Jump to content

Gode båtkjøp på nettet!

Thorlyn

Recommended Posts

Motoren er jo en gammel 4-sylindret konstruksjon som vel stammer fra 60-tallet, svært billig i innkjøp.

Den bare går og går.

Men utenbords blir nesten alltid billigere i drift uansett. Og bedre plass innvendig i båten.

Alt har sin sjarm :-)

Trenger ikke bli forskjell på plassen i båten med små motorer. ser bare fordelen med bedre bademulighet på denne.Og samme innvendig plass. https://www.klikk.no/motor/baat/test-150-hk-diesel-mot-135-hk-bensin-3466554

Men nå sverger jeg til innenbords motor. Billigere deler, det meste kan skrus på når båten ligger på vannet. og ikke mins nesten hel skånet for tyveri av motor både på sommer og vinteropplag.

Edited by bmwmaxi

Bare det å slippe å ha et svært hull i hekken under vann, der kraftoverføring, giroverføring, kjølevann og eksos og alt mulig skal foregå, er et stort pluss til utenbords.

I tillegg til de andre fordelene og driftssikkerheten. 

Fra 22-23 fot og 250hk + kan man begynne å vurdere innenbords. Spesielt for dieseldrift naturligvis. 

Men når Mercury nå leverer en fantastisk 4,6 liters V8 utenbordsmotor på 200-300 hk som er lett som en fjær, så er det lett å bli glad i utenbords uansett.

Edited by Teerex

Oi oi oi, det der var litt av et prosjekt! Der får man jo en kickstart med komplett ferdig skrog og overbygg, glassfiberarbeider for mange hundre tusen. Et kanon utgangspunkt for å få en båt etter eget ønske. Hadde jeg hatt tid og penger til å gå på det prosjektet så tror jeg at jeg hadde begynt med å leie inn @Knude som konsulent for å legge opp en arbeidsplan, og så hadde jeg innredet den helt etter egne behov. Da hadde den blitt innredet med tre lugarer og stort akterdekk samt lagerrom for dykkerutstyr og kompressor. Hadde også kommet til å installere en motor, og bygget den som en trawler for desplasementfart. Men litt usikker på hvordan man kan komme seg unna CE-merking på denne. Man får vel ikke registrert den som selvbygg?

4 hours ago, Komodo said:

Oi oi oi, det der var litt av et prosjekt! Der får man jo en kickstart med komplett ferdig skrog og overbygg, glassfiberarbeider for mange hundre tusen. Et kanon utgangspunkt for å få en båt etter eget ønske. Hadde jeg hatt tid og penger til å gå på det prosjektet så tror jeg at jeg hadde begynt med å leie inn @Knude som konsulent for å legge opp en arbeidsplan, og så hadde jeg innredet den helt etter egne behov. Da hadde den blitt innredet med tre lugarer og stort akterdekk samt lagerrom for dykkerutstyr og kompressor. Hadde også kommet til å installere en motor, og bygget den som en trawler for desplasementfart. Men litt usikker på hvordan man kan komme seg unna CE-merking på denne. Man får vel ikke registrert den som selvbygg?

Her har vi vel den neste hummer-jeepen din, @Komodo? Ganske lett å plukke ren for å bygge opp en passelig båt for hummerfiske, skulle jeg tro. Blir bra med plass til teiner også.