker at drev kan dævve oftere enn motor gjør selv uten å treffe noe som helst. Alicraften var uansett flott priset da jeg fikk den for 90 000 så drev eller ikke drev så var det verdt det men dersom man skal ut med seriøse penger så er det vel bedre om det er færre ting som kan dævve siden buffer for ekstrautgifter er mindre. Men når man får med seg reserve drev og skifta motor så må det være et godt kjøp om noen ønsker en slik båt.

 

Link to post
Share on other sites

Alle de løsningene over har jo sine fordeler og ulemper, strak aksel har nesten null respons når man bakker men lite vedlikehold, drev så har man god manøvrerbarhet og litt vedlikehold, vannjet så har man god manøvrerbarhet og lite vedlikehold, men igjen så har man ett mye høyere forbruk. Så er det påhenger da, det er jo en helt annen klasse igjen, som også har mange fordeler og ulemper 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...