Jump to content

Kvalitet på segelbåtar

joshua

Recommended Posts

Hvilke verft er det egentlig som benytter Balsa sandwich i 2009?

Hallberg Rassy gjør ikke:

Is the hull and deck isolated with Divinycell? The insulation helps the heater keep the heat in the boat when cold outside as well as insulating from the heat in tropical areas. It also makes the boat drier because it reduces the condensation to a minimum. Divinycell does not absorb water in case of a damage or leakage, the opposite to balsa, for example.

http://www.hallberg-rassy.com/ (Reasons to buy a Hallberg Rassy)

...alle steder det er montert dekksutstyr er det plast tvers gjennom og i mange tilfeller lagt inn aluminium. Det siste er veldig kjekt, for da kan jeg bruke metalldetektor for å finne rett plass...

Aluminium er lagt inn til enklere etterarbeid i montering av utstyr. Drille hull og skru i gjengetapp og man trenger ikke å demontere på undersiden og sette mutter på boltene. HR-62 har eksempel 12mm aluminiumplate i garasjen over nedgangsluke, 1,5m x 1,2m, til å feste redningsflåte.

I rassyen jeg hadde så mistenker jeg at det var 2 forskjellige kvaliteter på teaken , på dekk er det skrudd teak som virker veldig hard og tett/slett mens teaken i cocpit som er limt virker å være av en billigere kvalitet , den virker mykere , antar det er en dårligere kvalitet eller noe. Samme opplegg som i dufouren jeg hadde , der var det også slik jallateak

Mitt problem den gangen jeg hadde 12mm saktevoksende teakdekk var at natene ikke holdt tett, og at vannet fulgte totalt ca. 10 stk av de skruene jeg hadde i dekket. Dermed var det gjort. Jeg kunne nok bare kalt det båtlukt, og tørket dugg av vinduene, men det viste seg at det var begynt å råtne i innredningen min flere steder. 300 timer gikk med til å nate opp dekket, og fikse innredningen.

Men det har jo egentlig ikke noe med denne pollen å gjøre, for slike skader dekker ikke forsikringen uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...