Gunga Din Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 tråkigt....låter som det er mer enn ett skott i forpiken.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sir Limmerick Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Har fulgt med på letingen din etter båt i vinter,dette var triste greier. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Kjipe greier. Men, se lyst på det, det kan jo være det blir en Maxi-eier av deg allikevel Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Iwrig2 Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Eller hva med en IW Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Da kan jo navnet bli Xspensive Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 man skal ikke spøke med sånt... men siden Junke begynte: Hvis du får hevet kjøpet kan du kalle den X'en... Uansett, håper dette ordner seg Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
HaHa Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Kjedelig, men trøst deg med at du har funnet ut av omfanget på skaden nå og ikke om noen år når du skulle selge Xen for å kjøpe en S&S.... Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 (redigert) Takk for alle råd/tips og psykisk førstehjelp ;) Jeg er temmelig sikker på at jeg har kjøpsloven på min side og at jeg har mitt på det rene. Men, jeg tror ingenting før dette er gjort opp. Maxi? IW? Ja, så klart. Når en dør lukker seg, åpner kanskje andre seg :) Eller, kanskje en Spekkhugger eller en Grinde? Dette er hvertfall mer enn et skott i forpiggen ja. Det er faktisk ganske drøyt. Så drøyt at båten blir liggende på verftet. Jeg går ikke en meter med den slik den er nå. Mest fordi lageret til propellakslingen (utvendig) er så utslitt at hele opphenget henger og dingler. Masten er heller ikke blokket skikkelig på plass rundt gjennomføringen så jeg tør ikke seile heller. Burde kanskje fylle den med ping-pong-baller slik at den ikke synker ;) (bank i bordet). Men, disse tingene er av de "enkle" problemene ... JRO PS. Det hjalp litt å ta en kveldstur med Amazonen. Redigert 25.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Hei Det skadar ikkje å ha tenkt gjennom det juridiske før du talar med selgar. Då har du argumenta klar og kan kanskje unngå at samtalen kjem inn i eit feil spor og negativ stemning. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 (redigert) Jo takk for tipset. Har snakket med advokat de siste dagene :) Har reklamert og venter egentlig på svar fra selgeren. Redigert 25.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Noe nytt her da? Mer utfyllende om skader? Du kan jo alltids kjøpe min båt, kjøper trakk seg da vi fikk kjøleproblemer på motor. Så får snart motoren igjen med ny topp og sylinder, var lekkasje mellom sylinder og kjølekanal som gjorde at den blåste ut kjølevannet. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jupan Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Jeg vil ikke gå ut med så mye detaljer før jeg har fått snakket skikkelig med selgeren, som er i utlandet for tiden. Men det er alvorlig drøyt. Synd med salget ditt da, men egentlig så er det jo ryddig for alle. Så slipper du å få problemer med en fremtidig kjøper pga motoren hvertfall :) Håper du får solgt den snart da, hvis du fortsatt vil selge. JRO Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Problemene med båten er at det er ca 20 byller på styrbord side i skroget som det komme vann ut av når man skraper i de. I rapporten formulert som "kan være de første tegnende på osmose". Så er det 3 steder hvor skroget er delaminert. 80x20 cm i baugen, og to steder aktenfor kjølen og over på styrbord, hvert på 20cm i radius. Langs skeggen er det en langsgående sprekke i gelcoaten hvor glassfiberen er våt. Det har visst bare vært sparklet over i nyere tid. I fjor sommer sier han nå. Det er også svakheter i transomen rundt akterstaget. En kort oppsummering av rapporten etter inspeksjon på land. Verkstedet har gitt anbud på å reparere det. Prislapp 110.000,- inkl. 15.000,- i materialer. Selger ser intet grunnlag til å heve kjøpet. Ikke akkurat min favorittsøndag. JRO Redigert 29.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Dersom det er sparklet over i nyere tid så er det vel vanskelig for selger å hevde at dette vet han ikke noe om. Såpass omfattende skader bør man vente at selger opplyser om. Det holder ikke å si at prisen er lav og holde kjeft om årsaken. Selve skaden høres ikke ut som all verden. Båten lar seg reparere, men det er liten trøst når selgeren har lurt på deg en båt med såpass store meromkostninger. Redigert 29.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Du kan jo si det er greit hvis selger betaler reperasjonen på de alvorlige punktene. Ulempen er at det kan ta tid. