Jump to content

Kvalitet på segelbåtar

joshua

Recommended Posts

Den huvudsakligen slutsatsen, som kanske inte förvånar, är att serietillverkade och billigare segelbåtar får störst skador efter grundstötningar. Oftast rör det sig om europeiska båtar, byggda utanför Skandinavien. Skälen är bland annat tunnare laminat och bultar samt kölar som skruvas fast utan några större extraförstärkningar.

örsäkringsbolaget har noterat ökande problem med fabrikaten Bavaria, Hanse och Dehler och anser att svenska båtar generellt är bättre än de tyska.

(uthevingene i sitatene fra Segling ovenfor er utført av Douro)

En helt grei rediggjørelse fra Segling dette her. Er vel i grunnen ikke noe særlig nytt i denne reportasjen...

All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them. -Galileo

• 2 uker senere...
Kritisk til nye båter 

– For langtur ville jeg valgt en båt fra 70-80-tallet, sier den kjente seileren Christen With.

Christen With er kritisk til moderne båter, som han mener er utsatt for broaching når det blåser mye, og som ikke tåler grunnstøting så bra.

I kategorien rimelige båter med spinkelt utstyr nevnte With Bavaria, Hanse og Beneteau Oceanis.

Jeg får det ikke til å stemme, dersom oppramsingen avslutningsvis i sitatet ovenfor var ment å være alfabetisk ordnet. Så det var den sikkert ikke ;-)

Jeg tror jeg bare må innrømme at jeg VIL ha en moderne båt som både er dårligere til å grunnstøte, billigere og enklere bygget og som er tilpasset min lommebok.

På bakgrunn av den enkle tanken har jeg lavere terskel for å innse feil på båten, selv om jeg enda ikke har hatt noen alvorlige. Jeg tror også jeg må være ærlig å si at jeg nok ville hatt en langt høyere terskel for å innrømme feil dersom jeg hadde investert i en langt dyrere orust-båt.

Så hvor står jeg?

Glad og fornøyd i en dårlig simpel tyskbygget båt som gir meg masse glede :smiley:

gimi:

Din karakteristikk av Christen (som han heter) With sier vel mer om dine kunnskaper relatert til seiling enn hans. Men du er jo unnskyldt jeg ser jo hva slags båt du har. At en hel del mennesker seiler rundt i moderne båter reduserer vel ikke de samme båters tendens til å b.l.a. broache lettere enn en båt som er smalere og dypere i hekken. Skjønner vel ikke hvordan du kan idiotforklare noen utifra slike synspunkter..

Det handler ikke så mye om rett og galt, men smak og behag. Christen With sier vel selv ja takk begge deler. Han vant som kjent fjorårets Watski Skagerrak TwoStar i en Farr 40 - en relativt moderne fartsmaskin.

For øvrig er hans uttalelser om broachefare i moderne båter med stor akterbredde ikke spesielt oppsiktsvekkende. Ser han uttaler seg i forbindelse med langtur der man gjerne vektlegger komfort og sikkerhet mer enn fart.

Redigert av wave (see edit history)

Samma gamle leksa.

Liker du ikke budskapet, skyt budbringeren.

Nå er det jo også sånn at de er de aller færreste av oss som seiler båten så hardt som budbringeren i dette tilfellet.

Det er enkelte som seiler etter prinsippet om at dersom ikke noe går istykker, så seiles det ikke hardt nok.

De aller fleste av oss seiler ikke slik.

Derfor røsker vi heller ikke av dekksutstyr, og vi broacher skjelden.

Og før man skjeller ut fyren for å ha sagt stygge ting om bavaria, kan man jo se hva han skriver selv etter at sjur hos lunde båt startet diskusjon på seilasforumet: http://www.seilas.no/wip4/disc/detail.epl?id=13909#13909

Christen With om Båtkjøp

Jeg var ikke på Christen With foredrag om båtkjøp, men har lest Seilas sin reportasje fra møtet her på seilas.no. Basert på denne reportasjen vil jeg her gi et par kommentarer:

1. Christen With ville heller valgt eldre båter til langtur.

Lunde Båt har de siste 14 årene solgt mange titalls Bavariaer som har vært på langtur. All tilbakemelding fra disse kundene tyder på at de har vært svært fornøyde med båten. Dette beror på at moderne turbåter som Bavaria er komfortabelt utstyrt samtidig som de er velseilende. At de i følge Christen With broacher lett vil i så fall på langur være av mindre betydning da man gjerne kan sette opp en seilføring som minsker denne risikoen eller seile kurser som gir mindre fare for broach.

