Seiljåtten Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Hvilke verft er det egentlig som benytter Balsa sandwich i 2009? Hallberg Rassy gjør ikke: Is the hull and deck isolated with Divinycell? The insulation helps the heater keep the heat in the boat when cold outside as well as insulating from the heat in tropical areas. It also makes the boat drier because it reduces the condensation to a minimum. Divinycell does not absorb water in case of a damage or leakage, the opposite to balsa, for example. http://www.hallberg-rassy.com/ (Reasons to buy a Hallberg Rassy) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Det er alt for lite sandwich til at det nytter. Hva er korrekt mengde sandwich? Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Regina af Vindö benytter balsatre og teakdekk Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Det korrekte er nok som Ole Petter antyder i innlegg 82 å gå fra plastikkbåter og over til ordentlige båter av stål. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Hva er korrekt mengde sandwich? Spørs hva man vil oppnå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Økseskaft. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Hvilke verft er det egentlig som benytter Balsa sandwich i 2009? Hanse gjør det vel, tror det er balsa i min... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Servicemannen Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 ...alle steder det er montert dekksutstyr er det plast tvers gjennom og i mange tilfeller lagt inn aluminium. Det siste er veldig kjekt, for da kan jeg bruke metalldetektor for å finne rett plass... Aluminium er lagt inn til enklere etterarbeid i montering av utstyr. Drille hull og skru i gjengetapp og man trenger ikke å demontere på undersiden og sette mutter på boltene. HR-62 har eksempel 12mm aluminiumplate i garasjen over nedgangsluke, 1,5m x 1,2m, til å feste redningsflåte. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Den mest avanserte sandwichkjerne jeg har sett er brukt til byggning av Back Cove motorbåter i Maine. Den er av noenslags nylon metariel og lagd med samme teknikk og biene lager kubene sine. Utrolig lett, spesial overflate til å polyester hefter seg 100% og vannfast. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Honeycomb kjerne i aramid. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Har vært innom den og den er ikke den samme. Den Back Cove bruker er med finere oppbyggning og stengt på under og oversiden, ser utsom 40mm hvite plastplater. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sjøtummel Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Hanse gjør det vel, tror det er balsa i min... Hanse bruker balsa til plast og divinycell til epoxy om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 CB365 har vel om jeg ikke tar feil balsa i hele skroget , ikke bare ned til vannlinjen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Du får den i alle slags utførelser og i alle slags materialer fra papir til aluminium. Honeycomb brukes mye i fly. Fin å bruke hvis du skal lage superlett innredning i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 End Grain Balsa Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Servicemannen Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Aramid kjennes anderless i overflaten, den Back Cove bruker er mer som fett nylon. Swan har brukt eks. Aramid i dørrer, skott og andre inredningsdeler og limer på bladteak. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 (redigert) Regina af Vindö benytter balsatre og teakdekk Det er kanskje limt dekk? Det er vel en her med en Regina... Redigert 2.Mars.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 (redigert) Det er kanskje limt dekk? Det er vel en her med en Regina... Nei, skrudd med mange tusen skruer. Hvertfall på de Regina båtene jeg har sett langs min vei. Slikt har jeg øye for, etter å selv ha gått i teak fellen. Redigert 2.Mars.2009 av Seiljåtten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 De er stor forskjell på 12mm saktavoksen teak på disse dyre båtene en den billige 6-8mm plantasjevarianten. Vis man skal bli miljøsvin og kjøpe seg båt bør man gå hele veien... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Stigt:-) Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 De er stor forskjell på 12mm saktavoksen teak på disse dyre båtene en den billige 6-8mm plantasjevarianten. Vis man skal bli miljøsvin og kjøpe seg båt bør man gå hele veien... Blir det færre skruehull av at teaken er saktevoksende Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Sikkert kan man sette flere skruer Men plantasjeteaken sprekker mer, slites forter ned og proppene løsner mer opp. Den beveger seg mer i tillegg og blir mer fare for lekasje. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 I rassyen jeg hadde så mistenker jeg at det var 2 forskjellige kvaliteter på teaken , på dekk er det skrudd teak som virker veldig hard og tett/slett mens teaken i cocpit som er limt virker å være av en billigere kvalitet , den virker mykere , antar det er en dårligere kvalitet eller noe. Samme opplegg som i dufouren jeg hadde , der var det også slik jallateak Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Bra vis svensken blir "litt" miljøvenlig... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Seiljåtten Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Mitt problem den gangen jeg hadde 12mm saktevoksende teakdekk var at natene ikke holdt tett, og at vannet fulgte totalt ca. 10 stk av de skruene jeg hadde i dekket. Dermed var det gjort. Jeg kunne nok bare kalt det båtlukt, og tørket dugg av vinduene, men det viste seg at det var begynt å råtne i innredningen min flere steder. 300 timer gikk med til å nate opp dekket, og fikse innredningen. Men det har jo egentlig ikke noe med denne pollen å gjøre, for slike skader dekker ikke forsikringen uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 ...problem den gangen jeg hadde 12mm saktevoksende teakdekk......kunne nok bare kalt det båtlukt... Den har luktet av kvalitet... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.