Gunga Din Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) Stora prisskillnader på båtförsäkringar "Men det kan också vara märket på båten som styr premien. Motorbåtar från Forbina eller segelbåtar från Hallberg Rassy är exempel på båtar som hos en del bolag kostar ett par tusen kronor mindre att försäkra än vissa kontinentbyggda båtar." Redigert 27.Februar.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) Jeg er veldig enig i prinsippet om at de båtene som er mest kostbare å reparere skal ha høyere forsikringssum. Samtidig må det da innføres et system som belønner de som seiler uten å smelle på. Tilsvarende bonussystem som på bil. Jeg er like lite interessert som en Hallberg-Rassy/Najade eier i å betale for nybegynnere som har nesa i kartplotteren når de smeller på eller drar av riggen pga en litt lav bro som de hadde glemt. Er det ikke så enkelt? Forsikringsselskapene har vel prisoversikter som forteller dem hvor dyrt det er å fikse de enkelte merkene. Det kommer vel ikke bare ann på skadene båten får, vil tro at det også må være vesentlig forskjell mellom merkene ifht hvor mye arbeid det er å montere ut innredning, hva med fiksing av ting som er limt kontra laminert? Vil det ikke være mye mer arbeid å fiske noe som er limt når dette først har løsnet, mot laminat som har sprukket? Vel, ikke vet jeg... Det blir jo feil å bygge alle båtene til å tåle en hver form for grunnstøting, men kanskje burde det vært tenkt mer på hvordan reperasjonskostnadene kan holdes ned dersom det skjer... Er også helt enig i at det bør bli mer fokus på dette, tipper det kan være enkle hjelpemiddel som skal til for å få ned de enorme kostnadene slike smell har. Trenger neppe doble prisen på båtene før det blir solid nok... Redigert 27.Februar.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) dobbelposting Redigert 27.Februar.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) det fanns mengder av båter på den tiden som var billigare enn Comfortinan B31,Markant,Naver,Dixie,Player,Murena,Trio,RJ,EOL,Joj,Mamba,Nardus,Mani,Tur,John sson....tror alle desse + en mengd andre mindre kjennte båter såldes billigare enn Comfortinan........ B31 er en 70-tallsbåt og kan ikke sammenlignes. Eller har du nybåtpris på denne fra 1983? Markant er en 60-70 tallsbåt og kan ikke sammenlignes. Eller har du nybåtpris på denne fra 1983? Naver har ingen 32- foter. Er dessuten en 70-tallsbåt og kan ikke sammenlignes. Eller har du nybåtpris på denne fra 1983? Dixie 32 kom i 1985 og kostet 304 000,- ferdigbygd. Comfortina kostet 264 000,- i 1984 og 326 000,- i 1986. Disse båtene er like billige. Player 311 kostet 222 500,- i 1980. Til sammenligning kostet comfortina 236 000,- i 1983. Disse er like rimelige. Murena er en 70 tallsbåt som er 30 fot. I 1979 kostet den 158 000,- som ferdig båt Trio 96 kostet 272 000,- i 1983. Vesentlig mer enn comfortina Mamba 311. Pris 1983: 245 000,- Tror du må sjekke hukommelsen din. Mine kilder: Sailguide.com og Curt Celins 500 segelbåtar i test. I prosent er prisforskjellen mellom comfortina og HR i 1983 omtrent den samme som mellom Beneteau og HR i 2008. Man får det man betaler for. Sånn var det også i 1983. Forsikringsselskapene skal ha godt statistisk grunnlag hvis premiene skal justeres på båttype. Redigert 27.Februar.2009 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 jöss jöss...så en båt konstruert på 70-tallet som tillverkades in på 80-talet teller ikke...... ja, hukommelsen er det litt si o så med......tar det bare fritt fra huvet, husker ikke alle båter som byggdes på 70-80-talen...... Navern.....var vel 29 fot o B31 er ju bare 31 fot mot Comfortinans 32 så den kan ju heller ikke jämföras....unskyld o glem Mamba 31an oxo för den kom vel i slutet av 70-talet så den blir ju uaktuell oxo vad med Contrast 33an...unsskyld att den er en större båt en Comfortinan, men vad kostade den 1983 jeg får gå hjem i kika i mina gamle båttidningar tror Joj'n var den billigast båten på den tiden...