Jump to content

Folkeskikk i havner

Union

Recommended Posts

synes en full mann som oppfører seg fint , fortjener akkurat like mye respekt , om hvilken som helst annen person.

En full mann blir som regel oppfattet som en klovn, med mindre man er en klovn selv.

Når jeg skumleser denne tråden så må jeg bare innrømme at livet som grinete hytteier med båt er aldeles fortreffelig sammenlignet med hva mange av dere synes å være plaget av/med,

så enig :wink:

hehe vet det da- har vel drukket litt jeg og :seeya:

men spesielt i båt tar jeg det verfall litt rolig - er da skippern ombord og det hadde vært litt flaut om noe skjedde og jeg hadde dårlig vurderingsevne og ikke fikset en uforutsett ting - men nå er jo jeg nesten avholds tildels fordi vi stort sett har med unger og kjerringa drikker ikke i hele tatt- så dritingse folk syntes jeg ikke er synonymt med "normalt" båtliv

har hørt flere eksempler på folk som har våkna midt på natta og måtte kappe tau etc for å komme fort ut - da bla hadde det vært j&%¤%&¤%lig kjedelig og vært full

Redigert av jab (see edit history)
Da har du vært utrolig heldig! Slikt har jeg nok dessverre sett mer enn nok av, drittfulle pappagutter og like fulle småjenter i 12 - 14 årsalderen ravende rundt på brygger med flaske i hånden. !

Lars H.

Vær så snill da, så lenge du selv sier at du ikke hart noen statistikk over dette, - ikke sett alle i bås.

Lars H.

Hvor er statistikken din da LarsH for å sette "alle pappagutter (som du kaller dem) i bås" + småjenter ??.

Er selv 28 år og er blir bedt på "brygga" av eldre karer og kvinner hvor de har satt opp campingbord og lignende. Veldig hyggelige kvelder. Ingen har da kommet med klager eller insigelser. Har også blitt bedt ombord i andre båter eller at jeg har fått folk ombord til meg. Sånn var det også da jeg var mindre. Fattern og Mutern satt i nabobåten eller på land mens jeg og søstra sov ombord. Har ikke tatt noe skade av det.

Skal vi bli så kjønnsnøytrale at vi ikke aksepterer noe annet oss selv så er jo hele båtlivet slutt.

Klart det ikke skal være slik at folk pisser inn i båten din, men det hører nok til det ekstreme.

Igjen, reiser man til de mest poppulære havnene må man regne med litt støy.

Har heller ikke opplevd at folk har fortøyd rett ved siden av meg i en uthavn. Selv i oslofjorden.

Herregud, at det går ann. Det er vitterlig lov å bruke hue, hvorfor skal det være så mye kjeft om at ditt og datt (les bord,stoler ol.) på land eller for den sakes skyld, på ei brygge i en naturhavn. Er det no rart det blir krig her i verden.

Kommer du sent på kvelden så får man ta til takke med den plassen man får. Ønsker du fred og ro så finne en plass for deg sjøl.

Legg merke til at flere av dem som går i forsvarsposisjon og forsvarer bråking og det å ta seg til rette har større motorbåter.

Samtidlig blir en alltid vekket når en større motorbåt kommer i havn om natten. Baugpropeller og skriking. (Jeg har aldri hatt slike problemer med snekker og seilbåter...)

Det er selvfølgelig også mange med større motorbåter som ikke forsvarer bråking, og det å ta seg til rette! finnes garantert flere slike med seilbåt også, men jeg har enda tilgode å treffe noen...

Herregud, at det går ann.

Dangens mest egosistiske? Blir litt flau av å lese slike innlegg jeg....

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Seilaren

Mitt innlegg var ikke ment å forfordele eller forfekte hverken det ene eller det andre synspunkt. Det var ment som en kommentar til alle innlegg som finnes i tråden, så da synes jeg ikke det kan betegnes som egoistisk av meg.

Vi må alle huske denne plakaten "VIS HENSYN" når vi ferdes på sjøen eller ligger til land/brygge.

Fru Charente

Ønsker du fred og ro så finne en plass for deg sjøl.

