Jump to content

Kvalitet på segelbåtar


joshua

Recommended Posts

Regina gir mye balsa for pengene i allefall... der er det som sagt balsa sandwich i hele skroget... Det er vel bare noen få amerikanske billigbåter og Regina af Vindö som bruker balsakjerne i skrog under vannlinjen i dag...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilke båter som har sandwich under vannlinjen skal jeg ikke uttale meg om. Men det er flere bra båter som har balsasandwich både i skrog og dekk. Finngulf, Dehler, Hanse og Regina som Sydvesten skriver. Jeg tror til og med Baltic Yacht bruker det. Og der er absolutt det sterkeste og stiveste. Det er når man får vannintrenging i laminatet det blir et problem. Men det gjelder skumkjerne også.

Link to post
Share on other sites

Ja. det kan godt hende at Hanse bruker skumkjerne i epoxyskrogene sine. Men man skal vite at med epoxy står man litt friere med hensyn til hvilken type skum man kan bruke. Noen typer skum som f.eks vanlig isopor kan ikke brukes sammen med polyester fordi isoporen da vil smelte. Men hvorvidt det er årsaken vet jeg ikke.

 

Jeg tror nok det at f.eksempel Baltic og de andre produsentene vet hva de gjør når de bruker balsa. Tror også at balsa er dyrere enn Divicinell.

Link to post
Share on other sites

Det Mulligan skriver om balsa sandwich er grunnen til at mange hevder at det er LIVSFARLIG (LES KAN BLI VEEEELDIG DYRT) å kjøpe gamle "kavalitetsbåter".

 

En ting er de båtene som har balsa sandwich under et gamelt lekk teak dekk der vann siver sakte men sikkert inn. Dette er vel en ren tikkende bombe i forhold til dekket ?? Jeg har sett en Sweden Yachts fra mitten av 80 tallet der balsa sandwichen i dekket var gått helt i oppløsning.

 

Enda verre blir det hvis man også har balsa sandwich under vannlinjen, da blir vel dette en potensiell kjempe bombe hvis det gjennom mange år har lekket litt vann inn gjennom skruehull i et lekk teakdekk, og andre småskader - etter mange år med litt vann - litt frostsprenging - litt nytt vann - litt mer forstsprenging osv...

 

Huff - kjøp av gamle HR, SY, Baltic og Swan er en ren risikosport. Disse problemene er ting det er nesten umulig å se hvis man ikke har veldig god peiling.... :sweat::cryin:

 

Sikkert veldig bra med balsa sanwich de 15 første årene - men - så kan de store veldig dyre problemene med konstruksjonen komme ganske raskt... :sweat:

 

 

Nei - da er det bedre med Comfortina og andre som har dobbelt skrog som isolasjon og massive skrog uten innlaminert tre. Denne type konstruksjon vil være "hel ved" til skrogene blir 100 år... :flag:

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det at f.eksempel Baltic og de andre produsentene vet hva de gjør når de bruker balsa. Tror også at balsa er dyrere enn Divicinell.

Nå er barnetroen skal en ikke kimse med.... ingen tvil om det... men er det slik å forstå at siden balsa etter ditt utsagn er dyrere enn Divicinell så er bedre,... eller er det noen annen grunn til at du drar frem dette med prisen som argument i denne sammenhengen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det Mulligan skriver om balsa sandwich er grunnen til at mange hevder at det er LIVSFARLIG (LES KAN BLI VEEEELDIG DYRT) å kjøpe gamle "kavalitetsbåter".

Jeg tror du skal passe deg litt, er lett at eierne av slike "kvalitetsbåter" med balsakjerne kan bli vred av slike utsagn, og da er de nok ikke lette å ha med å gjøre her på forumet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det må være takhøyde for at man kan kalle en spade for en spade... :wink:

 

 

:wflag:

 

Du skulle sett den Sweden Yachts`en :nonod: Rammen rundt dekksluke i forpiggen var tatt ut og fuging fjernet slik at man kunne se inn mellom lagene i dekket både forrover og mot akter. Balsa sandwichen var rett og slett smuldret helt opp. Dette var det helt umulig å se uten denne demonteringen. Eneste man kunne se var at teak dekket var litt slitt ved at noen plugger over skruen manglet enkelte steder og at nater bulet litt hist og her - men dekket var slett ikke ille i forhold til veldig mye annet jeg har sett.

