Jump to content

Folkeskikk i havner


Union

Recommended Posts

Istedenfor å ta sorgene på forskudd, hvor mange opplever att det er så mye "fest" på bryggene. Att noen sitter med en kald pils og koser seg, eller att ungene løper rundt på bryggene og leker.

 

Heldigvis er jeg på Østkysten, Koster og sørover. Kan ikke si vi sliter med dette. Verre kan det være i noen uthavner, men der er det som regel flere muligheter. Og har noen en fest, da legger ikke vi oss inn der.

 

Båtlivet gjenspeiler vel samfunnet ellers. De fleste viser hensyn, og noen gjør det ikke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Å treffe på en og annen som har fått litt for mye innabords kan da skje overalt? Mulig jeg har hatt flaks, men jeg har så langt ikke opplevd dette som noe stort problem i uthavn eller gjestehavn. Har vel sett noen som har tryna i vannet på gjestehavna i Son eller i Kragerø, men da så sent på kvelden at barna for lengst er trygt plassert under dyna.

Link to post
Share on other sites

Disse er brede og stødige og mange setter opp stoler og bord på dem og tar seg en øl eller vin.

 

Det har jeg også sett, i Holmsbu ! Blitt kjempefint der ! Men igjen, .. det er faktisk ikke lov å drikke på brygga ! Da må man holde seg i båten ! Hvis det blir for plagsomt for folk så får man ringe til politiet, da :lol:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har opplevd det samme som trådstarteren skriver. I prisnippet har jeg ingen ting imot at noen camper på brygga når det foregår i ordentlige former uten fyll og skrål. Her i distriktet (Vestfold vest og Grenland) er det flere hyggelige brygger tilknyttet friområder, men de blir gjerne opptatt av klikker som ikke kvier seg for å blokkerer bryggeplasser med joller mens de venter på kompisbåter i helgene. Vi var ute med barnebarna en helg, la oss med baugen til en brygge (har senkekjøl så jeg kan ligge sammen med motorbåter) og det var ingen hyggelig opplevelsen, særlig med barn, men også uten barn. Vi har bedrevet båtliv i over 30 år, og beklager å si det,men dette er et fenomen blandt motorbåtfolk her i distriktet som har utviklet seg de senere år.

Link to post
Share on other sites

Vi har bedrevet båtliv i over 30 år, og beklager å si det,men dette er et fenomen blandt motorbåtfolk her i distriktet som har utviklet seg de senere år.

Jeg skrev det tidligere, men slettet det før jeg postet innlegget- for jeg turte ikke å skrive det i redsel for reaksjonene her på forumet(!!)

Men siden jeg ha heldigvis ikke er alene om dette intrykket....

Ser jeg at det ligger to eller flere større motorbåter ved en brygge seiler jeg pent forbi og finner meg en annen plass...

 

Men som sagt, jeg treffer stadig meget hyggelige folk i slike båter også :flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Union - jeg skjønner ikke hvorfor du angriper meg! jeg hadde to innlegg hvor jeg i begge gjorde klart at jeg forstår deg, men det jeg mener er at hvis jeg er ute etter en romantisk kveld i uthavn med kona, så legger jeg meg vel ikke sted hvor det er full fest fra før?! Samme er det vel med deg og andre - vi oppsøker vel ikke miljøer vi ikke vil være i, og vi må akseptere at noen går på land og steller i stand til fest


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst å vise litt til danske havner.

Et stort antall av de havnene med havneavgift som jeg har anløpt i Danmark har sitteplasser og grillsteder som en del av tilbudet.

Dette skaper alltid en god atmosfære. (Og som jeg ofte sier: Har man først vært i danske havner, så seiler man alltid tilbake).

Nå kjenner jeg ikke så godt til norske havner for fritidsbåter, men jeg tror at norske havnesjefer har litt å lære av danskene.