Makan til egoistisk syn skal man lete lenge etter,og dette er (kanskje)faktisk kjærnen til trådstarter,og en økende tendens. :nonod:

Dette har ganske enkelt med normal god folkeskikk å gjøre.Klart man skal slappe av og kose seg :cheers: ,enten man er i egen båt,i andres eller på brygga. :yesnod: Det er jo endel av båtlivet. Det er ikke det saken gjelder,men at man tar hensyn til andre.Det bør da vel være en selvfølge at man ikke stenger veien/passasjen for andre på en brygge? :diving: Jeg har selv mange ganger måttet gå slalom mellom ølglass/vinglass/matfat på brygger mellom 8-10 personer,og det er IKKE trivelig.Bare koselig at noen drar i land noen stoler og bord på brygga,hvis det er plass tildet uten å sjenere andre.

Overstadig beruset blir folk hvorsomhelstt,og det er like lite trivelig overalt.

Min oppfordring til båtfolket er nok engang: Litt mindre egoisme,litt mer hjelpsomhet/omtenksomhet til felles hygge på sjøen :cheers_wine:

mvh

fem@il

En småbarnsfamilie som kommer inn kan jo bare la være å fortøye akkurat der da.....

Herregud, at det går ann. Det er vitterlig lov å bruke hue, hvorfor skal det være så mye kjeft om at ditt og datt (les bord,stoler ol.) på land eller for den sakes skyld, på ei brygge i en naturhavn. Er det no rart det blir krig her i verden.

Kommer du sent på kvelden så får man ta til takke med den plassen man får. Ønsker du fred og ro så finne en plass for deg sjøl.

Seilaren....

Nå er det vel ingen som har skrevet innlegg i denne tråden som FORSVARER bråking vel...?

Neivel, hvordan er det da jeg skal tolk de to siterte innleggene øverst? Det sier jo klart at dem som forventer at folk kan oppføre seg bør holde seg vekke fra andre.

Dette er tydeligvis en vinkling du er veldig opptatt av...

Det er ikke en vinklig. Det er en erfaring. Jeg er selv oppvokst i motorbåt (ikke så mange år siden heller..) og jeg vet at det store flertallet av motorbåtfolk er hyggelige personer. Men det er ikke å stikke under en stol at jeg har hatt en del ubehagelige episoder med slike større motorbåter etter at jeg kjøte seilbåt. Jeg har opplevd å bli jager fra havner og uthavner. På grunn av jeg er ung og hadde seilbåt.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

hvis vi kommer fisende utover for å finne en rolig båtplass for natten , da legger vi selvsagt ikke til der man ser på lang vei at det drikkes over en lav sko . ( party på brygga ) så da kjører vi til ett annet sted , uten å tenke at de som har okkupert området for å feste gjør noe som hels gale.. hvor i allverden skal folk på feste da hvis ikke uthavner egner seg?? skal alle festlystne stues sammen i havner? vi reiser også ut av og til for å "feste" . og da finner vi en ledig uthavn ett sted..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hvor er statistikken din da LarsH for å sette "alle pappagutter (som du kaller dem) i bås" + småjenter ??. . . Klart det ikke skal være slik at folk pisser inn i båten din, men det hører nok til det ekstreme. Igjen, reiser man til de mest poppulære havnene må man regne med litt støy.
Nei, noen statistikk har jeg ikke. Og jeg skrev ikke alle pappagutter heller. Det jeg ville ha frem at det også finnes yngre mennesker som drikker og lager kvalm. Så, dessverre er det nok ingen aldersgrupper som går klar, - det finnes råtne egg over hele linjen. Lå i Strömstad en gang da en skøyte kom inn med den "lurvete" gjengen ombord. Og det varte ikke lenge før landstrømmen var borte hos meg. Sjekket opp, og de hadde bare nappet ut kabelen min og satt inn sin egen. Dum som jeg var, påpekte jeg dette. Da skulle de "ta" meg som de sa og jeg skulle ikke få fred i løpet av natten. Og etter banking i båten utover kvelden, forhalte jeg til en annen brygge. Så her var det altså ennå en type båtfolk med råtne egg i kurven. Og ja, i Strömstad venter jeg meg nok noe støy, men ikke trussel om at jeg skal få "en helvetes natt".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Neivel, hvordan er det da jeg skal tolk de to siterte innleggene øverst? Det sier jo klart at dem som forventer at folk kan oppføre seg bør holde seg vekke fra andre.

Er man forutinntatt og har gjort seg opp en mening blir nok tolkningen av andres uttalelser deretter.

