Tranen2 Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Apropos kjøpe båt.... Min "metode" er når jeg har funnet 2 båter som jeg kan tenke meg å kjøpe, (det er litt dirty, altså), får jeg begge eierne til å få følelsen av at "kjøperen er funnet". Det gjør jeg ved at jeg sier at jeg skal ha båten om den er i slik stand jeg håper den er. Når jeg skjønner at selgeren føler at han er i mål, DA begynner søket etter feil og mangler. Da er jeg så j**la nøye at selgeren begynner å kommentere at jeg er veldig grundig. Det er mye psykologi ute og går i denne fasen. Tenk gjennom hva du sier og i hvilken rekkefølge. Jeg sjekker ALT hvor jeg kommer til. Skriver ned alle feil og starter med den båten jeg helst kunne tenke meg. Har båten alvorlige mangler går jeg til neste båt. Har den derimot normale mangler, begynner jeg å nevne alt dette og kostnader for rep. Før jeg "regner ut" hvor mye dette koster prøver jeg å få ut av selger om flere kjøpere er aktuelle. Er det ikke det, er det bare å kjøre på med rep.kostnader. På dette stadiet ser selgeren for seg et salg og kan strekke seg langt for å oppnå det. Her er det penger å spare... Men jeg har også saklige grunner for å trekke meg fra handelen om jeg først har fått selgeren til å tro at jeg kjøper båten. Litt edruelighet må til... Når jeg selger båt er det en annen historie, men jeg stiller ALLTID med lommelykt slik at kjøperen får mulighet til å se overalt. Det gjør kjøper skjelden men tiltaket gir stor tillit! Det er egentlig spennende dette, kanskje jeg skulle vært selger ;-) Redigert 18.Mars.2009 av Tranen2 (see edit history) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
jupan Svart 18.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 (redigert) Burde vel hyre deg til å kjøpe båt for meg neste gang da ;) Redigert 18.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Gratulerer med X 95 - en kjempefin båt. At du har litt som skal fikses får du se i lys av at du sannsynligvis fikk den veldig billig. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Sun Flyer Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Flere navnetips... Osx Xantippe Xerxes Asterix Obelix Durex Trubadurix Miraculix Extra Sexy Noxagt X-files X-factor Hårex Kjex Pinex Maxima Pax Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Iwrig2 Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Pinex måtte vel vært fint etter diverse tråder....... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Kanskje en Exorsist er det som trenges. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Gratulerer med X 95 - en kjempefin båt. At du har litt som skal fikses får du se i lys av at du sannsynligvis fikk den veldig billig. Får da håpe det! Flere navnetips... Osx Xantippe Xerxes Asterix Obelix Durex Trubadurix Miraculix Extra Sexy Noxagt X-files X-factor Hårex Kjex Pinex Maxima Pax Hmmm... Pinex måtte vel vært fint etter diverse tråder....... Ja. Kanskje en Exorsist er det som trenges. Korrekt. :D I morgen heiser Bill opp båten for å sjekke under vannlinjen på skroget. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 I morgen heiser Bill opp båten for å sjekke under vannlinjen på skroget. Og? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Suzuki Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 X-tra arbeid... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
jupan Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Og? Mine penger er visst ikke like gode som andres penger så de fikk visst ikke tid til det. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Velkommen til båtbransjen... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
jupan Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Mange takk :) Det er nå heldigvis bare ting... ;) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Mens jeg venter på båtfolka og heising brukte jeg dagen til å fyre opp godkjerra som har stått bom stille nå en periode (sånn ca 1 1/2 år...). Ble også tid til en gledestur med oppholdsvær og manglende servostyring ;) JRO Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 I dag var jeg nede i båten, på verftet, og tok en liten sjekk av fortøyninger. Jeg har med vilje ikke hatt bompresenningen på de siste dagene og håpet på en regnskur. Dette for å sjekke om teorien min om lekkasjer i dekksgjennomføringene av ymse slag stemmer. I dag høljet det ned og jeg fikk konstatert et par ting så det var bra. Jeg la på bompresenningen, justerte litt på akterstaget, og dro hjem igjen. Jeg fikk også målt opp vinduene som jeg skal skifte, og beslå med en omramming i syrefast stål. Fortstatt trivelig helg! JRO Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg fikk også målt opp vinduene som jeg skal skifte, og beslå med en omramming i syrefast stål. Heisan ! Helt generelt på en nyinnkjøpt seilbåt, så er det alltid mye man vil gjøre og kjøpe inn. Det kan lønne seg bruke seilern litt, og dermed prioritere seilmessige og komfortmessige investeringer, før evt kosmetiske ting. På en måte alltid nok å gjøre og bruke penger på. Gratulerer med kul sporty seiler Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 (redigert) Enig med du, Opus! :) Og høyest prioritert før seilmessige faktorer til og med, å få båten tett! :) (Lekker som en sil i rekkestøtter, vinduer og dekksgjennomføringer). Takk for det, er jo litt sånn Miami Vice-stil hehe :D Redigert 22.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Har det ultimate navnet til båten din : JINX Om du trenger forklaring får du google navnet :) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jupan Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Neineineinei Jon, det er ingen som er "jinxed" her...! :D Hehe... Hva blir det til? Omega 36? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Dette er i ferd med å bli tragikomisk. Melder pass inntil videre. JRO UflaX Redigert 23.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 (redigert) Ta deg en iBuX Redigert 23.Mars.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 23.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 ThanX! Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Jaja, tilstandsrapporten er gjort. Jeg vil ikke si så mye om anslått rep.kostnad eller detaljer rundt skadene før jeg har fått tak i selgeren (som er i utlandet for tiden). Men det er alvorlige greier. Går på det strukturelle. Jeg skal i følge Kjøpsloven kunne heve kjøpet og det akter jeg å gjøre. JRO Slukøret kæptn. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Uff - det der var jyssla trist å høre. Håper du får ordnet opp uten altfor mye bråk. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Bergen Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Hørtes ikke bra ut Har selv vært i tilsvarende situasjon tidligere. Får håpe at selger er av den medgjørlige typen da slik at det ikke går for lang tid før dere blir enige slik at det blir båtsesong på deg i år. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Trist dette her, men denne tråden har forundret meg litt. Du fikk den meget billig. Nesten ned mot halv pris. Det er vanligvis svært dyre båter dette her. Det ser ut til at selger har tatt god høyde for at båten må kostes på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.