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Forsikringsselskapene skal ha godt statistisk grunnlag hvis premiene skal justeres på båttype. les denne Sun Flyer....er det noe forsikringsellskap kan, så er det statistik..... http://www.dn.se/ekonomi/stora-prisskillna...ringar-1.777042 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 ...er det noe forsikringsellskap kan, så er det statistik... Kan og kan? De lever av risikovurderinger, og de som får det til tjener penger. De som bommer vil enten miste kunder eller tape penger. Artikkelen gir jo også et godt eksempel på hvor sammensatt beregningsmodellene er. For en påhengsmotor er risiko for tyveri ganske viktig, og for en seilbåt med finn(e)kjøl og motorbåter med stiv aksling er grunnstøting en viktig faktor når premien skal beregnes. Noen forsikringsselskap har laget greie unntak eller rabattmuligheter. Den forsikringen jeg har i dag dekker f.eks. ikke skader på riggen hvis jeg seiler regatta. Da jeg kjøpte båt hadde jeg først en liten prat med forsikringsselskapet jeg vanligvis bruker med hensyn til hva som kan bli dyrt å forsikre. Det førte til at jeg valgte bort en seilbåt som ble vurdert som langt mer tyveriutsatt, til tross for at den var mye billigere i innkjøp. (Ok, jeg angrer litt på det valget, for det var en usedvanlig flott båt.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 les denne Sun Flyer....er det noe forsikringsellskap kan, så er det statistik..... Fint det. Min båt finnes det ca 20 av i verden. To av disse i norge. Håper det statistiske grunnlaget er godt når risikoen skal kalkuleres... Btw kostet contrast 33 241 000,- i 1981 og 335 000,- i 1986. Den er dermed dyrere enn billigbåten comfortina.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Jeg syntes at det er helt greit at disse som eier dyre "velbygde" båter betaler mer i forsikring pr år en oss som har en båttypre som er enklere og reparere og rimeligere og kjøpe inn nye deler til. Naturlig et det er dyrt og forsikre en en "Mercedes" enn en Mondeo vet du. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Comfortina kostet 264 000,- i 1984 nei SF jeg er ikke enig med dig når du kallar Comfortina for billig båt.... ivartfall opplevde jeg den ikke som billig i mitten på 80-talet, hun var nog mer normalpriset, og det belyser ju alla siffror du skrattat åt i tidl inlegg.... men du har rett hun kostede bra mye mindre enn en HR..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Vi kommer neppe til å bli enige her... Poenget mitt er er at hvis man generaliserer og sier at båter fra kontinentet er svake og svenske båter er sterke vil mange komme helt skjevt ut. Det finnes mange europeiske båter som er kjempesolide og tåler "alt", mens flere svenske har mange svakheter. Som denne kommentaren til artikkelen viser: "Massor av svenska Maxi 999 har spruckit i gjutjärnet i kölens bakkant som är utformad som en lång läpp. Massor av svenska Scanmar 33 har svajkölar... Massor av Comfort 32, Comfortina har jättedåliga skrot-blykölar och dåliga infästningar... Vaddå svenska båtar??" Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Poenget mitt er er at hvis man generaliserer og sier at båter fra kontinentet er svake og svenske båter er sterke vil mange komme helt skjevt ut. Det finnes mange europeiske båter som er kjempesolide og tåler "alt", mens flere svenske har mange svakheter. Som denne kommentaren til nu har jeg aldrig påstått dette......att alle svenske eller skandinaviska båter er bra.... tvärtom....vet jeg noet, som er dåligt, så påtaler jeg det..... vare seg båten er svensk eller kontinentbyggd exempelvis Scanmar svajköl o Maxi 999 roderproblem https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry673528 https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=673549 https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=247552 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Nå må du ikke forstyrre Solflakseren med fakta Gunga Din. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Det er hos Norwegian broker jeg betaler kr. 4500,-. Da er båten forsikret for kr. 600000,- ink jolle. Opplag på land, låst brygge med vakt på dugnad. Dekker ikke regatta, men seiler ikke regatta så det har ingen betydning for meg. Har forøvrig kystkippereksamen for yrkesbåt og fritidskipper sertifikat. Billigste norske selskap jeg sjekket var kr. 7500,- og for meg var det dårligere betingelser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 ...betaler kr. 4500,-. Da er båten forsikret for kr. 600000,- ink jolle...billigste norske selskap jeg sjekket var kr. 7500,-... Hos Gjensidige betaler jeg 6.500.- i forsikring og båten er i bruk hele året. Den er forsikret til 1.500.000.- og i tillegg er jolle til 40.000.- og løsere til 200.000.- Båten er IKKE flatbunne og jeg har hatt sertifikat inntil 24meter i 30år. Totalt 1.740.000.- med 6.500.- i premie er ikke galt Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
