Jump to content

Jeg har kjøpt meg X-95 seilbåt! Endelig!

jupan

Recommended Posts

Takk for alle råd/tips og psykisk førstehjelp ;)

Jeg er temmelig sikker på at jeg har kjøpsloven på min side og at jeg har mitt på det rene. Men, jeg tror ingenting før dette er gjort opp.

Maxi? IW? Ja, så klart. Når en dør lukker seg, åpner kanskje andre seg :)

Eller, kanskje en Spekkhugger eller en Grinde?

Dette er hvertfall mer enn et skott i forpiggen ja. Det er faktisk ganske drøyt. Så drøyt at båten blir liggende på verftet. Jeg går ikke en meter med den slik den er nå. Mest fordi lageret til propellakslingen (utvendig) er så utslitt at hele opphenget henger og dingler. Masten er heller ikke blokket skikkelig på plass rundt gjennomføringen så jeg tør ikke seile heller. Burde kanskje fylle den med ping-pong-baller slik at den ikke synker ;) (bank i bordet). Men, disse tingene er av de "enkle" problemene ...

JRO

PS. Det hjalp litt å ta en kveldstur med Amazonen.

Redigert av JRO (see edit history)

Jeg vil ikke gå ut med så mye detaljer før jeg har fått snakket skikkelig med selgeren, som er i utlandet for tiden. Men det er alvorlig drøyt.

Synd med salget ditt da, men egentlig så er det jo ryddig for alle. Så slipper du å få problemer med en fremtidig kjøper pga motoren hvertfall :)

Håper du får solgt den snart da, hvis du fortsatt vil selge.

JRO

Problemene med båten er at det er ca 20 byller på styrbord side i skroget som det komme vann ut av når man skraper i de. I rapporten formulert som "kan være de første tegnende på osmose".

Så er det 3 steder hvor skroget er delaminert. 80x20 cm i baugen, og to steder aktenfor kjølen og over på styrbord, hvert på 20cm i radius.

Langs skeggen er det en langsgående sprekke i gelcoaten hvor glassfiberen er våt. Det har visst bare vært sparklet over i nyere tid. I fjor sommer sier han nå.

Det er også svakheter i transomen rundt akterstaget.

En kort oppsummering av rapporten etter inspeksjon på land.

Verkstedet har gitt anbud på å reparere det. Prislapp 110.000,- inkl. 15.000,- i materialer.

Selger ser intet grunnlag til å heve kjøpet.

Ikke akkurat min favorittsøndag.

JRO

Dersom det er sparklet over i nyere tid så er det vel vanskelig for selger å hevde at dette vet han ikke noe om. Såpass omfattende skader bør man vente at selger opplyser om. Det holder ikke å si at prisen er lav og holde kjeft om årsaken.

Selve skaden høres ikke ut som all verden. Båten lar seg reparere, men det er liten trøst når selgeren har lurt på deg en båt med såpass store meromkostninger.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Tid har jeg. Jeg får først se hva advokaten vurderer. Jeg har ikke tenkt til å bli en "Don Quijote".

Det jeg også prøver å finne ut av er hvor mye en strøken x-95 egentlig er verdt!

På statistikken til sailguide.com har det ikke vært en handel under 300.000,- på disse båtene de siste 7 årene.

Kan dette virkelig stemme???

Han på verkstedet sa båten ikke er verdt mer enn 50.000,- slik den står nå.

Saken dreier seg jo også litt om hva som er verdt å satse på osv.

JRO

Det spiller ingen rolle hva du har betalt for båten sålenge selger ikke begrunner den lave prisen med å faktisk opplyse om skadene på båten , det der må da være skader som tidligere eier absolutt burde være klar over og dermed så har han brutt opplysningsplikten og kjøpet skulle være enkelt å få hevet , jeg forstår det sånn at han nå nekter der retur av båt og da er det jo bare en ting å gjøre og det er å snakke med advokaten din og få han til å skrive et brev til dette mennesker snarest mulig med en kort svarfrist , så får dere dette ute av veien raskt.

På den annen side så er en takst fra et verksted en ting , hva det faktisk er mulig å reparere båten for kan være noe helt annet

Det jeg mente med å spørre rundt dette med pris er bare å vurdere om det i det hele tatt ville lønt seg å reparere båten. Hvis jeg har gitt full pris, lønner det seg jo ikke. Hvis jeg har fått den 100 tusen under "vanlig" pris, så kan det jo faktisk lønne seg.

Det andre er det juridiske. Om prisen hadde vært 1 krone ville ikke det fritatt selger noe mer for plikten til å opplyse om vesentlige skader. Så den er grei ja :)

Det hjelper dog lite når selger mener det ikke finnes grunnlag til å heve kjøpet.

Derfor må jeg nok kjøre en prosess på dette ja ...

JRO

Her har du prisene som ligger inne på Seilmagasinets oversikt over x-95 med årsmodell - pris - år båten er registrert til salgs/salgspris:

Årsmodell Pris Registrert

1983 260 000 1998

ukjent 250 000 1999

1984 250 000 1999

1982 230 000 2000

1983 310 000 2000

1983 290 000 2001

1984 320 000 2002

1982 220 000 2003

1984 250 000 2003

1983 270 000 2004

1983 250 000 2005

1983 280 000 2006

1984 220 000 2006

1984 310 000 2006

1983 240 000 2008

Dette er prisen selger har spurt og hva båten er solgt for vet vel egentlig ingen, men denne listen er det sikkert flere som får tak i så enten kan du bruke den for din sak, eller du kan oppleve at noen kan bruke den mot deg uten at jeg aner noe mere om akkurat det!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kjør på, ingen grunn til å la forrige eier slippe unna. :smash:

Finn ut når han grunnstøtte. Det kan jo ha vært i forbindelse med en lokal regatta. Hvis du vet at han har grunnstøtt en bestemt dato, og han nekter for grunnstøting, burde jo buksene være ganske langt nede på knærne i en rettsak. Kanskje løftet han båten på land like etterpå, sjekk med lokale transportører om de har løftet på land den seilbåten for å sjekke om det er skader midt i en sesong.....

Det er ikke alltid like lett å grunnstøte uten vitner med en slik typisk onsdags regatta maskin.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...