Jump to content

Ny forskrift for fører av fritidsbåt


Poseidon

Recommended Posts

høyverdig fritidsaktivitet

 

Nei.

Men de omtalte jollene er vitale for rekruttering til seilsporten.

Det nytter ikke å begynne når du er tretten hvis du vil komme noen vei. Det er for sent.

Vi kan ikke ha det sånn som vi hadde det når motorsport var forbudt.

Rallyfolket måtte gjøre opp i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Mulligan, men så lenge flertallet ønsker detaljstyring av aktiviteter hvor det finnes en mulighet for at noen kan skade seg eller andre - så må det regelverk til.

 

Og et regelverk vil som regel få "uheldige bivirkninger"

 

Så. Det er forbudt å la unger under 16 trene i jolleseiling på egen hånd, og sjøspeideren er død. (Det er den kanskje allerede - følger ikke så nøye med)

Link to post
Share on other sites

.... og sjøspeideren er død. (Det er den kanskje allerede - følger ikke så nøye med)

 

 

:nonod: Nei, som du selv skriver; du følger nok ikke særlig godt med.

Det er mange livskraftige sjøspeidergrupper rundt hele kysten. Og de driver alle og underviser medlemmene sine i båtførerprøven, VHFkurs og andre nyttige kurs.

Link to post
Share on other sites

...... og sjøspeideren er død. ......

 

Slettes ikke!

Sjøspeideren er høyst oppegående; du kan jo begynne med å kikke på Sjøspeiderne på Sandnes. Der har man både en flott seilskøyte som brukes flittig langs hele vestlandskysten og masse småbåter som brukes i opplæringen.

 

Nettopp OPPLÆRING! Hele speiderbevegelsen bygger i stor grad på en helt systematisk opplæring hvor deltagerne tillegges mer krevende oppgaver og større ansvar etter hvert som de går gjennom mer opplæring og viser i praksis at de har lært noe. De karene er på sjøen året rundt, i motsetning til mange andre :sailing::sailing:

 

At det blant drivkreftene i den nevnte sjøspeideren også finnes folk som har bygget opp og drifter et helt AIS-system, som en del av sjøspeideren er en annen sak som man kan merke seg :flag::flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nei.

Men de omtalte jollene er vitale for rekruttering til seilsporten.

Det nytter ikke å begynne når du er tretten hvis du vil komme noen vei. Det er for sent.

 

Ser den og er helt enig.

 

Men hvis det å føre en jolle i 12 knop er å regne som farlig (som vel er bakgrunnen for bestemmelsen).

Da spiller det vel ingen rolle om bakgrunnen for jollebruken er den ene eller den andre??

 

Men det kommer gjerne åpninger for dispensasjoner, OK å seile innfor avgrenset område osv.

 

Eller gjøre slik som de unge motoriserte jolleførerene har gjort i alle år...... :wink:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som krever instramming til sjøss må inse at vi er alle i samme båt og at krav om forskifter lett kan bli ris til egen bak..

 

Foreldrene til disse små seilerne er sikkert enige om at det er forferdelig med disse motorbåtungdommen som kan kjøre i mer enn 10 knop....men forskriften er et tveegget sverd som også stopper jolleseilerne...

 

....til tross for at jolleseiling er mer politisk korrekt enn bråkete påhengs-båter...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle det være slik?

 

Imidlertid: Hvis en seiljolle skulle bli untatt regelen, da bør også en motorisert jolle bli det, gitt at propellen er beskyttet.

Beskyttelsen kan være bøyle/gitter eller f.eks vannjet.

 

Gitt at propellen ikke utgjør en fare for badende, er det slik da at en motorisert jolle egentlig er tryggere enn en seiljolle?

 

Bedre sikt for fører, bedre manøveregenskaper, kommer frem dit fører ønsker.... :wink:

 

Eller er det slik at en seiljolle er en såpass høyverdig fritidsaktivitet at det av den grunn bør være fritak??

