Jump to content

Folkeskikk i havner

Union

Recommended Posts

Jeg skrev et svar her.. Men det er borte nå... :confused: :confused:

Uansett skrev jeg at jeg håper jeg treffer Ruby til sommeren, slik at vi kan ta et glass brus og feie bort alle fordommer og dårlige minner... :wink:

Den er grei, Seilaren..... :wflag:

....selv om jeg ikke har verken fordommer eller dårlige minner som trenger å feies bort.

Men du må sørge for brusen, slikt finnes ikke ombord hos meg. Men noen isbiter til glasset kan jeg nok bidra med :smiley:

Enig. Det er en hel masse mennesker som ikke utviser normal høflighet i båthavner. Titt og ofte er det noen som " okkuperer" bryggen. Dette er som oftest et eller flere vennepar som resiser sammen med to eller flere båter og oppfører seg som de eier bryggene. Fyll og festing til langt på natt like utenfor skutesiden er lite hyggelig.

Bare en ting hjelper mot slike folk og det er å fortelle de hvor skapet skal stå..

Spanderer gjerne brus jeg om vi skulle treffes i Ryfylke, Seilaren! :cheers: Skjelden det drikkes annet ombord hos oss uansett..

Mulig jeg har vært heldig de gangene vi har vært i Helgøysund, men min opplevelse av plassen er at det er svært så stille og behagelig der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Den er grei, Seilaren..... :wflag:

....selv om jeg ikke har verken fordommer eller dårlige minner som trenger å feies bort.

Tenkte mest på meg selv.. hehe

Skal nok klare å stå for brusen.. :lol:

Spanderer gjerne brus jeg om vi skulle treffes i Ryfylke, Seilaren! :cheers: Skjelden det drikkes annet ombord hos oss uansett..

Det er godt. Vi treffes nok.... :drink:

:lol:

Akult her på forumet har også lovet meg brus, men jeg har aldri funnet ham.. :lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

:wflag:

Jeg blir helt stum jeg, her påstås det at jeg er egoistisk, og utdrag av mitt tidligere innlegg blir også sitert. Jeg er så absolutt ikke egoistisk, men påpekte bare at dersom man skal ta alt mulig innover seg og føle seg overkjørt og så begynne å klage høylytt så det formelig virker som om man står steilt mot hverandre, ja da gjentar jeg i igjen. Er det rart det blir krig i verden. Smidighet, forståelse og det å kunne jenke seg etter hverandre er løsningen, så kan kanskje alle finne seg en plass i solen for å hygge seg - vær på sin måte.

Det er nå vel engang slik at i stedet for å "å krige" så er det bedre å klemme hverandre.

Sender i allefall en stor klem til dere alle

Fru Charente

Nei, det er ikke rart det blir krig dersom hovedfokus hele tiden er å finne feil/mangler og ting å irritere seg over hos andre.

Dersom man står i en forsamling og ikke klarer å identifisere "dri***ekken" så bør man kanskje gå i seg selv...

Hvis man smiler og er hyggelig, og også en smule overbærende, så er 99% av de du møter på din vei det tilbake.

Og for kverrulantene her på forumet - nei, jeg har ikke statistisk grunnlag for denne prosenten... :wink:

Da har du vært utrolig heldig! Slikt har jeg nok dessverre sett mer enn nok av, drittfulle pappagutter og like fulle småjenter i 12 - 14 årsalderen ravende rundt på brygger med flaske i hånden. Ta deg en tur til Strömstad eller Smögen i Sverige i fellesferien og sjekk opp. Det er garantert ikke slik du opplever det i havnen Reilstad på Finnøy i Rogaland!

Lars H.

Heisan Lars :seeya:

Tiltredes! Du minner meg på en episode i Grebbestad i fjor sommer. En gjeng med unge svenske seilere kom inn og la seg utenpå hverandre (12 båter i bredden) aktenfor min båt. Det var fyll så det holdt og stereonanlegg med høyttalere som en konsertsal kunne misunne dem. Vi prøvde først å lage motlyd med Harry Brandelius på full guff, med det var som et musepip i tordenvær. Kl. 2 på natten satte jeg lyskasterne på dem for å markere at nå burde de ta det litt med ro. Svaret kom fra 3 guttunger som dro ned buksene og viste oss blanke messingen! Da satte vi propper i ørene og gikk under dekk...