Jeg vil snarere tvert i mot si at om man skal på langtur ville jeg IKKE valgt en båt fra 70-80 tallet. Dette beror på følgende:

a. Mange av båtene fra denne perioden har ikke noen operativ forhandler i dag. Skal man på langtur gir det en trygghet å vite at man har en sterk forhandler i ryggen som kan yte service og skaffe deler der man trenger det, når man trenger det. Lunde båt har ved flere anledninger sendt servicepersonell til utlandet for å bistå kunder med problemer de har fått underveis og vi lagerfører eller skaffer på kort varsel de deler til våre kunder.

b. En ny båt vil ikke være utsatt for så mange slitasje skader og tretthets brudd som en eldre båt.

c. Det kan være vanskelig å finne reservedeler til mange eldre båter i dag.

d. Moderne båter gir mer volum og bedre bokomfort per fot en eldre båter. For en langtur med hele familien ombord er dette forhold jeg ville vektlagt sterkt ved et båtkjøp.

2. Christen With sier følgende om det han kaller "billigbåter":

"Går i stykker. – Jeg ville revet i stykker blokker og sjakler og vinsjer på en standard utstyrt billigbåt om jeg hadde tatt om bord mitt regattamannskap og seilt regatta i litt vind, påstod With. I kategorien rimelige båter med spinkelt utstyr nevnte With Bavaria, Hanse og Beneteau Oceanis."

Til dette vil jeg føre følgende sammenlikning: Kjøper du en Subaru Impreza får du ikke den samme bilen som Petter Solberg har kjørt, men er man villig til å betale for det kan sikkert Subaru levere noe som er ganske likt.

- Dersom en kunde av Lunde Båt gir beskjed under kjøpsprosessen av sin Bavaria at han ønsker å seile regatta med sin båt vil vi kunne hjelpe han til å få montert egnet dekksutstyr for dette.

Og svaret fra C.With: Re: Christen With om Båtkjøp

Det er synd du ikke var på foredraget Sjur, for jeg sa veldig mye av det du sier i ditt innlegg, det kom bare ikke med i artikkelen til Nissen-Lie.

Jeg er overhodet ikke kritisk til nye og moderne båter, det vet alle som kjenner meg. Alle positive sider ved moderne båterble da også behørig omtalt i mitt foredrag, selv om det ikke kommer frem i denne artikkel.

De 2 viktige poeng som foredraget var bygget på var:

1 Båtkjøper må deffinere egne behov.

2 Båtkjøper må spørre båtselger de rette spørsmålene.

Jeg poengterte også at alle merker jeg nevnte er flotte båter til til sitt bruk, samtidig som alle båter heller ikke er ideelle til all slags bruk.

Mvh Christen With

Så kjære bavarianere; ikke bli sur enda... :lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg vil snarere tvert i mot si at om man skal på langtur ville jeg IKKE valgt en båt fra 70-80 tallet. Dette beror på følgende:

a. Mange av båtene fra denne perioden har ikke noen operativ forhandler i dag. Skal man på langtur gir det en trygghet å vite at man har en sterk forhandler i ryggen som kan yte service og skaffe deler der man trenger det, når man trenger det. Lunde båt har ved flere anledninger sendt servicepersonell til utlandet for å bistå kunder med problemer de har fått underveis og vi lagerfører eller skaffer på kort varsel de deler til våre kunder.

b. En ny båt vil ikke være utsatt for så mange slitasje skader og tretthets brudd som en eldre båt.

c. Det kan være vanskelig å finne reservedeler til mange eldre båter i dag.

d. Moderne båter gir mer volum og bedre bokomfort per fot en eldre båter. For en langtur med hele familien ombord er dette forhold jeg ville vektlagt sterkt ved et båtkjøp.

Noen av oss med gamle båter er faktisk så heldige å ha en produsent som lever i beste velgående, og inneha en helmaks servicegrad. Jeg trengte simringer til roret og 2 dager etter lå de kostnadsfritt i min postkasse.

