joshua Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 (edited) Enligt svenska försäkringsbolag kan det bli aktuellet med högre premier för båtar byggda på kontinenten. http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fs Länken får jag inte att fungera direkt till artikeln men bläddra ner lit så ser ni artikeln om kvalitet på nya segelbåtar Edited February 26, 2009 by joshua (see edit history) Quote Link to post
gimi Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Høres fornuftig ut. Dette vil bli et nyttig bidrag i å få produsentene til å produsere riktig kvalitet hvor det behøves. Jeg ser imidlertid et problem i at det nok vil være vanskelig for forsikringselskapene å ha en klar oppfatning om hvordan hver enkelt modell tåler grunnstøting før det har gått noen år og erfaringsbanken til forsikringsselskapene er fyllt opp for den aktuelle modellen. Quote Link to post
Mulligan Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Sitat: If säger att försäkringsbolaget har noterat ökande problem med fabrikaten Bavaria, Hanse och Dehler och anser att svenska båtar generellt är bättre än de tyska. Sitat slutt. Huff og huff. Nå blir det månelyst her. Quote Link to post
Mix Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Länken får jag inte att fungera direkt Direkt link Quote Link to post
Sydvesten Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 En helt grei rediggjørelse fra Segling dette her. Er vel i grunnen ikke noe særlig nytt i denne reportasjen... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 (edited) Jeg syns det blir helt feil å koble forsikringspremiens størrelse til ulike fabrikat. Hvis målet er at folk skal bli mer forsiktige burde man heller gi mer bonus for skadefri seiling. Det fins dyktige folk som seiler "billigbåtene" skadefritt år etter år. Og uforsiktige folk som lett skader en "svensk kvalitetsbåt". En annen ting er at de største forsikringsselskapene neppe tør å gjøre stor forskjell på båtmerkene. Dette fordi "billigbåtene" er i flertall og hvis man ikke klarer å konkurrere på betingelsene taper man en veldig viktig kundegruppe. Og kanskje kan f.eks bavaria's (visstnok) dårlige rykte på skadestatistikken ha noe å gjøre med at det er utrolig mange nybegynnere som eier disse båtene? Da vil det i så fall jevne seg ut om noen år.. Og hva med eldre svenske båter som ikke holder en grunnstøting? Det finnes mange... Edited February 26, 2009 by Sun Flyer (see edit history) Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Jeg syns det blir helt feil å koble forsikringspremiens størrelse til ulike fabrikat. Det synes jeg overhodet ikke. Forsikringselskapene gjør det med bil. De merkene som belaster mest, betaler mest. Og dessuten irriterer det meg grenseløst at forsikringspremien min har gått opp fra 1800 til 2800 på tre år på grunn av alle billigbåtene som står til reparasjon. Quote Link to post
blueline Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Det er vel naturlig at forsikringspremiene speiler kostnadene/skadene. Så lenge det bygger på statistikk og faktiske kostnader har jeg ikke problemer med dette. Quote Link to post
Sun Flyer Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Mulligan: Ville du ikke heller foretrukket å ha rimelig forsikring pga skadefri seilas enn pga at båten din er svensk? Comfortina 32 er jo ikke akkurat kjent for å være den som tåler grunnstøting best og bør ikke assosieres med den kompromissløse kvaliteten som refereres til i begrepet "solide, svenske kvalitetsbåter". Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Nå er du ikke den første som rakker ned på båten min, men det driter jeg i..... Poenget er: Dersom enkelte fabrikat peker seg ut, det være seg på grunn av kvalitet eller førerens kompetanse, så skal dette reflekteres i forsikringspremien. Quote Link to post
Sun Flyer Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Forsikringselskapene gjør det med bil. De merkene som belaster mest, betaler mest. Nå forenkler du grovt. Det er de bilmodellene som er mest belastet som er dyrest. F.eks typiske ungdomsbiler og evt penisforlengere for voksne menn i 40-årskrisa. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 (edited) Jeg er av oppfatning at forsikringspremie bør reflektere den økonomiske risiko et forsikringsselskap tar for å forsikre den aktuelle båten. Det vil være feil mener jeg at alle andre forsikringstakere skal dekke de økte kostnadene det kan være for å få reparert en dårlig konstruert og/eller produsert båt. De samme prinsipper er det på biler. Det er ikke bare skadestatistikk som avgjør premien I tillegg til dette KAN det naturligvis være en bonus for skadefrie år, kunnskapsnivå, erfaring etc. Det finnes i dag også. Edited February 26, 2009 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Hauk Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Synes det er helt på sin plass at merker som Bavaria og andre "billigbåter" får høyere premiesum. Det er ofte folk i båt og ikke båtfolk som er eiere av disse. Hauk Quote Link to post