aquila 2 Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Nå er det vel slik at de rimelige seilbåtene fra kontinentet har forskellig konstruksjon. Hanse har vel Balsasandwich, Bavaria har sandwitch med skumkjerne, mens feks Jenneau har enkeltlaminat med langsgående stringere i skroget. Så kommer det med kjølinnfesting og lengde og dybde på kjølen. >Dybden på kjølen vil jo bety volsomt mye ved en grunnstøting pga vektstangprinsippet. At de fleste svenske seilbåtene som nevnt har sine konstruksjonsmessige svakheter er jo kjent. Najad. HR og Malø har det ikke meg bekjent. Det skulle nesten bare mangle når de koster 2 til 3 ganger så mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Bavaria har sandwitch med skumkjerne... Når begynnte Bavaria å lage skrog i sandwich? Vis jeg husker riktig har dem kun brukt sandwich i brei langsgående stringer i fenderhøyden og den slutter under vinduer. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
aquila 2 Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Det er vel i skroget det da. Og at noen båter har sanwitch i skroget under vannlinjen hører vel til sjeldenhetene. Jeg ønsket bare å sette fokus på forskjellen i kontruksjon på de forkjellige merkene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Najad. HR og Maløhar det ikke meg bekjent. Det skulle nesten bare mangle når de koster 2 til 3 ganger så mye. Bare en liten kommentar: En HR er ikke 2-3ggr dyrere enn en sammenlignbar bavaria for å ta et eksempel. Bare ta fram prislisten på en bavaria 31 og sammenlign med en HR31 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aquila 2 Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Enzo. Hvis du går inn på sailguide.com så vil du se at pris for HR 342 er 1780000 og Bavaria 34 er 861400. For HR 31 er det 1293000 og Bavaria 31 er det 647200. Dette er 2007 priser i SEK. Er ikke det ca 2 ganger så mye for en HR. Najed og Malø er vel heller ikke billigere enn HR. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 (redigert) Du må sammenligne samme leveranse ikke se på grunnprisen i prislisten , frakt til der det er vann , bunnstoffing osv osv legg på det som mangler på bavariaen for å få den sammenlignbar og sjekk på nytt. Begynner man i tillegg å utstyrer de likt (ingen båter selges uten utstyr) så blir det morsomt , teakdekk er std på HR , ta det med på bavven osv osv Oppgrader seilene på bavariaen (joda HRn har bedre seil som standard) osv osv Redigert 28.Februar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Har du tatt med alt utstyr i beregningen eller er ene båten med pris levert i vannet med bunnstoff og hele pakke mens den annen står utenfor en pub i Bayern og man skal til og med betale ølkanne i tillegg? (HR-31 har til og med elektrisk nødlensepumpe med manøvering i cokpit som standard utstyr) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Når begynnte Bavaria å lage skrog i sandwich? Vis jeg husker riktig har dem kun brukt sandwich i brei langsgående stringer i fenderhøyden og den slutter under vinduer. Når de begynte vet jeg ikke men de benytter i dag sandwich i skroget ned til vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aquila 2 Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Ja. som jeg skrev så må man forvente å få mye mer når man betaler 2-3 ganger så mye for en båt. Jeg er ikke så sikker på om man gjør det. Men tilbake til utganspunktet. Her tar man Bavaria og Hanse som sannsynligvis er 2 av de mest solgte båtene i Sverige. Som andre har nevnt her så er det sikkert ofte også mange nye seilere i disse båtene. Så slenger man på Dehler også. Jeg for min del har ikke lest en test hvor Dehler ikke har fått utmerket omtale når det gjelder byggekvalitet. Så konkluderer man med at disse båtene er dårlige. Det er da man kan lure på seriøsiteten i hele saken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Ja at de nevnte dehler fikk også meg til å lure litt , jeg har hatt dehler selv og jeg gikk ikke på grunn med den men den virket veldig solig , ihvertfall det øyet kunne se. Jeg tror nok også at de som kjøper HR osv forventer mye mer enn det de får av en AWB , jeg mener også at de faktisk får veldig mye mer og det er absolutt verdt merkostnaden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.