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jupan Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Tid har jeg. Jeg får først se hva advokaten vurderer. Jeg har ikke tenkt til å bli en "Don Quijote". Det jeg også prøver å finne ut av er hvor mye en strøken x-95 egentlig er verdt! På statistikken til sailguide.com har det ikke vært en handel under 300.000,- på disse båtene de siste 7 årene. Kan dette virkelig stemme??? Han på verkstedet sa båten ikke er verdt mer enn 50.000,- slik den står nå. Saken dreier seg jo også litt om hva som er verdt å satse på osv. JRO Redigert 29.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Det spiller ingen rolle hva du har betalt for båten sålenge selger ikke begrunner den lave prisen med å faktisk opplyse om skadene på båten , det der må da være skader som tidligere eier absolutt burde være klar over og dermed så har han brutt opplysningsplikten og kjøpet skulle være enkelt å få hevet , jeg forstår det sånn at han nå nekter der retur av båt og da er det jo bare en ting å gjøre og det er å snakke med advokaten din og få han til å skrive et brev til dette mennesker snarest mulig med en kort svarfrist , så får dere dette ute av veien raskt. På den annen side så er en takst fra et verksted en ting , hva det faktisk er mulig å reparere båten for kan være noe helt annet Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Med så omfattende skader hadde jeg ønsket å heve kjøpet. Det er vel i praksis svindel hvis han har skjult skader før salg. Hvis selger har valgt den løsningen kan det jo være flere skjulte svakheter som kan dukke opp i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Hei JRO ! Dette var synd å høre. Kanskje dette kan hjelpe saken litt ang pris-tankene dine. X-95 til 195tusen i 2007: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=174009 Men prisen du betalte er det ikke så nøye med, ved "vesentlig" skjult mangel er det grunn for å heve. Du har jo i tillegg tatt høyde for dette i kjøpskontrakten. Opus Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Det jeg mente med å spørre rundt dette med pris er bare å vurdere om det i det hele tatt ville lønt seg å reparere båten. Hvis jeg har gitt full pris, lønner det seg jo ikke. Hvis jeg har fått den 100 tusen under "vanlig" pris, så kan det jo faktisk lønne seg. Det andre er det juridiske. Om prisen hadde vært 1 krone ville ikke det fritatt selger noe mer for plikten til å opplyse om vesentlige skader. Så den er grei ja :) Det hjelper dog lite når selger mener det ikke finnes grunnlag til å heve kjøpet. Derfor må jeg nok kjøre en prosess på dette ja ... JRO Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Her har du prisene som ligger inne på Seilmagasinets oversikt over x-95 med årsmodell - pris - år båten er registrert til salgs/salgspris: Årsmodell Pris Registrert 1983 260 000 1998 ukjent 250 000 1999 1984 250 000 1999 1982 230 000 2000 1983 310 000 2000 1983 290 000 2001 1984 320 000 2002 1982 220 000 2003 1984 250 000 2003 1983 270 000 2004 1983 250 000 2005 1983 280 000 2006 1984 220 000 2006 1984 310 000 2006 1983 240 000 2008 Dette er prisen selger har spurt og hva båten er solgt for vet vel egentlig ingen, men denne listen er det sikkert flere som får tak i så enten kan du bruke den for din sak, eller du kan oppleve at noen kan bruke den mot deg uten at jeg aner noe mere om akkurat det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jupan Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Takk skal du ha. Prisen er jo egentlig uvesentlig ifm. reklamasjon. Som sagt, det er mer hva jeg vurderer selv ift. reparasjonens kostnad opp mot båtens verdi. Det har ingenting med reklamasjonen å gjøre :) Men listen viser jo det jeg trodde. At jeg ikke har betalt "full" pris. Heldigvis. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 (redigert) Jeg lurer på en ting, siden min Beneteau First er ca like gammel som X-95'en du sliter med nå. Kan alt av skader og feil du har funnet nå, relateres direkte til en tidligere skade på båten? Eller kan noe av det tyde på vanskjøtsel fra tidligere eier(e), evt produksjonsrelaterte feil? Redigert 29.Mars.2009 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Så fremt jeg har lest på nettet på forkjellige sider så kan det vel skyldes forskjellige ting. Jeg tror uansett at godt, preventivt vedlikehold lønner seg i det lange løp. Kanskje andre har mer informasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 29.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2009 Kjør på, ingen grunn til å la forrige eier slippe unna. Finn ut når han grunnstøtte. Det kan jo ha vært i forbindelse med en lokal regatta. Hvis du vet at han har grunnstøtt en bestemt dato, og han nekter for grunnstøting, burde jo buksene være ganske langt nede på knærne i en rettsak. Kanskje løftet han båten på land like etterpå, sjekk med lokale transportører om de har løftet på land den seilbåten for å sjekke om det er skader midt i en sesong..... Det er ikke alltid like lett å grunnstøte uten vitner med en slik typisk onsdags regatta maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.