JGH Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 @Hauk Kan du definere båtfolk vs folk i båt? Quote BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Hauk Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Er det virkelig nødvendig med en forklaring?? Quote Link to post
avmønstret5 Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Nå må dere kule ned...Alle dagens båter er god nok og mer en det...en båt er ikke selvskadende, skader handler selvfølgelig om hvordan båter brukes, dvs erfaring og ferdigheter til bruker. Det er det forsikringsselskapene bør fokusere på. Quote Link to post
Sun Flyer Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Kan du definere båtfolk vs folk i båt? Vi har jo en annen diskusjon om dette. Som "hauk" antyder var det en grei sak med et par, tre innlegg før det ble avklart hvor innlysende dette var... Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Det vil være feil mener jeg at alle andre forsikringstakere skal dekke de økte kostnadene det kan være for å få reparert en dårlig konstruert og/eller produsert båt. Det er ikke snakk om en produksjonssvakhet før båten tåler mindre enn hva produsenten og leverandøren oppgir. Lunde båt har i en annen diskusjon sagt at de ikke garanterer at båten tåler mer enn tomgang grunnstøting mot fjell. Så lenge skipper og navigatør tar hensyn til denne opplysningen går det helt fint. Problemet er at mange båteiere forventer å kunne smelle på grunn i full fart med motor og da går det jo ikke så bra.... Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
GeirT Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 (edited) Er det virkelig nødvendig med en forklaring?? Kan Hauk ha plukket opp et utrykk som hørtes ål-reit ut - men ikke helt vist når han skulle få brukt det ?? Med den definisjonen mener han kanskje også at de som eier en gammal Hyundai Accent ikke kan kjøre bil heller..... Geir Ja, jeg har Bavaria !! Edited February 26, 2009 by GeirT (see edit history) Quote Geir Link to post
Sun Flyer Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Nå er du ikke den første som rakker ned på båten min, men det driter jeg i..... Jeg rakker ikke ned på den. Det er en av mine favoritter fra 80-tallet. La oss heller plassere den der den hører hjemme, nemlig som åttitallets billigbåt. Laminatet i comfortinaen tåler nok grunnstøting, men mye av innredningen vil løsne da sparkelet som holder den sammen ikke tåler bevegelsen. Dette får man ikke i "ordentlig" orustbåt. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hauk Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Trodde det var et godt kjent uttrykk i dette miljøet, men så feil kan man ta Og hva har en huyndai accent med seilbåt å gjøre? mulig jeg er dum, men den sammenlikningen skjønte jeg ikke Quote Link to post
avmønstret5 Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Det er betydelig mer tragisk at jeg og de fleste andre skal betale for noen(forhåpentlig få) dårlige båtfører for det er faktisk det det handler om. At selskapene prøver seg ny vri for å øke premiene er vel ingen overaskelse. De som har levd en stund vet at fritidsbåtflåten aldri i historien har vært bedre en i dag. Men tilsiget av skogsmatroser har også vært tilstede i oppgangstider. Det er de som bør betale. Å skylde på båtkvaliteten er bare banalt dumt. Quote Link to post
Servicemannen Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Jeg synes rart vis dem som har nevnt båtnavn her i tråden man ikke skal nevne lever ut kveldet og jeg blir også overrasket vis de ikke blir flere brannbomber i nabolandet i natt! Dette er farlig sak! Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
blueline Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Jeg betaler kr. 4500,- pr. år for å forsikre min Bavaria 30 for kr. 600 000,-. Da får jeg rabatt for min erfaring og kompetanse. Det ideelle er at forsikringspremien speiler de faktiske kostnadene, men pga. så få båter/skader er det vanskelig å lage god statistikk. Quote Link to post
Sun Flyer Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Jeg tror at båtforsikring er veldig god butikk. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.