Jump to content

Ny forskrift for fører av fritidsbåt


Poseidon

Recommended Posts

Lars K, selvølgelig er den teit. Jeg er helt enig med deg, med akkurat det du argumenterer.

 

Hvis man skulle ha en overgangsordning for obligatorisk båtførerbevis burde den gjelde alle som fører båt i dag. Man kunne latt dem søke om det på grunnlag erfaring og eventuell utdannelse som innehas, innen dette året. Og så ha obligatorisk båtførerprøve fra 2010.

 

Selvfølgelig er det noen kjeltringer som vil jukse, MEN LA DEM GJØRE SEG TIL KJELTRINGER DA... det ville ikke blitt værre enn det har vært uansett. .. og om noenting blir bedre er jeg heller ikke sikker på. Heller ikke sikker på hva som er problemet...

 

Vel.. jeg skal da holde kjeft om dette..

Link to post

At man må ha nødvendige kunnskaper synes forsåvidt greit, men at dette er et stort samfunnsproblem, og at båtførerprøven vil hjelpe på dette har jeg mine tvil på men politikk handler dessverre mer om følelser enn realiteter.

 

I rapporten som utreder obligatorisk båtførerbevis står det:

"Arbeidsgruppen konkluderte med at den typiske dødsulykken har følgende

karakteristikker:

• Det er en mann

• Han er rundt 50 år

• Han benytter jolle, robåt eller åpen motorbåt

• Han er alene i båten

• Han er innaskjærs

• Det er bra vær

• Han faller over bord

• Han benytter ikke flyteutstyr"

 

Det vil mao. ta 20 år før regelverket treffer den største risikogruppen.

 

 

Videre står det å lese:

"I følge tall fra Båtmagasinet var det i 2006 totalt 757 506 fritidsbåter i Norge:"

 

"Antall personer over 15 år som oppgir at de jevnlig fører

fritidsbåt blir dermed 1 129 619. Uttrykket ”jevnlig” ble i undersøkelsen definert

som å føre fritidsbåt mer enn en gang i året."

 

"Det var 36 omkomne i både 2005 og 2006." Til sammenligning dør flere hundre av forgiftning hvert år (!).

 

Med all respekt for de etterlatte så er faktisk 36 okomne av over 1,1 millioner båtførere ikke et høyt tall. Flere av har nok også omkommet i de samme ulykkene så antall dødsulykker er betydlig lavere. Når man i tillegg vet at en del av disse allerede har brutt en flere lover om ferdsel så er nok ikke riktig medisin en ekstra lov. De enorme ressursene som samfunnet benytter på dette ville vært bedre utnyttet andre steder.

 

 

Alikevel tror jeg antall ulykker vil gå ned denne sesongen men det skyldes ene og alene finanskrisen og mindre aktivitet (færre båteiere, mindre bruk, og ikke alle som er villige til å blåse tusenlapper i drivstoff på litt helgemorro)

 

 

 

(selv seiler jeg kun i utlandet, er født før 1980 og tar D5L denne våren så jeg faller utenom)

Seiler med langturdrømmer

Link to post
Du er klar over at dette kravet har vært helt siden -70? D.v.s. at fører av båt som kan oppnå større hastighet enn 10 knop må være 16 år men kan være 13 år dersom det er organisert trening/konkurranse.

Nei, her er utdrag fra den gamle forskriften:

§ 1 Anvendelse

Denne forskrift gjelder for fører av maskindrevet (min utheving) fartøy som:

  1. kan oppnå større fart enn 10 knop [...], eller
  2. har motor med større yteevne enn 10Hk [...], eller
  3. har større lengde enn 8 meter.

Ordet maskindrevet er fjernet i den nye forskriften, og det kan gjøre seilkurs for barn under 13 år i noe annet enn kjølbåter med deplasementskrog ulovlig :nonod: . Videre kan seilforeninger med færre enn 50 medlemmer heller ikke arrangere kurs og regatta med joller for barn under 16. Og for de foreningene som skulle være kvalifisert, så er det et krav om at banen skal være behørlig merket, og melding skal være sendt til politiet! :eek:

 

Nå er jeg ikke helt sikker på planingsterskelen til Optimist, men jeg inbilte meg i hvert fall den gangen jeg seilte den, at når båten tok av i en skikkelig surf og kjølvannet ble helt flatt, gikk det fortere enn 10 knop. Zoom 8, og i hvert fall Europajolle og Laser, har høyere fartspotensiale enn Optimist, og seiles av barn under 16; Optimist seiles av barn fra rundt 8 år til 15, Zoom 8 normalt av barn og ungdom mellom 13 og 17, men ville vel tro at en og annen 12-åring ville kunne finne på å prøve seg også. Og hva med seilbrett?

 

Jeg synes den nye forskriften bærer preg av at lovmakerne ikke har hatt seiljoller/seilbåter i tankene i det hele tatt. Hva i all verden menes med "øvelseskjøring"? Når jeg er skipper på seilbåt, er det jeg som fører båten, uavhengig av hvem jeg måtte finne på å sette til rors.