 

Jeg lure på om ikke du snur dette på hodet. I utgangspunktet er vel disse to båttypene likestilt, alle kan føre en gummijolle eller en seiljolle som ikke kan oppnå hastigheter over 10 knop.

 

Det vi snakker om er de båtene som kan oppnå hastigheter over 10 knop med aktuell fører under 16 år.

 

For motorbåter er det enkelt å finne høyeste hastighet - La ungen gi gass og du har svaret.

For seilbåter er det ikke like enkelt, du må ha en dag med riktig vindhastighet og personen må kunne seile båten i disse forholdene og selv da er et snakk om kortere perioder med fart over 10 knop.

I seiljolla må du hele tide hold øye med hva du gjør, gummijolla kan holde toppfarten hele dagen selv om føreren sovner.

 

Men du er inne på et poeng med manøvrering, i lite vind finnes det mange situasjoner der ukyndige ikke klarer å styre en seiljolle men driver rundt og kan være til hinder for andre. Så satt på spissen, mulig det skulle være en regel som forbyr ungdom under 16 år å seile en jolle i lite vind.der farten er under 1 knop.

Link to post
Share on other sites

Satt på hodet :confused:

 

Det er joller som kommer inn under regelen om at de kan komme opp i hastigheter over 10 knop

det er snakk om.

 

Om de store deler av tiden ikke kan, eller vil, komme opp den hastigheten er ikke så relevant.

Det kan være lite vind, manglende kunnskap, tomt for bensin +++

Link to post
Share on other sites

Er det farligere for omgivelsene å kjøre en gummijolle i 11 knop enn å seile en jolle i 20 knop ?

10 knops grensen må jo gjelde uansett fremdrift ?

Hvis du modifiserer spørsmålet ditt til å gjelde gummijolle og seiljolle i samme hastighet, vil jeg helt klart hevde at gummijollen er farligere for omgivelsene. Gummijollen kan også ukyindige klare å få opp i maks hastighet, det går ikke med seiljolle. Mister du kontrollen på en motorjolle, vil den kunne fortsette rett frem på maks hastighet. Mister du kontrollen på en seiljolle, bråstopper det og du blir våt.

 

Når det gjelder omgivelsene: En motorjolle vil typisk oppnå størst fart på flatt vann og i vindstille; da er det gjerne litt mer "omgivelser" den kan være farlig for. En seiljolle vil kunne oppnå høy hastighet i forhold som typisk opptrer i åpent farvann og som ikke innbyr til så mye annen type trafikk, så det seiles med andre ord litt lenger unna "omgivelsene".

Når en seilbåt først er oppe i over 10 knop så er den gjerne litt vanskeligere å manøvrere og å stoppe enn en motorbåt.

Hvis vi begrenser diskusjonen til seiljoller, stemmer ikke dette helt. Seiljoller er svært manøvrerbare, og bråstopper med en gang du tar ut trykket av seilet.

For dem som lurer veldig på dette så er det ikke verre enn at det går an å sende en e-post til Sjøfartsdirektoratet og spørre. Avhengig av svaret er det bare å spørre den lokale seilforeningen om dette er noe problem.

Har gjort det, og venter spent på svaret.

Men du er inne på et poeng med manøvrering, i lite vind finnes det mange situasjoner der ukyndige ikke klarer å styre en seiljolle men driver rundt og kan være til hinder for andre. Så satt på spissen, mulig det skulle være en regel som forbyr ungdom under 16 år å seile en jolle i lite vind.der farten er under 1 knop.

Mulig dette var skrevet med et glimt i øyet, men ærlig talt er det sjelden unger i optimist er veien for andre enn andre lystbåter som også kun er på sjøen for å more seg, og som derfor må finne seg i dele plassen.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi begrenser diskusjonen til seiljoller, stemmer ikke dette helt. Seiljoller er svært manøvrerbare, og bråstopper med en gang du tar ut trykket av seilet.