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enda verre blir det hvis man også har balsa sandwich under vannlinjen, da blir vel dette en potensiell kjempe bombe hvis det gjennom mange år har lekket litt vann inn gjennom skruehull i et lekk teakdekk, og andre småskader [...]

Nå vil jeg bli litt overrasket om du fant en båt som var støpt slik at balsa (eller for den saks skyld skum) gikk ubrutt fra dekk til under vannlinjen. Hvor mange båter som har balsa under vannlinjen er jeg heller ikke sikker på.

 

Er båten godt bygget er det "hel ved" glassfiber der det er meningen å montere dekksutstyr. Er båten godt vedlikeholdt så er har eier sjekket hvert hull som er boret i skroget, og sørget for å fjerne balsa og tette godt i hvert nytt hull som lages. (Det er ikke noe stort problem. Er det balsakjerne lager du et større hull innvendig, fjerner balsa, plaster en forsterkning, borrer opp hullet på nytt og monterer det som skal monteres.)

 

Det er ganske mange sandwich-skrog med balsakjerne, og det er ikke alle som råtner opp på 1-2-3. Ulempen er at den som setter drillen i slike båter må vite hva han eller hun gjør.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sydvesten. Jeg har aldri påstått at balsa er bedre enn divinycell. Jeg skrev at det var sterkere og stivere. Hvorfor de nevte verft bruker balsa hvis det er dyrere, det undrer meg hvis det ikke er fordeler med det.

 

For øvrig har jeg intet ønske om å forsvare gamle svenske seilbåter, hverken såkalte kvalitetsbåter eller andre.

Link to post
Share on other sites

Et stort poeng er at når man kjøper en brukt båt som har hatt 3 - 4 ++ eiere er det helt umulig å vite hva de tidligere eierne har gjort. Det er ikke mer en ett feil skruehull eller to i dekket som skal til før dette kan lede til store problemer 10/15 år senere... - og dette er skader det er vanskelig å oppdage når man er ute og skal kjøpe båt.

 

Du oppdager ikke så lett denne type skader når du står der på brygga og beundrer "vedunderet", eller ved en liten tur på fjorden...

 

For eksempel Balitc fra 70/80 tallet har balsa sandwich i skrog og bunnkonstruksjon. Topp moderne - lett og veldig stivt da det var nytt - men kan lett bli mykt og tungt 20 år etter... :nonod: Igjen er det ikke mer en ett feil skruehull eller to ved montering av utstyr som skal til. Tid og issprenging gjør resten :diving:

 

 

Basert på dette vil jeg hevde at kjøp av "kvalitetsbåter" med teak dekk og balsa sandwich som er 20+ år gamle lett blir ekstrem risikosport... :smiley:

 

Men for all del - oppfattningen av risiko er så forskjelling :flag:

Redigert av Sailor33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Løfter denne tråden litt , fant en post på fendern som jeg klipp/limer inn her.

 

Hva er det egentlig som skjer mer NAJAD ?

 

Najad 505

 

Fellistan är lång efter de första 14 dgarna och segling över Nordsjön och en tur enom Caledonean Chanal.

1. Lackage på flera ställen inkl. i motorrummet

2. Storsleget släppte i fallet strax utanför Mandahl i Norge och 20 sek meter. Selden rullmast och UK sails passar dåligt ihop.

3. Värmaren slutade fungera. Lagret till ventilatorn kärvade.

4. Batteribanken förlorade kraften. Troligen ett eller flera celler som har kortslutet. Alla 8 batterier skall bytas i morgon.

Detta är fyra av en lista på nästan 20 fel. Båten är 10 månader gammal och har seglats nästan 2000 NM i hemmavatten innan färden över Nordsjön. Under dessa 2000 NM gjordes 74 anmärkningar som varvet rättade, justerade och lagade och ändå fortsätter felen i oförminskad takt.

Svensk kvalitet???????????????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...