Jump to content

Kvalitet på segelbåtar


joshua

Recommended Posts

Høres fornuftig ut. Dette vil bli et nyttig bidrag i å få produsentene til å produsere riktig kvalitet hvor det behøves. Jeg ser imidlertid et problem i at det nok vil være vanskelig for forsikringselskapene å ha en klar oppfatning om hvordan hver enkelt modell tåler grunnstøting før det har gått noen år og erfaringsbanken til forsikringsselskapene er fyllt opp for den aktuelle modellen.

Link to post

Sitat:

If säger att försäkringsbolaget har noterat ökande problem med fabrikaten Bavaria, Hanse och Dehler och anser att svenska båtar generellt är bättre än de tyska.

Sitat slutt.

 

Huff og huff.

Nå blir det månelyst her.

Link to post

En helt grei rediggjørelse fra Segling dette her. Er vel i grunnen ikke noe særlig nytt i denne reportasjen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg syns det blir helt feil å koble forsikringspremiens størrelse til ulike fabrikat. Hvis målet er at folk skal bli mer forsiktige burde man heller gi mer bonus for skadefri seiling. Det fins dyktige folk som seiler "billigbåtene" skadefritt år etter år. Og uforsiktige folk som lett skader en "svensk kvalitetsbåt".

 

En annen ting er at de største forsikringsselskapene neppe tør å gjøre stor forskjell på båtmerkene. Dette fordi "billigbåtene" er i flertall og hvis man ikke klarer å konkurrere på betingelsene taper man en veldig viktig kundegruppe.

 

Og kanskje kan f.eks bavaria's (visstnok) dårlige rykte på skadestatistikken ha noe å gjøre med at det er utrolig mange nybegynnere som eier disse båtene? Da vil det i så fall jevne seg ut om noen år..

 

Og hva med eldre svenske båter som ikke holder en grunnstøting? Det finnes mange...

Edited by Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Jeg syns det blir helt feil å koble forsikringspremiens størrelse til ulike fabrikat.

 

Det synes jeg overhodet ikke.

Forsikringselskapene gjør det med bil. De merkene som belaster mest, betaler mest.

Og dessuten irriterer det meg grenseløst at forsikringspremien min har gått opp fra 1800 til 2800 på tre år på grunn av alle billigbåtene som står til reparasjon.

Link to post

Mulligan: Ville du ikke heller foretrukket å ha rimelig forsikring pga skadefri seilas enn pga at båten din er svensk?

 

Comfortina 32 er jo ikke akkurat kjent for å være den som tåler grunnstøting best og bør ikke assosieres med den kompromissløse kvaliteten som refereres til i begrepet "solide, svenske kvalitetsbåter".

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Nå er du ikke den første som rakker ned på båten min, men det driter jeg i.....

 

Poenget er:

Dersom enkelte fabrikat peker seg ut, det være seg på grunn av kvalitet eller førerens kompetanse, så skal dette reflekteres i forsikringspremien.

Link to post
Forsikringselskapene gjør det med bil. De merkene som belaster mest, betaler mest.

 

Nå forenkler du grovt. Det er de bilmodellene som er mest belastet som er dyrest. F.eks typiske ungdomsbiler og evt penisforlengere for voksne menn i 40-årskrisa.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg er av oppfatning at forsikringspremie bør reflektere den økonomiske risiko et forsikringsselskap tar for å forsikre den aktuelle båten. Det vil være feil mener jeg at alle andre forsikringstakere skal dekke de økte kostnadene det kan være for å få reparert en dårlig konstruert og/eller produsert båt. De samme prinsipper er det på biler. Det er ikke bare skadestatistikk som avgjør premien

 

I tillegg til dette KAN det naturligvis være en bonus for skadefrie år, kunnskapsnivå, erfaring etc. Det finnes i dag også.

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post

Nå må dere kule ned...Alle dagens båter er god nok og mer en det...en båt er ikke selvskadende, skader handler selvfølgelig om hvordan båter brukes, dvs erfaring og ferdigheter til bruker. Det er det forsikringsselskapene bør fokusere på.

Link to post
Kan du definere båtfolk vs folk i båt?

Vi har jo en annen diskusjon om dette. Som "hauk" antyder var det en grei sak med et par, tre innlegg før det ble avklart hvor innlysende dette var... :lol::rolleyes:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Det vil være feil mener jeg at alle andre forsikringstakere skal dekke de økte kostnadene det kan være for å få reparert en dårlig konstruert og/eller produsert båt.

Det er ikke snakk om en produksjonssvakhet før båten tåler mindre enn hva produsenten og leverandøren oppgir.

 

Lunde båt har i en annen diskusjon sagt at de ikke garanterer at båten tåler mer enn tomgang grunnstøting mot fjell. Så lenge skipper og navigatør tar hensyn til denne opplysningen går det helt fint. Problemet er at mange båteiere forventer å kunne smelle på grunn i full fart med motor og da går det jo ikke så bra....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Er det virkelig nødvendig med en forklaring??

Kan Hauk ha plukket opp et utrykk som hørtes ål-reit ut - men ikke helt vist når han skulle få brukt det ?? :lol:

Med den definisjonen mener han kanskje også at de som eier en gammal Hyundai Accent ikke kan kjøre bil heller..... :crazy:

 

Geir :seeya:

 

Ja, jeg har Bavaria !!

Edited by GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Nå er du ikke den første som rakker ned på båten min, men det driter jeg i.....

Jeg rakker ikke ned på den. Det er en av mine favoritter fra 80-tallet. La oss heller plassere den der den hører hjemme, nemlig som åttitallets billigbåt. Laminatet i comfortinaen tåler nok grunnstøting, men mye av innredningen vil løsne da sparkelet som holder den sammen ikke tåler bevegelsen. Dette får man ikke i "ordentlig" orustbåt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Det er betydelig mer tragisk at jeg og de fleste andre skal betale for noen(forhåpentlig få) dårlige båtfører for det er faktisk det det handler om. At selskapene prøver seg ny vri for å øke premiene er vel ingen overaskelse. De som har levd en stund vet at fritidsbåtflåten aldri i historien har vært bedre en i dag. Men tilsiget av skogsmatroser har også vært tilstede i oppgangstider. Det er de som bør betale. Å skylde på båtkvaliteten er bare banalt dumt.

Link to post

Jeg betaler kr. 4500,- pr. år for å forsikre min Bavaria 30 for kr. 600 000,-. Da får jeg rabatt for min erfaring og kompetanse. Det ideelle er at forsikringspremien speiler de faktiske kostnadene, men pga. så få båter/skader er det vanskelig å lage god statistikk.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...