Samtidig har jeg forståelse for bekymringen til trådstarter. Jeg har vært innom noen havner (bl.a. Mølen og Fredagshølet) hvor de faste seilerne synes å ha tatt seg godt til rette - men dette er noen år siden.

Link to post
Share on other sites

På Veiholmen på Smøla opplevde vi dette i fjor sommer.

Det skulle være konsert med Finn Kalvik, og allerede tidlig på lørdags ettermiddag var campingbord og stoler plassert på flytebrygga og et lystig lag under oppseiling.

 

Problemet var at vi lå ytterst på brygga med to seilbåter utenpå oss (hadde kommet inn sent kvelden i forveien) og dette selskapet sperret helt passasjen for oss som lå utenfor.

De flyttet seg da vi ba om passasje, men ble tydeligvis noe fornærmet og trakk etterhvert ombord i sine respektive båter.

 

Det som forundret meg var at de ikke så for seg at de tre båtene som lå ytterst på brygga trengte passasje?

Min umiddelbare reaksjon var at dette var mennesker som mer eller mindre ga blaffen i andre, noe som ble ettertrykkelig bekreftet senere på natten da konserten var ferdig.

De feststemte fortsatte med allsang av Kalvik sine sanger fra den høyeste flybridgen i havna.

Holdninger, det å ta litt hensyn, respekt for andre mennesker og en smule god oppførsel, det skal ikke mye til før dette fungerer.

 

Og når det gjelder barnefamilier; jeg har sett små unger livredde når "fullemennene" på kaier og ombord i båter brøler og hyler og velter seg rundt (enkelte"fulledamer" og for den del).

Tenk hvilken introduksjon dette gir til båtlivet og båtferien til de minste?

 

Bytte plass...er det så enkelt når havna er full og det kanskje ligger både to og tre båter utenpå hverandre?

 

Har trålet kysten fra Stavanger til Lofoten og noen steder er det stille og rolig, andre plasser det rene helvete.

De største byene er naturligvis værst i så måte, men også i små idyller som Veiholmen kan man oppleve dette.

Link to post
Share on other sites

og jeg har aldri sett slik oppførsel fra seilbåtfolk.

 

Bare for å ikke skape noen stor båttype diskusjon. Jeg har truffet "jævler" i seilbåter også. Tullinger finnes i alle miljøer, og slik vil det alltid være... :yesnod:

Men at flertallet er i motorbåter er det ingen tvil om, men det har kanskje noe med at seilbåtfolket er slitne og legger seg tidlig ol. Motorbåtfolket er tidligere fremme og ikke "utslitte" etter en dag på fjorden.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

men klikkene som skal ut i helgene "å fylle opp" kommer i motorbåter og rotter seg sammen, og jeg har aldri sett slik oppførsel fra seilbåtfolk.

Nei det er helt sikkert Pettersand, det er STOR forskjell på seilbåtfolk og motorbåtfolk det er sant, makan til bøller som ferdes i motorbåt finner man sjelden. I fjor (eller var det i forfjor) så jeg to familier i motorbåt hvor den en pappa'n drakk ØL!! de var riktignok fortøyd - men DOG.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Og dermed var vi i gang. Motorbåtfolket er altså rølp som drikker, fester, gauler svensktopper i båtene og på bryggen mens de skinnhellige seilerne som ser på seg selv som nykterister (dog, - en gin-tonic er greit) og sportsfolk med "sertifikat" for å være miljøsnille sitter der i sine blasere med hvite sokker og KNS emblem i pannen? Nei, nå får vi slappe av og håpe på at isen går tidlig slik at depresjonen slipper taket for oss alle!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båtlivet gjenspeiler vel samfunnet ellers. De fleste viser hensyn, og noen gjør det ikke.

Så sant, så sant, og i noen gjestehavner er det bedre kontroll med gjester og gjestende båter enn i andre havner. Med hensyn til grilling er det satt opp faste griller på/ved brygga enkelte steder. Andre steder er det strengt forbudt å fyre opp grillen på brygga eller i båten. Noen steder tuter folk med hornet når flagget skal ned om kvelden. Da antar jeg at det er ok å gi lyd når flagget skal heises om morran.