Noen av oss med gamle båter er faktisk så heldige å ha kjente produsenter av rigg og dekksutstyr fra leverandører som Selden, Lewmar mfl.

Noen av oss med gamle båter er faktisk så heldige å ha byttet til nyere motorer, så hva er forskjellen?

Skulle jeg dra på langtur ville jeg prioritert å kjenne båten inngående, ikke lagt avgårde med en båt du ikke vet når det sist ble gjort service på vinsjer, byttet stående rigg, renset dieseltank osv..osv..

Mvh.

Barsk II :sailing:

gimi:

Din karakteristikk av Christen (som han heter) With sier vel mer om dine kunnskaper relatert til seiling enn hans. Men du er jo unnskyldt jeg ser jo hva slags båt du har. At en hel del mennesker seiler rundt i moderne båter reduserer vel ikke de samme båters tendens til å b.l.a. broache lettere enn en båt som er smalere og dypere i hekken. Skjønner vel ikke hvordan du kan idiotforklare noen utifra slike synspunkter..

Jeg idiotforklarer da ikke Christen With!!! Les det jeg skriver om igjen.

Hva vet du om hva slags båt jeg har??????, og hvorfor skal du unnskylde meg fordi jeg har en slik båt? Du kan gjerne få vite at jeg ikke har like mye kunnskaper om regattaseiling som With, men jeg har minst like mye kunnskaper om båt.

Nå er det selvsagt dumt å blande seg i andres diskusjoner, men når annonserer båtmerket i signaturen din må du nesten akseptere at andre deltagere i forumet gjør antagelser om hva slags båt du har. :wink:

Man kan gjerne gjøre antagelser - men det er ikke det samme som at alt som står skrevet på dette forumet er korrekt (inkludert adresse, båttype, merke, størrelse). Om alt som er påstått på BP hadde vært riktig hadde i hvert fall Bavaria-eierene blitt bekymret.

Så Christian With har rett og alle de andre som seiler rundt i en moderne båt har feil......lenge leve idioten

Jeg idiotforklarer da ikke Christen With!!! Les det jeg skriver om igjen.

Vel, man kan sikkert lese det du skriver både 2 og 3 ganger, men for meg ser det sannelig slik ut.

Det som er litt snodig er at hver gang Bavaria blir nevnt i en setning sammen med flere andre båter så er det mange som reagerer så mye. Når du leser reportasjen er det vel liten tvil om at han har rett i mye av det han sier, og at dersom han hadde tatt med sitt mannskap ut i en av de nevnte båtene hadde mye dekksutstyr gått fløyten. Det har sammenheng med innfestning av dette og måten Christen seiler på. Han er faktisk en svært erfaren seiler og en som har seilt mange forskjellige typer båter.

Det som Cristen With sier henger ikke sammen. Det ene er at en båt som er bred bak går fortere i medsjø, og dermed er vanskeligere å kontrollere og har lettere for å brotche. Sier han. Men en båt som er smal bak vil ikke surfe så lett. Da vil den lettere gire i bølgene. For de som har prøvd det i stor sjø vet at det er mye verre. Det blir en volsom jobbing med roret, samtidig som du ikke kommer særlig fort framover. Faren for brotch er da overhengende. Nå vil noen si at man da kan reve. men det kan man med begge type båter.

Så til det med dekksutstyr. Når han sier at disse turbåtene har lavere master og lettere kjøler så må jo belastningen på blokker og vinsjer osv. bli mindre. Husk på at de også har CE klassifisering også.

Det som djerp skriver om innfestingen av deksutstyret er feil. Det skulle vært interessant å vite hvilken båt du har, og hvilke erfaringer du har med såkalte billigbåter.

Sitat:

- Dersom en kunde av Lunde Båt gir beskjed under kjøpsprosessen av sin Bavaria at han ønsker å seile regatta med sin båt vil vi kunne hjelpe han til å få montert egnet dekksutstyr for dette.

Sitat slutt.

Hvordan skal man lese et slikt postulat?

Han mener hvis kunden ønsker seg brukbar båt kan dem levere en slik også! Men prisen blir ikke den samme... :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...