Jump to content

Kvalitet på segelbåtar


joshua

Recommended Posts

Enligt svenska försäkringsbolag kan det bli aktuellet med högre premier för båtar byggda på kontinenten.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fs

Länken får jag inte att fungera direkt till artikeln men bläddra ner lit så ser ni artikeln om kvalitet på nya segelbåtar

Redigert av joshua (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut. Dette vil bli et nyttig bidrag i å få produsentene til å produsere riktig kvalitet hvor det behøves. Jeg ser imidlertid et problem i at det nok vil være vanskelig for forsikringselskapene å ha en klar oppfatning om hvordan hver enkelt modell tåler grunnstøting før det har gått noen år og erfaringsbanken til forsikringsselskapene er fyllt opp for den aktuelle modellen.

Link to post
Share on other sites

En helt grei rediggjørelse fra Segling dette her. Er vel i grunnen ikke noe særlig nytt i denne reportasjen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det blir helt feil å koble forsikringspremiens størrelse til ulike fabrikat. Hvis målet er at folk skal bli mer forsiktige burde man heller gi mer bonus for skadefri seiling. Det fins dyktige folk som seiler "billigbåtene" skadefritt år etter år. Og uforsiktige folk som lett skader en "svensk kvalitetsbåt".

 

En annen ting er at de største forsikringsselskapene neppe tør å gjøre stor forskjell på båtmerkene. Dette fordi "billigbåtene" er i flertall og hvis man ikke klarer å konkurrere på betingelsene taper man en veldig viktig kundegruppe.

 

Og kanskje kan f.eks bavaria's (visstnok) dårlige rykte på skadestatistikken ha noe å gjøre med at det er utrolig mange nybegynnere som eier disse båtene? Da vil det i så fall jevne seg ut om noen år..

 

Og hva med eldre svenske båter som ikke holder en grunnstøting? Det finnes mange...

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det blir helt feil å koble forsikringspremiens størrelse til ulike fabrikat.

 

Det synes jeg overhodet ikke.

Forsikringselskapene gjør det med bil. De merkene som belaster mest, betaler mest.

Og dessuten irriterer det meg grenseløst at forsikringspremien min har gått opp fra 1800 til 2800 på tre år på grunn av alle billigbåtene som står til reparasjon.

Link to post
Share on other sites

Mulligan: Ville du ikke heller foretrukket å ha rimelig forsikring pga skadefri seilas enn pga at båten din er svensk?

 

Comfortina 32 er jo ikke akkurat kjent for å være den som tåler grunnstøting best og bør ikke assosieres med den kompromissløse kvaliteten som refereres til i begrepet "solide, svenske kvalitetsbåter".

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er av oppfatning at forsikringspremie bør reflektere den økonomiske risiko et forsikringsselskap tar for å forsikre den aktuelle båten. Det vil være feil mener jeg at alle andre forsikringstakere skal dekke de økte kostnadene det kan være for å få reparert en dårlig konstruert og/eller produsert båt. De samme prinsipper er det på biler. Det er ikke bare skadestatistikk som avgjør premien

 

I tillegg til dette KAN det naturligvis være en bonus for skadefrie år, kunnskapsnivå, erfaring etc. Det finnes i dag også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil være feil mener jeg at alle andre forsikringstakere skal dekke de økte kostnadene det kan være for å få reparert en dårlig konstruert og/eller produsert båt.

Det er ikke snakk om en produksjonssvakhet før båten tåler mindre enn hva produsenten og leverandøren oppgir.

 

Lunde båt har i en annen diskusjon sagt at de ikke garanterer at båten tåler mer enn tomgang grunnstøting mot fjell. Så lenge skipper og navigatør tar hensyn til denne opplysningen går det helt fint. Problemet er at mange båteiere forventer å kunne smelle på grunn i full fart med motor og da går det jo ikke så bra....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig nødvendig med en forklaring??

Kan Hauk ha plukket opp et utrykk som hørtes ål-reit ut - men ikke helt vist når han skulle få brukt det ?? :lol:

Med den definisjonen mener han kanskje også at de som eier en gammal Hyundai Accent ikke kan kjøre bil heller..... :crazy:

 

Geir :seeya:

 

Ja, jeg har Bavaria !!

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå er du ikke den første som rakker ned på båten min, men det driter jeg i.....

Jeg rakker ikke ned på den. Det er en av mine favoritter fra 80-tallet. La oss heller plassere den der den hører hjemme, nemlig som åttitallets billigbåt. Laminatet i comfortinaen tåler nok grunnstøting, men mye av innredningen vil løsne da sparkelet som holder den sammen ikke tåler bevegelsen. Dette får man ikke i "ordentlig" orustbåt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er betydelig mer tragisk at jeg og de fleste andre skal betale for noen(forhåpentlig få) dårlige båtfører for det er faktisk det det handler om. At selskapene prøver seg ny vri for å øke premiene er vel ingen overaskelse. De som har levd en stund vet at fritidsbåtflåten aldri i historien har vært bedre en i dag. Men tilsiget av skogsmatroser har også vært tilstede i oppgangstider. Det er de som bør betale. Å skylde på båtkvaliteten er bare banalt dumt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...