I rettferdighetens navn må det innrømmes at dette var den eneste episoden av denne typen som vi har opplevet under våre fire ukers sommerseilaser, men den huskes godt. Fordelen er at når man opplever andre "opptredener" som man kan irritere seg over, så husker vi denne episoden i Grebbestad og da blir det ikke så mye å irritere seg over når vi sammenligner.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Heisan Lars :seeya:

Tiltredes! Du minner meg på en episode i Grebbestad i fjor sommer. En gjeng med unge svenske seilere kom inn og la seg utenpå hverandre (12 båter i bredden) aktenfor min båt. Det var fyll så det holdt og stereonanlegg med høyttalere som en konsertsal kunne misunne dem. Vi prøvde først å lage motlyd med Harry Brandelius på full guff, med det var som et musepip i tordenvær. Kl. 2 på natten satte jeg lyskasterne på dem for å markere at nå burde de ta det litt med ro. Svaret kom fra 3 guttunger som dro ned buksene og viste oss blanke messingen! Da satte vi propper i ørene og gikk under dekk...

I rettferdighetens navn må det innrømmes at dette var den eneste episoden av denne typen som vi har opplevet under våre fire ukers sommerseilaser, men den huskes godt. Fordelen er at når man opplever andre "opptredener" som man kan irritere seg over, så husker vi denne episoden i Grebbestad og da blir det ikke så mye å irritere seg over når vi sammenligner.

Hilsen Syvert :flag:

Er du sikker på at det var seilbåter som festet?Etter jeg har skumlest tråden her så fester ikke seilfolk sånn som motorbåtfolk,for etter som jeg forstår så er vi motorbåtfolket bare noen fyllefanter.

Er du sikker på at det var seilbåter som festet?Etter jeg har skumlest tråden her så fester ikke seilfolk sånn som motorbåtfolk,for etter som jeg forstår så er vi motorbåtfolket bare noen fyllefanter.

Heisan Nor_west og Mulligan :seeya:

Seilere og seilere... Som du ser i meldingen min, så kom de i alle fall i seilbåter. Selv om seniliteten banker på døren, så er jeg fremdeles i stand til å skille mellom en seilbåt og en motorbåt :giggle:

Jo da. Du har helt rett Mulligan. Det var i uke 28!

Hilsen Syvert :cheers:

:flag_sw: Fenomenet i Grebbestad er den såkalte "Veca 27" Det var nok avslutningen av denne dere dumpet borti. Da er alt som kan seile på egen kjøl og alle utleiebåter fylt opp av ungdommer , ofte over 100 båter som drar fra havn til havn, men søker man seg til Grebbestad, Fjälbaca, Smøgen, Hunnebo ol i juli, da får man faktisk ta det som det er, Västkusten er full av andre mulighter, og som sagt denne uken er det slik det er hvert år, sjekk med havnekapteinene så vet de beskjed.

Innlandskrabber (Mjøsa) har ikke samme kultur til dette som langs kysten.

Vi hadde kjøpt ny båt sist sommer og reiste til Hamar med spenning og forhåpninger, ukjente men fulle av pågangsmot.

Vi fikk vist oss en plass på en molo hvor de lokale hadde bord, stoler og grill. Det viste seg etterhvert at de ikke var så interreserte i kontakt med oss, og det er greit. Lukket selskap holder man seg unna.

Men vi er jo sosiale av oss, så vi dro opp i byen og fikk kontakt med folk der.

Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer.

Jeg syns det er helt greit at det er enkelte steder som er utsatt for fest og fyll, for da vet jeg hvor jeg IKKE skal dra til.

Selv trekker jeg heller til litt mer tilsideliggende områder om jeg vil ha fred og ro.

Hvis jeg vil ut for å ha det morro og feste osv, da drar jeg heller til områdene som er kjent for dette.

Men, jeg er av den typen som tar med meg folkeskikken i båten, legger den ikke igjen på brygga.

Litt synd at endel av folket legger igjen folkeskikken på brygga når dem drar ut.

Ikke så ille her i sør som i grebbestad område skjønner jeg.. med mindre man stikker til Stokken, som er kr.sands festeplass til tider.. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

:wflag:

Jeg blir helt stum jeg, her påstås det at jeg er egoistisk, og utdrag av mitt tidligere innlegg blir også sitert. Jeg er så absolutt ikke egoistisk, men påpekte bare at dersom man skal ta alt mulig innover seg og føle seg overkjørt og så begynne å klage høylytt så det formelig virker som om man står steilt mot hverandre, ja da gjentar jeg i igjen.

Kan jo hende folk ikke likte det du skrev. Var jo en ganske drøy påstand at folk som kommer til en havn sent bare må tillate at de som kommer først tar seg til rette - for det er jo det vi diskuterer.

Kommer du sent på kvelden så får man ta til takke med den plassen man får. Ønsker du fred og ro så finne en plass for deg sjøl.

Synes vi skal oppføre oss som folk uansett om vi kommer først eller sist til en havn. De som vil feste kan finne en plass for seg selv. Synes det er unaturlig at de som vil ha normale tilstander (Altså litt bryggekos til 12-tiden, og unger som er oppe klokken 6 og fisker) er de som må ut og finne plasser for seg selv.

