Jump to content

Kvalitet på segelbåtar


joshua

Recommended Posts

Stora prisskillnader på båtförsäkringar

 

"Men det kan också vara märket på båten som styr premien. Motorbåtar från Forbina eller segelbåtar från Hallberg Rassy är exempel på båtar som hos en del bolag kostar ett par tusen kronor mindre att försäkra än vissa kontinentbyggda båtar."

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig i prinsippet om at de båtene som er mest kostbare å reparere skal ha høyere forsikringssum. Samtidig må det da innføres et system som belønner de som seiler uten å smelle på. Tilsvarende bonussystem som på bil. Jeg er like lite interessert som en Hallberg-Rassy/Najade eier i å betale for nybegynnere som har nesa i kartplotteren når de smeller på eller drar av riggen pga en litt lav bro som de hadde glemt.

 

Er det ikke så enkelt? Forsikringsselskapene har vel prisoversikter som forteller dem hvor dyrt det er å fikse de enkelte merkene. Det kommer vel ikke bare ann på skadene båten får, vil tro at det også må være vesentlig forskjell mellom merkene ifht hvor mye arbeid det er å montere ut innredning, hva med fiksing av ting som er limt kontra laminert? Vil det ikke være mye mer arbeid å fiske noe som er limt når dette først har løsnet, mot laminat som har sprukket? Vel, ikke vet jeg... Det blir jo feil å bygge alle båtene til å tåle en hver form for grunnstøting, men kanskje burde det vært tenkt mer på hvordan reperasjonskostnadene kan holdes ned dersom det skjer...

 

Er også helt enig i at det bør bli mer fokus på dette, tipper det kan være enkle hjelpemiddel som skal til for å få ned de enorme kostnadene slike smell har. Trenger neppe doble prisen på båtene før det blir solid nok...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

det fanns mengder av båter på den tiden som var billigare enn Comfortinan

 

B31,Markant,Naver,Dixie,Player,Murena,Trio,RJ,EOL,Joj,Mamba,Nardus,Mani,Tur,John

sson....tror alle desse + en mengd andre mindre kjennte

båter såldes billigare enn Comfortinan........

B31 er en 70-tallsbåt og kan ikke sammenlignes. Eller har du nybåtpris på denne fra 1983? :lol:

Markant er en 60-70 tallsbåt og kan ikke sammenlignes. Eller har du nybåtpris på denne fra 1983? :lol:

Naver har ingen 32- foter. Er dessuten en 70-tallsbåt og kan ikke sammenlignes. Eller har du nybåtpris på denne fra 1983? :lol:

Dixie 32 kom i 1985 og kostet 304 000,- ferdigbygd. Comfortina kostet 264 000,- i 1984 og 326 000,- i 1986. Disse båtene er like billige. :lol:

Player 311 kostet 222 500,- i 1980. Til sammenligning kostet comfortina 236 000,- i 1983. Disse er like rimelige. :lol:

Murena er en 70 tallsbåt som er 30 fot. I 1979 kostet den 158 000,- som ferdig båt :cool:

Trio 96 kostet 272 000,- i 1983. Vesentlig mer enn comfortina :lol:

Mamba 311. Pris 1983: 245 000,-

 

Tror du må sjekke hukommelsen din. Mine kilder: Sailguide.com og Curt Celins 500 segelbåtar i test.

 

I prosent er prisforskjellen mellom comfortina og HR i 1983 omtrent den samme som mellom Beneteau og HR i 2008. Man får det man betaler for. Sånn var det også i 1983. :smash:

 

Forsikringsselskapene skal ha godt statistisk grunnlag hvis premiene skal justeres på båttype.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

jöss jöss...så en båt konstruert på 70-tallet som tillverkades in på 80-talet teller ikke......

ja, hukommelsen er det litt si o så med......tar det bare fritt fra huvet, husker ikke alle båter som byggdes på

70-80-talen......