 

I hovedsak er det vel snakk om at vi aksepterer at folk er forskjellige, og i størst mulig grad utnytter at det vanligvis er ganske god plass på sjøen. :wink:

Link to post
Share on other sites

Noen steder tuter folk med hornet når flagget skal ned om kvelden. Da antar jeg at det er ok å gi lyd når flagget skal heises om morran.

He he sikkert ikke like populært, men det er jo en liten forskjell her - flagget SKAL ned, men det MÅ ikke opp


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

de skinnhellige seilerne som ser på seg selv som nykterister (dog, - en gin-tonic er greit) og sportsfolk med "sertifikat" for å være miljøsnille sitter der i sine blasere med hvite sokker og KNS emblem i pannen

Hvilken type musikk forbinner du da med dette Servicemannen?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lars, man skal ikke stigmatisere når det gjelder denne saken.

En finner nok litt av hvert alle plasser....

 

Imidlertid har jeg observert (uten at jeg skal lage statistikk av det), at når flere båter / familier / venner reiser i lag, er det i stor grad motorbåter, og da er det også naturlig at disse samles til hyggelig samvær.

Og ikke noe negativt i det så lenge folkskikken får råde.

Problemet oppstår først når mennesker ikke tar hensyn til hverandre.

Det gjelder både seil og motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at det overordnede målet med å være på sjøen faktisk var å kose seg med familie og venner.Øl eller ikke.Dette har blitt en"greie"mellom motor/seilbåtfolk, og det er litt søkt, for det er jo faktisk slik at det finnes tullinger i begge leire.Jeg har selv motorbåt, og det har vært noen episoder sist sesong, som ikke var hyggelig på brygga, med tung fyll etc.Dette har faktisk også vært seilfolk, og ikke bare motorbåtfolk.

Det virker også som om noen får horn i panna når andre har vesentlig større båt enn en selv, og det er vel kanskje et snev av misunnelse? Det er vel ikke slik at støynivået til folk nødvendigvis øker med antall fot på fartøyet?

Det er jo ikke rart at det kriges rundtom i verden, når vi ikke klarer å eksistere sammen på en skarve brygge engang.

Peace and love folkens!!!!!! :lol::wflag:

Link to post
Share on other sites

Nei ta å sett kursen opp til Trøndelag dere.Bare moro og oppdragne folk som jeg har erfart.

Det forekommer selvsagt at det sittes oppe i sosiale lag,men de bruker som oftest "innestemme"

 

Ellers er det vel loven som gjelder her også:23.00-Innestemme

06.00-utestemme.........tvilsomt dette gjelder de"eldre"men kanskje småbarnsfam.som har rastløse unger som vil springe på brygga uten å tenke på de som satt oppe i ett trivelig lag i de sene nattetimer. :wink:

Link to post
Share on other sites

Fulle og edrue folk kan begge være riktig hyggelige mennesker. Det er oftest når de kommer i stim, at det vanligvis blir anstrengt for utenforstående.

Folk som er dritings kan en skjelden gang være morsomme, men stort sett en plage. Dette gjelder på fjellet, i skogen, på campingplasser og å brygger.

De som har vært ubehagelige skammer seg ofte etterpå. Det er de som ikke skammer seg vi må holde oss unna.

 

For å forandre på dette må vi forby alkohol.

Over mitt lik!

Link to post
Share on other sites

]Imidlertid har jeg observert (uten at jeg skal lage statistikk av det), at når flere båter / familier / venner reiser i lag, er det i stor grad motorbåter, og da er det også naturlig at disse samles til hyggelig samvær.

Vær så snill da, så lenge du selv sier at du ikke hart noen statistikk over dette, - ikke sett alle i bås. Har selv utallige ganger (uten noen statistikk) følt meg svært alene i gjengen av lakenbåtfolket i havn.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...