Jump to content

Evinrude 20hk -73 fusker, skyter og stopper.


larsy

Recommended Posts

Er motoren ny for deg ?? eller for å si det på en annen måte....er problemet nylig oppstått eller er det noe som har kommet over tid ??

 

Siden motoren er ifra 1973 er det antagelig stifter på den ( under svinghjulet ), hvis det er stifte burde de byttes ( justeres til 0.020" eller ca 0,50 mm )

Hvordan er tilstanden på coilene, disse har det med å sprekke når de blir gamle.

Ellers en god rens og justering av forgasseren, kan gjøre underverker, du kan også bare prøve å justere litt på blande dysa slik motoren er nå ( mener grunnjusteringen er ca 1,5 omdreining ut ifra bunn ).

 

Det første du burde gjøre er å sjekke kompresjonen på motoren, nytter ikke å få en motor med dårlig komp til å gå bra .

Neste trin blir å bytte stifter og plugger, hvordan ser pluggene ut pr idag ??, bløte/tørre/sorte/brune/hvite, er de like, går den på begge sylinderene ?

 

+ rense og justere forgasseren

 

Du kan finne dele tegninger online her ( bare klikk på "view parts catalog" trenger IKKE å oppgi mail addresse )

 

Det siste jeg kan tenke meg er bensinen du bruker...er den gammel ? ( eldre en 3 mnd ), prøv med ny fersk bensin ( bruk 2% TCW-3 godkjent 2-takts olje )

 

 

Lykke til

Arne Kjetil

Link to post

Motoren er ny for meg ja. Har renset gasseren og justert, set på stiftene og de så bra ut, men svinghjulet gjikk til helvet når vi tok det av så jeg må skaffe meg nytt før jeg får sjekka mer. Takk for hjelpa sålang :smiley:

Link to post

Sjekk gummiforingene/opphenget til motoren der den er festet i stammen.

 

På min Evinrude 25 var disse slitt og motoren var helt mongo på visse turtall opp til halv gass. Motoren vred seg mye og gasset litt selv pga dette. Bytta gummien og alt blei konge etterpå.

Føkk deg...

Link to post
Når jeg skal justere stiftene er det på full gass da og stempelet på topp??

 

Du justerer kun maks åpning, roter motoren til du ser at du får maks åpning.... denne justeres da til 0.020 tommer ( ca 0,5 mm ), justeres med bladsøker .

 

Motorens tennings tidspunkt ( maks fortenning i grader FØR TDC ( Top Dead Center = stempel på topp) ) justeres med motoren igang, justeres da på full gass :eek:

( MEN MED BELASTNING PÅ MOTOREN I GIR )

....enten med båten godt fortøyd eller med en test propell ( OMC brukte en spesiell propell som ga motoren en vis belastning men uten fremdrift ).

 

Maks fortenning har jeg ikke i hodet, men det er mulig du finner det på selve motoren ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...