 

 

Navern.....var vel 29 fot

 

o B31 er ju bare 31 fot mot Comfortinans 32 så den kan ju heller ikke jämföras....unskyld

o glem Mamba 31an oxo för den kom vel i slutet av 70-talet så den blir ju uaktuell oxo

 

vad med Contrast 33an...unsskyld att den er en större båt en Comfortinan, men vad kostade den 1983

 

jeg får gå hjem i kika i mina gamle båttidningar tror Joj'n var den billigast båten på den tiden......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...er det noe forsikringsellskap kan, så er det statistik...

Kan og kan? De lever av risikovurderinger, og de som får det til tjener penger. De som bommer vil enten miste kunder eller tape penger.

 

Artikkelen gir jo også et godt eksempel på hvor sammensatt beregningsmodellene er. For en påhengsmotor er risiko for tyveri ganske viktig, og for en seilbåt med finn(e)kjøl og motorbåter med stiv aksling er grunnstøting en viktig faktor når premien skal beregnes.

 

Noen forsikringsselskap har laget greie unntak eller rabattmuligheter. Den forsikringen jeg har i dag dekker f.eks. ikke skader på riggen hvis jeg seiler regatta. Da jeg kjøpte båt hadde jeg først en liten prat med forsikringsselskapet jeg vanligvis bruker med hensyn til hva som kan bli dyrt å forsikre. Det førte til at jeg valgte bort en seilbåt som ble vurdert som langt mer tyveriutsatt, til tross for at den var mye billigere i innkjøp. (Ok, jeg angrer litt på det valget, for det var en usedvanlig flott båt.)

Link to post
Share on other sites

les denne Sun Flyer....er det noe forsikringsellskap kan, så er det statistik.....

Fint det. Min båt finnes det ca 20 av i verden. To av disse i norge. Håper det statistiske grunnlaget er godt når risikoen skal kalkuleres...

 

Btw kostet contrast 33 241 000,- i 1981 og 335 000,- i 1986. Den er dermed dyrere enn billigbåten comfortina.. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Comfortina kostet 264 000,- i 1984

 

nei SF jeg er ikke enig med dig når du kallar Comfortina for billig båt....

 

ivartfall opplevde jeg den ikke som billig i mitten på 80-talet, hun var nog mer normalpriset, og det

belyser ju alla siffror du skrattat åt i tidl inlegg....

 

men du har rett hun kostede bra mye mindre enn en HR.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi kommer neppe til å bli enige her... Poenget mitt er er at hvis man generaliserer og sier at båter fra kontinentet er svake og svenske båter er sterke vil mange komme helt skjevt ut. Det finnes mange europeiske båter som er kjempesolide og tåler "alt", mens flere svenske har mange svakheter. Som denne kommentaren til artikkelen viser:

 

"Massor av svenska Maxi 999 har spruckit i gjutjärnet i kölens bakkant som är utformad som en lång läpp. Massor av svenska Scanmar 33 har svajkölar...

Massor av Comfort 32, Comfortina har jättedåliga skrot-blykölar och dåliga infästningar...

Vaddå svenska båtar??"

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er er at hvis man generaliserer og sier at båter fra kontinentet er svake og svenske båter er sterke vil mange komme helt skjevt ut. Det finnes mange europeiske båter som er kjempesolide og tåler "alt", mens flere svenske har mange svakheter. Som denne kommentaren til

 

nu har jeg aldrig påstått dette......att alle svenske eller skandinaviska båter er bra....

tvärtom....vet jeg noet, som er dåligt, så påtaler jeg det.....

vare seg båten er svensk eller kontinentbyggd :smiley:

 

exempelvis Scanmar svajköl o Maxi 999 roderproblem

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry673528

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=673549

https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=247552

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er hos Norwegian broker jeg betaler kr. 4500,-. Da er båten forsikret for kr. 600000,- ink jolle. Opplag på land, låst brygge med vakt på dugnad. Dekker ikke regatta, men seiler ikke regatta så det har ingen betydning for meg. Har forøvrig kystkippereksamen for yrkesbåt og fritidskipper sertifikat. Billigste norske selskap jeg sjekket var kr. 7500,- og for meg var det dårligere betingelser.