Krig kommer "aldri" uten at motparten har provosert først.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg syns det er helt greit at det er enkelte steder som er utsatt for fest og fyll . . .

Hei.

Det er jeg nok ikke enig i. Fest er greit, men fyll? Etter å ha fulgt denne tråden fra starten, er det et ord som stadig går igjen: "fyll". Det er nesten som en kunne melde seg inn i en avholdslosje etter å ha lest om alt dette (hadde det ikke vært fordi at det er så godt med et glass rødvin til maten eller en cognac til kaffen). Men vi er nok ikke fullkomne, noen av oss. Det ble forsøkt med forbudstid på 30-tallet, men det nyttet ikke.

Heldigvis er dette vi diskuterer unntakene. Stort sett koser vi oss vel når vi ligger i havn, uthavn eller gjestehavn? Og med å "kose oss", så mener jeg så mye. En kan sitte båt ved båt med en stille prat over båtrekken. En kan sitte i en campingstol og diskutere skruer og motorolje, eller en kan da en svingom til musikken fra han med trekkspillet (eller disco fra CD-spilleren).

Har kommet til mange steder der det sitter folk på bryggen med stoler og bord og umiddelbart blitt invitert til en kopp kaffe og en aldri så liten ankerdram. Selv drar vi de fleste helgene til samme stedet der vi treffer de samme folkene og samler oss på bryggen. Men alle "nye" er hjertelig velkommen og beriker miljøet.

I ferien drar vi nedover svenskekysten. Men vi gjør det etter fellesferien. "Toget" som er nevnt tidligere, holder vi oss godt unna. At ungdommen som vil feste og bråke i fylla og vise rumpen til andre, har vi lite forståelse eller interesse for å være med på.

Så igjen, det hele koker vel den til at "fylla har skylda"?

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har kommet til mange steder der det sitter folk på bryggen med stoler og bord og umiddelbart blitt invitert til en kopp kaffe og en aldri så liten ankerdram. Selv drar vi de fleste helgene til samme stedet der vi treffer de samme folkene og samler oss på bryggen. Men alle "nye" er hjertelig velkommen og beriker miljøet.

Koselig å høre, Lars! Det du beskriver her har jeg ikke opplevet så ofte, kun et par ganger i Horten, men det kan jo være gode grunner til det. Jeg har prøvd både å skifte deodorant og munnspray, men det er nok ikke der problemet ligger... :confused:

Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder svenskekysten i fellesferien, men hva skal man gjøre da når den uunværlige co-skipperinnen er forpliktet til å ta ferie nettopp i fellesferien? I sommer har vi bestemt oss for å holde oss hovedsaklig til uthavner på norskekysten!

Hilsen Syvert :sailing:

Det er vel i utganspunktet det samme hvem som har skylda...
Ja da så, da er det vel ikke mer å diskutere?
og skylde på fylla/alkohol fordi enkelte oppfører seg dust er feil.
Å skylle på alkoholen er vel feil, - jeg skylder på fylla!
Det er vel personanhengig?
Til en viss grad, noen blir bare stille og død-drukne i fylla og plager ikke andre.

Lars H. :drink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lettlaget fruktkake med cognac for koselige stunder sammen med andre båtvenner; (fra http://www.akkuratd.com)

Her følger en oppskrift på en meget enkel en:

1 dl sukker

4 egg

2 dl tørket frukt

1 ts salt

1 dl farin

4 ms (måleskjeer)

sitronsaft

nøtter

2 liter cognac

Ta frem en mellomstor bolle. Smak på cognacen for å forsikre deg om at denne er god.

Hell den gjerne i et desilitermål og drikk. Repeteres.

Sett på elvispen. Sjekk igjen cognacen om denne holder kvalitet. Bland 1 dl smør i bollen, legg til 1 måleskje sukker og visp dette sammen.

Sjekk om cignacen står seg ved å tømme i deg enda et desilitermål.

Schteng av elvispen.

Knekk to høner og schleng disse i bollen, sammen med all den tørkede fjukten.

Schett på elvispen igjen.

Hvis den tørkede fjukten setter seg fast i bollen, grav den ut med nevene.

Smakk deretter på cognacen for å være sikker på at den fremdeles ikke har blitt schemt.

Etterpå schkal du sile 2 ss schalt, eller noe schånt? Det er forresssten ikke schå nøye.

Schekk cognacen.

Sil sitronsssaften, legg til en matsche og så sukker, eller hva fanden du måtte ha for hånden.

Schmør ovnen.

Vri kakeformen på 220 grader, ikke glem å schteng av elvispen.

Schleng bollen ut av vinduet, og ssschekk så cognacen igjen.

Gå og legg deg. Hvem f... liker fjuktkake, uanschett?

Lykke til og schkååål!

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...