Jeg har da ikke sagt noe som forsvarer bråking.

Som nokså mange andre her har sagt; båtlivet gjenspeiler vel samfunnet ellers. De aller fleste tar hensyn og noen få gjør det ikke......

Ønsker man en overnatting i fred og ro så finner man seg et sted hvor man kan være for seg selv. Ønsker man å feste og være sosial så oppsøker man steder der man treffer andre i samme stemning.

Forøvrig hadde en slik liste som Frøken Fryd foreslo vært nyttig i denne sammenheng.... :cheers_wine:

Det er ikke en vinklig. Det er en erfaring. Jeg er selv oppvokst i motorbåt (ikke så mange år siden heller..) og jeg vet at det store flertallet av motorbåtfolk er hyggelige personer. Men det er ikke å stikke under en stol at jeg har hatt en del ubehagelige episoder med slike større motorbåter etter at jeg kjøte seilbåt. Jeg har opplevd å bli jager fra havner og uthavner. På grunn av jeg er ung og hadde seilbåt.

OK, greit nok at det er din erfaring. Men det er like fullt en vinkling du velger å legge fram i mange sammenhenger. Som for eksempel her i denne tråden som ikke handlet om motorbåt/seilbåt i det hele tatt før du startet i ditt første innlegg.

Redigert av Ruby (see edit history)
Kan ikke vi lage en liste over de havnene som er mest bråkete?
Forøvrig hadde en slik liste som Frøken Fryd foreslo vært nyttig i denne sammenheng.... :cheers_wine:

Så seilaren - ikke dra til brygga i Rossøysund på en fredagskveld :discuss:

Da blir det mye hysjing. Legger man seg på andre siden av sundet derimot, er det alltid (?) fredelig og hyggelig.

(mange år siden jeg lå i Rossøysund nå, men jeg regner ikke med at det har endret seg vesentlig)

S/Y Surprise

Jeg har forståelse både for den ene og andre siden her, men jeg tror vi kanskje må tenke på hvem vi selv er.

Og ikke minst på hvilket "modus" jeg selv er i på tur. Noen ganger kan jeg selv være i humør til fest, mens andre ganger setter jeg pris på ro og fred. Men skal jeg da samtidig forvente at andre er i samme modus som meg?

Jeg må si at noen ganger er det veldig hyggelig i en gjestehavn dersom folk drar fram stoler, mat og drikke for å kose seg på brygga. Siden jeg er av den kanskje litt åpne typen som gjerne kommer med noen hyggelige eller spøkefulle kommentarer, så blir det uten unntak artige og inkluderende kommentarer tilbake.

Uansett om jeg må tråkke over både det ene og det andre, så er det lett for andre å se hvilket humør jeg er i. Smil til verden og den smiler igjen. :smiley: Det har hendt at jeg lirer av meg en så saftig glose at selv den mest surmagede skjønner at det er spøkefullt ment. Overdrivelsen har en viss oppløsende effekt.

På samme måte reagerer jeg selv også hvis jeg er en av selskapet. Da flytter vi velvillig på oss, men hvis en virkelig surmaget blei sender olme blikk - så får det null effekt og heller et litt latterlig preg. Hvorfor er vi så barnslige...? :cheers:

Jeg forstår også Seileren, for det har jeg sett mange ganger dessverre.

Det kommer gjerne en større motorbåt, og det er underlig hvor lav terskel enkelte har for å be andre å flytte seg for å komme inntil kjente som allerede ligger i uthavn.

Det er en uting!

Men man tar ikke fem flate øre for å overkjøre en stakkar som har brukt mye tid på å legge seg godt. His de ikke flytter seg, kan det forventes nedlatende og olme blikk resten av dagen eller helgen. Skjerpings!

"Jeg har holdt av" sa en til meg en gang.

" Det var fint, sa jeg og brutter'n, for det pleier å være fullt hver gang vi kommer."

Det var plass til både den ene og den andre, likevel prøvde vedkommende å holde av til noen som "kanskje kom". Så gjentok han det, og ble litt lang i maska av brutterns svar: "Døm kan gjerne ligge ved siden av oss, bare hyggelig det".

og henger ut fendere...

Etter 30 år på sjøen gikk jeg selvfølgelig ikke på den, men later som ingenting. :smiley:

Det er en uting å lage regler for andre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...