Link to post
Share on other sites

...betaler kr. 4500,-. Da er båten forsikret for kr. 600000,- ink jolle...billigste norske selskap jeg sjekket var kr. 7500,-...

Hos Gjensidige betaler jeg 6.500.- i forsikring og båten er i bruk hele året. Den er forsikret til 1.500.000.- og i tillegg er jolle til 40.000.- og løsere til 200.000.- Båten er IKKE flatbunne og jeg har hatt sertifikat inntil 24meter i 30år. Totalt 1.740.000.- med 6.500.- i premie er ikke galt :confused:

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at de rimelige seilbåtene fra kontinentet har forskellig konstruksjon. Hanse har vel Balsasandwich,

Bavaria har sandwitch med skumkjerne, mens feks Jenneau har enkeltlaminat med langsgående stringere i skroget.

Så kommer det med kjølinnfesting og lengde og dybde på kjølen. >Dybden på kjølen vil jo bety volsomt mye ved en

grunnstøting pga vektstangprinsippet.

 

At de fleste svenske seilbåtene som nevnt har sine konstruksjonsmessige svakheter er jo kjent. Najad. HR og Malø

har det ikke meg bekjent. Det skulle nesten bare mangle når de koster 2 til 3 ganger så mye.

Link to post
Share on other sites

Enzo. Hvis du går inn på sailguide.com så vil du se at pris for HR 342 er 1780000 og Bavaria 34 er 861400. For

HR 31 er det 1293000 og Bavaria 31 er det 647200. Dette er 2007 priser i SEK. Er ikke det ca 2 ganger så mye for

en HR. Najed og Malø er vel heller ikke billigere enn HR.

Link to post
Share on other sites

Du må sammenligne samme leveranse ikke se på grunnprisen i prislisten , frakt til der det er vann , bunnstoffing osv osv legg på det som mangler på bavariaen for å få den sammenlignbar og sjekk på nytt.

 

Begynner man i tillegg å utstyrer de likt (ingen båter selges uten utstyr) så blir det morsomt , teakdekk er std på HR , ta det med på bavven osv osv

Oppgrader seilene på bavariaen (joda HRn har bedre seil som standard) osv osv

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du tatt med alt utstyr i beregningen eller er ene båten med pris levert i vannet med bunnstoff og hele pakke mens den annen står utenfor en pub i Bayern og man skal til og med betale ølkanne i tillegg?

(HR-31 har til og med elektrisk nødlensepumpe med manøvering i cokpit som standard utstyr)

Link to post
Share on other sites

Ja. som jeg skrev så må man forvente å få mye mer når man betaler 2-3 ganger så mye for en båt. Jeg er ikke så sikker på om man gjør det.

 

Men tilbake til utganspunktet. Her tar man Bavaria og Hanse som sannsynligvis er 2 av de mest solgte båtene i Sverige.

Som andre har nevnt her så er det sikkert ofte også mange nye seilere i disse båtene. Så slenger man på Dehler

også. Jeg for min del har ikke lest en test hvor Dehler ikke har fått utmerket omtale når det gjelder byggekvalitet.

Så konkluderer man med at disse båtene er dårlige.

 

Det er da man kan lure på seriøsiteten i hele saken.

Link to post
Share on other sites

Ja at de nevnte dehler fikk også meg til å lure litt , jeg har hatt dehler selv og jeg gikk ikke på grunn med den men den virket veldig solig , ihvertfall det øyet kunne se.

Jeg tror nok også at de som kjøper HR osv forventer mye mer enn det de får av en AWB , jeg mener også at de faktisk får veldig mye mer og det er absolutt verdt merkostnaden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...