 

Nei, jeg må nok si meg enig med "Salt" i at den nye forskriften nok ikke var så gjennomtenkt som den burde, selv om jeg skjønner at §8 skal leses som at båtførerbevises, hvis det er krav om det, skal medbringes ombord.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Hvordan er dette med at en som 14 åring kan avleggebåtførerprøven, får en da utstedt et båtførerbevis eller ingenting?

 

Min sønn er en ivrig båtbruker som fyller 14 om få dager, og har avlagt en godkjent båtførerprøve. Vi har sendt papirene og søknad til Norsk Test som sier de vil utstede båtførerbevis eter fyllte 14 år, men når jeg leser forskriften ser det ut til at det ikke kan utstedes båtførerbevis til yngre enn 16 år.

 

Kansje du Jan i poseidon kan si noe om dette?

Link to post

Usikker siden forslag til forskrift opererer med båtførerprøve og båtførerbevis som ulike ting. Hvis det er meningen at de skal være forskjellige har en 14-åring med båtførerprøve ingen flere rettigheter enn en 14-åring uten, slik det også har vært med de gamle reglene.

 

Må si jeg er glad forskriften ikke gjelder meg direkte!

Link to post
Angåender "laminering".

Vi har drøfet dette tidligere - og det er ikke sikkert at myndighetene aksepterer laminerte sertifikater.

Av den grunn har jeg laminert kopien, og lagt orginalen i "vanntett boks".

 

Jeg har også laminert mitt D5L-sertifikat. Pregingen av stempelet kjennes igjennom plasten, så jeg går ut ifra at dette vil bli akseptert.

 

Hvis ikke, får jeg vel ta hull og åpne opp lamineringen. Den ligger jo i sin "vanntette boks".

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Herlig suppe. §9 angir 14 år for båtførerprøven, §11 angir 16 år for "båtførerbevis".

 

Ufattelig hvor tungt noen har for det her! Jeg håper det er bare leseferdighetene det skorter på men blir i tvil.

 

Det er ikke noe nytt i dette. Tok selv båtførerprøven i 1968 da jeg var 14 år og fikk utstedt et diplom(som ikke er det samme som båtførerbevis). Da jeg fyllte 16 år i 1970 fikk jeg utstedt Båtførerbevis ved å sende inn diplomet.

 

Ble det lettere å forstå nå?

Link to post
Nei, her er utdrag fra den gamle forskriften:

 

Ordet maskindrevet er fjernet i den nye forskriften, og det kan gjøre seilkurs for barn under 13 år i noe annet enn kjølbåter med deplasementskrog ulovlig :nonod: . Videre kan seilforeninger med færre enn 50 medlemmer heller ikke arrangere kurs og regatta med joller for barn under 16. Og for de foreningene som skulle være kvalifisert, så er det et krav om at banen skal være behørlig merket, og melding skal være sendt til politiet! :eek:

 

Argh, du har helt rett. Jeg har oversett at de har byttet ut maskindrevet med fritidsbåt, og pr. definisjon så er det mange seiljoller som kan oppnå større fart enn 10 knop. Dette må være en glipp og lite gjennomtenkt. :headbang:

Link to post
....Ufattelig hvor tungt noen har for det her!

.... Det er ikke noe nytt i dette. Tok selv båtførerprøven i 1968 da jeg var 14 år og fikk utstedt et diplom(som ikke er det samme som båtførerbevis). Da jeg fyllte 16 år i 1970 fikk jeg utstedt Båtførerbevis ved å sende inn diplomet. ......

 

En ren saksopplysning:

Etter dagens ordning (altså før denne nye Brustadforskriften) kan man avlegge båtførerprøven uansett hvor ung man måtte være; og slik var det også i 1968.

Hvis man er under 14 år kan man få utstedt en bevitnelse fra sensor, kall det gjerne diplom, og denne kan ved fyllte 14 år byttes inn i et båtførerbevis.

 

At du måtte være 16 år for å få diplomet ditt gjort om til et båtførerbevis klinger usannsynlig, men det kan jo være en individuell vurdering, basert på at du hadde "tungt for det" - slik som du helt uten grunn beskylder andre for :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Det vil jo være fullstendig absurd om man må være 16 år og med båtførerbevis for å seile brett, Optimist, Europa, Laser osv.

 

Man slipper uansett båtføreprøve fordi jollene er små og uten motor....men må altså være 16 år fordi båtene kan gå i mer enn 10 knop (Laser kan ha fart på minst 20 knop.).

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Det tok litt tid før jeg oppdaget at "maskindrevet" var byttet ut med "fritidsbåt" og det kan nok komplisere ting en del. Håper det var en glipp og at det blir rettet opp.

 

Leser man definisjonen på fritidsbåt må man nok være 16 år for å seile Laser og Optimist (som er de jeg kjenner) med noen unntak som er svært vanskelige å overholde.

Redigert av dhjerp (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...