Ok, vi er nok enige. Jollene er litt vanskeligere å manøvrere, men sannsynligheten er større for at den mister farta og kanskje kullseiler enn at den grunnstøter eller støter sammen med et annet fartøy. :wink:

Link to post
Share on other sites

Om de store deler av tiden ikke kan, eller vil, komme opp den hastigheten er ikke så relevant.

Dersom du har rett, vil vel alle båter kreve 16 års grense, alle båter har vel mulighet til å oppnå hastigheter over 10 knop dersom vinden og bølgene er store nok. (selv om det er i et kort øyeblikk)

Men nå er det vel noen som synes jeg er firkantet. Og de som synes det, er jeg enig i.

 

Stort sett er det vel slik at lover kommer som et resultat av et problem, og jeg lurer på hvor mange problemer ungdom under 16 har skapt fordi de har seilt en jolle i hastighet over 10 knop.

Link to post
Share on other sites

Stort sett er det vel slik at lover kommer som et resultat av et problem

 

Nå vil eventuelle justeringer og rettspraksis gi det endelige svaret på om små seilbåter som kan komme opp i over 10 knop reguleres på samme måte som små motorbåter.

 

Ellers har du vel rett i at lover kommer som ett resultat av et problem, eller, det vil si, som et resultat av at noen mener det finnes et problem, som best kan løses ved å påby eller forby noe.

 

Fordi det har blitt alt for mye bebyggelse i strandsonen fra Oslo og ned til Sørlandet så er det altså forbudt å bygge i strandsonen i ytre Sogn.

Dette fordi loven gjelder alle, i hele landet.

På samme måte vil gjerne kravene til alder/fart gjelde alle båter uansett fremdrift.

 

Så kan man gjerne mene, av og til med rette, at en lov/forskrift er feil.

 

Men hvis tilstrekkelig mange tar feil... da har de faktisk rett... det er det som er demokrati :yesnod:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk nettopp svar på henvendelsen min til sjøfartsdirektoratet. Det viste seg at ordet "maskindrevet" var forsvunnet fra den nye forskriften ved en glipp, og at dette vil bli rettet opp i den endelige forskriften.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Det tok litt tid før jeg oppdaget at "maskindrevet" var byttet ut med "fritidsbåt" og det kan nok komplisere ting en del. Håper det var en glipp og at det blir rettet opp.

 

 

Fikk nettopp svar på henvendelsen min til sjøfartsdirektoratet. Det viste seg at ordet "maskindrevet" var forsvunnet fra den nye forskriften ved en glipp, og at dette vil bli rettet opp i den endelige forskriften.

 

Christian 8-)

 

:cool:

Link to post
Share on other sites

ved en glipp

 

Bra!

Enten glippen bestod av at man hadde utelatt et ord, eller at man ikke forstod hvilket resultat dette ville gi så er det bra at dette rettes opp. Nå er forskriften til å leve med.

Jeg tror forøvrig at SD er blitt teppebombet med mail om dette.

Link to post
Share on other sites

Fikk nettopp svar på henvendelsen min til sjøfartsdirektoratet. Det viste seg at ordet "maskindrevet" var forsvunnet fra den nye forskriften ved en glipp, og at dette vil bli rettet opp i den endelige forskriften.

 

Christian 8-)

 

Så var et altså en direktoral tabbe...(har ikke fulgt med tråden de siste dager...).

 

Baatplassen satte saken på dagsorden men havna.com etter hvert også noe om saken:

 

 

http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=424641&cat=4916

 

"– Det kan virke som om Sjøfartsdirektoratet har gjort en liten tabbe som kan få ganske pussige konsekvenser på den nye forskriften om krav til minstealder og båtførerbevis for fører av fritidsbåt. En forskrift som skal tre i kraft 1. mai 2009, forteller jurist Andreas Vik til Seilas."

http://www.havna.com/wip4/detail.epl?id=424917&cat=5861

"Vi har hatt et møte om saken, og konklusjonen fra møte er at det aldri har vært intensjonen å gjøre endringer som skulle gjøre det vanskelig å drive med seilsport / seilundervisning. Derfor vil det bli gjort rettelser i forskriften før denne trer i kraft. "

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...